PDA

View Full Version : Jäykkä vs Erillis


Rekisteröimätön
24.02.2009, 08:19
Eli pistäkääs huonoja ja hyviä puolia akselirakenteista. Olisi tarkoitus "haaveissa" rakentaa offiautoa suunnistukseen ja olen pohtinut kovin että miksi erillisjousitusta käytetään niin vähän.

SuurSyömäri
24.02.2009, 08:23
Eli pistäkääs huonoja ja hyviä puolia akselirakenteista. Olisi tarkoitus "haaveissa" rakentaa offiautoa suunnistukseen ja olen pohtinut kovin että miksi erillisjousitusta käytetään niin vähän.

Tää on helppo! ->
Vastaus: 1. Lukot 2. korotus
Selitys: 1. Lukot vaikeasti saatavia erillisjousitettuihin. Sekä ovat kalliita jos löytyy. 2. Erillisjousitettua on monimutkaisempaa korottaa kuin jäykkäakselista.

Vielä voisi lisätä murtuvien nivelien määrän tuplaantuminen joten sellaista....

Rekisteröimätön
24.02.2009, 08:31
mutta jos unohdetaan rakentelun vaikeus ja huono kestävyys niin mites sitten toiminta ja kulku tuolla maastossa. kumpi olisi parempi?

SuurSyömäri
24.02.2009, 08:51
Esim. Hilu LN110 kestää kohtuu hyvin 33-35" renkuloita jos muistaa käyttää tökkäsyjen kohalla vinssiä. Epämääräisellä ryskäämisyrityksillä hajoitetaan helposti kestävätkin murrokset.

Ja jos auto on menosa käymään suunnistuskilpailuissa niin siellähän on periaatteena päästä ajamaan mahdollisimman pitkään ja saada sinä aikana paljon rasteja poimittua.

Eli tarkoittaa sitä että ajotapa on erilainen kuin noissa paikallissafareissa. Het ku alkaa tökkii niin vinssi kiinni... ja jos ei niin mene niin parasta on repiä ittensä takaisin ja lähteä hakemaan seuraavaa rastia. Paikallissafareissa otetaan usein niitä äärirajoja miten pääsee ja kestääkö kalusto. Tietää sitten kuin paljon voi pitkillä reissuilla revitellä ennenku poksahtaa.

Voisin väittää että muutama tyyppi tällä palstalla voisi ajaa honda crv:llä helvetin vaikeita mestoja hakien rasteja ilman että auto rikkoutuu. Net osaa käyttää ramppeja ja vinssejä ja mikä tärkeinta. Niilon malttia Foldata rasti. Usein yhden 5 pisteen rastin hakemiseen voi mennä 5 tuntia kun samaan aikaan olisi 1-2 pisteen rasteja hakenut 20....

Itellon 4runner ja normiajossa ihan jees. mutten kuvittelekkaan sillä mitään hardcorea päristeleväni...

EDIT: kysymykseen kumpi olisi parempi maastossa vastaan kokemuksen kautta: Jäykkäakseli!

HiluxMan
24.02.2009, 10:05
mutta jos unohdetaan rakentelun vaikeus ja huono kestävyys niin mites sitten toiminta ja kulku tuolla maastossa. kumpi olisi parempi?

Nimenomaan Hiluxin eriilisjousitus ei jousta paljon mitään. Jäykkäakselinen toimii maastossa paljon paremmin, edellyttäen että jouset joustaa.

ZeiZei
24.02.2009, 10:32
Tuolla oli hyviä perusteluja:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=11255

CJ7
24.02.2009, 10:52
Ison veden takana ovat nyt rakentaneet esim. KOH (King of the Hammers) kisaan melko paljon erillisjousitettuja autoja.
Tosin nopeudetkin on tietysti siellä pahimmillaan 100mph paremmalla puolen aavikko-osuuksilla.

Tossa visioinnin pohjaksi: http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=752220&highlight=campbell

wikke
24.02.2009, 10:55
Usein näissä jäykkä vs. risu keskusteluissa jätetään huomioimatta jäykän aksulan taipumus työntää vasta puolta ulos toisen puolen painuessa sisään...

SuurSyömäri
24.02.2009, 11:24
Usein näissä jäykkä vs. risu keskusteluissa jätetään huomioimatta jäykän aksulan taipumus työntää vasta puolta ulos toisen puolen painuessa sisään...

Ja myös se että risukeulan murikan kohan maavara pienenee joka kerta sisäänjoustossa. Jossakin olin hyvejä kuveja nähny jäykkä- vs. erillis joustotilanteesta...

sisua45
24.02.2009, 12:11
Easterbunny-pajerolla keula menee helposti kivien ja kantojen yli, mutta taka-akseli paukahtaa sitten niihin kiinni. :D Vetarin kulmat ovat kuin mönkijässä.

Ilman kallistuksen vaimenninta keula on herkkä, mutta joustovarat luonnollisesti rajalliset.

Rekisteröimätön
24.02.2009, 12:14
Kiitoksia vastauksista asia alkaa olemaan aika pihvi. Ei kellään olisi myydä porttaaleja ;)

SuurSyömäri
24.02.2009, 13:42
Kiitoksia vastauksista asia alkaa olemaan aika pihvi. Ei kellään olisi myydä porttaaleja ;)


Joo marvasin että pingautser jekun tähän vois sisällyttää åkså

sisua45
24.02.2009, 14:24
Mulla kun on tuo maastokuorma-auto perversio, niin laitan tähän videota vähän raskaammasta risukeulasta ---> http://www.youtube.com/watch?v=mq5mMVd3p1E

Vanha video, mutta kuvaa autoa ja lajia hyvin.

AH-64D
25.02.2009, 16:28
Mulla kun on tuo maastokuorma-auto perversio, niin laitan tähän videota vähän raskaammasta risukeulasta ---> http://www.youtube.com/watch?v=mq5mMVd3p1E

Vanha video, mutta kuvaa autoa ja lajia hyvin.

Mun mielestä tartaa ei voi sanoo risukeulaseksi... Onhan siinäkin yksi osainen vetari suoraan murikalta renkaalle ilman niveliä, kuten jäykkäakselisessa...

Yölento
25.02.2009, 16:39
pitää noissa olla se nivel siellä murikan kupeessa tai sitten kumivetarit...:rolleyes:

sisua45
25.02.2009, 17:28
Mun mielestä tartaa ei voi sanoo risukeulaseksi... Onhan siinäkin yksi osainen vetari suoraan murikalta renkaalle ilman niveliä, kuten jäykkäakselisessa...

No joo, ei se oikein risu-keula ole. Tatran akselit ovat sen verran erikoisia, etten oikein tiedä miksi niitä pitäis sanoa. :rolleyes:

http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_10.jpg

Mutta siinä olis kunnon risukeulaa.

http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_01.jpg

Tämmöinen kevyt KZKT 7428. Yleensä näillä vedetään panssarivaunua kärryssä, mutta tuossa viedään 50 kuutiota polttoainetta.

Tuolta löytyy lisää kuvia näistä: http://www.z827.narod.ru/Photos/index_e.html

Rytö
25.02.2009, 17:46
Vähän käytännönläheisempi esimerkki erillisjousituksesta. Kovin "maastokelpoisia" vehkeitä tuntuivat olevan nämäkin...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=225&pictureid=20559

Finnmerchant
25.02.2009, 17:52
No joo, ei se oikein risu-keula ole. Tatran akselit ovat sen verran erikoisia, etten oikein tiedä miksi niitä pitäis sanoa. :rolleyes:

http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_10.jpg

Mutta siinä olis kunnon risukeulaa.

http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_01.jpg

Tämmöinen kevyt KZKT 7428. Yleensä näillä vedetään panssarivaunua kärryssä, mutta tuossa viedään 50 kuutiota polttoainetta.

Tuolta löytyy lisää kuvia näistä: http://www.z827.narod.ru/Photos/index_e.html

MZKT Volat?? se on vähä sen näköinen vaikka se on KZKT

sisua45
25.02.2009, 18:00
MZKT Volat?? se on vähä sen näköinen vaikka se on KZKT MAZ, MZKT ja KZKT taitavat olla samaa perhettä. Olen netissä nähnyt samoja autoja eri merkillä. Tarkemman tiedon saaminen on vaikeata, kun ne ovat kirjoitettu "osuuspankin merkeillä". :D

http://denisovets.narod.ru/izh/izhprototips/IZH412.jpg

Edit: Tietoa eri merkeistä, henkilö-, linja-, paketti-, maasto- ja kuorma-autoista ---> http://denisovets.narod.ru/models.html

AH-64D
25.02.2009, 20:11
pitää noissa olla se nivel siellä murikan kupeessa tai sitten kumivetarit...:rolleyes:

Minun silmissä tuo vetari on ihan yhtä puuta, eikä edes kumia...
Jos näin on niin tarviin tosi vahvaa ratakiskoo että ymmärrän ;)

http://www.youtube.com/watch?v=CRAqzv-bHS0&feature=related

sisua45
25.02.2009, 20:15
Joo, tatran vetarit ovat "suorat". Tuosta linkin videosta selviää hyvin sen rakenne. Vetarit lähtee muuten hiukan, 3-5 senttiä, eri kohdista napoihin.

Rekisteröimätön
25.02.2009, 23:31
Eihän erillisjousitukseen lukon saanti sen vaikeampaa ole, miksi olisi ? Tasauspyörästöhän on täysin samanlainen, riippumatta siitä mitä sen ulkopuolella on.

Erillisjousituksen etu on toki parempi maavara ja se että akseli ei jää kantamaan. Eli renkaat voivat joustaa ulospäin vaikka maavara tavallaan loppuisikin. Aussi sivulla oli hyvä juttu tästä kerran, miten erillisjousitettu selvisi paikasta mistä jäykkäakselinen ei, renkaista ei johtunut vaan siitä että jäykkä akseli kantaa heti kun maavara loppuu ja renkaat kaivavat äkkiä alustansa pois.

Tässä nyt oli erillisjousitusta muutama puoltava kommentti, koska jäykkää puoltavia näytti jo olevankin tarpeeksi. :)

Eipä sinäänsä, jäykkä akselinen voisi olla helpompi lähtökohta, etenkin jos enemmän joustavan aikoo rakentaa. Erillisjousitus ei vakiona yleensä ole tarpeeksi joustava. Sen sijaan jos kaikki tehtäisiin puhtaalta pöydältä, voi siitäkin saada kohtuuliset liikevarat irti.

Rekisteröimätön
26.02.2009, 00:11
Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja..

Jappi
26.02.2009, 01:18
Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja..

Jaa,en ole kyllä hiluksista vielä löytänyt...Raidetankokin on suojassa kun vertaa tuohon hoijakan vakioasennelmaan.Ja tukivarret ovat yllättävänkin vahvoja jos vertaa jäykkien akseleiden kanssa käytettäviin.

Suojakumit ja niiden heikkous on miinusta,kuten myös olemattomat joustomatkat vakiona.

wikke
26.02.2009, 08:16
Oisikohan tuon tatran akselille sopiva nimi "nivelakseli" tai "nivelletty akseli"?

heimali
26.02.2009, 08:52
Oisikohan tuon tatran akselille sopiva nimi "nivelakseli" tai "nivelletty akseli"?

Heiluriakseli?

Tatran ratkaisussahan rengas kallistuu joustoliikkeen aikana, mitä esimerkiksi kahdella päällekäisellä kolmiotukivarrella toteutetussa erillisjousituksessa ei tapahdu.
Vanhemmissa katuautoissakin on hieman tuonne päin olevia akseliratkaisuja, tässä kuva Chevrolet Corvairista:
http://www.corvaircorsa.com/tech/64-65.jpg

sisua45
26.02.2009, 09:27
http://data3.primeportal.net/trucks/gabor_fodor/maz-537/images/maz-537_103_of_126.jpg

http://data3.primeportal.net/trucks/gabor_fodor/maz-537/images/maz-537_106_of_126.jpg

http://data3.primeportal.net/trucks/gabor_fodor/maz-537/images/maz-537_001_of_126.jpg

Siinä muutama kuva MAZ:n taka-akselista.

jnu
26.02.2009, 09:46
Miksi noissa raskaissa maastokuorma-autoissa on noin hulvattomat etuylitykset? Kuten tuossa KZKT:ssakin. Ketteryys tasamaalla, parempi vetokyky vai onko suunniteltu että miina räjähtää vasta hytin takana, tuskin siellä kukaan henkiin jäisi...

L-200
26.02.2009, 09:54
Miksi noissa raskaissa maastokuorma-autoissa on noin hulvattomat etuylitykset? Kuten tuossa KZKT:ssakin. Ketteryys tasamaalla, parempi vetokyky vai onko suunniteltu että miina räjähtää vasta hytin takana, tuskin siellä kukaan henkiin jäisi...

Puhtaasti arvausta mutta viosiko olla tasapainotuksen ja painonjakauman kanssa mitään tekemistä.
Se jos tollaisen lotjan alla jossa on 50 m3 polttoainetta kyydissä ja alla poksahtaa miina niin eipä vissiin väliä missä se hytti sijaitseepi :D

Edit: Ihan sama mikä keula siellä autossa on. Kun ei rengas pidä eikä vinssi vedä niin jumissa olet ja siinäpä se.
Eri juttu sitten on kuinka pitkälle pääsee ennenkuin on jumissa, se vaatii osaamista eikä keulaa....

sisua45
26.02.2009, 10:10
Kai ne on halunneet pitää akselivälin (välit) mahdollisimman lyhyinä, että kääntyis edes jotenkin ympäri. Vetopöydän eteen kun laitetaan kaksi metriä pitkä moottori, ja neliovinen ohjaamo, niin keula roikkuu väkisinkin.

MZKT-7922, kyytissä Topol-M "vittuilun poistaja".

http://www.youtube.com/watch?v=S0EyZIfh ... re=related (http://www.youtube.com/watch?v=S0EyZIfhS18&feature=related)

http://www.youtube.com/watch?v=nA4oz8q6 ... re=related (http://www.youtube.com/watch?v=nA4oz8q6RDE&feature=related)

Yölento
26.02.2009, 15:23
[QUOTE=sisua45;537193]No joo, ei se oikein risu-keula ole. Tatran akselit ovat sen verran erikoisia, etten oikein tiedä miksi niitä pitäis sanoa. :rolleyes:

http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_10.jpg

"Minun silmissä tuo vetari on ihan yhtä puuta, eikä edes kumia...
Jos näin on niin tarviin tosi vahvaa ratakiskoo että ymmärrän "

Miten minusta silti näyttää ihan ristikolle tuo juttu tuolla akselin rungon puoleisessa päässä? Vai mikä se on?:confused:

AH-64D
26.02.2009, 17:23
No joo, ei se oikein risu-keula ole. Tatran akselit ovat sen verran erikoisia, etten oikein tiedä miksi niitä pitäis sanoa. :rolleyes:



"Minun silmissä tuo vetari on ihan yhtä puuta, eikä edes kumia...
Jos näin on niin tarviin tosi vahvaa ratakiskoo että ymmärrän "

Miten minusta silti näyttää ihan ristikolle tuo juttu tuolla akselin rungon puoleisessa päässä? Vai mikä se on?:confused:



Juu kyllä tuo tuolla on ristikko, mutta se ei olekkaan Tatran akseli vaan tuon KZKT 7428.
Katsoppa tuo video minkä laitoin jo aikasemmin Tatran akselin rakenteesta.
http://www.youtube.com/watch?v=CRAqzv-bHS0&feature=related

Punanenä
26.02.2009, 18:49
Nivassahan on risu keula ja kiinteä taka-akseli..olen saanut kieroon kaksi taka-akselia ja risukeula on säilynyt ehjänä koko ajan.
en tiedä onko se nyt vertailukelpoinen mutta kumminkin ääni risujen puolesta

Rekisteröimätön
26.02.2009, 23:58
Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja..

Ööh, mitä ihmeen pieniä tankoja ? Siinä on ei ole mitään enempää kuin jäykässäkään, asetelma on vain erilainen. Sensijaan kaikki muut elementit ovat hieman korkeammalla lisäten maavaraa ja näin jopa parantaen peruskestävyyttä. Ongelmana kestävyydessä yleensä pidetään sitä, että jos keula pääsee kovin korealle ja tulee vauhdilla alas, osuu keula useimmiten maahan ja se isku voi olla liian kova tasauspyörästölle. Mutta jossei autolla lentää ja hyppiä aio, niin samapa tuolle.

Lenni
27.02.2009, 12:58
ihan maalaisjärki tuntumalla ajateltuna uskoisin et erillisjousitettu olis parempi vaihtoehto. puoltavia asioita ainakin: keveys, maavara, pyöräntuenta tukevampi, sekä ehkä tärkeimpänä rengas pysyy suorassa koko joustomatkan aja jolloin renkaan koko pinta saa paremman otteen maastosta.
joustomatkassa ei suuria eroja varmaan ole jos erillisjousitettuun muuttaa tukivarsia ja ostaa kunnolliset veto-akselit mitä nettikaupat jenkkilässä tarjoaa...

Yare
27.02.2009, 18:55
ihan maalaisjärki tuntumalla ajateltuna uskoisin et erillisjousitettu olis parempi vaihtoehto. puoltavia asioita ainakin: keveys, maavara, pyöräntuenta tukevampi, sekä ehkä tärkeimpänä rengas pysyy suorassa koko joustomatkan aja jolloin renkaan koko pinta saa paremman otteen maastosta.
joustomatkassa ei suuria eroja varmaan ole jos erillisjousitettuun muuttaa tukivarsia ja ostaa kunnolliset veto-akselit mitä nettikaupat jenkkilässä tarjoaa...



Risukeula saattaa olla kevyempi, mutta ei merkittävästi.

Maavara on parempi ainoastaan pienillä joustoilla.

Jäykän akselinkin saa tuettua riittävästi, esim. traction bar.

ja pyörän ei todellakaan tarvitse pysyä suorassa koko joustomatkan ajan, vaan päinvastoin, ellet sitten ajele lekaharkkojen ylitse kaltevien kivien, kantojen yms. nyppyjen sijaan..


En ole tutkinut, mutta voisin kuvitella erillisjousitettujen ottavan kylmää vettä niskaan RTI listoilla?

Ja vielä jäykkiksen puolesta on hinta; Ei tarvitse kalliita tukivarsia tai vetareita jotta päästään hyvään kestävyyteen/joustavuuteen.

AH-64D
27.02.2009, 19:20
ihan maalaisjärki tuntumalla ajateltuna uskoisin et erillisjousitettu olis parempi vaihtoehto. puoltavia asioita ainakin: keveys, maavara, pyöräntuenta tukevampi, sekä ehkä tärkeimpänä rengas pysyy suorassa koko joustomatkan aja jolloin renkaan koko pinta saa paremman otteen maastosta.
joustomatkassa ei suuria eroja varmaan ole jos erillisjousitettuun muuttaa tukivarsia ja ostaa kunnolliset veto-akselit mitä nettikaupat jenkkilässä tarjoaa...

Vois melkein luulla että risukeula painaa enemmän.... Pitäähän siellä olla melkoinen määrä rautaa pitämässä tukivarsia ja muita kilkkeitä paikallaan verrattuna jäykkään, missä on kaikki samassa.
Ja renkaan se kuuluu joustella maanpinnan mukaan pidon maksimoimiseksi, eikä tukivarsien.

Pete
27.02.2009, 19:27
Jos vahankaan pitaa olla vauhtia niin ehdottomasti erillisjousitus.
http://www.youtube.com/watch?v=BXx8-fQbs34

Erillisjousituksen maavara tosiaan pienenee sisaanjoustossa, mutta jaykka-akselisen maavara on aina pieni;)
Hitaammissa lajeissa jaykkikset varmaankin pitavat etulyontiaseman kestavampina

Yare
27.02.2009, 19:35
Jos vahankaan pitaa olla vauhtia niin ehdottomasti erillisjousitus.
http://www.youtube.com/watch?v=BXx8-fQbs34

Erillisjousituksen maavara tosiaan pienenee sisaanjoustossa, mutta jaykka-akselisen maavara on aina pieni;)
Hitaammissa lajeissa jaykkikset varmaankin pitavat etulyontiaseman kestavampina

Pete puhuu asiaa.


Tosin kiteereinä voidaan pitää suomi offroad joka on melko hidasta....


ja reilumman maavaran saa portaaleilla

Jugio
27.02.2009, 20:45
Tässäkin asiassa varmaankin käyttötarkoitus sanelee akselistorakenteiden paremmuuden.

Pelkkään maastossa ajamiseen ja -kilpailuun Suomessa on jäykkä akseli käyttökelpoisempi

Mikäli haluaa tehdä pidempiä reissuja maantiesiirtymineen tai käyttää samaa ajoneuvoa päivittäiskulkineena, saattaa erillisjousitus tuoda lisäarvoa.

Kummankin akselityypin saa rikki "sopivalla" ajotyylillä.

Rekisteröimätön
27.02.2009, 21:34
Kuten petenkin videosta näit, ei erillisjousitus todellakaan ole pelkkä maantiejousitus, vaan oikein toteutettuna se toimii loistavasti tuon tyyppisessä vauhdiikkaamassa maastoajossa säilyttäen käsiteltävyytensä.

Jos tuota suoruuskommenttia ajattelee, niin tottahan se on että erillisjousituksessa renkaat tasaisempi asento takaa useimmissa tilanteissa enemmän pitopinta-alaa.

Voisi olla mielenkiintoista nähdä, jos joku toteuttaisi tälläiseen metsämaasturiin pitkäjoustoisen ja toimivan erillisjousituksen, voisi sitten vähän paremmin eroa ja merkitystä arvioida. Mutta joo, ongelmahan siinä on, tuo että se on kovin monimutkainen ja varmasti selvästi kalliimpi projekti totetuttaa, eikä se välttämättä olekkaan siinä määrin parempi, että se olisi sen arvoista.

Kyllä jäykkää puoltaa halpuus ja helppous, sekä sitten jos aivan äärimmilleen mennään, niin ehkä joustovarat.

sisua45
27.02.2009, 22:01
Tai sitten voi käyttää jotain muuta joustoihin kuin akselistoa, esim runkoa. :) Proto-sisun lehtijouset eivät jousta kauheasti, mutta runko joustaa. Etupyörän voi ajaa huoletta metriä korkealle, ja kaikki pyörät ovat kiltisti maassa. Olisi täytynyt kokeilla pikkupyörillä että paljonko sitä joustoa oikein löytyy. Joustavan rungon takia lava on kiinni neljällä nivel pisteellä. Muuten lava rajoittaisi joustoa, eikä kestäisi.

SuurSyömäri
27.02.2009, 22:15
Tai sitten voi käyttää jotain muuta joustoihin kuin akselistoa, esim runkoa. :) Proto-sisun lehtijouset eivät jousta kauheasti, mutta runko joustaa. Etupyörän voi ajaa huoletta metriä korkealle, ja kaikki pyörät ovat kiltisti maassa. Olisi täytynyt kokeilla pikkupyörillä että paljonko sitä joustoa oikein löytyy. Joustavan rungon takia lava on kiinni neljällä nivel pisteellä. Muuten lava rajoittaisi joustoa, eikä kestäisi.

Sois kiva... Mitenhä tohon 4runneriin sais joustavan rungon:D:p:rolleyes:

Enivei... Risukeula tuntuu hepposalta näihin meitin rymyjuttuihin täällä suamesa. Dyyneillä elämä on erilaista. Siellä osana alustan joustoa ja sen hellimistä toimii hiekka.

Kylmääki ton 4runnerin risukeulan voisin laitella todella hyvään iskukuntoon. Tietäis vain reseptin sille minkälainen se pitäisi olla HardCore meininkeihin.... Risuissa näyttää vaan olevan vallalla semmonen pikkutekniikka pikkupikku perillä eikä luottamus ole niihin kovin suuri jos esim. risulle 100% lukkoa näyttää... murroksen vetaritkin on joillani pikkiriikkisillä poorituksilla.

Nii ja se jäykän akselin maavara on vakio. Perse sen kertoo.... Risulla tulee enemmän ylläreitä.

juu...

Rekisteröimätön
27.02.2009, 22:19
Sois kiva... Mitenhä tohon 4runneriin sais joustavan rungon:D:p:rolleyes:

Enivei... Risukeula tuntuu hepposalta näihin meitin rymyjuttuihin täällä suamesa. Dyyneillä elämä on erilaista. Siellä osana alustan joustoa ja sen hellimistä toimii hiekka.

Kylmääki ton 4runnerin risukeulan voisin laitella todella hyvään iskukuntoon. Tietäis vain reseptin sille minkälainen se pitäisi olla HardCore meininkeihin.... Risuissa näyttää vaan olevan vallalla semmonen pikkutekniikka pikkupikku perillä eikä luottamus ole niihin kovin suuri jos esim. risulle 100% lukkoa näyttää... murroksen vetaritkin on joillani pikkiriikkisillä poorituksilla.

Nii ja se jäykän akselin maavara on vakio. Perse sen kertoo.... Risulla tulee enemmän ylläreitä.

juu...

Niin no ei kaikissa autoissa erillisjousituksen perät ole sen heppoisempia, mitä vaikkapa takaperän jäykkäakselisen perätkään. Mutta näköjään myös riippuu merkistä.

Mutamies
27.02.2009, 22:20
Laittakaahan kaverit telat alle.

SuurSyömäri
27.02.2009, 22:25
Isutsussa vanhemmissa malleissa perät oli erikokosia ja uudenpiin se vaihdettiin samanlaisiin... en tiä mitä tänäpänä mutta tän pänän autoillahan ei ole juuri merkitystä kun niitä ei voi oikein viritellä....

Ohjekirja kertoo että runnerissa olis eri kokoset perät... On kai sitten vai.... Mutta ite ajattelen yleensä aina että n. 1500 kg ja yli vermeissä olisi HC käyttöä ajatelllen aina suuremmat tai samankokoiset renkaat kuin 35". Suitsassa 31" on jo monsterimeininkiä... Suuremmilla kumeilla perien rasitus kasvaa luonnollisesti...

Toi domingorojekti mikä mulla jatkuu säiden lämmittyä sisältää risun edessä ja takana. kätevä jätkähän vaihtaisi siihen taaksenkin etupään kääntömurkulan ja kas... olisi nelipyäräohjaus....


Murikan koosta... HDJ:t esimerkiksi ovat omituisia otuksia siinä että etuperä on pikkunen mutta silti en ole kuullut kovin paljon juttuja siitä että ne olis menny rikki. Ja perän kokohan eessä tais olla joku 8" hä... ja takana 10 vai miten se oli...

Mutamies
27.02.2009, 22:28
Mulla ln170 hilussa hajonnu 2 kertaa etuperä.

SuurSyömäri
27.02.2009, 22:30
Mulla ln170 hilussa hajonnu 2 kertaa etuperä.

Tuo jo kertoo paljon... Mutta millä renkailla ja minkälaisissa olosuhteissa.

ps. (Nii ja HDJ:ssa on jäykkä etuaxl)

Mutamies
27.02.2009, 22:32
31" renkaat ja etupää uppos jäihin. Tyhmä rykäsy ja hampaat veks. Ei ole ainut tämä.

Jaa nii nyt kokeillaan seuraavaksi 33" renkaita.

Jappi
27.02.2009, 22:33
Sois kiva... Mitenhä tohon 4runneriin sais joustavan rungon:D:p:rolleyes:



Suomiauton tapauksessa,höyrypesu rungolle ja pari vuotta talviajoa rannikkoseudulla pesemättä...On joustava ja pehmeä... :D

sumpe
10.03.2009, 17:45
Pajero perversio auttaa!Mulla on metsä rymyssä pajeron etu akseli ja on saanut selkäänsä kunnolla 33"ja 35" renkuloilla ja vielä on kaikki hilut ehjiä.

Ranee
10.03.2009, 17:51
Usein näissä jäykkä vs. risu keskusteluissa jätetään huomioimatta jäykän aksulan taipumus työntää vasta puolta ulos toisen puolen painuessa sisään...

En nyt tiedä mitä mieltä wikke tässä oli mutta minun mielestä tämähän on vaan etu ryömiessä että toinen puoli työntyy alas saaden paremmin pitoja.

lepoantti
10.03.2009, 18:21
muutaman viikon katellut ln110 hiluxin ifs-keulaa....hetken aikaa luulin että "siviilikäyttöön" tulevassa luxissa vois olla risukeula. mutta näyttää niin epämääräiselle tuollainen rakenne että päätin laikata ifs-härvelit huiselaan ja sijoittaa alle oikean akselin. akselin kasaaminen jo aloitettu ja brittipiiraan tukivarret matkalla.

jotenkin jäi sellanen maku että jos olis kunnostanut ifs-etupään huolella niin sellainen tulis kallimmaksi kuin oikea akseli, ja onhan siinä piemenpi kynnys vähän käyttää "siviiliautoa" maastossa....

Yare
10.03.2009, 19:44
muutaman viikon katellut ln110 hiluxin ifs-keulaa....hetken aikaa luulin että "siviilikäyttöön" tulevassa luxissa vois olla risukeula. mutta näyttää niin epämääräiselle tuollainen rakenne että päätin laikata ifs-härvelit huiselaan ja sijoittaa alle oikean akselin. akselin kasaaminen jo aloitettu ja brittipiiraan tukivarret matkalla.

jotenkin jäi sellanen maku että jos olis kunnostanut ifs-etupään huolella niin sellainen tulis kallimmaksi kuin oikea akseli, ja onhan siinä piemenpi kynnys vähän käyttää "siviiliautoa" maastossa....



Siinäpä se.

Risukeula on hyvä syy pitää käyttis pois metästä jottei sekin hajoa =)

Rekisteröimätön
10.03.2009, 23:22
Tuo jo kertoo paljon... Mutta millä renkailla ja minkälaisissa olosuhteissa.

ps. (Nii ja HDJ:ssa on jäykkä etuaxl)

Kertoo paljon Toyotan keulista. Mitsujen keulat ainakin kestää, Pajerossahan onkin tukeva etuperä, uudemmissa vielä reilusti tukevampi.

Ei se perän kestävyys riipu akselin tyypistä, vaan sitä miten se on tehty. Ei se ole jousitus tyypin vika jos tasauspyörästö on löysä.