View Full Version : 12v vinssi 24v järjestelmään
kertokaas viisaammat jotka ropailee nuita autoja miten saan tuon onnistumaan mitä otsikossa lukee!!!
Rekisteröimätön
28.02.2009, 17:25
No ainakin yksi tapa on että laittaa 12 voltin laturi lisäksi ja siihen vielä joku optiman akku niin johan toimii ja kerralla sitten 12 voltin sähköt 24 voltin lisäksi..
Teet sille vinssille erillisen 12v järjestelmän (oma laturi ja akku). Haulla löytyy foorumilta.
mä suosittelisin myymään sen 12v vinssin ja ostamalla sit niillä rahoilla tilalle 24v vinssin tai vaihtamaan siihen 24v moottorin ja 24v solenoidit. en ymmärrä miksi autossa pitäisi olla 12v laturi/järjestelmä tuon 24v järjestelmän lisäksi. jännitteen alentimia kun saa nykyään melko edullisesti.
elhapero
28.02.2009, 18:23
Ottaa toiselta akulta virran niin eiköös se sitten olis 12v
offroadjouni
28.02.2009, 19:03
Ottaa toiselta akulta virran niin eiköös se sitten olis 12vJoo, ja toinen akuista on tyhjä ensimmäisen vinssauksen jälkeen. 24v järjestelmästä ei koskaan saisi (=saa) ottaa sähköjä vain toiselta akulta. Osta 24v vinssi, ne on yleensäottaen parempia kuin 12-volttiset.
24V vinssi ehdottomasti jos on mahdollisuus, niin puolittuu teoriassa virran kulutuskin 12V kamppeeseen verrattuna.
Joo, ja toinen akuista on tyhjä ensimmäisen vinssauksen jälkeen. 24v järjestelmästä ei koskaan saisi (=saa) ottaa sähköjä vain toiselta akulta.
ja sitten täysi akku kiehuu kun laturi pukkaa taas isommalla teholla virtaa akkuihin.
suuri kiitos kaikille en ole vielä ostanu vinssiä minkäänlaista ja taidan ostaa suosiolla sen 24 vinssin!
Rekisteröimätön
01.03.2009, 02:28
Ottaa toiselta akulta virran niin eiköös se sitten olis 12v
Ei missään tapauksessa! Ikinä ei kannatta ottaa virtaa 24v järjestelmän toisesta akusta! Siinä käy juuri tämä ilmiö että toinen akku rupeaa keittämään.. Siis eiköhän pidetä ne 12 volttiset erikseen, itse en edes ota radiolle virtaa toiselta akulta vaan nimenomaan jänniteen alentimen kautta..
Ei missään tapauksessa! Ikinä ei kannatta ottaa virtaa 24v järjestelmän toisesta akusta! Siinä käy juuri tämä ilmiö että toinen akku rupeaa keittämään.. Siis eiköhän pidetä ne 12 volttiset erikseen, itse en edes ota radiolle virtaa toiselta akulta vaan nimenomaan jänniteen alentimen kautta..
juurikin näin. itsekkin yhen akun rikoin aikoinaan kun en uskonut et ei saa ryöstää toisesta akusta 24V järjestelmässä.
ja kyseessä oli nänni mallin radio jolle otin virtaa toisesta akusta ja parinkuukauden kuluessa meni akku sököks.
Autonosturimies
03.03.2009, 21:51
Eikä sinne kannata muuntajaakaan väliin laittaa.Kun ei webastossakaan onnistu 24>12 alentaminen. 30Ampeerin muuntajakaan ei kauaan kestä...siis suosiolla 24V.
oikaisenpa ettei tule väärin käsityksiä. siis en tarkoittanut kommentillani että vinssille muunnettaisi virta. vaan muuntajalla lähinnä muille laitteille kuten radio yms. että ei niillekkään kannata ottaa sitä virtaa sieltä akkujen välistä.
Ite kyllä huomasin, että on ihan näppärää olla kaksi sähköjärjestelmää autossa. HJ:n orkkislaturi on 25A, niin ei sillä kuuhun mennä, joten jätin sen pelkästään auton omille sähköille.
Lisäksi laitoin 90A Boschin kaikelle muulle, ja johan oli helppoa virittää xenonit, soittimet, vahvistimet, jääkaapit ym, niin ei tarvinnut olla huolissaan edes akun loppumisesta.
24v / 25A vastaa 12v /50A laturia. noista vahvistimista kun en tiedä saako niitä 24v vehkeisiin mutta eiköhän siihenkin löydy ratkaisu joltain tuninki foorumilta. markkinoilta löytyy xenon sarjoja jotka toimii 9-32v jännitteellä eli xenonien asennus onnistuu helposti 24v järjestelmään kuten soittimen ja jääkaapinkin asennut muuntajan avulla.
Itse olen värkkäämässä tuohon patrolin 24v rinnalle 12v järjestelmää, akut poistui takaloksuun, joten konehuoneessa hyvin tilaa sille vinssi akulle. Syy tähän on että tuo vinssi tulee palvelemaan lj:n takavinssinä ja vuoroin tuon patrolin keulassa. Nytpä tarviisin "helposti" ymmärrettävän kytkentäkaavan tuon sähkön osalle. Laturi on bensa king capista ja pitää sisällään säätimen?
Anteeksi topicin kaappaus;)
Autonosturimies
06.03.2009, 21:33
Tämmöseen ilmiöön olen törmännyt ,että la-puhelimeen ryöstetään 24v järjestelmässä toisesta akusta jännite. Sitten ihmetellään miksei akkuissa paukut riitä pakkasella saada maasina käyntiin...Käytännössähän siinä niin ,että se akku josta rosvotaan jännite ,ei koskaan ole täysin varautunut ,josko laisinkaan. Kun taas se toinen on täydessä latingissa kokoajan.Puolet laturin tuotosta katoaa la-puhelimeen.
24v / 25A vastaa 12v /50A laturia. noista vahvistimista kun en tiedä saako niitä 24v vehkeisiin mutta eiköhän siihenkin löydy ratkaisu joltain tuninki foorumilta. markkinoilta löytyy xenon sarjoja jotka toimii 9-32v jännitteellä eli xenonien asennus onnistuu helposti 24v järjestelmään kuten soittimen ja jääkaapinkin asennut muuntajan avulla.
Juu, mutta hakkurialentimet, joissa on parempi hyötysuhde, maksaa valmiina mansikoita. Ite tehtynä saa suht edullisen yli 90% hyötysuhteella, mutta vaatii hieman elekroniikan tuntemusta ja komponentteja. "Tavalliset" alentimet on trankulla totetutettuja lineaarialentimia huonolla hyötysuhteella, ja jos enempi ottaa virtaa, palaavat pidemmän päälle.
24v vahvistimia on esim. Caliberilla, mutta huomattavasti 12v malleja kalliimpia. 24v järjestelmään on toki paljon varusteita kuorma-autopuolen lafkoissa. Ite vaan totesin helpoimmaksi, kun autosta löytyy molemmat jännitteet, niin ei tartte niin metsästää sitä oikean jännitealueen laitetta...
Rekisteröimätön
06.03.2009, 22:05
Tyhmiä kyselen... Entäs kun vinsseissä on merkintä (12/24V) eikös se käykään suoraan molempiin vaihtoehtoihin?
Rekisteröimätön
07.03.2009, 00:08
Terve!
mitenkä kytketään 12v vinssi 12v autoon, jossa on kaksi akkua? johdot vain toiseen, vai molempiin?
terv nimim epätietoinen etelä-suomesta
Tyhmiä kyselen... Entäs kun vinsseissä on merkintä (12/24V) eikös se käykään suoraan molempiin vaihtoehtoihin?
Tarkottaa, että vinssimallia on saatavana molempia malleja.
Terve!
mitenkä kytketään 12v vinssi 12v autoon, jossa on kaksi akkua? johdot vain toiseen, vai molempiin?
terv nimim epätietoinen etelä-suomesta
Eipä suurta väliä,12v järjestelmässä on akut kytketty rinnan niin jännite pysyy riittävän tasan kummassakin akussa.24v akut on sarjaan kytketty ja pienikin kuorma mitä toisella akulla on enemmän tuhoaa sen toisen varmasti.
Teoriassa,vetämällä johdot kummallekin akulle saat enemmän virtaa vinssille ja enemmän tehoa...Mutta käytännössä rajoittavia osasia on virtalinjassa muitakin joten tuskin suurta iloa...
Autonosturimies
07.03.2009, 10:38
Terve!
mitenkä kytketään 12v vinssi 12v autoon, jossa on kaksi akkua? johdot vain toiseen, vai molempiin?
terv nimim epätietoinen etelä-suomesta
akuthan ovat tällöin kytkettu rinnan eli järjestelmä on 12v mutta amppeeri määrä on tuplat. Esim jos akku on 100a niin rinnan kytkennällä saadaan 200a.Sarjaan kytkettäessä saadaan 24v mutta amppeereita vain 100a. Eli akusta lähtevästä navasta kaapeli vinssiin.Ja molemmat akut vinssille...
Terve!
mitenkä kytketään 12v vinssi 12v autoon, jossa on kaksi akkua? johdot vain toiseen, vai molempiin?
terv nimim epätietoinen etelä-suomesta
tarkistat että akkujen välinen yhdys kaapeli on kunnollinen ja sitten kytket sen vinssin vain toiseen akkuun kiinni. näin itse asian toteuttaisin.
Rekisteröimätön
07.03.2009, 19:43
tarkistat että akkujen välinen yhdys kaapeli on kunnollinen ja sitten kytket sen vinssin vain toiseen akkuun kiinni. näin itse asian toteuttaisin.
noin mä sitä itsekin ajattelin, mutta päätin varmistaa. Tattis och grattis.