Kirjaudu sisään

View Full Version : Sähkövinssin pyörimissuunta


pyyvama
23.02.2009, 14:36
Tervehdys!

Onko sähkövinsseissä jotain merkitystä sillä mihin suuntaan
kelataan sisään eli käytetään voimaa?

Warnissa on tarra jossa sanotaan, että vinssi kelaa tähän suuntaan
sisäänpäin ja kun tossa vinssipetiä väsäsin niin nythän se on tietenkin
tulossa väärin päin.

Itse en oikeen ymmärrä sen jarrun toimintaa enkä tehtävää ja se
tuntuis olevan ainoo millä voi olla vaikutusta tohon pyörimissuuntaan.

Vinssi on Warn Industrial 12000 24V.

Matti

Rekisteröimätön
23.02.2009, 16:20
eiköhän nyrkkisääntönä voi pitää että asennettuna aina alakautta vaijeri sisään

pyyvama
23.02.2009, 16:59
>eiköhän nyrkkisääntönä voi pitää että asennettuna aina alakautta vaijeri sisään

Juu alakautta kyllä, mutta sisäänpäin kelattaessa moottori joutuu pyörimään eri suuntiin
jos vaihdepää on oikealla tai vasemmalla.

Kun mulla nyt on menossa vinssi niin, että jalat osottaa eteen ja moottori on oikealla
niin sisäänkelaussuunta on eri kuin mitä tarrassa sanotaan.

Matti

Bj Andy
23.02.2009, 17:39
Heitetään vielä toinen laadukas kommentti.

Eli jos normaalisti vaijeri menee alakautta,ja jos vinssi on väärinpäin,niin hommahan korjautuu siten että kiepoo vaijerin yläkautta.

Vai mitä hä:confused::confused::confused:????

pyyvama
23.02.2009, 17:53
>Eli jos normaalisti vaijeri menee alakautta,ja jos vinssi on väärinpäin,
>niin hommahan korjautuu siten että kiepoo vaijerin yläkautta.

Totta kyllä, mutta haluaisin vaijerin menevän alakautta kun
vinssi tulee muutenkin korkealle ja petikin on semmonen, että
se kestää enemmän rasitusta alapäästään.

En ole vielä liimaillut palasia yhteen ja pystyn kyllä kääntämään
vinssin toisin päin, mutta se teettää vähän ylimääräistä työtä.

Ihan mielenkiinnostakin haluaisin tietää onko vinssin pyörimisssuunnalla
jotain merkitystä.

Matti

-MAKE-
23.02.2009, 18:52
Kyllä näyttäisi olevan väliä suunnalla.


BRAKE:
All planetary winches are equipped with a directional sensitive automatic brake.
The brake requires that the wire rope be wound onto the drum in the correct direction to
operate properly. A Drum rotation label is located on the motor end drum support to help
identify proper rotation. When the wire rope is reeled in, the brake is not activated. When
reeling out under load, however, the brake slows the winch drum to an acceptable speed and
holds the load when the winch is shut off. The brake is usually located inside the winch
drum and dissipates heat through the drum and wire rope.

http://www.lrocv.com.au/gallery/albums/userpics/10001/Warn%20Service%20Manual%20pp3-6.pdf

pyyvama
23.02.2009, 19:05
>Kyllä näyttäisi olevan väliä suunnalla.

Erittäin paljon kiitoksia täsmätiedosta!
Taas on vähän viisaampi.


Matti

voimailija
23.02.2009, 19:40
Mulla laitettiin ainakin väärinpäin tuo systeemi kun muuten ei oikein sopinu. Eli nyt kun kaukosäädöstä painaa "IN", niin pyörii ulos ja toisinpäin. Tein kyllä kaukosäätöön omat laput, niin näyttää oikeinpäin.

Ei ainakaan vielä ole ollut probleemia, tosin vasta pienet vetotestit kokeiltu.

Rak
23.02.2009, 23:18
Ainakin warnissa ja comeupissa jarrut on suuniteltu yhteensuuntaan toimiviksi.. tiedä sitten muista.

landy
24.02.2009, 08:37
Ei toimi tuo jarru kuin toiseen suuntaan!