View Full Version : Onko garret 4 liian iso hj60:een
Laitoinpa tossa hj:hin tollaisen garret 4:n imu 56 ja pako 65 ar50 ei hukkaporttia nyt on sellainen ongelma ,että ei nosta ahto paineita kuin 0,2 bar, vaikka kaasu olis pohjassa ja syöttö ruuvi kokonaan pois eli onko tuo turbo vaan liian iso vai missäköhän vika?
oletko koittanut ajaa sillä?
Samsonite
07.03.2009, 18:31
Kiinteä hukkis ? Jousi lerpahtanut, ja puhaltaa ohi ?
Tossahan lukee että ei oo hukkista.
minkä syöttö pummppu noissa hj:ssa on? onks se joku bochin kopio?
Ainakin bochin pumpussa kun avaa syöttö ruuvia niin syöttö määrät pienenee.
Tossahan lukee että ei oo hukkista.
minkä syöttö pummppu noissa hj:ssa on? onks se joku bochin kopio?
Ainakin bochin pumpussa kun avaa syöttö ruuvia niin syöttö määrät pienenee.
Eikös sen syötön määrän saa selville, kun katsoo kuinka paljon se savuttaa.
Eikös sen syötön määrän saa selville, kun katsoo kuinka paljon se savuttaa.
saahan sen niinkin, mutta jos on hukkaportiton turbo niin ahtopaineet säädetään syötön määrällä.
Killer-Wo
07.03.2009, 19:58
Ei pitäisi olla iso jos tosiaan pumpussa riittää tuotto. Oliko hj turbo vai vapari johon laitoit ahtimen. Asennettiin vastaavaan kokoinen ahdin HJ61:n mosaa johon vaihdettiin HJ 60 pumppu ja siinä ahdot saadaan nousemaan 1,5 bar jonka jälkeen eukeaa dumppi koska hukkaporttia ei ole ja jollain pitää paineet rajoittaa.
Samsonite
07.03.2009, 20:52
saahan sen niinkin, mutta jos on hukkaportiton turbo niin ahtopaineet säädetään syötön määrällä.
Vaikuttaa tehokkaalta.
Ei pitäisi olla iso jos tosiaan pumpussa riittää tuotto. Oliko hj turbo vai vapari johon laitoit ahtimen. Asennettiin vastaavaan kokoinen ahdin HJ61:n mosaa johon vaihdettiin HJ 60 pumppu ja siinä ahdot saadaan nousemaan 1,5 bar jonka jälkeen eukeaa dumppi koska hukkaporttia ei ole ja jollain pitää paineet rajoittaa.
siis hetkonen, kuuskympin pumppu kuusykkösen koneessa? :confused::confused:
Killer-Wo
07.03.2009, 21:14
jep.saadaan se hj61:n kadonnut alavääntö käyttöön
En usko, et ois liian iso. Ite tuuppasin omaan pellin alle jonkun garretin nelosen kokoluokassa olevana Rajayn ilman hukkista. Ihmettelin vaan, ku ei ahtoputket kestäny tavallisilla klemmareilla... Seuraavaksi kun laitoin dumpin ja ahtopainemittarin, selvisi syy: 1,7bar...
Tarkemmin kateltuani niin se imu puoli onkin 50 mm ,mutta kuitenkin niin tuossa ei nouse pakopaineetkaan yhtään ja kun painaa kaasua niin ahtopuolella käy lievä alipaine jonka jälkeen tulee n.0,2 barin ahtopaine eikä ajossakaan sen enempää.Ja tosiaan tuo syöttö ruuvi on kokonaan pois. ja savuttaa aikalailla ,ja on yhtä tehoton kuin vakio.
Myöskään tuo turbo ei vaimenna ääniä juurikaan.
jep.saadaan se hj61:n kadonnut alavääntö käyttöön
Meneekös se sinne muuten "heittämällä" vai vaatiko jotain erikoisempaa???
Sorry topicin lainaus /:
Rekisteröimätön
08.03.2009, 00:53
onko turbossa siivet tallella
Näkyikö turbon sisällä mitään, esim siipiä, ennenkuin pulttasit sen kiinni? ;)
Ei kai siellä mitään siipiä ollunna vähän höyheniä vaan oli jäljellä.
juu moro ugly. hyvistä neuvoista huolimatta alkaisin itse tutkimaan moisia . onko kompuran hyrrä kunnolla kiinni akselissa ja mitähän nuo pakopaineet on?
jep.saadaan se hj61:n kadonnut alavääntö käyttöön
miten, laitoitko kuitenkin kuusykkösen pumpusta isommat tapit?
ja mä ajattelin kokeilla jos laittais 61 pumpun 60 koneeseen että sais vähän enemmän myös yläkierroksille tehoja. se vaan vähän mietityttäny hukkuuko alavääntö. toi 60 pumppuhan osaa kaasutella itsekseen lisää jos meinaa sammua. on tollanen 61 pumppu hyllyssä ja kun kelit lämpiää ja viittii ruuvailla niin kokeilen kyllä tollasta turbon pumppua. ja kulutuskin toivottavasti putois.
juu moro ugly. hyvistä neuvoista huolimatta alkaisin itse tutkimaan moisia . onko kompuran hyrrä kunnolla kiinni akselissa ja mitähän nuo pakopaineet on?
Moro,sen tarkistinkin että hyrrä on hyvin kiinni ,mutta pakopaineita ei ole yhtään edes täyskaasulla.Ahtimen laakerit ovat kyllä hyvän oloiset aksiaalivälystä on n.2 milliä ,mutta voiko ahdin olla jotenkin muutenkin väljä?
Olisko laittaa ihan kuvaa asennuksesta?
J_Lanttola
08.03.2009, 14:16
Ei pitäisi olla iso jos tosiaan pumpussa riittää tuotto. Oliko hj turbo vai vapari johon laitoit ahtimen. Asennettiin vastaavaan kokoinen ahdin HJ61:n mosaa johon vaihdettiin HJ 60 pumppu ja siinä ahdot saadaan nousemaan 1,5 bar jonka jälkeen eukeaa dumppi koska hukkaporttia ei ole ja jollain pitää paineet rajoittaa.
Käy vissiin aikalailla ahtimen päälle jos ne paineet dumpilla rajoittaa, kun turbo pyörii reippaasti ylikierroksilla. :confused:
Ei pitäisi olla iso jos tosiaan pumpussa riittää tuotto. Oliko hj turbo vai vapari johon laitoit ahtimen. Asennettiin vastaavaan kokoinen ahdin HJ61:n mosaa johon vaihdettiin HJ 60 pumppu ja siinä ahdot saadaan nousemaan 1,5 bar jonka jälkeen eukeaa dumppi koska hukkaporttia ei ole ja jollain pitää paineet rajoittaa.
Tuo on alunperin vapari ,jossa on ollut nyt pri vuotta garretin 3 joka alkoi päästään öljyä läpi tossa syksyllä ,jonka jälkeen laitoin tollaisen turbosaapin garret 3 tossa pari viikkoa sitten, sekään ei nostanut paineita kuin 0,5 bar mutta syy selvisi ,se kompuran siiven kiinnitysmutteri oli irronnut varmaan jo eka koekäytössä ja tuhonnut sen siiven ,äskeen vielä mulkoilin tuota garret nelosta niin sitä aksiaalivälystä ei kyllä ole edes kahta milliä pelkästään sellain,että sen juuri tuntee.
Ja mistähän koneesta tuo 4 garretti on peräisin?
Jos se ny on vaan liian iso...
jostain volvon kuormaautosta tuo on peräisin en muista kokoa ,muttei kuitenkaan isoimmasta päästä.
2mm päittäis välystä vai? ei varmana pyöri,päittäis laakeri paskana ja kompura siipi sitä myöten ja kaput=roskiin kikkare
Killer-Wo
08.03.2009, 17:15
Jep se pitää paikaansa että turbiini alkaa sakkaamaan kun päästetään ahtoputkesta paineet karkuun.
2mm päittäis välystä vai? ei varmana pyöri,päittäis laakeri paskana ja kompura siipi sitä myöten ja kaput=roskiin kikkare
Joo tosiaan tarkistin ton vielä ,mutta vaikea sanoa tosta ,ei sitä kyllä kuitenkaan ole kahta milliä kun tosiaan päivällä kokeilin niin pieni välys siellä kyllä tuntuu, kuitenkaan niitä siipiä ei saa käsinkään pyörittämällä osumaan koteloihin.
Voipi olla ,että tuo onkin roskis kamaa, mutta tuossa vanhassa turbossa sitä oli paljon enemmän, ahtoi kuitenkin ton vajaa 2 baria,työnsi vaan öljyä aika reippaasti läpi.
voiskohan olla ,että tuo vakio pakosarja on jotenkin liian ahdas ja sen takia ei tuo turbo toimi kunnolla.
Jeep-Ukko
08.03.2009, 18:31
Päittäis välystähän ei sais olla oikeastaan yhtään. Vähänkin päittäistä, niin heti huoltoon.
Säteis välystä on uudessakin reilusti.
Ainakin näin olen ymmärtänyt.
jostain volvon kuormaautosta tuo on peräisin en muista kokoa ,muttei kuitenkaan isoimmasta päästä.
Melkeimpä varmasti liian iso.Vaikka olisi pienimmästä mallista.Varsinkin pakopesä on hirveän iso HJ:n koneelle,ei saa sitä hyrrää pyörimään mitenkään kunnolla.
Noissa vanhoissa portittomissa dieselahtimissa on pakopuoli mitoitettu isoksi ettei tule liikaa ahtopaineita,ahtopaineet ohjaa syöttöä.
Melkeimpä varmasti liian iso.Vaikka olisi pienimmästä mallista.Varsinkin pakopesä on hirveän iso HJ:n koneelle,ei saa sitä hyrrää pyörimään mitenkään kunnolla.
Noissa vanhoissa portittomissa dieselahtimissa on pakopuoli mitoitettu isoksi ettei tule liikaa pakopaineita,ahtopaineita ohjataan syötöllä. tälläsellä asiantuntemuksella kannattaa pitää mölyt mahassa,
Siis meneekö 2H pumppu 12HT koneeseen ihan heittämällä kiinni vai vaatiiko sovitus työsuoritteita väliin?
Päittäis välystähän ei sais olla oikeastaan yhtään. Vähänkin päittäistä, niin heti huoltoon.
Säteis välystä on uudessakin reilusti.
Ainakin näin olen ymmärtänyt.
Mä en oikein ymmärrä tätä... vaikka en tosin mikään turbotietäjä olekaan. :eek: Säteisvälystä on uudessakin reilusti Mikä on "reilusti"? Eiköpähän uuden ahtimen säteis- ja päittäisvälykset ole jossain alta 0.1 mm. Ja säteisvälyksenhän sitä enemmän luulisi haittaavan elämää (siivet ottaa pesään kii), ja eikös vanhat Garretit tuppaa pitkittäin aina himppasen klappaamaankin...
Onko säteis- ja päittäisvälys menneet sekasis?
Mä en oikein ymmärrä tätä... vaikka en tosin mikään turbotietäjä olekaan. :eek: Mikä on "reilusti"? Eiköpähän uuden ahtimen säteis- ja päittäisvälykset ole jossain alta 0.1 mm. Ja säteisvälyksenhän sitä enemmän luulisi haittaavan elämää (siivet ottaa pesään kii), ja eikös vanhat Garretit tuppaa pitkittäin aina himppasen klappaamaankin...
Säteis välystä on uudessakin turbossa, koska öljyn paine "keskittää" turbon akselin kun akselin ja laakereiden väliin tulee öljy kalvo.
Autowikissä ohje turbon kunnon tarkastamiseen:
http://www.autowiki.fi/index.php/Turboahtimen_kunnon_tarkastaminen
tapsa4x4
08.03.2009, 20:54
Pumppu vaikka mynämäendieseliin niin selviää onko turbo risa ja eikö soppa riitä.
Lanttola
08.03.2009, 21:46
Jos tuon pakopesän a/r on oikesti .50 niin sehän on vielä aika pieni lukema, pitäis kyllä 4 litran koneessa pelata kovasti.
Noissa hukkaportittomissa vaan on usein kompurapuoli hiukka pieni, niinkuin tuossakin (siivet 65/50mm).
mikkoimp
09.03.2009, 00:51
ei ole t4 noin pientä pakopuolen ar kuin tuo .50 joka on aika yleinen imupuolen ar.. pako yleensä yli yhden ar..
eli kyllä se vaan liian iso on..
ja ei mene suoraan käsittääkseni nuo pumput..?
Mikä on "reilusti"? Eiköpähän uuden ahtimen säteis- ja päittäisvälykset ole jossain alta 0.1 mm. Ja säteisvälyksenhän sitä enemmän luulisi haittaavan elämää (siivet ottaa pesään kii), ja eikös vanhat Garretit tuppaa pitkittäin aina himppasen klappaamaankin...
Onko säteis- ja päittäisvälys menneet sekasis?
Välykset riippuvat ihan turbosta, mutta yleensä päittäisvälys voi olla jotain 0,10mm - 0,15 mm ja radiaalinen- eli halkaisijan suuruinen välys ~0,50mm +- jotain. Käytännössa tuota 0,10mm ei edes sormin tunne ja 0,50mm alkaa tuntua jo välykseltä, joten paha nuita on mennä arvailemaan muuten kuin heittokellon kanssa.
Ja halkaisijan suuntainen välyshän on juurikin sen takia suurempi, koska se tiivistetään öljynpaineella, sillä tiukka laakeri ei kestäisi turbon kovia kierroksia vaan leikkaisi kiinni.
Toytotan manuaalissa on annettu CT20 turbolle päittäisvälyksen "remonttirajaksi" 0,13mm eli kun tämä ylitetään niin remppa edessä. Radiaalivälykselle ei ole mitään rajaa annettu, mutta eiköhän se ala olla tarpeeksi suuri kun siipipyörä viistää uraa pesän reunaan :).
tälläsellä asiantuntemuksella kannattaa pitää mölyt mahassa,
No kun se vaan on nähty ettei noista ole pienempiin dieseleihin...
Korjasin ajatuskatkon aiheuttaman sekoilun tuonne ylemmäs.
Onhan tuossa vielä semmoisia vaihtoehtoja,että jostain romuläjästä löytyisi pienempi pakopesä,tai sitten pienentää sen itse.
Budjetista riippuen tietysti. Ite kokeilin 4 garrettia joka oli 4 litran raktorin koneesta,3b koneeseen.Ei kyllä sekään ahistanu,ja paineet oli maksimissaan 0.6 baria jokseenkin maksimi kierroksilla.
Sitten tein semmosen sätöksen että rälläköin pakopesän ulkomutkan pois,eli pienensin sitä ja hitsasin siihen uuden mutkan levystä.Paineet nousi jo johonkin 0.8 bariin.Mutta sittenkin vasta kierroksilla.
Ny siinä on patrollin ahti joka on melko sopiva.Näissä on muuten lähes saman kokoiset kilkkeet,se päksterin ahti oli vain tuuma mitoilla,ja patrollin millisillä. Kokeilin myös sen 4 painepuolta kolmoseen mutta siitä ei ollut juurikaan hyötyä,jos ei haittaakaan.
Rekisteröimätön
09.03.2009, 16:22
Anteeksi topicin lainaamisesta, mutta eikö 61:sen alakierroslaiskuudelle ole muuta lääkettä kun 60:sen pumppu? Eikö auta omasta pumpusta syöttöjen nosto?
kuormaauton 8litran kone ja 2000rpm ja hj 4litran pata ja 4000rpm on ilmamäärältään samankokoiset.
hx40 16 koon pakopesällä elikkä scaniasta heräilee mainiosti esim toyotan 2.4 taikka opelin 2.3l
cumminsista peräisin olevalla hx35 14pakopesäl saa samoista koneista rajut alaväännöt.
hj:n pataan offi käyttöön hx40 pulssipesällä on varma valinta ja kyllä herää alhaalta.
pumppu on se avain sana mikä tehään ekana että homma toimii.
kuormaauton 8litran kone ja 2000rpm ja hj 4litran pata ja 4000rpm on ilmamäärältään samankokoiset.
No joo.Sillä erolla että kuorma-autolla ajetaan noilla kierroksilla vaikka maailman tappiin,ja maksimit on jotain 2500.
Ja hoijjakoilla... en tiiä,mutta omalla bj:llä mukavat ajo kierrokset loppuu maksimissaan 3000 enimmäkseen,tulee ajeltua n.1000-2500 rpm
Ja renkaista ja välityksistä riippuen on ajo kierrokset 80 nopeudella 1600-2300.
Ja tämähän on taas vaan pohdintaa.
Nii ja olihan se kaasuläpän yläpuolinen käikäle käännetty,reikä porattu,tai mitä kukakin sille on keksinyt???
Ihan ajokierrosten pohjalta mekin pohdittiin asiaa kun kymppilitraisen volvon turbo pistettiin kuusilitraiseen koneeseen.Pyörihän se muttei se oikeastaan yhtään ahtanut.Kulutuksesta ja savusta päätellen syöttöjä oli tarpeeksi...
Hommattiin sitten suosiolla uusi solmu että päästiin taas oikeasti töihin.
Turpo-Urpo
10.03.2009, 01:08
Se oli siipien puolesta ainaki saman kokonen ku tuo sulla oleva, mikä itsellä oli joskus ja se oli volvon linja-auton koneesta (7 litranen) se hyrskytin ja se ei tosiaankaan toiminu hj:n kyljessä, jos on vakiopumppu.. Pakopesän A/R oli siinä 1.05 ja kompurapuolen 0.50
Just ehkä sen 0.2-0.3 sekin nosti paineita, tosin siinä välystä oli vähä joka suuntaan :p
Juu olen minä sen reiän siihen letkuun tehnyt, mutta kun itekin toivois ,mutta täytyy katella joku muu turbo tuohon.Tuon turbon pakopesän a/r on 1.15.
Turpo-Urpo
10.03.2009, 15:19
Koitappa löytää jostain holset 3LD tai 3FD semmonen mummo-ankan aikanen turbo ja kait valmetista seki oli. Se toimi kyllä parhaiten tuossa, ahtaa alhaalta ja riitti ylös asti.. Tuossa on hitsattu tuohon ilmanottoon 100mm alumiinipätkä, että sai ton filtterin passaan ilman sovitteita
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1472929.jpg
Volvon kuorma-auton koneita on 3.6, 5.5, 6.7, 9.6, 12.0, ja 16.1 litraisia. Mallimerkinnät F4, F6, F/N7, F/N10, F/N12 ja F16.
Kuutosen ja seiskan ahtimet voisi hojossa toimiakkin, kympin ei varmasti. ;)
NO turbo vaihtui sitten pienempään eli nyt on tuollainen hukkaportiton holset h1 jossa on tällä hetkellä 45imu ja 55 pako paikallaan polkiessa ahtaa 0,5 ja pakopaine on 1,0 sitten kun kiihdyttää kunnolla niin ahtaa 0,9 ja pakopaineet on saman verran ja tasakaasulla ahtoja ja pakopaineita on 80kmh vauhdissa tollaiset 0,3.
Mutta tuokaan ei ala ahtamaan kuin jostain 2000rpm ,jonka jälkeen tuleekin ihan mukava tehopiikki.
Mitä keinoja on pakopaineen alentamiseen kun nyt on kolmen tuuman pakoputki auton alle ,mutta pakopaineita on silti noinkin paljon vai kuuluuko sen käyttäytyä noin ,että ensin nousee pakopaine ja hetken päästä paineet tasoittuu.
Lieventääkö iso cooleri millään lailla niitä haittavaikutuksia mitä ahtopaineita isommasta pakopaineesta koituu,kun coolerin laiton jälkeen ahtopaineet hieman laski ,mutta pakopaineet ei juurikaan.
Samsonite
22.03.2009, 18:07
No jos ne ahdot ja pakopaineet on tasan, ni missä ongelma ?
Eikö ole aika hyvä sillon.
Pakopaine nousee aina ennen ahtoja ainakin vanhan liiton ahtimissa.
Omassa romussa tämänpäivän säädöillä ahto 1,0 ja pakopaineet 1,1- 1,2.
Alkaa limitissä olemaan tatsunin ahdin tuossa, tästä ylöspäin lähtee pakopaineet rakettimaiseen nousuun.
80 vauhissa n. 0,3-0,4.
Sammutintopparipulttia löysätty 2,5 kierrosta. Kuuleri tullee ens viikolla.