View Full Version : Samurai SJ80V etuiskarit?
KarvaTurpa
04.03.2009, 20:03
Mistä olette ostaneet ja minkä merkkisiä etuiskareita tuon mallin Samuraihin? Kyseessähän on nyt tämä kierrejousialustainen malli, jossa iskari on jousen sisällä (kuten esim uudempi LJ70). Kahtena päivänä olen kiertänyt varaosaliikkeitä ja kaikki myy eioota? Voiko olla, ettei saa kuin merkkiliikkeestä?
Alapään rakenne on vähän omituinen. Akseliin on pultattu iskari, jonka varressa on kiinnitettynä irroitettava alajousilautanen. Siitä ylöspäin iskari on jousen sisällä...
Jimnyssä on erilainen. Myös lehtijousialustainen SJ4xx on erilainen alapäästä ja siitä puuttuu paikka tuolle alajousilautaselle.
coilyzuk
05.03.2009, 12:16
Suzukin maahantuojalta löytyy alkuperäistä varaosana mutta mitään pidempiä etutolppia en ole löytänyt mistään muualta kuin www.suzisport.com sivuilta. Snake Racing (Australiassa sekin) aikoo lähiaikoina lisätä valikoimiinsa jousia ja etutolppia yms. mutta eivät ole vielä ehtineet.
Noin 2" korottavia jousia kyllä maailmalta löytyy, mutta ei oikein muuta.
Mulla on edessä (normi iskareista) itse tehdyt pidemmät etutolpat ja teetetyt jouset. Takana on vähän originaalia pidemmät iskarit ja teetetyt jouset sielläkin.
KarvaTurpa
05.03.2009, 13:53
Siltä tosiaan näyttää, että joutuu vähän askartelemaan. Alkuperäisiä saa hintaan 137€/kpl, mutta en taida tässä vaiheessa kaivata alkuperäisiä.
Muuten tuo olisi helppo muokata, mutta tuo alapää....ei vittu sentään?
coilyzuk
05.03.2009, 14:12
Askarteluhan on kivaa, laitat vaan ne alkuperäisten tolppien jousilautaset valitsemiisi uusiin iskarehin haluamallesi korkeudelle, mulla on vielä säätörinkulatkin välissä.
KarvaTurpa
05.03.2009, 14:36
Eli hitsasit ne siis itse suoraan kiinni iskarin varteen? Miten sinulla on toteutettu/korvattu alkuperäisessä iskarissa alapäässä ollut "pusla" ? Hyvin helpolla löytyy iskari, jossa ylhäällä on tappi ja alhaalla lenkki. Se alkuperäinen "lenkki" vaan ihmetyttää, kun siinä on valmiina prässätty pusla eikä tyypillistä kumikartiosysteemiä?
coilyzuk
05.03.2009, 16:29
Itseasiassa hitsasin vain iskarin alaosaan stopparihelman, sitten hitsasin jousilautaseen vähän pidemmän holkin jolla se asettuu vakio korkeudelle. Pujotin iskariin ensin pienen väliholkin (kun tarvitsin lisäkorotusta) ja sitten tämän jousilautasholkin. Alapään silmään tein metalliholkin ja polyuretaanista kartiopuslat.
KarvaTurpa
06.03.2009, 09:04
Noin satkun olisi säästöä voinut tehdä, jos askartelisi uudelleen tuon alapään kiinnityksen kuten kerroit. Tilasin sitten alkuperäiset...
Ihme suunnittelun kukkanen tuo alkuperäinen etujousitus kyllä on.
Rekisteröimätön
06.03.2009, 11:28
volvo v 40 farkun takaiskari sopii suoraan ja niita saa biltemasta.
korottaa sopivasti
jousi taasen golffin jousi
KarvaTurpa
06.03.2009, 12:39
volvo v 40 farkun takaiskari sopii suoraan ja niita saa biltemasta.
korottaa sopivasti
jousi taasen golffin jousi
Kumpi..uudemman vai vanhemman V40:sen? jos nyt oikein tulkitsin, niin vissiin ero on siinä onko sport-alusta vai ei. Vanhassa ilmeisesti ei ole ja uusissa on...?
coilyzuk
06.03.2009, 13:19
Nyt alkoi kiinnostamaan. Minkä vuotisen Golfin, etu- vai takajousi ja onko vieteri halkaisijaltaan suunnilleen sama kuin alkuperäinen?
Rekisteröimätön
06.03.2009, 13:34
vuosimallia en muista tarkkaan oiskohan ollut 1985 kaasujousella
ja jousi oli kanssa n 85
hain mittanauhalla bilteman hyllystä.
v40 jousta ei ole kaasuna muutakuin tuo mikä sopii suoraan.
kaikki osta sopii suoraan suzukiin
nyybina HaKu
Rekisteröimätön
06.03.2009, 13:36
vuosimallia en muista tarkkaan oiskohan ollut 1985 kaasujousella
ja jousi oli kanssa n 85
hain mittanauhalla bilteman hyllystä.
v40 jousta ei ole kaasuna muutakuin tuo mikä sopii suoraan.
kaikki osta sopii suoraan suzukiin
nyybina HaKu
lisäys edelliseen:
huomenna auto nähtävissä lost in bonehillissä jossa nuo vaihdettuna.
KarvaTurpa
06.03.2009, 13:38
Käyn töiden jälkeen varaosaputkassa tutustumassa aiheeseen lisää. Täytyy ottaa vanhat malliksi mukaan ja vähän mittailla...
Rekisteröimätön
06.03.2009, 13:42
Käyn töiden jälkeen varaosaputkassa tutustumassa aiheeseen lisää. Täytyy ottaa vanhat malliksi mukaan ja vähän mittailla...
juuri noin minäkin toimin ja vaihtoehtoja ei ole ja taakse menee bmw:n farkun takajousi kanssa suoraan ota orginaali jousen halkaisija mukaan niin löydät varmasti
KarvaTurpa
06.03.2009, 17:33
Juu, tosiaan se varmaan käy suoraan, mutta kuinka paljon se korottaa? Ynnäilin, että arkikäyttöön korotusta tulee ainakin minulle liikaa...noin 15cm.
KarvaTurpa
16.03.2009, 09:47
Laitetaas vielä loppuun tiedoksi, jos joku miettii tulevaisuudessa samaa hommaan.
Iskarit otin merkkiliikkeestä (tarvikkeena ei saa juuri sopivaa lainkaan), hinta 137€kpl. Etujousiksi Audi 80 takamadallussarjasta lyhennetyt vietärit. Taakse Fiesta -83vm takajouset suoraan. Korotusta tuli noin tuuman verran eli vain sopivasti ryhtiä korjaava juttu. Etujousituksesta tuli hieman pintakova, mutta "kevollinen".
Etuiskareita löytyy käypäisiä romikselta (starlet, volvo jne), mutta korottaa aika paljon kun suzukissa on alajousilautanen melko alhaalla iskarin varressa ja yleisesti alajousilautanen on jossain iskarin puolen välin tienoilla.
Jos omistaa hyvät hitsivehkeet, niin kannattaa miettiä etujousen/-iskarin alapään kiinnityksen modaamista jollekin halvemmalle iskarille käypäiseksi.
Itse mietin systeemiä, jossa olisi alkuperäiseen korvalliseen kiinnitettynä itse tehty alajousilautanen ja jousena joku sopivan pitkä vietäri. Iskarille uusi paikka ja uudet kiinnikkeet jousen takapuolelle kuten LJ:ssä...ja iskariksi suikkelin takaiskari, jota saa halvalla?