View Full Version : Beejiini
SuurSyömäri
24.09.2004, 12:15
Tässä sahara-aihio:
Toy BJ40 -80
- p-a 2+4
- 3l dieseli
Modifications:
- Range alusta
- Lasikuituflippi
- lukot
- Ohj.teh
- kisatason kaaret
- kuppipenkit 4-pistevyöt
- L-A puhelin
- mukiteline
- harrastestanu 2 vuoden sisällä?
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/SuurSyomari-BJI4etu.JPG
Ja tässä valmiimpi:
Toy BJ42 -81 alias "SuurSyömäri"
- Ohj. teh
- h-auto
- 305 cid V8 Chevy , Q-jet 750, Torker 2, loiva nokka
- papruissa 38/12,5 kumit
- L-A puhelin
- mukiteline
lisävarusteena tulee olemaan telttakärrystä 1 x 1,1m tehtävä peräkärry 35" allterraineilla.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/SuurSyomari-BJV8etu1.JPG
Jari v
Nauru kyllä pääsi tuosta eka kuvasta!!!
Mutta pakari oli ennen häyjymmässä paikkaa!
"Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee"
Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä!
quote:Ja tässä valmiimpi:
Toy BJ42 -81 alias "SuurSyömäri"
- Ohj. teh
- h-auto
- 305 cid V8 Chevy , Q-jet 750, Torker 2, loiva nokka
- papruissa 38/12,5 kumit
- L-A puhelin
- mukiteline
lisävarusteena tulee olemaan telttakärrystä 1 x 1,1m tehtävä peräkärry 35" allterraineilla.
Jari v
Ihan ¤#%&/leen hieno! Loistava väri!
Onkos siellä vaki laatikot??
Mites se kone on laatikkoon istutettu? Välilaipalla??
********************
Toyota BJ40 1975....
Edited by - Scout on 24/09/2004 13:34:53
Cental73
24.09.2004, 13:40
kah, siinähän seisoo SS komiasti pihalla. Viimeksi kun näin ei väri ollut vielä tarttunut pintaan. Täytyy tulla joskus vilikaseen hoijakan kans.
"ei ollu mikään amerikan temppu"
toyovoima
24.09.2004, 15:21
Ihan haaskan näköisia pelejä:)
Off-road is life!
noi moottoripyörän vilkut on siisti oivallus.
bj45lava
24.09.2004, 20:33
Siinähän se taisi ideoida ne, kun mun ktm kävi pihassa, ihan hienot, eikä katkea, kun on kumivarret.
Toyota-laatuun voit luottaa... ja paskat...
quote:
noi moottoripyörän vilkut on siisti oivallus.
jumakekka menisköhän minibullet vilkut leimalle läpi?
- http://www.G-69.tk -
Tutulta puuhalta muuten näyttää
Tässä mun haaveilemani ikuisuuprojekti safari-aihio:
Toy BJ-40 1975 paku + pari FJ40 raatoa + HJ60 raato
Pitäs ehkä luultavasti jokupäivä tulla
- flippi
- lukkoakselit 4.11 välityksellä alkuunsa
- hj60 kone + laatikot tai aut. (ehkä v8 + aut optiona?)
- kierrejousitus / rangen etutikut eteen ja taakse
- Sääntöjen mukaiset kaaret
jne. jne.
Tarpeita löytyy mm.
Hyvä joskus puhalleltu ja maalailtu fj runko
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/mikjus-fj-40_runko_2.jpg
Joskus korjailtu ja maalailtu kovapeltinen fj koppa
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/mikjus-fj_koppa_1.jpg
flippi
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/mikjus-flippi1.JPG
flippi ja '75 "varaosa" cruiseri
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/mikjus-flippi4.JPG
Palapeli hj61 lukkoakselit
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/mikjus-p6160140.jpg
osanluovuttaja hj60 jossa mm. just sisäänajettu kone (475000km)
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/mikjus-p6160141.jpg
4 x rangen etutikut
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/mikjus-rangentikut.jpg
Joten kun alkaa menee rangen alusta nippuun niin pistä ihmeessä kuvia ja kommentteja tulemaan!
- http://www.G-69.tk -
paljo tommosesta flippi keulasta pitää maksaa,kuka noita tekee?
miten toi kiinitys tulee kaatuuko eteenpäin vai noilla konepellin omilla saranoilla taaksepäin?
vai tuleeko siitä semmonen kokonaan irtoava,taitaa eteenpäin kippauksella tulla toi vinssi eteen.
Viitapiru
25.09.2004, 19:48
BJV8 tietää asiasta kaiken. kyselisin sieltä ensinnä...
BJV8 sen flipin on tehnyt ja siltä vois hintojakin kysellä. Mäkin varmaan ottaisin toisen niin ei tarviis tehdä peltitöitä nykysen bertan keulaan. Toi flipin muotti on vaan neliskanttiselle maskille mutta tiukalla sovituksella pyöreekin menee nätisti paikalleen. Vakiosaranoille se yleensä laitetaan. Tietty jos ei olis vinssiä niin voishan se eteenkinpäin kaatua ja helppohan sellanen kokonaan irrotettava systeemikin on toteuttaa.
- http://www.G-69.tk -
levittääkö noi siivet yhtään? jos levittää niin minkä verran?
sattuu toi kuvakulma just sillee ettei kunnolla erota kun toi on siinä vakiokeulan päällä.
quote:
levittääkö noi siivet yhtään? jos levittää niin minkä verran?
sattuu toi kuvakulma just sillee ettei kunnolla erota kun toi on siinä vakiokeulan päällä.
Joo kyl se levittää ainakin verrattuna '75 vuosmallin pelteihin. Levitys muistaakseni silmämääräisesti katsottuna olis jotain max. 50mm per puoli. Tosin saattaa noi vakiopellit olla jotenkin lässähtähtäneetkin. Muottia ei ainakaan muistaakseni ole levitetty tietoisesti.
- http://www.G-69.tk -
Taisi American Car Showssa siinä Lime Green-maansiirtovälineessä olla jonkunlaiset levikkeet ellen väärin muista? Siinä siis ilmeisesti ensimmäinen tuolla muotilla tehty flippi.
quote:
Taisi American Car Showssa siinä Lime Green-maansiirtovälineessä olla jonkunlaiset levikkeet ellen väärin muista? Siinä siis ilmeisesti ensimmäinen tuolla muotilla tehty flippi.
Joo se on BJV8 auto. En nyt ole ihan varma mutta saattoi olla että se flippi on jopa jonkun muun tekemäkin? Siin vihreessä on vaan sellaset "traktorivaruste" kumilevikkeet lisänä. Tossa vihreessä on se erikoista että valomaskia on levitetty 80mm ja se hämää pahasti kun kattoo keulaa ja ihmettelee mikä on vikana...
http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/kuvat/offimessut2003/offimessut_perjantai_39.jpg
- http://www.G-69.tk -
Juu kiitos kommenteista.
Ja uusimpaan projektiinhan on periaatteessa hommailtu kaikki puuttuva roina. Pasilta flippi tilauksessa, SLCK:n puh.joht porvoon tojotavarikolta muuan nippeli ja Artjärven suunnasta itse rovio. Ainoastaan nuo 61 lukkoakselit puuttuu. Niin ja niihinkin ajattelin sorvailla taakse levyjarrut.... Onko kukaan moista toteuttanut?, siis niinku hienosti ja järkevästi. Ja hankintalistalla olisi myös Dynan kampuran päähän liimattava hihnapyörä = montapaikkaa.
Joo ja kun jätän koneeksi alkuperäisen ja ihastuttavan powermillin eli 3l dieselin niin siirrän syylaria taakse niin paljo ku menee, vinssi seuraa perässä ja mitä yli keulaan jäi niin rälläkällä poikki. Ja vot keulaylitys pienentynyt oleellisesti. Kiitos tukitikkujen.
Koopeellakin pitää vierailla tosa joku päivä hakeen Penkit.
CrosWd:ltä tilasinkin jo Rockcrawlingin Hysteer etuohjausvarret jotka nostavat raidetangot ylempäs... oikein ja turvallisesti.
Renkaiksi tulee Bobbarin rattorikuviokumet viilleltynä. Vänä vois liittää kuvan niistä.
Et simmottis.
t:jari v
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Juu kiitos kommenteista.
Ja uusimpaan projektiinhan on periaatteessa hommailtu kaikki puuttuva roina. Pasilta flippi tilauksessa, SLCK:n puh.joht porvoon tojotavarikolta muuan nippeli ja Artjärven suunnasta itse rovio. Ainoastaan nuo 61 lukkoakselit puuttuu. Niin ja niihinkin ajattelin sorvailla taakse levyjarrut.... Onko kukaan moista toteuttanut?, siis niinku hienosti ja järkevästi. Ja hankintalistalla olisi myös Dynan kampuran päähän liimattava hihnapyörä = montapaikkaa.
Joo ja kun jätän koneeksi alkuperäisen ja ihastuttavan powermillin eli 3l dieselin niin siirrän syylaria taakse niin paljo ku menee, vinssi seuraa perässä ja mitä yli keulaan jäi niin rälläkällä poikki. Ja vot keulaylitys pienentynyt oleellisesti. Kiitos tukitikkujen.
Koopeellakin pitää vierailla tosa joku päivä hakeen Penkit.
CrosWd:ltä tilasinkin jo Rockcrawlingin Hysteer etuohjausvarret jotka nostavat raidetangot ylempäs... oikein ja turvallisesti.
Renkaiksi tulee Bobbarin rattorikuviokumet viilleltynä. Vänä vois liittää kuvan niistä.
Et simmottis.
t:jari v
Note! This message was posted anonymously!
Laitas sitte kuvia kun saat ne hysteer varret (mitä muuten maksaa?). Itse tein nyt mielestäni turvallisesti kun käänsin 61 vakiovarret toisinpäin. Ainoa ongelma on se joku aakkermanni jutska kun varret sojottaa sisäänpäin mutta ei tunnu paljoo haittaavan kääntymistä.
Levyjä on takana monillakin esim. Lökin Jarmolla ja joskus laittelin siitä kuviakin tänne kun ko. aiheesta juteltiin. Itse jo pyörittelin levyjä taka-akselilla ja näyttäs että tekee vaan pultattavan laipan ja ettii mahdollisimman pienen satulan niin homma pitäs olla helppo. Levy vaan takanavan taakse ja ottaa etunavan pultit niin onnistuu. Jarrulevyä tai napaa pitää pikkasen sorvata että sopii.
Toihan on hyvä idea toi syylärin siirto. Jopa lehtijousellisessa sais muutamat sentit vinssiä taakkepäin mutta ei taida olla vaivan arvoista vasta kun kiemura jousiin siirryttäessä.
Meinaatko muuten venyttää akseliväliä? Itse meinasin eliminoida noi ylitykset siirtämällä akseleita. Esim. nykyisillä lehtijousilla kun akseli on noin 10cm edessä niin etuylitys on aika olematon kun kiikutkin vielä ovat takana. Se laki juttu koskien akseliväliä vaan vähän hämää jos pitää olla just joku mallisarjan sisältä oleva väli mutta onneksi bj43 taitaa olla aika passeli.
- http://www.G-69.tk -
Laitas sitte kuvia kun saat ne hysteer varret (mitä muuten maksaa?).
>>>>Joo. Kuviahan taitaa löytyä www.rockcrawling.com sivuilta (muistaakseni) ja hinta o varmaan jossain 400 erkkiä tänne saatuna
Itse tein nyt mielestäni turvallisesti kun käänsin 61 vakiovarret toisinpäin. Ainoa ongelma on se joku aakkermanni jutska kun varret sojottaa sisäänpäin mutta ei tunnu paljoo haittaavan kääntymistä.
>>>>Niin... Toisinpäin? pistitkös ne sojottaan taaksepäin vai vain nurinkurin. Nurinkurin malleja olen nähnyt liian usein romuna pinnapulteistaan joten annoin sille hylsyn omassa rojektissani. Mutta jos tarkoitit taaksepäin ja aksulan takapuolelle niin vois tuo hysteeri niinkin toimia. Tehostin vaan pitäis mulkata jostain kulkuvälineestä missä simpukasta varsi venputtaa veli venäläisittäin. Oispa sitten raidetanko akselin takana piilossa.
Levyjä on takana monillakin esim. Lökin Jarmolla ja joskus laittelin siitä kuviakin tänne kun ko. aiheesta juteltiin. Itse jo pyörittelin levyjä taka-akselilla ja näyttäs että tekee vaan pultattavan laipan ja ettii mahdollisimman pienen satulan niin homma pitäs olla helppo. Levy vaan takanavan taakse ja ottaa etunavan pultit niin onnistuu. Jarrulevyä tai napaa pitää pikkasen sorvata että sopii.
>>>> En oo testannu mitään, mutta pohtinut olen sitä että notta ku sorvais jototan levyjä halkaisijastaan ni saiskohan sen orig. jarrusatulan sitten sopimaan? asentelis paineensäätövenan jotta paineet muljuais sopiviks.
Toihan on hyvä idea toi syylärin siirto. Jopa lehtijousellisessa sais muutamat sentit vinssiä taakkepäin mutta ei taida olla vaivan arvoista vasta kun kiemura jousiin siirryttäessä.
>>> jep ku tuossa pikaisesti mittailin, niin kiinteällä tuulettimen ropellilla sais jo pois aikalailla senttejä. Siis kun säilyttää alkup. ohjausvaihteen. Tuplahihnapyörä sitten verottaa hieman. Siirrän muuten akut lavalle. joten ne alkup. helevetin painavat akkutelineet lähtee huitsiin. Onpahan konehuoneessa sitten tilaa liikkua.
Meinaatko muuten venyttää akseliväliä?
>>>> Niin paljon ku offisääntömooseksenkäskykirja antaa perään???
Itse meinasin eliminoida noi ylitykset siirtämällä akseleita. Esim. nykyisillä lehtijousilla kun akseli on noin 10cm edessä niin etuylitys on aika olematon kun kiikutkin vielä ovat takana. Se laki juttu koskien akseliväliä vaan vähän hämää jos pitää olla just joku mallisarjan sisältä oleva väli mutta onneksi bj43 taitaa olla aika passeli.
Kun olen moisen 43 (jototan scrämplerimalli)ihmeen tuolla kyproksella pongannut niin arvioisin (mutuna) että ero 40:seen on n. 15 cm?
Jari v
Note! This message was posted anonymously!
Tässä vielä ne akselivälit:
40/42 2285mm
43 2430mm
45P/47P pitkä pickup 2950mm
45V lyhyt pickup ja umpimalli 2650mm
Ne mun ohjausvarret on siis nurinpäin eteenpäin sojottamassa. Käytin 10.9 lujuuden pultteja ja ne ei vielä ainakaan ole kauheesti löystyneet mutta aika näytää. Kierrejousellisessa kai on aika pakko vetää ohjaus takapuolelle jos haluu hysteerin muuten varmaan tulee ongelmia panhardin kanssa?. Ongelmaa ei varmaan olis jos jättäs raidetangon vakiopaikalleen alas jossa se tosin on aika haavoittuvainen.
http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/kuvat/bj40_2004/p9120010.jpg
- http://www.G-69.tk -
joo mula on hilussa noilla varsilla kanssa 10.9 pultit,mutta olen vain ostanut ne pultit tarpeeksi pitkinä.
eli jos alkaa löystyä niin pultit pitemmiksi että toimii ns. pinnapulttina,pultin omasta kannasta kiristys sopivalle korkeudelle ja mutterilla itse varsien kiristys.
Ja kun peräkärryä kasaat niin laitatko siitä juttua myös tänne, itselläni on tarkoitus myös saada sellainen joten vinkit on tarpeen kiitos. PR
Note! This message was posted anonymously!
SuurSyömäri
27.09.2004, 16:15
Jep eli se ohjausvarsi nettiosote on: http://www.marlincrawler.com/steering.html
Ja otan tuosa kuvan kärristä niin ainaski näkee mistä lähdetään.
Ja se että alan oikiasti rakenteeleen kestää vielä muutaman kuukauden. Joten palaan asian tiimoilta jossain vaiheessa.
t:jari
SuurSyömärin kanssa onkin kehkeytynyt pieni kilpailunpoikanen siitä että kumpi saapi ekana pätkänsä "only for racing and raep" kuntoon.Meikäläisen laite tullaan varustamaan väkivahvalla Toitsun 3,9 litraisella F kutvosella. Kyseisen moottorin kulutus on Toyotan maahantuojan mukaan aikoinaan ollut normaali mikäli bensiiniä ei mene yli 40 litraa sadalla. Mikäli menee niin säädöt ovat hivenen rikkaalla.... eli kisaritsani nimeksi saattaapi tulla EKO F tai jotain sinnepäin.
Kuvia tulee aikanaan kunhan juniori innostuu taas kuvaamaan....
Ehkäpä jo ensikeväällä kisataan samoissa kisoissa HS luokassa vai kuinka JariVee?
offis on iloinen asia
Niin vielä sen verran että tuo Avatar-kuva ei ole ko.laitteesta.
Avatarissa on kuva FJ40:sestä vuodelta 1966. Suomen ehkä vanhin??
Vai tietääkö joku vielä vanhempia yksilöitä?
Odottelee muuten käyttöentisöintiä tuo pikkuF.
offis on iloinen asia
Joo... tarkoitushan olisi saada talkoisiin rakennusporukkaa rakentamaan "PienSyömäri" kuosiin.
Palkkana on ,kun ruvetaan, olutta ja makkaraa sekä egovitseille sadevettä ja ruohoa.
Eka talkoorylläkkä kyllä ilmoitellaan ku on ajankohtaista. Mukana voisi olla vaikkapa 5 tyyppiä joilla pysyy työvälineet käsissä ja hauras rauta ei hirvitä.
yhet pulttaa, toiset repii konetta pois ja kolmas osasto samaan aikaan hitsaa uutta tilalle ja juo muiden oluet ja syö makkarat... hehe.. eh
Mut ensin kasaan palikat kasaan jotta homma luistaa.
Niin paikallahan olisi silloin hyvä olla joku joka tietää rangen alustahässäköistä jotain.
Miksi talkoot? No siksi kun tämä tuleva rovio on aikeissa iha oikeesti mennä sinne Saharaan. Ja ilmeisesti siitä saadaan vähän mediaakin hereille.
Voi sitten, se joka jotain ruuvasi kehaista, sohvan pohjalta munia raapiessaan, vaimolleen "notta tonki mä rakensin melekeen kokonaan..." ja hieman hiljempaa... "tai ainaski irroitin akkutelineen ennenkuin saunottiin ja sammuttiin..."
Ja Kisoihinhan sitä ollaan viemässä vinssiosastojen haitoiksi. Muistakaa pitää sokat kunnossa.
t:jari v
Note! This message was posted anonymously!
SuurSyömäri
10.03.2011, 21:44
Oho... tämmönenki tuli vastaan :D:D:D:D Vanhoja unelmia on kiva muistella :p:p:p
Vanhoja unelmia on kiva muistella :p:p:p
no muistele lisää;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=76488
SuurSyömäri
10.03.2011, 22:37
no muistele lisää;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=76488
Kelettu... misäs toi on nyt oikeesti parkissa Tare????
Kelettu... misäs toi on nyt oikeesti parkissa Tare????
Mun tallissa
Mun tallissa
Paa nyt vaan kuva, kun sehä on jo melkein valmis;)
Paa nyt vaan kuva, kun sehä on jo melkein valmis;)
meillä on kyllä hiukan eri käsitys "melkein valmiista":rolleyes:
tää ei kyl vielä ole ihan "bolt on" juttu..
muistaako suurjuomari että hainko mä ton auton 2008?
mutta eipä se tästä kuvasta(otettu 2009) oo paljoa muuttunu, mitä ny renkaat o myyty ja hommattu pienemmät, kun noi otti joustoissa kiinni lokareihin..
lisäharmia aiheuttaa, kun toi rakentelu mieli poukkoilee kokoajan niin pirusti;):)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=36185
Mitäs kaikkea näissä BJ:ssä muuttuu kun mennään BJ40:stä BJ42:seen?
Tuo oli 42 mutta keula ja peilit 40?
Mitäs kaikkea näissä BJ:ssä muuttuu kun mennään BJ40:stä BJ42:seen?
Tuo oli 42 mutta keula ja peilit 40?
Eteen levyjarrut, vaihteisto ja jakis vaihtuu, vissiin myös moottorissa on jotain kosmeettisia eroja, joskin sama B-moottori möllöttää molemmissa.
Eteen levyjarrut, vaihteisto ja jakis vaihtuu, vissiin myös moottorissa on jotain kosmeettisia eroja, joskin sama B-moottori möllöttää molemmissa.
Jarrut väärin, moottorikin väärin. :D
V.-79 tuli levyjarrut, mutta jo 40-malliin, moottori vaihtui 42-mallissa 3B versioksi.
Jarrut väärin, moottorikin väärin. :D
V.-79 tuli levyjarrut, mutta jo 40-malliin, moottori vaihtui 42-mallissa 3B versioksi.
Ei ainaskaan mun -80 ollu levyjä ja niin ne on puuttunu muutaman tutun saman ikäisestä bertasta..
Jarrut väärin, moottorikin väärin. :D
V.-79 tuli levyjarrut, mutta jo 40-malliin, moottori vaihtui 42-mallissa 3B versioksi.
Ei muuten tullu -40:een levyjarruja vielä 80 vuonnakaan eli liekkö tehty ollenkaan levyillä.
B pata on 3.0 ja 3B 3.4 litranen.
Ei muuten tullu -40:een levyjarruja vielä 80 vuonnakaan eli liekkö tehty ollenkaan levyillä.
No hitto, kyllä mä kuitenkin oon sitä mieltä, että loppuvuodesta -79 oli jo levyjarrut.
Ostin joskus 80-luvulla ekan berttani ja siinä oli levyt edessä, enkä usko kenenkään vielä silloin tehneen mitään omatoimista jarrujen päivitystä. Ne on varmaan suuren kysynnän vuoksi suomeenkin tuotuihin malleihin laittanu jo tehtaalla ne levyt, jenkkivientimalleihinhan levyt laitettiin jo -76. http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Land_Cruiser
Pari muutakin 79-80 mallista jo silloin 80-luvulla näin levyillä.
Ruiskupumppuunkin tuli pieni muutos -79, lähinnä sen öljyvoitelun osalta, eli voitelu oli otettu suoraan koneesta, kun niissä vanhemmissa piti laittaa johonkin erilliseen pumpussa olevaan säiliöön loraus öljyä silloin tällöin.
Samoin polttoainetankki vaihtui -79, jolloin se tuli auton pohjan alle, aiemmissahan se oli ohjaamossa etupenkin alla.
Heikki L
12.03.2011, 15:08
Mulla on ollu 2kpl 80 vm bj:tä, kummassakin rummut ees ja takan. 42 ainakin kaikissa mitä oon nähny on ollu levyt ees.
Oliko -79-80 heikommat öljypumput??Ja EDIC??
Oliko -79-80 heikommat öljypumput??Ja EDIC??
Öljypumpuista en tiedä, mutta EDIC on ollut käsittääkseni aina dieseleissä, -79 se oli jo sähköinen, eli moottori sammui avaimesta.
Tuolla on jotain höpinää toyotista:
http://www.toyota.com.kw/English/toyota_models/landcruiser/history/html/history/models/model_40.html
Jarrut väärin, moottorikin väärin. :D
V.-79 tuli levyjarrut, mutta jo 40-malliin, moottori vaihtui 42-mallissa 3B versioksi.
En muista minäkään 40-malleissa levyjä nähneeni tehdasasenteisina. 42:ssa on myös isommat takarummut ja lattiapelti/tankki erilainen, ja isommat helat jousensilmissä. Varmasti vielä monta muutakin asiaa.
En muista minäkään 40-malleissa levyjä nähneeni tehdasasenteisina. 42:ssa on myös isommat takarummut ja lattiapelti/tankki erilainen, ja isommat helat jousensilmissä. Varmasti vielä monta muutakin asiaa.
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa... :D
Myös käsijarru muuttui 42-mallin myötä, niissä ei ollut enää kardaankässäriä, vaijeri meni takajarruihin.
toyovoima
13.03.2011, 02:29
-Vanhemmissa Bj40sissä oli 7.00 R16 renkaat alunperin, sittenmin tuli 7.50 R16. Oikein vanhoissa Fj40sissä oli 7.00 R15
-Vanhemmissa Fj/Bj40sissä oli yhtenäinen takasivulasi, uudemmissa kaksiosainen, josta taaimmainen avattava.
-84 -> tuli täysikevennetty taka-akseli, sekä kojelauta muuttui "modernimmaksi".
Tähän "täyskevennetty taka-akseli" termiin törmää täällä foorumilla vähän väliä kun lueskelee Tojotista.
Mitä hittoa tarkoittaa täyskevennetty taka-akseli, onko se vain valmistajan keksimä myyvä sana pikkuisen uudemman malliseen taka-akseliin?:D
täys kevennetystä saa vetarit irti irrottamatta edes renkaita ja murikkaa, keventämätön c-klipsi akselista joutuu avaamaan perän kotelon ja purkamaan tasauspyörästö poes ennen kuin saa vetarit irti... oliko tarpeeksi epäselvää :D
-Lyttis-
13.03.2011, 15:19
Fullfloaterissa vetari ei kanna kuormaa, ainoastaan välittää voiman perältä pyörälle. Napa laakeroitu akseliputkelle, kuorman kantaa akseliputki. Semifloaterissä pyöränlaakerit on vetarilla, eli vetari kantaa myös auton painon.
Suomeksi; ff:n voi hinata/ajaa kotiin vetarin katkettua, semifloateria ei, eikös se näin mene?
toyovoima
13.03.2011, 16:45
Fullfloaterissa vetari ei kanna kuormaa, ainoastaan välittää voiman perältä pyörälle. Napa laakeroitu akseliputkelle, kuorman kantaa akseliputki. Semifloaterissä pyöränlaakerit on vetarilla, eli vetari kantaa myös auton painon.
Suomeksi; ff:n voi hinata/ajaa kotiin vetarin katkettua, semifloateria ei, eikös se näin mene?
Kyllä näin on. Semifloatterin vetarin katketessa yleensä pyörä irtoaa... Mutta eikö Simppa todistanu vuosia sitten Talvieksyssä että kolmellakin pyörällä voi ajaa, tosin Daihatsussa...?
nämä taitaa olla lisävarusteita :D:rolleyes:
iskarinkorva
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=76792
ja tässä on varmaan oltu jo lievässä nousussa:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=76793
nämä taitaa olla lisävarusteita :D:rolleyes:
iskarinkorva
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=76792
ja tässä on varmaan oltu jo lievässä nousussa:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=76793
Ai meinaaks, että siellä pohjoosessa olis pojat ottanu tallilla huikkaa alkon tuotteista ja samalla hitsailleet:rolleyes: Ei kai:D Mut saumasta tulee kyllä Kentsun tarina kaarien hitsaamisesta hyvin mieleen......pullo koskista pohjalle ja sit kaaria tekemään......aamulla oli saumat ollu aika mielenkiintoisen näköisiä kuulemma:p
PS. ei munkaan '80 vuotisessa Bertassa ole levyjä edessä.....vielä;)
Ei BJ40:sissä ole ollut levyjä vakiona vuodesta 75-80.
ToyotaDiy mukaan levyjarrut on saattanut olla BJ40:ssä vm.81-> eteenpäin.
Ja BJ40 - BJ42 eroja on niin paljon ettei niitä jaksa luetella.
Jopa BJ40, vm1975-77 on eroja ja sit 1977-80 ja 1980-84.
Ei BJ40:sissä ole ollut levyjä vakiona vuodesta 75-80.
ToyotaDiy mukaan levyjarrut on saattanut olla BJ40:ssä vm.81-> eteenpäin.
http://www.toyodiy.com/parts/p_U_1979_TOYOTA_LAND+CRUISER_BJ40LV-KCJK_4705.html
miksei toyodiystä löydy mun bjtä runkonumerolla?
siinäkin on edessä levyt, liekkö alkuperäiset?
kilvissä ei ole ainakaan ollut kymmeniin vuosiin, että onko joku jo joskus aikoja sitten rakennellut...
SuurSyömäri
16.03.2011, 18:21
Tossa välissä SS oli vaihdossa ja silloinen ostaja halusi vahvistaa puikkokoneella muutamia saumoja. Toi iskarikorva on kyllä mun ihq oma asetelma + muutama muu hienous. Metalli on kivaa ja sitä pitää käyttää :D
SuurSyömäri
16.03.2011, 18:24
meillä on kyllä hiukan eri käsitys "melkein valmiista":rolleyes:
tää ei kyl vielä ole ihan "bolt on" juttu..
muistaako suurjuomari että hainko mä ton auton 2008?
mutta eipä se tästä kuvasta(otettu 2009) oo paljoa muuttunu, mitä ny renkaat o myyty ja hommattu pienemmät, kun noi otti joustoissa kiinni lokareihin..
lisäharmia aiheuttaa, kun toi rakentelu mieli poukkoilee kokoajan niin pirusti;):)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=36185
Ei muista ihan tarkkaan mutta tais se olla 2008.......... Ja eix tosta pitänyt tulla vaimon kauppa ja kesäkassi... Six noiden joustojen joustatteluja tässä heieman ihmettelee....
Ei muista ihan tarkkaan mutta tais se olla 2008.......... Ja eix tosta pitänyt tulla vaimon kauppa ja kesäkassi... Six noiden joustojen joustatteluja tässä heieman ihmettelee....
hö no nimenomaan, eihän sitä ikinä tiedä mistä se joutuu ajamaan kauppaan:D
runkoa siivoiltu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=77962
hiukan lähti tavaraa irti
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=77961
tuppaa vaan olee monta projektia päällekäin:(
SuurSyömäri
03.04.2011, 00:42
Oho... Täytyy kyllä myöntää että kun omanlaistaan alkaa laittamaan niin laittaa sen sitten kunnolla ja juuriaan myöten :D:D:D. Pidähän ne muut projektit nyt naftaliinissa ja pistä toi kasaan kesäksi.
eilen piti hiukan liittää osia runkoon että sai talliin tilaa, joten tää projekti jäädytetään hetkeksi:(
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=78332
hieno tulossa älä anna tahin hyytyvä :DD
hieno tulossa älä anna tahin hyytyvä :DD
ton kuvan otostakin on kohta jo vuosi
kyllä se saa vielä odotella:(