PDA

View Full Version : Halpoja pultteja?

Topi1982
28.03.2009, 14:33
Kannattaako ostaa valmiita pultteja, vai pätkiä kierretangosta sopivia pätkiä
ja hitsata mutterit vain toiseen päähän?

Pete
28.03.2009, 14:37
:confused: onko rahat noin vahissa?
Kierretankojen hitsaaminen ei ainkaan tee niita vahvemmiksi;)
Minkalaisista pulteista on kyse?

Rytari
28.03.2009, 14:39
varmaan riippuu vähän mitä tekee... kierretanko on kuiteskin yleensä pehmeempää kun normi 8.8 pultti

jos tavallisia pultteja ajattelee niin taitaa tulla kalliimmaksi se kierretanko mut jos jotain erikoispitkiä, yli 300mm niin sitte ehkä se kierretanko on edukkaampi

kierretankoa saa lujenpanakin mutta se maksaa, ja sitte jos mustia nauloja vastaavaa tarvii niin ei enää löydy tankoa.

Bj Andy
28.03.2009, 15:31
Vakio kierretanko taitaa olla kovuudeltaan jotain 4.8.

Itse ehdottaisin tarpeeksi pitkiä pultteja joihin laittaa tilkkeeksi muttereita,ja prikkoja.:D:eek:

Jopo_
28.03.2009, 16:23
Kierretankoa saa esim Etralta ihan 8.8,9.8,10.9 ja 12.9 lujuusluokissa. Muistaakseni 12mm 10.9 maksoi toistakymppiä/metri

Profi
28.03.2009, 16:49
Tuolta näkee vähän eri pulttien kestoja

http://www.pultti.com/murtokuormat.html

Jos kierretanko on vaan 4.8 niin se on suurinpiirtein puolta heikompaa mitä samankokonen 8.8 pultti.

-Sakke-
28.03.2009, 16:58
Nii tai sit hitsaiski mutterit molempii päihi, ja sit ku huomais et vi##iks meni ni katkasis vaan keskeltä ja eikä mennykkää nii vi##iks ku olis voinu mennä.

Tai sitte ostelis vaan ihan sikana muttereita, meinaa jatkomuttereita, ja pätkis kierretangot pieniks pätkiks ni niistähän yhdistelis aina sitte joka, tai melki joka hommaan sopivan mittaset pultit. Jos jatkomutteri on 4cm pitkä ni kierretanko olis tosi kätsää lyhennellä 8cm mittasiks.

On hyvä huomioida että 8millin kierretankoon sopii kyllä 10millin pultti melko mukavasti, mutta toiste päin joutuu jo vähä koneistaan (kai eri nousu kierteessä)

andy
28.03.2009, 17:15
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

-Sakke-
28.03.2009, 17:36
Kauhee virhe tullu tohon mun edelliseen postaukseen, eihän kukaan voi laittaa 8millin kierretankoon 10pulttia, ku piti kirjottaa että mutteria.
No kuiteski innostuin keksinnöstäni niin, että kävin huomenna hakemassa paikallisesta halpiskaupasta jatkomuttereita, no eihän niillä ollu niitä. Odottelin siinä aikani ku en kehdannu myyjältäkään kysyä. Niitä ei ollut tullu sinne sit vielä toissapäiväksikään ni mä sain ällitällin että ostan tavallisia muttereita ja hitsaan niistä jatkomuttereita. Siitä paikasta sitte pajalle hitsaileen, hitsasin yhteen pötköön vuorotellen 8 ja 10 millisiä muttereita (n. kilon mittasiks pätkiks) ni käy sitte molempiin. Kaasuhan tietty loppu kesken, no ei se mitää, saumasta tuli vähä röpelöö mutta pitääpähän putkitonkeissa sit paremmin.
Huomenna vielä hiekkapuhallukseen ja viimeviikolla epoksit päälle ni AVOT

-Mika-
28.03.2009, 17:51
Lensi sitten kaljat kunnon vauhdilla läppärille kun repesin :D

Kauhee virhe tullu tohon mun edelliseen postaukseen, eihän kukaan voi laittaa 8millin kierretankoon 10pulttia, ku piti kirjottaa että mutteria.
No kuiteski innostuin keksinnöstäni niin, että kävin huomenna hakemassa paikallisesta halpiskaupasta jatkomuttereita, no eihän niillä ollu niitä. Odottelin siinä aikani ku en kehdannu myyjältäkään kysyä. Niitä ei ollut tullu sinne sit vielä toissapäiväksikään ni mä sain ällitällin että ostan tavallisia muttereita ja hitsaan niistä jatkomuttereita. Siitä paikasta sitte pajalle hitsaileen, hitsasin yhteen pötköön vuorotellen 8 ja 10 millisiä muttereita (n. kilon mittasiks pätkiks) ni käy sitte molempiin. Kaasuhan tietty loppu kesken, no ei se mitää, saumasta tuli vähä röpelöö mutta pitääpähän putkitonkeissa sit paremmin.
Huomenna vielä hiekkapuhallukseen ja viimeviikolla epoksit päälle ni AVOT

Bj Andy
28.03.2009, 18:26
Ilmeisesti ylläpidolla on eri käsitys tiukasta ja todella syväluotaavasta teknisestä analysoinnista:D:D:D

tjl
28.03.2009, 19:03
siis itse olen aina tehnyt kaikki pultinn sorvaamalla. ottnut 6kulmasta tankoa ja sorvannut mittaan ja sitten sorvannut kierteen siihen. tulee halvalla ja samalla saa vahvan käsityön leiman!

Heikki L
28.03.2009, 19:04
Kuinka niin:) täähänon sitä kit kättiä, ja jytyn vittuilua!

Topi1982
28.03.2009, 20:09
Kysymykseni tarkoituksena oli saada neuvoja tärkeässä asiassa.
Neuvoja tuli paljon ja hyvällä sydämellä annettuja.
Kiitos kaikille aivojaan vaivanneille.
Nyt kun vielä oppis hitsaamaan.
Missä opetetaan kyseistä taitoa?

Bj Andy
28.03.2009, 22:33

Hieman miehestä riippuen hitsaustaito,varsinkin nahkapuikolla hitsaus taito on jossain määrin periytyvää.

Kylällä on yksi virma jossa hitsataan puukiukaita vilmivanerista kataja puikolla.:D:D

Sieltä voisi ehkä saada neuvoja:confused::confused::confused:

Repro
28.03.2009, 22:46
Pultit voi vetää ilmaiseksi, ilmeisesti hitsaakin aika helposti?

Kelju.K
29.03.2009, 08:29
Kysymykseni tarkoituksena oli saada neuvoja tärkeässä asiassa.
Neuvoja tuli paljon ja hyvällä sydämellä annettuja.
Kiitos kaikille aivojaan vaivanneille.
http://i90.photobucket.com/albums/k267/oillaksevrik/Smilet/sCo_hmmthink.gif

Ei se hitsauskaan ole välttämätöntä, silloin vain kuluu kaksinkertainen määrä muttereita ja hieman enempi kierretankoa kun laitat tangon päähän tuplamutterit ja kiristät ne toisiaan vasten. Asiaa tietysti hankaloittaa, jollet omista riittävästi työkaluja kahden mutterin yhtäaikaiseen käsittelyyn.

Yks vaihtoehto on kans kastella mutteri ja kiertää sit siihen tangon päähän kiinni. Ja vaan odotella, et mutteri ruostuu tankoon kiinni tai päinvastoin. Tämä tosin soveltuu vähän huonosti esim. rosteri osille. Samoin pultteja kannattaa rakentaa valmiiksi ennakkoon tulevaa tarvetta varten, ni ei tarvitse sit odotella niin kauan uuden pultin valmistumista.

revu
29.03.2009, 18:41
jos pyörittelet ensin sen mutterin sinne kierre tankoon sit vasaralla hakkaat se tangon pään kirteen paskaks ja ruuvaat sen mutterin sinne huonolle kierteelle. se saattaa leikata kiinni niin ei tarvitse odotella ruostumista eikä tarvii hitsatakkaan. veikkaan että jos taivutat tangon päähän lenkin saat maksimoitua pultin onnistumisen ja et tarvitse välttämättä edes käypästä lenkki avaintakaan pultin kiristykseen koska kiristys onnistuu esim. toisella kierretangolla tai sillä vasaralla kai työkalua arsenaalistasi kuitenkin vasara löytyy.

Hieno projekti :D

0ltzi
29.03.2009, 20:07
ei tarvii muttereita ku kierrät kierre tankoa paikkaa missä pulttia tarviit ja sit katkaset sen siihen ja hitsaat kiinni pultattavan jutun ja kierre tangon. mut ei tarvii kiristääkkää :D

Rekisteröimätön
30.03.2009, 00:14
Valmiit pultit on näitä nykyajan pullaposkipoikia ja homppeleita varten tehty mitä tääkin palsta on täynnä. Iät ja ajat ne on valmistettu itte sisulla ja puukolla saunantakana, pettuleipää syöden ja kiroillen. Pelkkää uusavuttomuutta, mittään ei osata tehdä itte vaan kaikki ostetaan valmiina. Homppelit.

pastirolli
30.03.2009, 06:06
Valmiit pultit on näitä nykyajan pullaposkipoikia ja homppeleita varten tehty mitä tääkin palsta on täynnä. Iät ja ajat ne on valmistettu itte sisulla ja puukolla saunantakana, pettuleipää syöden ja kiroillen. Pelkkää uusavuttomuutta, mittään ei osata tehdä itte vaan kaikki ostetaan valmiina. Homppelit.

Totta. Nykyään ei viitsitä tehdä itse mitään. Saatan laiskaa ja saamatonta. :mad:

Kuka tarvitsee ylipäätänsä mitään pultteja kun on jo keksitty niitit? Reikään työnnetään pätkä tankoa, hieman lämmitetään ja sitten moukaroidaan tangon päät pyöreiksi niin johan pysyy horsepover-vinssi keulassa kiinni. ;)

Topi1982
25.05.2011, 09:48
Oiskohan noista nykyajan huippuliistereistä apua
mutterin ja kierretangon välissä?

HANE
25.05.2011, 09:55
Töissä insinööri sanoi jotta naapuri pajalla olisi hitsauspuikkoja joilla saa alumiinin ja raudan hitsattua yhteen. mihin niitä kierteitä enää tarvii?

Calmari
25.05.2011, 10:20
ostaa vaan pyöröterästä ja prikkoja ja siirtyy niittaus aikaan, hitsaukseen vinkkinä hanat kaakkoon ja seuraa valoa niin siinähän se, halpoja pultteja saa kun kollaa romulavoilta vanhat koneet ja purkaa ne ja ottaa pultit ja mutterit talteen, oiskohan pisnisitea ??
Nii ja työpaikoilla on usein halpoja pultteja tai jos ei oo ni tilaa :-))

HJ60_Jussi
25.05.2011, 18:26
Oiskohan noista nykyajan huippuliistereistä apua
mutterin ja kierretangon välissä?

Kyllä pysyy jos ostaa oikeat aineet

Reetu
25.05.2011, 22:39
Laittakaa ees kopsut resepteistä mailiin, tahtoo samoihin sfääreihin!

Cruiseristi
26.05.2011, 08:59
Itte oon tehny nyloceilla, ei tartte liimaa tai hitsaa.

hutikka
26.05.2011, 17:35
Nyt alkaa olemaan juttujen taso Hevostalli.net-osastoa :D
Mutta hymyilemättä ei voinu lukea ja onhan tää sitsät-voorumi..

solihull
27.05.2011, 10:02
Minä aikanin olen jo pitkään tehny muttereita itte. Ihan vaan lattarautaan reikä ja tapilla jengat. Kyllä tulee halvalla!

Sitten kun vielä tekee valmiiksi ruosteisesta latasta ja hakkaa vasaralla klaappeja niin tulee a´vot perkuleen hienoja mutereita vanhoihin rakennuksiin vaikka saranamuttereiksi!

Ei niin tyhymä jottei vähän viisaskin...

TT

Cruiseristi
27.05.2011, 11:00
Minä aikanin olen jo pitkään tehny muttereita itte. Ihan vaan lattarautaan reikä ja tapilla jengat. Kyllä tulee halvalla!

Sitten kun vielä tekee valmiiksi ruosteisesta latasta ja hakkaa vasaralla klaappeja niin tulee a´vot perkuleen hienoja mutereita vanhoihin rakennuksiin vaikka saranamuttereiksi!

Ei niin tyhymä jottei vähän viisaskin...

TT

No hitto, tollaihan sais tehtyy sellasii mutterei joita vois käyttää kumminpäin haluaa.Nois kaupan kalliissa mutskuissahan ei oo jenka ku yhtee suuntaa.

Bj Andy
27.05.2011, 12:11
Ja jos omistaa sorvin niin silloinhan voi sorvata vaikka metrin mittaisen porkkana pultin vaikka niin että se on toisesta päästä 6 mm ja toisesta 24 mm. Näin se käy lähes joka paikkaan.

Ja jos tekee itse pultit ja mutterit niin tekee niihin samalla molemman kätiset kierteet niin ei ole väliä miten päin niitä kiertää...:D

BJ-40/76
27.05.2011, 20:57
Kun tehdään ruosteremontteja, niin pikkasen ruostunutta materiaali jää yli;
näistä saadaan leikattua mutteriaihioita, parhaillaan jopa kaltevalle pinnalle!
(siis siitä ruostereiän vierestä leikattu pala toiselta reunaa 0,1mm ja toiselta
1mm)

Ja kun räikkä vääntää ruuvia aina väärään suuntaan, niin tehdään aidot
Itämaiset pystykierteet reuraavasti:

Porataan aihioon sopiva reikä, ja isketään pystykierre:

erittäin harvat kierteet (vrt UNeC) tehdää pistämällä Moralla
Ns kolmikulma kierre (huono puoli on se ettei käy kuin yhdessä asennossa)

Harvoja kierteitä on helppo tehdä vanhalla torx- väänninpalalla, siis tulee
Kuutos kierre, ns UNC

Hienokierteitä (vrt UNF) iskerään puolestaan XZN -palalla

Ja kuten huomaatte, niin k.o mutterit ovat joko itselukittuvia, tai itse
löysääviä, riippuen kummin päin mutteri isketään paikalleen:D

Rekisteröimätön
27.05.2011, 21:30
sillain saa hyviä muttereita kun niistä vanhoista tai ylimääräiseksi jääneistä ottaa ne kannat aina talteen ja sitten kun jostakin löytää myynnissä niitä semmosia ruostumattomia (galvanoitukin käy) kun menee talliin ja niitä laittaa autoon kiinni niin ne ei taho enää irrota.

Rifler
28.05.2011, 11:32
http://fox.naurunappula.com/nn/1/594/139/s_erikoispultteja-epatoivoisiin-asennuksiin_693945.jpg :D

Topi1982
28.05.2011, 16:06
Ei enää liimoja, niittausta, hitsausta, ruostutusta tai nylonlukkoja.
Neliötappiin kierre ja mutteriin neliöreikä kierteellä, ne kun kiertää toisiinsa
on se mahoton paikka aueta.

JJ90
28.05.2011, 19:47
Mä kävin kysyyn Tullin Pultista 6-24mm porkkanapultteja mutta nauroivat vaan mulle! Pitää siis tehdä ite.

MOGGI
28.05.2011, 21:56
Mä kävin kysyyn Tullin Pultista 6-24mm porkkanatee pultteja mutta nauroivat vaan mulle! Pitää siis tehdä ite.

Ei voi olla mahollista, jos kerran on porkkana teriäkin niin pakko siihen olla sopiva pultti..
Ellei kukaan muu tee ni jenkki ainakin..

JJ90
29.05.2011, 04:22
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/19/large/19-284_l.jpg

Tähän minä vetosin kans, käskivät painua biltemaan. :(:(

mikaelt
29.05.2011, 08:06
Mutterit kannattaa tehdä niistä katkenneista pulteista, se kantahan on niin kovaa ettei oo hajonnu. Porataan vaa heikkokohta, eli pultin jämät pois ja siihen kierteet.

BJ-40/76
29.05.2011, 18:51
Mä kävin kysyyn Tullin Pultista 6-24mm porkkanapultteja mutta nauroivat vaan mulle! Pitää siis tehdä ite.

Onhan noita kierreporkkana pultteja, Tunnetaan myös Polvilumpioruuvina:(

http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=halk199

HJ60_Jussi
29.05.2011, 19:32
Mutta kyse oli halvoista pulteista. Ei nuo kovinkaan halpoja ole savenmaalla