View Full Version : Humalapäissä suunniteltua....
Rekisteröimätön
20.02.2009, 20:33
Tuossa lueskelin lujuuslaskentakirjaa ja siellä oli voimansiirto akseleiden enimmäiskiertymistä yms...
Olisiko mitään ajatusta rakentaa esim vanteeseen ns momenttikytkintä joka luistaisi ennenkuin menee vetareita yms,etenkin käytettäessä ylisuuria pyöriiä voimansiirtoakseleihin nähden?
Tuossa kirjassa luki että maksimi kiertymä saisi olla "nykivässä rasituksessa" neljäsosa aste...olen nähnyt vetareitä jotka kiertyneet vähän enemmänkin...
Vihavainen
20.02.2009, 20:44
Tuossa lueskelin lujuuslaskentakirjaa ja siellä oli voimansiirto akseleiden enimmäiskiertymistä yms...
Olisiko mitään ajatusta rakentaa esim vanteeseen ns momenttikytkintä joka luistaisi ennenkuin menee vetareita yms,etenkin käytettäessä ylisuuria pyöriiä voimansiirtoakseleihin nähden?
Tuossa kirjassa luki että maksimi kiertymä saisi olla "nykivässä rasituksessa" neljäsosa aste...olen nähnyt vetareitä jotka kiertyneet vähän enemmänkin...
Ostan heti (humalapäissä luvattu) parit vetarit tojoon...kun saat valmiiksi... :D Oisko semmosia murroksiakin?
Mahdollistahan tuo on, ei sitä luonnonlait estä. AMK:ssa ollaan lujuusopissa kans just tommosia laskuja laskettu eikä vaadi mitään älyttömän monimutkaisia jippoja. Itse toteuttelisin varmaan paineasetelman avulla, jonka pitäisi alkaa luistamaan juuri ennen kuin akselin leikkausjännitys nousee materiaalin myötörajalle, eli ennen kuin pysyviä muodonmuutoksia akseliin pääsee tapahtumaan. Paha tuota ois kunnolla saada toimimaan, jossei jossain labran vääntöpenkissä saa mittailla milloin se asetelma oikein alkaa luistamaan, ettei mene liian tiukaksi ja akseli antautuu ensin. Akselit myös heikkenevät vanhetessaan jolloin materiaalin lujuus pienee ajan myötä ja teoreettiset arvot voivat olla aika kaukana todellisuudesta.
Vanteen yhteyteen on varmaan aika vaikea sijoittaa, itse laittaisin ennemmin paineasetelman koteloituna vaikka kardaanin jatkeeksi.
Tai miten olis vaan luistava kytkin? eikö se aja ihan saman asian :D
Onhan noita jo noihin brittiläisen maastoautokaluston voimansiirto-ongelmiin ollut tarjolla. Lipsuva napa, siis.
Esimerkiksi tämmöinen, pyrkii vähentämään nykivää rasitusta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=616&pictureid=20072
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_59.html
tuohan on vähän kuin rotex kytkin
Eikös se sama tule jo siinä kun pitää kumeissa riittävän pienet paineet?
IKH:n katalogissa on paljon kuvia traktorin ulosottoakselissa käytettävistä kytkimistä, tms. sulakkeista.
Rakentaa vaan vastaavan systeemin kardaanille sopivaksi.
Menetelmää voi kyllä soveltaa ainakin noihin kilvettömiin metsäpeleihin.
Full floater akselin vetarin laippaan voisi olla helppo tehdä joku murtopulttisysteemi...Sitähän olisi sitten yhtä hauskaa kaivaa suosta kuin mitä mekaanisen vinssin sokkareikää...
Rekisteröimätön
21.02.2009, 19:47
tai sit,,,tämmönen levykytkin kardaaniin. http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1703
Heikki L
21.02.2009, 20:09
tai sit vaan hyväksyy että maastoautoillessa joskus jotain voi hajota................
Gravedigger
21.02.2009, 20:25
Niin se on kun alkaa laskee tollasten kytkinten asentamisen ja hinnat niin varmasti on ihan mukava avata hojosta napa ja tutkia samalla muutkin viat. Ja järki maasto-ajossa pelastaa monelta murheelta. (olen jälkikäteen huomannu.)
Jos on vara lukkoja hankkia, niin on varmaan vara hankkia murroksiaki? Avoin tasauspyörästö, toimii hyvänä "momenttikytkimenä". :D
solihull
22.02.2009, 10:07
Tervehdys!
Ei noi nivelakseleiden kytkimet ainakaan toimi. Pitäisi aina käytön jälkeen löysäillä pultit jottei levyt jumiinnu. Ja jos pyörii kunnolla tyhjää niin pito kyllä lopahtaa kohtuullisen pian. Myös kaikki joustot ja muut navassa on aika pirullisia ja tekee voimalinjasta kumimaisen. Itse olisin ehkä jonkun yksinkertaisen murtopultin kannalla, jos jotakin pitäisi olla. Mieluiten ei mitään muuta kuin terve järki päähän. Kyllä se opettaa ajamaan kun vähän paukkuu...
TT
Yks jenkkiläinen kartaanifirma on kehittänyt jonkilaisen kartaanisulakkeen. Siitä oli pieni sivumaininta eräässä Four Wheelerin projektissa, muistaakseni Nissanin pick-up, pari vuotta sitten.
edit/ Eli tuo -> http://www.fourwheeler.com/projectbuild/129_0609_2004_nissan_titan_driveshaft/index.html