View Full Version : 92 xj takajarrut hukassa?
Onko ihan normaalia, että abs jarrut ovat tuossa todella onnettomat (lue:rakuttaa jatkuvasti) ,eikä meinaa saada talvella ollenkaan pysähtymään?
Olen ajellut jo jonkin aikaa ilman absin sulaketta, koska niin on edes jonkinlainen tuntuma jarrutus tapahtumassa. Etuset menevät erittäin herkästi lukkoon, mikäli ei ole kuiva asfaltti alla, eikä takasia tunnu saavan lukkoon millään, eikä missään. Etenkin kärry perässä, yhdistelmää ei meinaa saada hiljentämään vauhtia ollenkaan.(aisapainotus)
Niimpä mieleeni on juolahtanut, että olisikko takajarrut liki tyystin mykkänä? Nestettä on tarpeeksi ja sylinterit liikkuvat ilman rumpua. Varmaankin vika voisi olla jarrupääsylinterissä? Saako siihen korjaussarjaa, ainakaan jamantilta en minä löytänyt? (taasko silmätön? :o )
Uudempiin ei saa korjaussarjoja!!! Niin se vaan on!! Ameriikan-Joe ajattelee, että eipähän tollot jarrujenropaajat tee autoistaan jarruttomia ohjuksia, kun ei ne kumminkaan osaa niitä korjata (tuotevastuu), joten korjaavat ne itse keskitetysti ja myyvät sitten vain kokonaisuuksia!!!
Eli menee purku hommiksi ja "yleismallin" kumien metsästykseksi, ellei jostain löydy käytettyä ehjää.
Olettaen että tuo huono pysähtyvyys vika, eikä ominaisuus.
Sama vika omassa -91:sessä takajarrut lukkoon jäällä vain pumppaamalla :(
Jamant epäili että vika voisi olla myös takajarruletkussa jossa sisäpuolella
palje joka estää nesteen pääsyn kunnolla?
Itsellä vaihdettu takasylinterit, kengät , ja putket
seuraavaksi menee vaihtoon kyseinen letkun pätkä.
Eli menee purku hommiksi ja "yleismallin" kumien metsästykseksi, ellei jostain löydy käytettyä ehjää.
Olettaen että tuo huono pysähtyvyys vika, eikä ominaisuus.
No on se huono pysähtyvyys myös ominaisuus, mutta ei ihan noin huono pitäisi olla. Yksi mahis tietysti olisi laittaa sinne levyt taakse esim. ZJ:stä niin saa vähän jarrupitoa kärryä vetäessä. Ja sitten tietysti jarrupääsylinteri vaihtoon jos siinä selkeästi vikaa. Uusi (tai siis tehdaskorjattu) ei ihan hirveitä maksa, ainoa on että jos haluat ABS:it pelittämään niin joutunet jotenkin ilmaamaan myös absi-kökkerön - ja siinä tietääkseni tarvitsee jotain erikoistyökaluja.
Itse kun revin pois abs:it (tosin sen bendixin paskaversion), laitoin taakse levyt ja vaihdoin uudet jarrutehostimen ja pääsylinterin niin alkoi jo jarrupitoakin löytymään. Sai jopa 35" renkat lukkoon kuivalla asvaltilla. Tosin viimeksi oli taas jotain hämärää kun ei stopannut kuten aikaisemmin..
Nyt sain tutkittua tuota systeemiä. Pääsylinterissä näyttää olevan sisäänrakennettu takajarrupiirin paineen rajoitus. Minun autossa se ei vaan jostain syystä toimi niin kuin pitäisi. Päästää paineen männän ohi rajoittamattomana. Käytännössä joko kasattu jossakin välissä väärin tai sitten kyseinen systeemi ei kuulu tuohon vuosimalliin. En ymmärrä miten laitos on mennyt leimasta läpi tuollaisena, minulla ollessa autossa ei ole ollut tuon kummempia jarruja.
Tietääkö kukaan hintaa uudelle/korjatulle jarrupääsylinterille?
Ei siinä mitään sisäänrakennettua paineensäätösysteemiä pitäisi olla - ei siis edes abs- versiossa. Paineensäätöventtiili on erillinen pötkäle pääsylinterin ja abs-pömpelin lähettyvillä. Näin nyt ainakin muistaakseni mitä olen vanhempia XJ:tä ja ZJ:tä tarkastellut. Tarkasta huvikseen onko siellä edes Tevesin jarruhilppeet, ettei ole joku tehnyt jotain ihmeellisiä kötöstyksiä? Eli siis pitäisi olla ihan normaali tehostin + pääsylkky, paineensäätöventtiili ja abs-pömpeli. Nyt en ihan tarkkaan muista oliko paineensäätöventtiili ennen vai jälkeen ABS- yksikön, mutta oletettavasti jälkeen. Systeemi on '92 XJ:ssä ('96 asti) Teves mk.IV jos yhtään helpottaa..
Kyllä siinä tuon tapaiset osat oli, mitä luettelit ja nyt muistan siitä. Vähän mietinkin mikä mötikkä ennen abspumppua(?)?
Ajattelinkin tehä siihen uuden rungon männäksi ja kokeilla toimiiko paremmin. Sittenhän siinä ei pitäisi edes tulla ongelmia, jos kerta paineenrajoitin on muualla.
Joops, eipä onnistunut "umpimännän" laitto tuohon pääsylinteriin. Se paineenrajoittimen näköinen kötöstys pääsylinterissä on näköjään rakenteen vaatima systeemi.
Kuitenkin "vika" taisi paikallistua osittain kaukana oleviin takajarrukenkiin. Automaatti säätö näköjään juminut. Lisäksi nesteet melko likaiset, joten lienee ollut roskia estämässä pääsylinterin optimaalista toimintaa.