View Full Version : AMC Eagle STW limited 1984 ja STW 1981
Tuolla Linkit osiossa oli muutama sananen minun AMC Eaglesta...
Tässäpä on tuon mun Eagle-projektin kuvia vuosien varrelta.
EDIT: laitoin tänne myös linkin toisesta Eaglestani... kolmannesta ei kerrottavaa... vielä..
Nyt on tuo eteneminen ollut vähän verkkaisempaa, mutta autotallin valmistuttua kait tämäkin etenee sitten rivakammin. :)
Ulkokuori näyttää aika hyvältä, vai mitä...
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/DCP_4545.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/DCP_4546.jpg
Konehuoneessa mätäkukko on päässyt juhlimaan...
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/DCP_4565.jpg
Kun irroitti lokarin, niin sama kohta sisäpuolelta oli aika karun oloinen. Saumatkin ovat aika ilmavat...
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/DCP_5436.jpg
Jonkin verran piti palkkia uusia.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/eagle006.jpg
Hornetista paikkapeltiä tilalle.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/DCP_5455.jpg
Toinen puoli (akkuteline ja lokari) ei ollut sen parempi.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/DCP_5433.jpg
Pois se mikä pahentaa!
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/DCP_5465.jpg
Ja uutta tilalle.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/DCP_5485.jpg
Hornetin peltiä reijän tilkkeeksi.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/DCP_5528.jpg
Maalia pintaan ja uusia osia paikolleen.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/IMG_0982.jpg
Puhtaita osia on kiva asentaa. Liotus sitruunahapossa saa ihmeitä aikaan...
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/IMG_1051.jpg
Melkein kaikki kulutusosat meni uusiksi.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/IMG_1052.jpg
Jarrut myös...
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/IMG_1577.jpg
Oli sitä ruostetta muuallakin...
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/IMG_0661.jpg
Etuperäkin tuli putsattua ja tarkistettua.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/IMG_0836.jpg
Yleiskuva pohjasta. Aikalailla massan alla ruosteita ja pari reikääkin mahtuu tähän näymään. Varapyöräkotelo on puhki. (mikäs varapyöräkotelo se on kun ei siellä ole rengastakaan!) ja sen oikealla puolella on vahvikkeen vierestä mennyt puhki.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/IMG_4629.jpg
Kuskin puolen lehtijousen pesä. Näyttää aika pahalta, mutta kovaa peltiä. Hakkasin kaikki epäilyttävät paikat (siis koko pohjan) vasaralla, niin tämänkin ja toisen puolen. Ei pienintäkään tarvetta hitsata! Pyörän koteloissa sitten onkin ainakin 4 läpeä, ja kaikissa kaksoispellitys...
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/IMG_4630.jpg
Tässä roikkuu elektrolyysissä putsattuja ja maalattuja takapään osia. Eikä tässä vielä kaikki...
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/IMG_4619.jpg
Tässä on Eagle nostettu korkealle pohjan puhallusta varten. Homma tuli hoidettua kesällä , samoin pohjan maalaus.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/IMG_5008.jpg
Sen jälkeen ei ole paljoakaan tapahtunut. Paitsi taka-akseli on putsattu ja uudessa maalissa. Vuorossa olisi putkistot, jouset, akseli ja muutama muu "pikku asia"...
No, tuon maalaamishomman jälkeen olen rakentanut autotallia. Joten ihan laiskana ei olla kuitenkaan oltu. :D
Jatkoa seuraa... ihan varmasti.
Ai niin. Toinen Eagle odottelee laittoa. Ja sitä ei entisöidä!
Siis tätä...
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/IMG_1060.jpg
¤Offi-Osku¤
04.03.2009, 21:11
Hyvältähän se näyttää!! :)
Hienoa, taas yksi ei-niin-tavallinen projekti. :D
Mikäs tekniikka tuossa olikaan, jotain Jeep pohjaista?
Joo, eipä tämä kovin tavallinen peli Suomessa ole. Tämä on (mitä todennäköisimmin) ainoa 84-mallin Eagle Suomessa. USA:n lähetystön entinen auto. Kaiken kaikkiaan näitä on nykyisin 9 kpl maassa. 4 tuotiiin uutena yksityisesti ja loput tavalla tai toisella viimeisen 20 vuoden aikana.
AMC Eagleja tehtiin 1980- 1988. Chryslerin alaisuudessa ei tehty yhtään oikeaa Eaglea, vaan ne myöhempien aikojen etuveto Eaglet olivat joko Renault- tai Mitsubishi-sukua.
Koneena tuossa on AMC:n 258 kutonen, sama konehan päätyi sittemmin Jeepin nokalle. Vaihteisto on T-5 ja jakolaatikon virkaa hoitaa NP, jossa ei ole hidasta aluetta, mutta visko on. Taka-akseli on dana 35c ja edessä on kavennettu dana 44 (?) ja sen jatkeena vakionopeusnnivelillä varustetut vetarit pyöriin. Vanhoissa oli jatkuva 4-veto ja uudemmissa etuvedon sai pois.
Tuossa koneessa on aivan oma lohkonsa verrattuna muihin AMC tai Jeep 258 koneisiin. Siinä on nimittäin kuskin puolella valettu kiinnityskohta tuota jäykkää etuakselia varten!
Tuo ilmassa roikotettava harmaa 80-mallinen Eagle on juuri lähdössä Tattarinsuolta Helsingin romuautotarhalta!
Koneena tuossa on AMC:n 258 kutonen, sama konehan päätyi sittemmin Jeepin nokalle. Vaihteisto on T-5 ja jakolaatikon virkaa hoitaa NP, jossa ei ole hidasta aluetta, mutta visko on. Taka-akseli on dana 35c ja edessä on kavennettu dana 44 (?) ja sen jatkeena vakionopeusnnivelillä varustetut vetarit pyöriin. Vanhoissa oli jatkuva 4-veto ja uudemmissa etuvedon sai pois.
Tuossa koneessa on aivan oma lohkonsa verrattuna muihin AMC tai Jeep 258 koneisiin. Siinä on nimittäin kuskin puolella valettu kiinnityskohta tuota jäykkää etuakselia varten!
Äkkiseltään katottuna näyttäisi tuosta yhdestä kuvasta etuakseli enemmänkin Dana30- pohjaiselta? Mutta voin olla toki väärässäkin kun ei näe tarkasti. Taita olla kaasarikone? Ei muutakun kansi ja elektroniikka sun muuta pikku hilpettä ruisku-Jeepistä, kai se on siltä osin yhteensopiva? Sillä tekniikalla alkaisi Eagle lentämään :D
..on näköjään päässyt ruoste "vähän" raiskaamaan, kiva katsoa että jotkut jaksaa noita rakentaa uusiksi! Asiallinen peli ja tosiaan harvinainen.. enpä ole ikinä tollasta edes liikenteessä nähnykkään, kuvia sentään joskus.
No dana 30 tuo etuperä on... Tarkistin tuolta Eagle nest sivuilta. Tuohan on samaa sukua kuin Volvojen perät. Tohon piti laittaa Voovosta kansi, mutta kun se käsillä ollut oli ruosteisempi kuin oma, niin...
Yksi 4.0 kansi on jo varattuna, mutta taitaa mennä toiseen 258 koneeseen, kun päätin tään entisöidä ja joskus viedä museoleimallekin. :eek:
Löysin kuvan just (ameriikassa) valmistuneesta Eaglesta. Tävverran kun saisi Jeepin alustalla sitä kammettua irti maasta ja alle 35 kumit, niin...
http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/20/l_788e2ff3146e4d0cb56724ac2d56ee5c.jpg
Heh, taitaa nosturin jatkona olevan kopan varalle olla jo suunnitelmia..
Tsemppiä, uudessa tallissa kiva rakennella.
Joo, ja Harmaan vakiotekniikallekin on jo paikka katottuna... :D
Tähän mustaan Iikleen sain uuden maton Ameriikasta asti... Tommoinen teddykarhun nahka. :eek: Ryppyinenkin vielä.
Väri sattui hyvin kohdalleen, sopivuutta ei ole vielä testattu.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/autot/008.jpg
Tätä on alettu hitsaamaan uuteen talliin päästyään. Lattioissa on jonkin verran hommaa. Ei paljoa, mutta aikaa ei tahdo vaan löytyä.
Tämmöstä repsikan puolella... Kuskin puoli saa saman käsittelyn piakkoin. :rolleyes:
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/eagle/042.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/eagle/044.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/eagle/043.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/eagle/001.jpg
Tommosta on siinä samalla hierottu valmiimmaksi samalla kun talliakin on viimeistelty...
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/Hardtop/028-1.jpg
Hieno suomi-kustom rambler...!!! Back off roiskeläpät kruunaavat kokonaisuuden. :) Räyskälän tarra ja vetokoukku ovat myös nostalgisia osia.
young n dum
11.09.2010, 22:50
rämpylän ja eaglen näin iha livenä kopanhaku reissulla. kyllä ovat komeita autoja molemmat!:) ja kuvista puuttuva museo rambler myös.
Komia kilipi on kyllä ;);)
Niin tuo Americanin... Juu tein tuon AIN-OO kilven aikonaan Tampereen Hottentotti souhun. Kun tuo Hardtop on 99% tod näk Suomen ainoo American 440H Hardtop. :D
Tätä on tullut taas pikkuisen työstettyä...
Lattiat on paikattu, pyöränkotelossa olisi vielä yksi reikä.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/eagle/012.jpg
Eristematot meni uusiksi...
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/eagle/019-1.jpg
Ja uusi matto sopii tosi mainiosti
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/eagle/001-2.jpg
Pitkästä aikaa laitetaan tietoo... http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/eagle/eaglelogogif.jpg
Kontti...
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/eagle/016-2.jpg
Tilttiratin sovittelua... Amc Eaglen akseliputki, mutta sähköt on erilaiset... :(
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/eagle/019-4.jpg
Amerikan paketissa oli esim uusi tankki puhkiruostuneen tilalle.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/eagle/006-3.jpg
Pitsihelmaa piti ruveta paikkaamaan. Viimeinen hitsuuhomma koko pelissä, onneksi.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/eagle/021-4.jpg
Ja onhan tuolla alustassa tehty vaikka mita... kaikki putket on uusittu, iskarit, puslat, putket, letkut ja iso kasa muutakin osaa Ameriikan paketeista löytynyttä...
Tuota rattia ja rattiputkea kun kattelen, niin on erehdyttävän samannäköinen kuin Jeepeissä, mikä ei sinänsä ole ihme kun samaa puljua olivat.
..tästä taasen päästään siihen, että eikös toi Jeepeissäkin käytetty akseliputki ole GM:n tuote? Ihan täsmälleen samannäköisiä on noissa 80-90- luvun GM:issä aika monessa, monitoimiviiksikin on kovin samannäköinen. En tiedä tosin auttoika tämä spekulointi yhtään mitään :D
Siistin näköistä hommaa, on ollut tuossa kikottimessa paljon duunia! Ei ole kovin usein tullut AMC:n Eaglejä täällä vastaan. Viime loppukesästä Californiaa kierrellessä näkyi pari farkkua. Hieno peli :)
Sehän on jo hyvällä mallilla ja kesällä jo liikenteessä?
Juu, tuo akseli on samaa perhettä kuin Jeep ja GM-jutut. Noita on nurkissa... Jeepit tosin ei ole tilttejä. Mutta sen verran on eroavaisuutta, ettei syystä tai toisesta ole suoraan vaihtokelpoisia. Liittimet ym samoja, mutta jokin sitten mättää... esim toisessa virtalukko työntää virtakatkaisijaa ja toisessa sitten vetää... Toisessa valonvaihto jalkapolkimella, toisessa vasemmassa viiksessä. Kaikkee tuommoita pientä... ja konehuoneen puolella olevat akselit ovat erilaisia.
Koetan laittaa ajo- ja katsastuskuntoon ja sitten ulkopuolen viimeistely joskus myöhemmin. No pahimmat pintaruosteet kai pitää jotenkin piilottaa. :eek:
Tuon verran tuli leikattua uutta paikkaa...
http://i6.photobucket.com/albums/y228/JuhaP/eagle/012-4.jpg
Puolessa vuodessa tapahtunutta...
Kone putos kesällä paikoilleen...
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/030-1.jpg
Varaosa-autosta takaluukku. Piti hitsata ja tinata, mutta oli se parempi kuin oma.
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/007-3.jpg
Lasi vaihdettiin, ruosteet poistettiin tuulilasin karmista ja kojelauta siistittiin.
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/tuulilasiirti001.jpg
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/004-3.jpg
Vaihtotuulilasia kiillotettiin ceriumoksidilla, kun siinä oli lasinpyyhkijän naarmu.
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/011-7.jpg
Pahimpia kohtia paikkamaalattiin. Joskus piti mennä peltiin saakka...
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/002-4.jpg
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/006-6.jpg
Oviaukossa oli saumat päässeet ruostumaan. Korjata piti nekin...
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/101.jpg
Takakulmassa oli ikäviä ruostekukkia, joista piti päästä eroon.
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/003-8.jpg
Lampun kiinnityskin vaati osansa.
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/001-6.jpg
Takapää aika valmiina. Kuvassa näkyy peräkoukku, joka löytyi varaosa-autoksi hommatusta AMC Concordista. Se on Eaglea vieläkin harvinaisempi lintu Suomessa!
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/009-8.jpg
Nokka samoin. Maskia pitää vielä maalata ja laittaa romiteippiä. Sumarit on "alkuperäiset" Marchalit, Mussesta tosin... Omat oli kadonneet.
Ja nosturikin tuli hommattua kesällä. Kyä ny helpottaa asennushommat.
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/011-8.jpg
Ja onhan tuossa ollut paljon muutakin, mutta tuommoinen se nyt on...
Ai niin... Tuommoinen neliveto ilmestyi talliin...
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/Willys/013.jpg
Saattaapi olla sama kotka, mikä isäukolla oli yhdeksänkymmentäluvulla hallussaan?
Hienoa restaurointia, hatun-noston ansaitsee kyllä.
Niin kuin tässä ei olisi ollut tarpeeksi, niin lokakuulla 2011 hommasin toisen samanlaisen... Oikeastaan jo kolmashan tämä on. Jeeppi ulkoruokintaan ja uusi lintu sisään.
Nyt oon sen verran laiska, että en jaksa alkaa kirjoittamaan koko juttua uusiksi, joten laitan linkin tuonne AMC kerhon sivuille. Olkaapa hyvät!
http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1320605393/all
Mustaa lintua oon hieman saanut eteen päin, mutta ei se oikein ole edennyt. Kannen kopan hommasin EBaystä noin 6 vuoden etsinnän päätteeksi. Tuo alumiiininen vanha race osa sai polttomaalia pintaansa aikamoisen siistimisen jälkeen.
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/008-11.jpg
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/eagle/012-7.jpg
Tämä musta Eagle ei ole edennyt kovinkaan paljoa noista melkein vuoden takaisista otoksista. Toisaalta olen saanut tehtyä melkein valmiiksi toisen Eaglen!
Hommasin aika pahaan kuntoon päässeen 81-mallin Kotkan. Sen kehityskertomusta voi lukea tuosta...> http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1320605393/all
Tämmöisestä alettiin...
http://www.amccf.com/Omat/Eagle/eagle_valk_takasivu1.jpg
ja tässä ollaan.
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/Eagle2/001-22.jpg
Ai niin tuo kuvissa vilahtanut CJ muutti takaisin etelään...
Ja sitten tämmöisetkin valmistui viime talven aikana...
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/Oleg/001-6.jpg
http://i1125.photobucket.com/albums/l590/jpihkanen/talo/013-1.jpg
Näyttää valmista tulevan kun liukuhihnalta ja vielä remontti hommia siinä samalla! Hienoa!
Minne päin jeeppi lähti, kun kuulin että tommonen kellertävä jeepwillys aihio bongattiin eilen kotikulmilla
Vantaalle meni... Voipi olla kuvia joskus täälläkn...