View Full Version : VESIVÄLIJÄÄHDYTIN
onko kellään kokemusta tuollasista jäähdyttimistä. onko riittävä
tulisi 300tdt koneeseen kiinni
En puhu kokemuksesta, mut muistaakseni jossain pikkuturbo Subaruissa noita on ollut... En sit tiedä onko tuosta mitään hyötyä, että lämpimällä vedellä jäähdytetään kuumaa välijäähdytintä ja nostetaan moottorin veden lämpötilaa entisestään... Lämpökuormista homma on aika paljolti kiinni, mut ite oon mielummin ison "kiinacoolerin" kannalla... Eipä oo ainakaan monessa jälkiturbotetussa näkyny tollasia...
Edittii, ja nyt katoin jopa kuvan ja siinähän näkykin oma syyläri ja flekti :) Eli eipä ainakaan moottorin vesien lämpötila nouse... Viisaammat neuvokoon? Riippuu paljolti tehotavotteista...
Tää oli sit vaan mun mielipide.
Mutamies
16.03.2009, 19:38
Ehdottomasti tehokkain vaihtoehto välijäähdytykseen. Käytettävän jäähdytyskennon koon kun katsoo mahdollisimman isoksi ja kunnon flektin, niin avot!
Jäähdytysteho on aina vakio ajoneuvon nopeudesta riippumatta. Lisäksi useimmiten jää isojen putkien vetely vähemmälle, mikä helpottaa asentamista. Joissakin autoissa on jo niin paljon tavaraa keulilla, että tulisi muuten tilan ahtaus...
Jos haluaa tehostaa entisestään tuota jäähdytystehoa, niin laittaa glykolin sijasta lämmönsiirtonestettä tai denaturoitua spriitä...
Riittää varmasti mersun tehoille. (tai enhän mä niistä tiedä, mutta luulisin)
Yleensä sanovat pienemmillä olevan hyöty ~500 hv. Isommilla sitten tuplaten...
Suosittelen kyllä. Itselle tulossa vastaava systeemi...
Mr_Peace
16.03.2009, 19:44
Kannattaa kysellä -MaTTi- käyttäjältä kokemuksia, tuossa ketjussa asentelee Land Cruiser 90:seen vesivälijäähyä
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48284&referrerid=9530
onko kellään kokemusta tuollasista jäähdyttimistä. onko riittävä
tulisi 300tdt koneeseen kiinni
Kyl varmasti riittää, kunhan jäähdytyskenno on tarpeeks reilu ja saa tarpeeks raitista ilmaa. Hitaasti ajellessa moottoritilan lämpö saattaa nostaa cuulerin veden lämpöjä, joten flekti on hyvä olla. Sama myös kovemmassa ajossa jos jäähdytyskenno jää puskurin taa piiloon niinku itellä.
Mä oon kyllä tykänny tosta, pelannu niinkuin on pitänytkin.
Tuollasta käyttää tällä kyllällä kiihdytysajoa harrastava kamukin... toimii!! ps. siinä ei ole edes jäähykennoa... Ja onhan mulla subarussakin tietennii tollanen, kuten jo aiempaa tuli ilmi ;)
santikko
17.03.2009, 20:27
kyllä noita vastaan tulee erittäin korkeaviritteisissä moottoreissa, joten tuskin huono vaihtoehto. ja ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna varmasti parempi kun normi ic, juurikin edellämainitun jäähdytystehon vakiona pysyminen. tietäjät korjatkoon, mutta tosi tehokkaissa traktoreissa, pulling vehkeisssä jne. taitaa olla hyvin yleinen matalista ajonopeuksista ja ISOISTA turboista johtuen, melkein must.
Mutamies
17.03.2009, 20:32
Moni tehokkaampia autoja valmistava tehdas käyttää juurikin tätä metodia välijäähdytyksessä.
Tractor pullingissa käytetään periaatteessa samaa systeemiä, mutta matkan olessa lyhyt, on jäähdyttävä neste korvattu hiilihappojäällä tai tavallisella jäällä.
From.Mulla olis ylimääräisenä tollanen vesivälijäähy.Jos kiinnostaa?
From.Mulla olis ylimääräisenä tollanen vesivälijäähy.Jos kiinnostaa?
onko just tollanen vai joku muu pistä vaikka kuvaa ja hintaa tonne mika.from@luukku.com
tommonen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=389&pictureid=4262