View Full Version : Trooperin aselit ja SAS
Lasse1978
05.03.2009, 17:59
Mistä mä saan selville mikä akselia mulla on auton alla??Kun pitäis saada lukkot siihen.
Auto on Isuzu Trooper 2,8TD -90 Pitkä malli
Ja näkeekö ulkokuoresta eroa dana:sta ja isuzu 12 bolt:sta?? (takaakseli)
Ja vielä, onko Isuzu 12 bolt sama akseli kuin GM 12 bolt?? (takaakseli)
Minkälainen akseli on etupäässä??Vakiona se on jaettu, mutta merkiä ja mallia kaipaan..
Ja saako lailisesti SAS siihen?? lehdellä tai kierejousilla ei oo väliä...
Mistä autosta sais jäykkä akseli etupähän??tai kannataako vaihtaa molemat akselit Toyotaakselille??Kuin löytyis nurkista 5,28:1 lukkoperä,vanhasta hiacellta..
Oon antanut itseni ymmärtää että risukeulan saa vaihtaa jäykkään, juuri luin lakitekstiä siitä.
Saa olla kierre- tai lehtijousitus, rajoituksena oli ainakin ettei raideleveys saa muuttua 100mm enempää.
Lasse1978
05.03.2009, 20:16
sepä oli hyvä. Sitten saa vissiin metsästää joku sopiva akseli..
minkä etuakseli olisi sopivaa??murikka on matkustajan puolella...
ja mikä kestää ja suht halvat osat??
sepä oli hyvä. Sitten saa vissiin metsästää joku sopiva akseli..
minkä etuakseli olisi sopivaa??murikka on matkustajan puolella...
ja mikä kestää ja suht halvat osat??
Kannattaa kokeilla haulla... Itse olen kyllä ymmärtänyt, ettei enää nykyisin olisi mahdollista retkukeulan muuttaminen jäykälle akselille (kiitos kiristyneiden lakien) Mutta näitäkin asioita on puitu aiemmin, joten haku on kaveri :D
Oon antanut itseni ymmärtää että risukeulan saa vaihtaa jäykkään, juuri luin lakitekstiä siitä.
Saa olla kierre- tai lehtijousitus, rajoituksena oli ainakin ettei raideleveys saa muuttua 100mm enempää.
Ja kunhan mallisarjasta löytyy jäykkäakselinen versio.
Lasse1978
05.03.2009, 20:52
mun tiedäkseni ei ole trooperia valmistettu jäykällä akselilla :(
mm. tämän lueskelin ja sain käsityksen että esmes tähän isuzuun voi vaihtaa jäykän etuakselin vaikkei moista mallisarjassa esiinnykkään, mutta mun luetun ymmärtäminen ei ehkä ole parhaita ominaisuuksia joten viisaammat:
-----------------------------------
Akseliston muutokset
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon tai mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin. HUOM: Vaihtaminen on sallittua myös akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin.
Muutos voidaan hyväksyä seuraavin edellytyksin:
a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;
d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm; Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitystasojen välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen yhteydessä pienentyä enintään 100 mm).
e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen, lyhentäminen, akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.
Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.
Mallisarjaan tarkoitettuina akseliston osina voidaan pitää esim. jousituksen korotus- tai madallussarjoja, ralliautojen säädettäviä tukivarsia (mukaan lukien ns. nelilinkkituennat) ja joustintukia, VW "Kuplan" säädettäviä etuakselistoja, "rodien" akselistomuutossarjoja, pick-upien akselistojen madallussarjoja jne., mikäli muutososat on tarkoitettu muutoksen kohteena olevassa automallissa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi.
Yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi tarkoitettuina voidaan pitää myös rallikilpailukäyttöön tarkoitettuja osia. Rata- tai kiihdytyskilpailukäyttöön taikka ns. off-road -käyttöön ilmeisesti tarkoitettujen osien soveltuvuudesta yleiseen tieliikenteeseen on tarvittaessa esitettävä esim. osien valmistajan lausunto.
Esimerkki 1.
Erillisjousitetun taka-akselin vaihtamista jäykkään taka-akseliin ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.
Esimerkki 2.
Ns. Ladder bar-tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.
Esimerkki 3.
Taka- tai etuvetoisen auton muuttamista nelivetoiseksi ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa jos mallisarjassa ei ole nelivetoista versiota eikä muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.
--------------------------------
Lähde AKE
itse suunnittelin kingcabin muuttamista aivan toisille akseleille/ alustalle
mettäsika
05.03.2009, 21:23
kyllä sulla on siellä isuzun alla isuzun 12pulttinen taka-akseli, ja gm12pulttinen ei ole sama kuin toi isuzu.
käsittääkseni isuzuunkin saa laittaa jäykän etuakselin kun hakee erikoisluvan.
itsekkin olen tuota etuakselin vaihtoa miettinyt ja rj toyotan etuakseli olis aika käypänen
Lasse1978
05.03.2009, 21:29
Kiitos tiedosta..Löytyykö muita lukkoja takaaksilalle kuin arb:lukko??
Ja onko se sitten isuzun 10 pulttinen etuaksila??ja löytyykö sinne lukkoja ollenkaan??
onko siellä rj:n akselissa sopiva välityskin??
Esimerkki 1.
Erillisjousitetun taka-akselin vaihtamista jäykkään taka-akseliin ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.
Tuo periaate estää muutoksen ilman poikkeuslupaa,autoa ei saa "huonontaa" noin niinkuin hallittavuuden ja ajettavuuden kannalta.
Tuo periaate estää muutoksen ilman poikkeuslupaa,autoa ei saa "huonontaa" noin niinkuin hallittavuuden ja ajettavuuden kannalta.
Miksi niin, kysehän on nimenomaan taka-akselista?
Paras tapahan on varmistaa asia virallisilta tahoilta, eikä luottaa eri mielipiteisiin foorumeilla ja mieluusti juuri monelta katsurilta tms kun niidenkin käsitykset eroaa, ja vielä paperille printattuna.
Minusta tuo teksti kyllä antaa ymmärtää että ETU-akselin saisi vaihtaa erillisjousitetusta jäykkään, käyttäen maasturiin tehtyä akselia.
mettäsika
06.03.2009, 21:39
Kiitos tiedosta..Löytyykö muita lukkoja takaaksilalle kuin arb:lukko??
Ja onko se sitten isuzun 10 pulttinen etuaksila??ja löytyykö sinne lukkoja ollenkaan??
onko siellä rj:n akselissa sopiva välityskin??
tuohon taka-akseliin en ole törmännyt muihin kun arb:iin ja..oliko se nyt lock richt tai joku muu samalla periaatteella toimiva lukko.
etuakseliin ei sit vissiin löydy kun arb:ia ja se on se 10pulttinen se etuakseli.
juu on rj:n akselissa 4.56 välit
Lasse1978
07.03.2009, 14:27
no sitten pitää vain säästää rahaa kasaan ja osta se arb lukko, vaikka se on kallis....
mutta vissiin toimiikin :D
Miksi niin, kysehän on nimenomaan taka-akselista?
Paras tapahan on varmistaa asia virallisilta tahoilta, eikä luottaa eri mielipiteisiin foorumeilla ja mieluusti juuri monelta katsurilta tms kun niidenkin käsitykset eroaa, ja vielä paperille printattuna.
Minusta tuo teksti kyllä antaa ymmärtää että ETU-akselin saisi vaihtaa erillisjousitetusta jäykkään, käyttäen maasturiin tehtyä akselia.
Siksi että kyseessä on esimerkki minkä tyyppisiä muutoksia ei hyväksytä ilman poikkeuslupaa.On sitä AKEltakin kysytty,haku löytää noistakin juttua.
Noita on tehty Hiluxiin,tarkemmin *N-110 sarjaan mutta se on eri asia koska mallisarjaan kuuluu jäykkäakselinen vertailukohta.
Siksi että kyseessä on esimerkki minkä tyyppisiä muutoksia ei hyväksytä ilman poikkeuslupaa.On sitä AKEltakin kysytty,haku löytää noistakin juttua.
Noita on tehty Hiluxiin,tarkemmin *N-110 sarjaan mutta se on eri asia koska mallisarjaan kuuluu jäykkäakselinen vertailukohta.
Ookoo
Lasse1978
08.03.2009, 17:14
Takaakselille mä en oo löytänyt mitään muuta lukkoa kuin arb modell RD-44 ja kitkalukko :(
Mutta etuakselille on Lockright, malli PN 3111 sopii isuzu 10 pultiselle etu ja takaakselille, ainakin jonkun mukaan :D
korjatkaa jos on väärässä...
Tässä on linkki mistä mä löysin sitä, kuin en ole niin hyvä tuossa englannin kielessä
http://www.planetisuzoo.com/articles.htm?id=14&Powertrax_LOCK-RIGHT:_in_Isuzu_17_spline_axles
Lasse1978
08.03.2009, 17:29
ja kyllä on aussie locker eteen ja taaksekin :D
mutta numeroa en löydä..:(