View Full Version : Scania 6x6 1961?
Sitä alko isäukkia taas vaihtolavavehje polttelemaan, ja www.savenmaa.fi sivuilla tuli vastaan ruotsin armeijan vanhaa kalustoa - nimenomaan Scania 110.
Muut sivut väittäisivät malliksi L82 tms.
Onko kellään tällaisesta (http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=sca110) laitoksesta kokemusta?
Vanhahan tuo on kuin perkele, mutta sopisi mukavasti kuljetuskalustoksi.
Nettikoneessa näytti olevan toinenkin myynnissä 12900, mutta ei siinäkään ollut sen enempää tietoa.
Museokilpiin tuollaisen voisi ehkä saadakin?
http://kauppa.savenmaa.fi/filemanager/productpics/4649picture3Upload.jpg
Siinä heräsikin kysymys mitenkä tuo ruotsalainen koukkulaitteen koukku suhtautuu suomalaisiin lavoihin?
Onko palstalaisilla kokemuksia laitteesta ylipäätään - ja ennen kaikkea: mistäpäin ruotsia voisi hakea halvemmalla? ;)
Koneenahan tuossa on DS10 sivun mukaan, lienee 220hv?
Sitä alko isäukkia taas vaihtolavavehje polttelemaan, ja www.savenmaa.fi sivuilla tuli vastaan ruotsin armeijan vanhaa kalustoa - nimenomaan Scania 110.
Muut sivut väittäisivät malliksi L82 tms.
Onko kellään tällaisesta (http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=sca110) laitoksesta kokemusta?
Vanhahan tuo on kuin perkele, mutta sopisi mukavasti kuljetuskalustoksi.
Nettikoneessa näytti olevan toinenkin myynnissä 12900, mutta ei siinäkään ollut sen enempää tietoa.
Museokilpiin tuollaisen voisi ehkä saadakin?
http://kauppa.savenmaa.fi/filemanager/productpics/4649picture3Upload.jpg
Siinä heräsikin kysymys mitenkä tuo ruotsalainen koukkulaitteen koukku suhtautuu suomalaisiin lavoihin?
Onko palstalaisilla kokemuksia laitteesta ylipäätään - ja ennen kaikkea: mistäpäin ruotsia voisi hakea halvemmalla? ;)
Koneenahan tuossa on DS10 sivun mukaan, lienee 220hv?
Koukkulaite näyttäis olevan Hiab-Focoliftin valmiste, eli siis todella hyvä.
Ei noilla koukkulaitevekeillä oo eroo, kyl ne sopii niin Hollantilaset, kun Ruotsalaiset, ja Suomalaiset yhteen.
Takalukko, ja sivulukot on yleenseä erilaiset, joten joutuu soveltaan ns: suomimallit.
Samsonite
05.03.2009, 19:25
DSI 10 merikoneessa vesikuulerilla on 200 hv.
MouhijärvenMies
05.03.2009, 22:09
Noi laitteethan on sitten huomattavasti uudemmat kun auto. Eli kannattaa kyllä valmiiksi varmistaa että joku museotarkastaja sen hyväksyy. Jos siis museoautoksi täytyy saada.
Eipä ihmeitä urakoita tehä autolla, jolla saa ajaa vain 30vrk/vuodessa.
Mites, riittääkö, että varustelu vastaa yli 30v sitten saatavilla ollutta, vai pitääkö vehkeidenkin olla samalta ajalta, kun auto tehtaalta on pihalle rullannut?
Eipä ihmeitä urakoita tehä autolla, jolla saa ajaa vain 30vrk/vuodessa.
Mites, riittääkö, että varustelu vastaa yli 30v sitten saatavilla ollutta, vai pitääkö vehkeidenkin olla samalta ajalta, kun auto tehtaalta on pihalle rullannut?
Eihän sillä museovehkeellä edes saa tehdä toiselle urakoita, tai ainakaan ottaa siitä maksua, mutta omia juttuja sillä on hyvä hoidella. Tuo 30 pv riittää paremmin kuin hyvin harrasteluhommissa, ite olen jo vuosikaudet hoitanut polttopuut, kaatiskuormat, harrastepelien kuskailut ym, ym. omalla museo-Sisulla, eikä ole vielä 30 pv raja tullut vastaan. Se on vielä hyvä, kun ei ole käyttömaksua tai dieselveroa, ainoa pakollinen kulu on vakuutus n. 45 €/vuosi.
Meidän Sisu on "Piikkinokka-Kontio" vm 1969 ja vaihtolavalaitteet siihen on isketty joskus 70-80-luvun taitteessa, museoidessa ei ongelmaa.
Meidän Sisu on "Piikkinokka-Kontio" vm 1969 ja vaihtolavalaitteet siihen on isketty joskus 70-80-luvun taitteessa, museoidessa ei ongelmaa.
Onks kuvia? :D Sisua.net-sivut lienevät tutut?
Itse värkkihän on Scania LA82.
440 valmistettiin välillä1960-1962.
Renkaat 11.00-20, kone DS10R02, 220hp. 10ltr I6 td. Tuohon vois sitten sovittaa IC:nkin ;-)
Vuosien 1983-1987 300 parasta rakennettiin uusiksi silta-ajoneuvoiksi, eli koukkulaitteille.
Tämä kuolattu mallin on tarkemmin ottaen TGB9572 (TGB = Terrängbil, Maastoauto).
Samalle alustalle on tehty myös järeitä nostovärkkejä ja muita kivoja laitteita.
On kyllä sen verta MIEHEKÄS kaania et osta heti pois ja sitte vast ala ihmettelemää:)
Ja multa ostat alle 14.00-20 pyörät, niin on vielä miehekkäämpi. :)
Tuttava maansiirtoalan työntekijä kertoi että ruotsalaisissa vehkeissä koukku on eri korkeudella kuin suomalainen, ja on ihan vaihdettavissa. Mitenköhän käy museointien jos haluaisi laittaa SA-kidan tilalle tavallisen vetokidan?
Onks kuvia? :D Sisua.net-sivut lienevät tutut?
Juu, tutut sivut. Tuossapa kuva.
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1774488.jpg