View Full Version : Jeep XJ vanne ja korotus kysykyksiä
Noniin nyt alkas olla aika päivittää auton kulku puolta.
Muutamia kysymyksiä heräsi.
-Millä offsetillä 15" vanteet jos alle tulossa 31" tarviiko korottaa?
-Millä offsetillä 15" vanteet jos alle tulossa 33" :) paljonko pitää korottaa ja millä sarjalla?
Jos jollain ylimääräisiä vanne / alustan osia nurkissa saa tarjota
Kuvia tämän hetkisestä ryhdistä http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1301&pictureid=18670
Rekisteröimätön
16.02.2009, 10:36
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=42682
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29897
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52393
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=43307
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39928
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33160
Onhan noista ollut puhetta jo aiemminkin.
Onhan noita linkkejä seurattu, mutta en löydä tietoa offsetistä. :(
Mutta KIITOS nyypille söörtsin käytöstä ja linkkien keräämisistä
yhdelle sivulle.... :)
Noh, jos vaikka käytät samoja vanteita kun kaikki muutkin noissa projekteissa? XJ:n alla aika yleispätevä vannekoko on 15x8", 4" backspacingillä (~12mm levittävä) jos alle on menossa 31-35 kumit 10.50-12.50 leveänä.
31" ei välttämättä tarvi korottaa, mutta suosittelisin 2-3". Riippuu toki mitä sillä autolal meinaa tehdä ja missä. 33-35" vähän sama juttu, 3"-5" korotusta + kaarien avarrus/ sisäänjouston sopiva rajoitus.
Kiitos Timo_L tämä helpottaa jo paljon vanteiden etsintää!
mulla 31 10.5 ja 3.5 korotusta etulevikkeet nostettu pokkaukseen ja laikattu auki takaa laikattu n.15 milliä pois. täydessä ristijoustossa "osuu" vähän. rohviilissa kuvia mutta ei ihan tapissa
mulla 31 10.5 ja 3.5 korotusta etulevikkeet nostettu pokkaukseen ja laikattu auki takaa laikattu n.15 milliä pois. täydessä ristijoustossa "osuu" vähän. rohviilissa kuvia mutta ei ihan tapissa
Juu edessä tein itsekin saman kun ajoin 31" kumeilla.. minkä verran olet muuten sisäänjoustoa rajoittanut edessä/ takana? Ei pitäisi osua noilla leikkelyillä yli 3" korotuksella ja 31" kumeilla ollenkaan jos on sopivasti. Periaatteessa takana ei välttämättä edes tarttisi kaaria avartaa 31:siä varten.
Tossa on max. sisään- ja ulosjoustot ristiriipunnassa, Rubicon Expressin superflex 3.5" alusta 31" kumit (halkaisija oli 31.8" mitattuna), edessä 75mm rajoitettu joustoja takana vähän vähemmän, takakaaret avartamatta:
http://koti.mbnet.fi/~lampitl/kuvia/Jeep/Kulmakorpi_28_10_2006/IMG_0160.jpg
Tosta näkee keulan vähän paremmin mistä voi kattoa suuntaa-antavaa apua pellin leikkelyille. Jokainen toki tekee niinkuin itse parhaaksi katsoo :)
http://koti.mbnet.fi/~lampitl/kuvia/Jeep/Kulmakorpi_28_10_2006/IMG_0159.jpg
Jos ei halua hitsata, niin yksi parhaita ja helpoimpia (ja leimasedällekin kelpaavia) tapoja takapään kaarien avarrukseen isompia renkaita varten on irrottaa orkkis levikkeet, ja sitten rälläkällä vetää kohtisuoraan viisteet kaaren reunasta jokseenkin pistehitsien tasalle asti, ja sitten vasaralla hakata ne "lirpakkeet" sinne kaarien sisälle. Levikkeet tekee sitten miten parhaaksi näkee, voi vaikka heittää YJ- tai TJ- Wranglerin takalevikkeet ruuveilla kyljistä läpi - ne riittää peittämään jo 12.50" leveät kumitkin.
eipä ole vielä rajotettu sisään joustoja. rg satsi. etu ylä varret vielä vakiot. vaihtuvat vielä säädettäviin " joustaviin". rajoitetaan joustoja kun aika tulee? tiedä vielä mitä tapahtuu alustalle kunhan loppuu köyhtyminen.
nemille muistutus että ruokahalu kasvaa syödessä (jopa syömättä) eli ota esim 4.5 re ex flex ni ei heti tarvii miettiä seuraavaksi.
Jees, no sitten ei ole ihme jos vähän raapii. Sinänsä kannattaa hoitaa tuo sisäänjouston rajoitus, sillä saa alustan toimimaan tarkoitetulla tavalla, ja välttää myös jousien turhan ylirasituksen (lähinnä takana, ettei lehdet käänny väärinpäin kaarelle). Rajoitettunakin ihan maksimi sisäänjoustossa yleensä etupää raapii vähän jousitolpan reunaan ja "akku- & ilmanputsarikotelon" pohjaan jos on 32" tai isommat. Tällä ei oikeastaan ole väliä jos minulta kysytään.
Ja tosiaan, nälkä kasvaa syödessä eli kandee suosiolla ottaa se ~4" korottava satsi ja XJ:n tapauksessa AINA sellainen jossa on täydet jousipakat taakse, ei vain lisälehtiä!!
edit: niin ja halpa & helppo tapa rajoittaa joustoa edessä on jääkiekot - 10mm reikä kiekkojen keskelle, 10mm kierre jousialustoihin etuakselissa ja pultit kiekoista läpi. Saat säädettyä 25mm:n pykälissä sisäänjoustoa juuri miten tarttee :)
mad mopar
17.02.2009, 22:53
no mitenköhän noi samaiset kumit mahtus grand cherokeen alle