PDA

View Full Version : Hj ravistaa hetkittäin, misä vika?


maakari
24.03.2009, 17:16
Kaverin 61:ssä esiintyy satunnaisesti mystinen ilmiö. Hiljentäessä vauhtia alkaa vatkata melkoisen reippaasti, itse en ole tuota todennut, mut kaverin mukaan ei meinaa "penkillä pysyä".

Tehnyt tuota 4 kertaa satunnaisesti, ulkoisesti ei teknistä vikaa ole löytynyt. Vikaa paikallistettu etupäähän liittyväksi. Epäiltiin et voisko moottori vemputtaa, mut ainakin tukikumit moottorilla ja vaihelootalla on ehyet.
Etunapoihin kesällä vaihdettu kaikki pyöränlaakereita myöten, joten siellä ei pitäs olla ongelmaa.
Auto ollu tieajossa, joten ei maastossa rymytty.
Etupyörät tuntus olevan välyksettömät, kun ravistelee rengas ilmassa.

Ihmetyttää tuollanen käytös ja voipi muuttua vaaralliseksi, joten vika sais löytyä.

Gravedigger
24.03.2009, 17:17
Onko olka-akselin laakeri vaihdettu?

maakari
24.03.2009, 17:19
kaikki navan roinat vaihdettu, olkalaakerit myös

Gravedigger
24.03.2009, 17:20
Onkos niinkin hurja kuin lehtijousen kiinitykset kiristetty? ja onko ohjausvarsissa väljää?

maakari
24.03.2009, 17:26
Pari viikkoa sitten katsastettu, joten ohjaus on kunnossa ja lehtipakat kiinni. Vika ei ole "päällä" kuin hetken kerrallaan. Tapahtuu vain hiljentäessä, muuten ok. Jarrujakin epäiltiin, mut pitäshän sen aina ravistaa, jos levyt ois kierot.

Gravedigger
24.03.2009, 17:32
Ei se katsastu tarkoita että ei väljää. Jossakin se väljä on ja ikävintä tässä on se, että äkkiä väljistää jonkun muun paikan. Omassa hoojiissa oli useita löysiä paikkoja vaikka oli siitä hetkestä kun katsoin ni 2kk aikaisemmin leimattu ja sen jälkeen seisonu. Väljää oli lehtien kiinityksessä, navoissa, olka-akseleissa, simpukassa ja ohjauksessa. Ja jokin etu-akselin välys tuon aiheuttaa ton "vomblaamisen". Muuta en osaa sanoa.

Rekisteröimätön
24.03.2009, 20:19
Jos ei oo missään klappia niin veikkaan et ohjausiskari on loppu... Ei meinaa pysyä ohjauspyörä käsissä... Mulla se loppu iskarin vaihdon jälkeen.

tomba83
24.03.2009, 20:25
itellä saman laisia oireita oli tarkasta pyörien suuntaus saa olla arvojen mukaan 0,1mm heittoa mut 1mm varmaan riittää

kuningaskulkuri
24.03.2009, 20:26
Minulla Range voplasi myöskin satunnaisesti ja aiheesta paljonkin etsiskelin tietoa jota hyvin löytyykin. Minulla vika korjaantui renkaiden vaihdolla. Lisätietoa löytyy googlella esim: "death wobbling" haulla.

jiikone
24.03.2009, 20:35
Naula poikki tai henkselit löysät.

Tikru75
25.03.2009, 08:21
Mulla HJ teki samaa ja meinasi muutaman kerran mennä pusikkoon kun niin kovaa ravisti että meinasi sompa lähteä käsistä.. Syy oli että toisesta eturenkaasta oli runko pettänyt,vaihdoin renkaat niin loppui.

maakari
25.03.2009, 16:20
Tuo ohjausiskari pitää testata, voisi hyvinkin olla syypää vemputtamiseen :)

Renkaat on syksyllä ostetut 31" cooperit, itsellä samanlaiset eikä ongelmia.
Kaverilla ovat 8" vanteella ja melkoisen pulleet kyljeltään, vaikuttasko tämä asiaan?
Omat on 7" vanteella ja näyttäsivät istuvan paremmin.

Pitää vaihtaa renkaita keskenään ja kokeilla rauhottuuko vemputus.

Kiitos osallistujille!

Blis
25.03.2009, 16:56
tuskin nuista renkaista johtuu, itellä oli nimittäin cooperit (31") 6,5" vanteella eikä ravistellu...

Tikru75
25.03.2009, 19:33
Joo ei se sitten renkaista johdu..kyllä se taitaa ohjausiskari olaa uusimisen tarpeessa.

Hessu888
25.03.2009, 21:16
Jos vika tulee vain satunnaisesti, niin ihmetyttää jos vika on ohjausiskarissa. Luulisi, että viallinen ohjausiskari ilmenisi joka jarrutuksessa.

Rekisteröimätön
25.03.2009, 21:21
Mulla oli kerran lehtijousen se rungon puolen lenkki venyny ja aiheutti tuommoisen ravistamisen.

Gravehill
25.03.2009, 21:46
Jos vika tulee vain satunnaisesti, niin ihmetyttää jos vika on ohjausiskarissa. Luulisi, että viallinen ohjausiskari ilmenisi joka jarrutuksessa.
Kyllä mulla oireili aikoinaan just noin se orkkis polkupyöränpumppu, omen iskari tilalle niin satunnaiset death wobblet loppu siihen.

Gravedigger
25.03.2009, 21:47
Minä ajoin yli tuhat kilometriä ilman tuota ohjaus iskaria, ja silti toimi ihan normisti.

Jani E
25.03.2009, 22:00
ajelin kans 2vuotta ilman ohjaus iskaria, mutta sitten ostin tsl ja kylläpäs rupes woplaan eikä muuten uus iskari paljoo auttanu. vasta kun myi renkaat se auttoi.

maakari
26.03.2009, 19:19
Olen antanut itseni ymmärtää, et tuo ohjausiskari vähentäs ratin vemputusta kun on heittoja tiessä.
Tuo silloin tällöin ilmeneminen kummastuttaa, mut pitää vikaa etsiskellä viikonloppuna.
Tuleepahan hyvä syy ottaa muutama asennusöljy:)

AlluK
26.03.2009, 19:34
Ohjausiskari säästää kuskin peukaloita maastoajossa, maantiellä yleensä vain haitaksi.
Ohjausiskari ei aiheuta woblaamista, mutta kylläkin vaimentaa sitä.
Jos samanmerkkiset renkaat toimivat jossain muussa autossa, ei se tarkoita sitä, etteikö sinun renkaasi voisi olla runkovikaisia.
Voitko vaihtaa etu- ja takapyöriä keskenään?

mikjus
26.03.2009, 23:29
Outo vika jos vaan jarruttaessa tulee silloin tällöin. Woblaaminen on kyllä kammo tauti joka yleisimmin esiintyy noin 60kmh kantturoilla. Mulla kun on kierrejouset niin ei varsinaista woblaamista aiheuta mutta veemäistä ravistusta kylläkin jos ohjausiskari puuttuu tai on löysällä. Ainoa mikä nyt aiheuttaa varsinaista woblausta on panhardin puslien väljyys. Eli joku asia mikä sallii akselin sivuttaisliikkeen ja se vankkurijousellisissa on yleisimmin väljät pallonivelet, väljät tai löysät laakerit, huonot tai liian löysät puslat. Keula ylös ja toinen vemputtaa rattia ja toinen kattoo mistä antaa klappia niin luulis löytyvän. Lehtijousien aikaan itselläni kammoimmat woblaukset tuli kun riippujen puslat oli loppu. Puslat saattoi näyttää hyviltä mutta olivatkin löysät paskat.

Bj Andy
26.03.2009, 23:37
Ohjausiskari säästää kuskin peukaloita maastoajossa, maantiellä yleensä vain haitaksi.
Ohjausiskari ei aiheuta woblaamista, mutta kylläkin vaimentaa sitä.:confused::confused::confused:

Nimenomaan tuo kyseinen kirottu kapine hoitaa pois suurimman osan renkaista ym.kulumista johtuvat ravistukset.

Alkaa olla Hj:n ikäisissä kaluissa olla jo vaihtamista vaille.

Ja tietysti pitää kaikkien muidenkin perusasioiden olla kunnossa.

tomba83
27.03.2009, 08:13
kato ettei murrokset takertele napa lukoissa kuulin kyseisestä viasta eli jos napa ei irrota kunnolla niin rupeaa ravistamaan koska yrittää päälle tai pois mutta ei mene kankian vaseliinin tai jonkun muun vian takia

Aparaatti
27.03.2009, 09:06
Mullakaan ei tota ohjausiskaria ole ja ei kyllä tunnu tarviivan sitä ees. Bokkereilla tiellä ajettaessa on välillä levotonta, mutta enemmän tielle tarkotetuilla renkailla ei oo kyllä tarvistakaan. :)

osilpi
27.03.2009, 11:07
Ei ole minullakaan ollut koskaan ohjausiskaria eikä ravistele tai woblaile.

Onkohan HJ:ssa alunperin ollut kaikissa ohjausiskari vai ei?

Bj Andy
27.03.2009, 12:03
No jos nyt ei sitä itellä satu olemaan,ja kaikki paikat on välyksettömiä,ja renkaat hyvässä painossa ja sopivat kaikin puolin,ja olkatapin takakallistukset kohillaan,niin ei kai sitten.

Mutta jos semmonen on sinne tehtaalla laitettu,niin semmonen on siellä oltava.Ja mielellään kunnossa.

Esim. oma bj ei tarvinu vaimenninta(oli vanha,ja loppu) 31-10,5 colwaylla,mutta nokialaisilla tarvi(sama koko)eri vanne,ja eri kuvio.