View Full Version : offi porukka rehtiä porukkaa?
aina ollut itsellä ymmärrys että offi piirit on niin pienet ettei toisia kehdata kusettaa. samalla kylällä alotteleva offari oli pyynnellyt neuvvoja ja apuja soa:n tekoon,apuakin oli saanut,irrallisen etuakselin kuoren soa muutokset tehty ja velotettu 450EUROA ja kehuttu että sait halvalla. ja ilman kuittia! tossa hommassa menee kuten sen tehnyt tietää että noin 3h kun tekee kunnolla,50e/h on nyrkkipajalle kova velotus se tekis 150e kuitilla toi homma, 300euroa siis alennus?
ONKO TÄMÄ OIKEIN? asia ei minulle kuulu mitenkään mutta ei nää hommat näin mene.
Käyttäjä
18.03.2009, 20:31
Kannattas varmaan ottaa ensin ko.pajaan yhteyttä.
Kuulostaahan toi aika kovalta hinnalta.
Arska-tehtaalta
18.03.2009, 20:33
Kannattaa ottaa verottajaan yhteyttä ja polttaa pimeeistä hommista :D
Eipä tuu niillekkään liian halvaksi :mad:
kysymyksessä ei ole paja vaan harrastaja joka on käyttänyt sen jossain kummin kaimallansa. jos on miestä ni palauttaa vääryydellä otetut rahat.
asia ei mulle mitenkään kuulu mut, eihän se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa
Byrocrat
18.03.2009, 21:52
Säästyy monelta harmilta jos kysyy etukäteen hinnan niin ei tarvitse jälkikäteen valitella kovaa kohtelua. :eek:
Inhorealisti
SuurSyömäri
18.03.2009, 22:14
Te ette oo ees kuulleet kiisselipaja-ammattilaisten halvoista hinnoista :D:p:D:p
Niihin verrattuna toi on vielä halpa hinta... suorastaan ihan oikeasti edullinen....
Helsinkidieselissä oli aikoinaan n. 1,5h työ jo kax kertaa ton hintanen. Varaosat makso n. 20 €
Et sillen...
siis toi ei koske mua mitenkää toi juttu vaa noin oli toimittu alottelevaa harrastajaa kohtaan!!
aina ollut itsellä ymmärrys että offi piirit on niin pienet ettei toisia kehdata kusettaa. samalla kylällä alotteleva offari oli pyynnellyt neuvvoja ja apuja soa:n tekoon,apuakin oli saanut,irrallisen etuakselin kuoren soa muutokset tehty ja velotettu 450EUROA ja kehuttu että sait halvalla. ja ilman kuittia! tossa hommassa menee kuten sen tehnyt tietää että noin 3h kun tekee kunnolla,50e/h on nyrkkipajalle kova velotus se tekis 150e kuitilla toi homma, 300euroa siis alennus?
ONKO TÄMÄ OIKEIN? asia ei minulle kuulu mitenkään mutta ei nää hommat näin mene.
eli sulta saa siis vaikka toyotan etuakselin kuoren soa jousipedeillä jossa casteri käännetty ja pinjonin kulmat kohillaan 150e...........ja kuitilla
ja mitä harrastaja tekee kuitilla jos kyseessä käytetty osa yksityiseltä myyjältä.
Rekisteröimätön
19.03.2009, 06:14
Ihan oikein minusta,jos teet liian halvalla niin kohta kaikki käyttää hyväkseen ja teettää vaikka mitä!! Ammattimies ottaa ammattimiehen korvauksen,tehkööt itse jos ei halua maksaa!
Mutta alkuperäiseen kysymykseen: kyllä näissäkin piireissä kaikenlaisia viheltäjiä pyörii. Eikös se ole inhimillistä?
Riippuu aivan työn laadusta onko hinta persiillään vai OK.
eli olisko ko. vääryyden kokeneella laittaa vaikka kuvaa tekeleestä niin puidaan sen jälkeen lisää.
Ja kuten sanottua, kyllä tähänkin lajiin mahtuu kaikenlaista porukkaa, osa varmasti kuspäisempää kuin toiset eli terveen järjen käyttöä ei kannata unohtaa kauppoja tehdessä ja muutenkaan.
sinun omaan kuoreesi teen kyllä 150e kuitilla muutoksen, parempi kate siinä on kuin manuaali koneistusessa silloin, cnc koneillakin alkaa hinnat 50e/h konepajoilla maksaa hitsaus hommat isoissa mestoissa 40e/h tolla rahalla saa 11h ammattimiehen hommaa,
mulle voi tuoda vaikka kierrejousituksen tekoon autonsa ja voin laskea siitä siitä keikan,eikä se ole 3000euroa vaan sen että se kattaa kulut ja siinä on normi kate tehden homman kannattavaksi,hei haloo.
Aikas kova hinta on repästy. Itse oppinut nykyään kaikenlaisessa kaupassa varovaiseksi eli kysyy joka nippelin hintaa ettei tarvii sitten lasku kädessä nieleskellä.
santikko
19.03.2009, 17:07
huh huh ku oli hintaa. kova on tuntitaksa. takaperän tekee melkein puolessa tunnissa, etuperässä hetki menee enemmän. mutta itse kallistun kanssa siihen että etukäteen kun hinnan kysyy niin säästyy monelta. melkein tuohon hintaan jättäis banjon sinne kauppaan.
kestipä tienata että saa ton summan rahaa kasaan näillä palkoilla,varmasti muistaa ens kerralla kysyä ensin hinnan
SuurSyömäri
19.03.2009, 18:50
kestipä tienata että saa ton summan rahaa kasaan näillä palkoilla,varmasti muistaa ens kerralla kysyä ensin hinnan
Joo aina hinta ennen kuin on liian myöhäistä!
Tosin semmostakin olen havainnut toosi paaljo että toisille 40 € on hirmu kallis esim. päivän työstä kun toiset kysyy että riittääkö 400?...
Osa porukkaa kun ei haluaisi maksaa mistään mitään ja siitä vähästäkin sitten kitistään.
720 000€.... Elämä on.
Täytynee muistaa tämän kun yhtä juttua en tee, siis näillä hitsaustaidolla, eikä vältämättä tähän hintaan, tai sen nyt tietää sitten kun se aika tulee...
Kun en tiedä ko. tapauksesta mitään, niin en viitti ottaa kantaakaan suuntaan enkä toiseen, mutta kuka arvostaa omaa työtänsä, ei yleensä kitise muidenkaan hinnoittelusta. Tosin tolkku kaikessa...
jutun pointti oli tämä että on offi harrastaja eli herra a, sitten offista kiinnostuu alotteleva untuvikko herra b, b ryhtyy soalla parantamaan autonsa maastoominaisuuksia eikä tiedä asiata muuta kuin foorumilta ahmitun.
herra b tarjoaa auttavaa kättä että hän tietää jonkun ketä tekee työn järkirahaan,b suostuu sopimukseen.
a velottaa työstä 450e, ja b maksaa koska aloittelijana ei tiedä että hinta siitä työstä on aivan tähtitolkuton.
ikinä en ole väittänyt että pitäisi tehdä halvalla enkä muuta vastaavaa,sitä en tekisi itsekkään.kyllä työstä pitää aina saada käypä hinta,jokainen soa:n tehnyt ihminen ymmärtää sen että 450e siitä työstä on todella törkeää huijjausta.
jutun pointti oli tämä että on offi harrastaja eli herra a, sitten offista kiinnostuu alotteleva untuvikko herra b, b ryhtyy soalla parantamaan autonsa maastoominaisuuksia eikä tiedä asiata muuta kuin foorumilta ahmitun.
herra b tarjoaa auttavaa kättä että hän tietää jonkun ketä tekee työn järkirahaan,b suostuu sopimukseen.
a velottaa työstä 450e, ja b maksaa koska aloittelijana ei tiedä että hinta siitä työstä on aivan tähtitolkuton.
ikinä en ole väittänyt että pitäisi tehdä halvalla enkä muuta vastaavaa,sitä en tekisi itsekkään.kyllä työstä pitää aina saada käypä hinta,jokainen soa:n tehnyt ihminen ymmärtää sen että 450e siitä työstä on todella törkeää huijjausta.
Kuuluikos tähän hintaan kaikki osat? vai oliko tämä 450€ pelkkä työn osuus? Kun itselleni tein susukiin soan, meni osiin likemmäs 300€ jo
Heikki L
19.03.2009, 21:09
ON se vaan vaikea lukea replyn eka posti:
,irrallisen etuakselin kuoren soa muutokset tehty ja velotettu 450EUROA
Oli mitä osia tohon menee?? kaks laikkaa pätkä lankaa ja piraus kaasua.
JOs olis koko soa tehty niin ei olis paha hinta, mutta etuakselin napojen käännöstä aika tolkuton hinta.
santikko
19.03.2009, 21:24
ei voi muuta sanoo ku MISTÄ NÄITÄ SENTTEJÄ OIKEEN TULEE?!?
Mita noihin muutoksiin kuului? Pelkat jousipakkojen paikan vaihdot vai myos kaantopaiden kulmakorjaus?
Akkiseltaan kuitittomalle hommalle kuullostaa korkealta, mutta jos jossain firmassa teetetty niin tuon ne varmaan velottaa.
Halpa se ei kylla ollu vaittaa niin kuka guru tahansa. Eihan siina ollu valistavetajia mukana?
Elämä on.. :D Hinnoitteluun lienee jätetty harjoitteluvaraa.. eli jos menee vituiksi niin urakassa on varaa ostaa uusi akseliputki tilalle, tai kolme. Tai sit on vaa pitänyt saada se mikki maksettua..:p
offroadjouni
19.03.2009, 22:16
En minäkään sitä halvemmalla tekisi, miksi muidenkaan pitäisi? Hinta kannattaa tosiaan kysyä etukäteen niin tietää mitä odottaa.
Suzukissa ei välttämättä tarvitse kääntää napoja mutta jos haluaa kardaanikulmia säätää niin sitten se pitää tehdä. Lisäks jos oikeasti on hyvin tehty niin akseliputki on suora myös muutostyön jälkeen, tavalla tai toisella mitattuna. Toki itsekin olen tehny vähän sinnepäin, saattaa olla akseliputki lievästi käyrä eikä haitannut minun käytössä mutta jos tässä onkin ammattilainen antanut taidonnäytteen ja tehnyt viimisen päälle ni kyllä se sit maksaakin.
Pari vuotta sitten kysyin rengasliikkeestä paljonko maksaa jos peltivanteilta otetaan irti 195 kumit ja tilalle laitetaan irralliset 235 kumit, pieniä siis molemmat. Sanoin että ei tarvitse tasapainottaa eikä mitään muutakaan. Hinta oli luokkaa 50e. En uskaltanu edes kysyä paljonko maksaa jos vastaava työ tehtäs normaalisti tasapainotuksineen ym. Ei ollut mikään kiireinen sesonkiaika eikä kiire työlläkään. Sen verran olen itekin rengastöitä tehnyt että tiedän montako minuuttia siihen hommaan menee. Lopulta kävin kaverin tallilla vaihtamassa kumit...
Rekisteröimätön
20.03.2009, 11:42
Suzukissa ei välttämättä tarvitse kääntää napoja mutta jos haluaa kardaanikulmia säätää niin sitten se pitää tehdä. Lisäks jos oikeasti on hyvin tehty niin akseliputki on suora myös muutostyön jälkeen, tavalla tai toisella mitattuna. Toki itsekin olen tehny vähän sinnepäin, saattaa olla akseliputki lievästi käyrä eikä haitannut minun käytössä mutta jos tässä onkin ammattilainen antanut taidonnäytteen ja tehnyt viimisen päälle ni kyllä se sit maksaakin.
Pari vuotta sitten kysyin rengasliikkeestä paljonko maksaa jos peltivanteilta otetaan irti 195 kumit ja tilalle laitetaan irralliset 235 kumit, pieniä siis molemmat. Sanoin että ei tarvitse tasapainottaa eikä mitään muutakaan. Hinta oli luokkaa 50e. En uskaltanu edes kysyä paljonko maksaa jos vastaava työ tehtäs normaalisti tasapainotuksineen ym. Ei ollut mikään kiireinen sesonkiaika eikä kiire työlläkään. Sen verran olen itekin rengastöitä tehnyt että tiedän montako minuuttia siihen hommaan menee. Lopulta kävin kaverin tallilla vaihtamassa kumit...
Tähänkin voisi sanoa tein itse säästin, ammattimies osaa kyllä periä.
Kerran kaveri oli vanhalla volvolla liikkeellä ja se alkoi tökkimään ja nykimään oikein kunnolla, no kaasarista puuttui jokin ruuvi. Huoltoaseman asentaja (siihen aikaan oli niitäkin) laittoi puuttuvan osan ja sääti volvon,noin kymmenen minuutin homma, kassalla laskun hinta oli 101,00 markkaa. Kaveri kysyi mistähän tuo hinta koostuu. Asentaja tähän... Osa markan ja tieto satasen
Firmoilla on firmojen kustingit ja leipä pitää tienata. Kaverilta kaverille hinta on sopimuskysymys.
osal menee jutun pointti aika rajusti ohi,jos muotoillaan asia näin et ollaan mettässä ja pyydät toiselta apua et saat vaikka ilmaa renkaisiin jollei ole omaa kompuraa,sanon et jep onnistuuhan tuo,ilmat on renkaassa ni se tekeekin 50e,
kysymys ei ole mistään työn palkasta jos 3h työ maksaa harrastajaa jeesaten 450e ni se on kusetusta parhaasta päästä.
Punanenä
20.03.2009, 18:40
Itse en koskisi pasakaiseen auton akseliiin tuota halvemmalla,jos hyvin tekee niin tuossa on monta työvaihetta...
Jos työ on hyvi tehty niin hinta on kohdallaan minusta
Rekisteröimätön
20.03.2009, 18:47
irrallisen etuakselin kuoren soa muutokset tehty ja velotettu 450EUROA ja kehuttu että sait halvalla. ja ilman kuittia!
Kyllä tuo varmaan on ihan passeli hinta jos firmassa joutuu teettämään ja verot maksamaan, sehän on noilta ammattimiehiltä jo tullut tiedoksi. Mutta pimeästi tehdylle "avustukselle" tuo on tosi kova hinta.
Eli selkeästi olen topicin aloittajan kanssa samoilla linjoilla että kyllä on koijattu ja kunnolla.
C.rok
Samsonite
20.03.2009, 20:23
Hinnankin voipi kysyä ennen työsuoritusta. Kusetusta tuo silti on.
(http://www.youtube.com/watch?v=zClGejnhHnE)
Tyhmä on se joka maksaa, ei se joka pyytää, ihme vinkumista kun paska on jo housussa.
Ilmasex saa maailman sivut tehdä töitä jos haluaa ja on niin tyhmä ettei älyä työlleen hintaa pyytäähttp://www.mysmiley.net/imgs/smile/adult/handjob.gif
Työ maksaa, tekee itte ni saa just sellasen ku sattuu tulemaan...
kyllä jos on vielä ollu millään lailla tuttu kaveri niin niin voi vi..u!! en tiedä miten kaupungissa menee mutta täällä maaseudulla jos avitetaan kaveria niin ei siitä kyllä rahaa oteta ehkä jos kaupasta ostettuja osia kuluu niin ne maksaa tai tuo tilalle,varmaan kannattaa painaa mieleen jossain elämän vaiheesa kyseinenkin kaveri tarvii apua niin silloin kannattaa rankaasta reilusti,sellaista tilannetta itsekkin odottelen ja mullahan on aikaa odottaa.
tottakai työstä otetaan rahaa ja maksetaan, 3h työstä vaikka 250e olis ollut viellä järkevää,450e kusetusta.
minä en ole vinkunut mitään eikä asia edes koske minua mitenkään,itselläni on sorvaamo ja voin tehdä vaikka 10 soa akselia heti sillä hinnalla minkä sanoin aluksi,maksan 22alv + omat verot,ja jää reilu palkka ja kate .
tohon ylimieliseen asenteeseen mikä jollain on tota asiaa kohden,ni heitetään juttu näin et tuot mulle 4kpl vanteita käännettäväksi,kysyt hintaa ni sanon et ei se kalliiksi,ihan rutiini juttu,tuut hakemaan vanteet ni lyön 450euron laskun käteen.
4kpl vanteen käännössä menee sama määrä mig lankaa ja aikaa kun yhden soa akselin teossa.ei kuule pojat teollisuuden alihankita töissäkään laskutella mitä sattuu,laskut töiden mukaan.
nämä miehet kenen mielestä summa on oikea ni taitaa olla työttömiä suurin joukko,jos perus simppeliin hommaan käyttää moninkertasen ajan ni on aika väärällä alalla.ja sillon lyödään kilometritehtaalle.nenän kaivannasta kun kukaan ei ruukaa maksaa.
ja jos viellä se renkaan vaihtotyökin piti vetää asiaan mukaan,minusta rengas työt on edullisia,80eskoa kummien vaihdosta ja painotusesta on aika halpa hinta,rengas homma on pitkälle sesonki työtä ni on se hinnottelukin sen mukanen.
Punanenä
21.03.2009, 18:17
Seuraavan kerran tee itse äläkä rutise
perseaukiselle kaikki on kallista siksi koitan tehdä kaikki itse ja katsoo mitä tulee. yritys erehdys ja susihan siitä tuli mut tuntuu toimivan.
Sympatiat on kyl ventoran kaverin puolella jos hintaakin on tiedusteltu etukäteen mitään selvää vastausta saamatta.:(
E:Ite en kyl tilaa/osta mitään ennenkuin hinta on selvillä, viimeeksi odotutin niin kauan kunnes hinta löytyi.
kysymys ei ollut minun kaverista vaan alottelevasta harrastajasta! jos oikeudenmukaisuus ja rutiseminen on sama asia sulla on punanenä mailmankatsomus aika huonolla mallilla.
pidin myös kalliina. lupasin jollekkin tehdä saman homman alle200eskolla ja nyt niitä on tehty jo muutama kun puskaradio rummuttaa
Punanenä
21.03.2009, 19:05
itse metallialan ammattilaisena tiedän mitä tuo kyseinen akseli muutos vaatii ja tämä herra joka työn on tehnyt on nähnyt vaivaa ja käyttänyt aikaa näidden metallitöiden opetteluun että voi kyseistä ammattia harjoittaa.jos itse et viitsi tai osaa asiaa tehdä ja teetät työn muilla niin maksaahan se!työn laadusta et ole kertonut mitään eli oletan sen olevan hyvä
Mikäli nyt yhtään oon käsittänyt niin tekijälle on viety tyhjä akseliputki eli banjo ja siittä rälläkällä akselin päähän vaikka siihen orkkis hitsisauman viereen noin 5mm syvä ura ja sitten olkalaakereittein rei-istä esim putki läpi ja kääntää navat haluttuun kohtaan ja sitten hitsuutella sauma kiinni vaikka olisi minkä alan ammattilainen niin 450e on tuosta aivan järjetön hinta mutta ilmeisemmin on myös jousien kiinnikkeet tehty uudet mutta mielestäni sekin on vielä tosi pieni homma no sitten tietysti vielä olkavarsien muutos esim toiset alalaput jyrsiä pulttipinnat tasaiseksi ja sitte itse olkavarret jyrsiä niin-ikään tasaiseksi toki sen voi suorittaa rälläkälläkin mutta eipä tule HYVÄ ja sitten pitemmät pultit niin eiköhän se siinä ala pian olla SOA akseli valmis? ja silloin tuo 450e ei nyt ihan järjetön hinta olekaan mutta topicissa puhutaan tosin vain napojen käännöstä ja niiden kääntämiseen ei ammattimieheltä kovinkaan kauan mene mutta toki se on tosi että se on tyhmä ketä maksaa mutta itse en napojen kännöstä kehtaisi ottaa kuin ton summan ilman nollaa mutta minä nyt en olekaan minkään alan ammattilainen...
lukenu tän niin monta kertaa että oli pakko kommentoida jotain mutta mitään järkee ei tässä mun kommentissakaan kyl taida olla...
noilla kareksen neuvoilla on tullut loita tehtyä!
noilla kareksen neuvoilla on tullut loita tehtyä!
Persketes täytyskö pistää sulle neuvoista lasku perään (:
Teoriassa täällä päin ammattilaiset kenellä on kunnon pelit ja vehkeet sekä ammattitaito, ottavat pimeänä metallihommista 25-30e tunti. Eli päin vittuahan toi hinta kyllä on...
Olis saattanut itseltä jäädä akseliputki sinne, jos ei hinta rupea korjaantumaan...
itse metallialan ammattilaisena tiedän mitä tuo kyseinen akseli muutos vaatii ja tämä herra joka työn on tehnyt on nähnyt vaivaa ja käyttänyt aikaa näidden metallitöiden opetteluun että voi kyseistä ammattia harjoittaa.jos itse et viitsi tai osaa asiaa tehdä ja teetät työn muilla niin maksaahan se!työn laadusta et ole kertonut mitään eli oletan sen olevan hyvä
tää onkin fisku kommentti, ei toi vaikka opettelisit hommia puoli vuosisataa nosta tunti hintaa mihinkään,toi homma ei vaadi kuin alkeellisesti hitsarin taitoja ja kyseisessä napojen ja jousten korvien liikutuksessa saa 3h kulumaan taukoineen. olkavarsia ei ole muutettu. noin 20minuuttia per navan kääntö+ korvakkeiden kääntö. työn laatu normaali harrastelija saumat,ei mitään pro jälkeä,100% kuitenkin kyseisiin paikkoihin riittävät,ja riittävät myös siihen että voi laskuttaa työstä täyden hinnan.
paperitehtailla tulee käytyä hitsaamassa ja se on aivan sama onko mulla luokka paperit taskussa vai ei,sillon kun rakenne ei vaadi luokkia ni hinta on yksi ja sama,kuka sen tekeekään,sitten kun tarvitaan luokat ni silloin voidaan laskuttaa sen työn mukaisesti.
Persketes täytyskö pistää sulle neuvoista lasku perään (:
rrkele kun menin kehumaan
-Jarkko-
21.03.2009, 20:12
Kyllä on välillä tehnyt mieli näyttää polkupyörän suuntamerkkiä tyypeille ketkä kirkkain silmin kusettaa köyhää... Eikös ne kaikki koneet, myös laskukoneet, toimi paremmin kun vähän kolauttaa ja ravistaa? Ja jos hinta on keksitty omasta päästä, niin voivoi vaan.. :D:p;)
Itekki oon tehny noita kavereille ym. tutuille ja ääneen ei kehtaa kertoa miten vähän niistä on tullu pyydettyy /:
Ei kehtaa kyllä tommosii summii pyydellä ku samois porukois ajelee kuitenkin lähiseudun offaajat yleensä ni välttämättä ei kummallakaan osapuolella hyvä fiilis ku aivan varmasti jutuks metsäs tulee tollaset asiat,ainakin itelle tulee siittä parempi mieli ku on voinu jotakuta auttaa harrastukses alkuun ja metsäs tullaan sanoo hyväks jätkäks ku jelpeit halvalla eikä päin vastoin puhuta "selän takana" kuin mulkku toiki oli ku semmoset summat repäsi mutta kukin tyylillään ei siinä mitään (:
Itekki oon tehny noita kavereille ym. tutuille ja ääneen ei kehtaa kertoa miten vähän niistä on tullu pyydettyy /:
Ei kehtaa kyllä tommosii summii pyydellä ku samois porukois ajelee kuitenkin lähiseudun offaajat yleensä ni välttämättä ei kummallakaan osapuolella hyvä fiilis ku aivan varmasti jutuks metsäs tulee tollaset asiat,ainakin itelle tulee siittä parempi mieli ku on voinu jotakuta auttaa harrastukses alkuun ja metsäs tullaan sanoo hyväks jätkäks ku jelpeit halvalla eikä päin vastoin puhuta "selän takana" kuin mulkku toiki oli ku semmoset summat repäsi mutta kukin tyylillään ei siinä mitään (:
erittäin hyvin sanottu lukeekohan laskuttaja näitä, jos lukee niin voisi jo ottaa laskutettavaan yhteyttä ja ilmoittaa vaikka että laskukone vahingossa kertoi kun piti vähentää.
Meilläpäin on tyylinä käydä auttelemassa tuttuja ja kylänmiehiä kaikenlaisissa probleemeissa, ihan kastista riippumatta.
Eihän niistä jelppaamisista koskaan itse rikastu, mutta toisaalta on apu itsellepäin taattu,
jos joskus sattuu jokin rattula jättämään taipaleelle.
Kehtaa ainakin soittaa apua. Tosin ne itsensä ulos hinnoitelleet koijarit muistetaan Aina...
Itse olen nuorempana tehnyt ihan ammatikseni hitsuuhommia ja ne saumat on aina koeponneisttu yli 300barin paineella (hydraulisylinterit).
Jonkinlainen tietämys on näistä hitsuusaumoistakin... ;o>
Sit kun vanhemmiten viisastuin ja palasin takaisin lukemaani ammattiin, niin silti on Aina ollut sydäntä lähellä kaikenlainen ystävän/harrastajan auttaminen.
Vaikka näitä hitsuuhommia tekis sitten kuinka Ammattimaisesti, niin silti niiden liksa ei tule
Ikinä Ylittämään sähkäreiden perimää liksaa. Sori nyt vaan Hitsarellle,
väärä ammatinvalinta tai sitten vaan ei pää kestänyt lukea pidemmälle...;o>
Jos muutaman tunnin homma valmiiksi irrotetun akselin muutostyölle maksaa 450€,
niin olen kyllä ihan mielenkiinnosta valmis tulemaan kyseisen hepun,
-ja häntä puolustavien heppujen työmaille kuvaamaan & dokumentoimaan erilaiset työvaiheet ja kommentoimaan niitä, jos ja kun niin tarvitaan-...
Olennaisinta olisi nyt tässä vaiheessa selvittää, että mikä on se "yleisesti hyväksytty liksa" firaabeli -metallihommista.
Tähän mennessä meilläpäin käytetty liksa on 10€ sekalaisista firaabeli ja -metallihommista ja 15€ sähkötöistä (ja samat summat oli jo markka-aikaan)...
Minulle se onn sitten aiwan sama, että jos joku kumisaappaaseen Nussiva peräkammarin poika tästä lähettää dokumentaatiota verottajaan päin, niin suotakoon se hänen kliimaksikseen... ;oD
Toivottavasti tähän hinnoitteluun myötämielisesti liputtaneet henkilöt ilmoittautuvat vapaaehtoisesti tähän hamassa tulevaisuudessa järjestettävään tutkimukseen...
Samaa osallistumisaktiviteettia tietysti odotan näille toisin päin äänestäneille... ;o)
Jos kerran irtoakseliin on nuo hommat tehty niin aika helevatun kallis keikka...Meillä päin hyvän hitsarin tuntiveloitus on alle 50€,kuitilla.Ja jos tietää homman niin kyllä kolmeen tuntiin sopii nekin kahvitauot...
joo, no ite oon pyrkiny aina tekemään mahollisimman pitkälle kaikki hommat omilla vehkeillä sattuneesta syystä. Yleensä "ammattilaisen" veloituksella hankkii vaadittavat laitteet omalle hallille. Viimeksi törmäsin vastaavaan tilanteeseen tuossa vuodenvaihteessa, kun löysälle jäänyt aluvanne hakkasi itelleen soikeat pultinreiät. Vein tutun pajalle, jossa tiesin olevan alumiinin hitsaukseen sopivat laitteet, enkä kysynyt etukäteen hintaa. Sanottiin vaan, ettei se kalliiksi tuu. No itekkin sitten aattelin, että samahan tuo kaverille reilusti maksaa 50e, kun vähä räkäsee alumiinilla reikiä kohti. Ajattelin, että maksimissaan tunti voi mennä kuuden pultinreiän täyttämiseen, kun joskus itekkin tullu alumiiniä migillä turattua.
Aikaa meni kuukausi, kun vanne lopulta oli valmis, tosin sekin useiden puhelinsoittojen ja hoputtamisien jälkeen.
Lasku kuitenkin "omakustannehintaan", eli firmalle ei jäänyt mitään, kaikki työntekijälle ja sosiaalikuluihin.
Reikien täyttämiseen ja uusien poraamiseen muotin mukaan meni yhteensä 5h, 20e/h eli 100e.
Kyseessä oli alle 100e aluvanne, joten helpoimmalla olisin päässy, jos olisin vaan seuraavana päivänä käyny uuden vanteen kaupasta ja pyöräyttäny kumin sille...
Vähän jäi kismittämään, vaikka kaikki koitti parhaansa. Tämän jälkeen hallilta löytyy argonia ja alulankaa....
Serkuilla on koneistamo. 3 vuotta sitten hinta oli 150€ tunti + alv. Tekevät niitä hommia mihin muut pajat ei koske tai pysty.
Heikki L
22.03.2009, 20:55
Tähän mennessä meilläpäin käytetty liksa on 10€ sekalaisista firaabeli ja -metallihommista ja 15€ sähkötöistä (ja samat summat oli jo markka-aikaan)...
Kyllä mäkin voin toisen pajalle mennä turaamaan sekalaisia firaabeli metalli hommia 10 ekusta.
Mutta omassa pajassani en hommaile omilla vehkeilläni alle 15,
Meittii kun pari tuntia turaa, saa helposti meneen rälläkän laikkoja ja lankaa sen verta että ei 10 paljon mitään jää itelle.
niin no minähän en kanssa ole minkään alan ammattilainen..
Kyllä mäkin voin toisen pajalle mennä turaamaan sekalaisia firaabeli metalli hommia 10 ekusta.
Mutta omassa pajassani en hommaile omilla vehkeilläni alle 15,
Meittii kun pari tuntia turaa, saa helposti meneen rälläkän laikkoja ja lankaa sen verta että ei 10 paljon mitään jää itelle.
niin no minähän en kanssa ole minkään alan ammattilainen..
Meilläpäin on kyllä tapana veloittaa tarvikkeet ja varaosat työpalkan päälle... :D
Heikki L
22.03.2009, 21:24
niin niin niinhän minäkin tekisin jos tekisin firaabeli hommia;)
Joo onhan toi rasvasen hintanen ainakin tällästä köyhää duunaria kirpasis riittävästi. Onneksi ainakin toistaiseksi meilläpäin näissä porukoissa on menty sillä että 10-15€ tunti plus kuluvat laikat ja vähän extraa muista tarpeista jos ollaan tuntihommina tehty.
Eriasia on sitten jos jollain sattuu putoomaan vaikka rengas tielle niin bensat ja safkat kun tarjoo niin sillä ollaan sujut aika monesti oltu.
Joko ollaan kaikki tyhmiä tai sitten muuten vaan liian kilttejä mutta ainakin kaikki on toistaiseksi tyytyväisiä olleet. Ja mikä parasta ei ole tarvinnut monesti soittaa kovin montaa puhelua kun on apua saatu.