Kirjaudu sisään

View Full Version : Miksi liukukita?

-Sakke-
07.03.2009, 10:30
Miks tyypit pistää aina liukukidan narun kans? Rullakidan rullien är (säde) on kuitenkin suurempi kuin liukukidan pyöristyksessä. Eli esim. sivulle vinssatessa naru tekee liukukidan kans jyrkemmän mutkan.

Jos toi liukukita nyt on pelkkää tuuninkia ni EI oo tulossa, jos siihen löytyy jokin järki selitys ni vois vaikka investoida.

Pete
07.03.2009, 10:54
Vinoon vinssauksessa se naru on niiden rullien valissa alta aika yksikon.

Viipo
07.03.2009, 11:20
Pitää olla pitkät rullat, ettei se kierrä väliin. Esim, tojotan oma kita toimii, kunhan kiillottaa rullat, ette niissä ole minkaanlaisia räystöjä tai ruostetta ja pyöriivät herkästi. Nyt onkin naru pleissattu kolmesta kohtaa...

Ite vaihoin alumiinisen mönkkärin liukukidan, ja sillä toimii nätisti, jos joutuu esim. yksinään vinssailemaan. Naru sortuu nätisti keskeltä laidoillepäin, muttei keräänny toiseen laittaan vinovinssauksessa, eli ei pääse niin helposti rummusta yli.

-Sakke-
07.03.2009, 12:55
Tollaset kilkkeet löytyy, en käsitä mihin väliin se naru olis menossa.

Jappi
07.03.2009, 14:29
Tollaset kilkkeet löytyy, en käsitä mihin väliin se naru olis menossa.

Ala/ylärullan päähän,sivulle tai vinoon vetäessä.Vaijerilla ei mitään ongelmaa mutta naru osaa sopia ihmeellisiin väleihin...

Ipe64
07.03.2009, 14:44
Tuonne ne narut menneet on.....

sami_k
08.03.2009, 18:44
liukukita on huomattavasti pienempi ja kevyempi

pastirolli
08.03.2009, 20:35
liukukita on huomattavasti pienempi ja kevyempi
Ja nätimpi. :p

Rekisteröimätön
08.03.2009, 21:07
Rullakita painuu kiitettävän tehokkaasti esim. ojan vastapenkkaan ja on joskus aika lujassa.

-Sakke-
08.03.2009, 22:46
Vielä ei ole tullut syytä miksi MINÄ ostaisin liukukidan.

apiaani
08.03.2009, 22:49
eikös tossa jo aika hyvä syy tullut?

IironSika
08.03.2009, 22:53
Ei kannata ostaa yhtään mitään muiden antamien perustelujen pohjalta. Osta liukukita vasta sitten kun olet itse havainnut ongelmat rullakidan kanssa. Ainakin vakiosellaisen kanssa.

Mutamies
08.03.2009, 22:56
MINÄ en luovu vaijerista, enkä tarvitse liukukitoja. ;) Narut ja nyörit on pitsin nypläystä varten...

-Jarkko-
08.03.2009, 23:14
Tuonne ne narut menneet on.....

Tuolla kun vetää narua vaikkapa alas ja sivulle niin automaattisestihan se naru löytää vaakarullan reunasta päittäisvälyksen ja alkaa nirhaamaan karvoja väliin... Narusta tulee äkkiä karvamato siitä kohtaa, vaikka ei jaksaisi väliin painuakkaan..:D Itse ainakin uskoisin että liukukidan suosittelijat on sen jo kokeilleet...mutta saahan sen kokeilla tietysti itsekkin...:rolleyes:

mikjus
08.03.2009, 23:14
Tosiaan jos on uusi naarmuton rullakita niin voi käyttää mut toi väliinjääminen on iso riski. Muutaman sadan euron narua ei viitti sen takii tuhota. Ton sais kyl korjattua niin että sivurullia siirtäs vähän sisempään. Mulla oli bjn vakiokita kavennettu silleen sen takia että yksin vinssatessa ei vaijeri hyppäs kelalta pois kun kelautuu toiseen reunaan. Sitä kun tapahtui useammin kuin usein. Sitten teinkin vinssiin sivuohjaimet (http://www.g-69.tk/joomla/index.php?option=com_g2bridge&view=gallery&Itemid=64&g2_itemId=34481) jotka narun kanssa on suositeltavia.

-Sakke-
09.03.2009, 13:15
Juuri tuota kidan kaventamista oon suunnitellu (jo vaijerinkin kanssa). Mutta taidan sittenkin tehä kidan putkesta Haarboorssin Cruiserssien tapaan. Luulis että noi vanhat Jojotat hylkis noita köykämiinisiä tuning osia.

bluevan
09.03.2009, 14:07
Mites kestää sit vaijeri liukukidan kanssa? Kun ongelmana juurikin tuo sivuun kelautuminen
ja vaihtoehdot rullien kavennus tai liukukita. +nuo sivutopparit hj mekaaniseen kuten mikjusin kuvassa.

Viipo
09.03.2009, 14:30
Mites kestää sit vaijeri liukukidan kanssa? Kun ongelmana juurikin tuo sivuun kelautuminen
ja vaihtoehdot rullien kavennus tai liukukita. +nuo sivutopparit hj mekaaniseen kuten mikjusin kuvassa.

Tuntuuhan nuo valurautaset liukukidat ja vaijerit pelata porukalla. Ainakin vähemmän särkyviä osia.

bluevan
09.03.2009, 14:42
Olisko jollain vinkkiä mistä valurautaisen liukukidan löytää?
Pahoitteluni topikin lainauksesta :)

kippo86
09.03.2009, 14:49
Miks valurautainen, eikös vaijeri ajansaatossa kuluta siihen uria?? Äkkiseltää luulis, et kannattais laittaa jostai kovasta esim. karkastusta teräksestä. Vaijeri vaan liukuis siinä...

AtteL
09.03.2009, 14:49

Itte tilasin MakeO:lta/ Mapplehill importista. 30€

Marcus78
09.03.2009, 14:50

http://www.maplehill.fi/liukukita.htm

Tuolla näyttäis ainaki netin mukaan olevan....=)

Edit: Vähän päivitys vaan vanha...

Rekisteröimätön
09.03.2009, 15:04
Jonetzu kun sais tehtyy noit liukukitoi titaanista niin ei olis kuluminen ongelma. Mulla on jo amuliini liukukidoissa selvät narun aiheuttamat kulumat. Vaijerille tarkoitetuissa liukukidoissa jotka on valurautaa on ollut nähtävillä melko pahojakin kulumia. Kai nääkin kuluu olemattomiin vuosien aktiivikäytöllä. Rullakidoissa kaikenlaisissa mulla oli kanssa sellanen ongelma että ne ei kestäneet vaan vääntyilivät mihin sattuu varsinkin nuo kiinalaiset. Syy tietysti megavahva mekaaninen vinssi vahvistetulla sokalla joka kyllä repii tarvittaessa kaiken rikki autosta lähtien.

T:mikjusnyybi

pastirolli
09.03.2009, 15:14
Mutta eikös tuo valurauta toimi ikäänkuin laakerina vaijerille? Valurauta on liukasta jolloin vaijeri liukuu hyvin. Kidan kuluminen estää vaijerin kulumisen. Jos laitetaan teräskita ja teräsvaijeri niin ne purevat toisiinsa todella kovaa.

Minä mistään mitään tiedä mutta töissä keskustelin joskus inssin kanssa ja näin hän tuumasi. :o

kippo86
09.03.2009, 15:46
Jos laitetaan teräskita ja teräsvaijeri niin ne purevat toisiinsa todella kovaa.

Koitas viilata karkastua terästä(esim. vanhaa laakeria)... Ei pure, etkä saa kunnon naarmuakaa aikaseks... Ehkä ajankanssa kuluu, mut varmasti hitaammin ku valurautanen.

pastirolli
09.03.2009, 16:13
Koitas viilata karkastua terästä(esim. vanhaa laakeria)... Ei pure, etkä saa kunnon naarmuakaa aikaseks... Ehkä ajankanssa kuluu, mut varmasti hitaammin ku valurautanen.
Joo en tiedä.

Valuraudassa on grafiittia, joka toimii "voiteluaineena".

Pete
09.03.2009, 18:02
Hardoxia vaijerille jos sen taytyy olla liukukita. Vaijerille parempi on kylla rullakita