Kirjaudu sisään

View Full Version : Pakkasnesteen vuoto Grandista


jappe
15.02.2009, 19:43
Mulla alkoi Grand Cherokee 5.9l tiputtaa pakkasnestettä kun saavuttiin Heinolan kisapaikalle. Kone oli ajossa 80 astetta ja hitaassa ajossa lopussa nousi lähelle sataa. Laskin paineet pois syylarista ja vuoto loppui. Kotiin ajoin lämppäri täysillä ja lämpö oli alle 80 eikä vuotoa ollut.

Vuoto tuntuu ilmestyvän kun syylarin paine hieman nousee. Pakkasneste valui kampiakselin hihnapyörästä. Mutta vuodon lähdettä en saanut paikallistettua. Vesipumpun koppa oli alareunasta kuiva. On tietenkin voinut vesipumpun pyörää pitkin valua.

Voiko vesipumpun laakerin tiiviste käyttäytyä tuolleen?
Joskus aikoinaan saabissa vuosi kyllä kokoajan.

Sten
15.02.2009, 19:52
Tarkistaisin kyllä kaikki letkut ensin, yleensä joku klemmari on löysällä kun alkaa tippua. Vesipumppu kyllä vuotaisi koko ajan mielestäni mutta tietenkin vähemmän ilman paine. Ja pieni vuoto ehtii kuivua kun kone on kuuma ...
/Sten

jappe
16.02.2009, 09:12
Mulla on alipainesäädin paineilmalle. Voisi syylariin paineilmalla painetta laitaa halutun verran.
Paljonko uskaltaa paineistaa?
Varmaan 0,5 ilmakehää kestää?

JAMANT
16.02.2009, 09:45
Mulla on alipainesäädin paineilmalle. Voisi syylariin paineilmalla painetta laitaa halutun verran.
Paljonko uskaltaa paineistaa?
Varmaan 0,5 ilmakehää kestää?

Korkki aukeaa uutena 1 bar paineella, silloin järjestelmän pitää kestää reilusti yli sen!! Itse koeponnistan noin 0,8barin paineella, yleensä kestää, mutta sitten on näitä jotka välillä vuotaa, välillä ei, korkki ei pidä edes 0,5barin painetta ja jäähdytin repeää sitten 0,8barissa lopullisesti!!!

jappe
17.02.2009, 18:09
Käytin auton kuumaksi, mutta mitään ei tietenkään vuotanut. Sitten kävin polkemassa kunnolla ja salaisuus paljastui. Vesipumppu vuotaa.

noniin
17.02.2009, 18:14
Itse kuvittelin samoja oireita mutta oli termostaattikotelon tiiviste revennyt pakkasessa ja valutti hiljalleen vesipumpun päälle. Ja siitä hihnalle ja laturi herkesi lataamasta kun hihna luisti. No, uusi tiiviste termarille ja vika siirtyi ylävesiletkun liitokseen... niin, koneena kyllä 5,2L. Ja ilmeisesti myös by-pass (?) letkun liitos vuoti myös mutta onneksi sai kiristettyä. Harvinaisen vittumaisen tuntuinen homma jos se letku pitää joskus vaihtaa... :(

JAMANT
17.02.2009, 18:59
Itse kuvittelin samoja oireita mutta oli termostaattikotelon tiiviste revennyt pakkasessa ja valutti hiljalleen vesipumpun päälle. Ja siitä hihnalle ja laturi herkesi lataamasta kun hihna luisti. No, uusi tiiviste termarille ja vika siirtyi ylävesiletkun liitokseen... niin, koneena kyllä 5,2L. Ja ilmeisesti myös by-pass (?) letkun liitos vuoti myös mutta onneksi sai kiristettyä. Harvinaisen vittumaisen tuntuinen homma jos se letku pitää joskus vaihtaa... :(


Se letku kannattaa vaihtaa kun vaihtaa vesipumppua, niitäkin letkuja on hyllyssä!!!

jappe
17.02.2009, 19:19
Ylävesiletku häviää jonnekin koneen sisuksiin. Ei näy mitään järkevää paikkaa termostaatille.
Missä kohtaa termostaatti on?

Gary Grand
18.02.2009, 07:04
Tuolta löytyy:
http://www.scribd.com/doc/4790434/93ZJ-Secc-7-Cooling-System
Latailin kaikki muutkin sieltä :cool:

JAMANT
18.02.2009, 10:44
Juu, siinä se termostaattikoppa on, mihin ylävesiletku kiinnittyy imusarjan päällä, ahdas väli!!!

noniin
21.02.2009, 19:23
Itsellä uusiutui vuoto ja purkamiseksi meni. Vika on jossain tuossa ;) Ja ei tuo nyt niin paha ollutkaan, vaikka järjetöntä on autoa alkaa rakentamaan tuon letkun pätkän ympärille...

http://www.postimage.org/Pq2JBoW9.jpg (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq2JBoW9)

jappe
21.02.2009, 21:00
Vesipumppu on vaihdettu. Ostin myös termostaatin kun kone on lämminnyt tosi hitaasti. Avasin tuon tötsän niin eihän siellä ollut termostaattia ollenkaan. Nyt lämpiää kone kiltisti. Toivottavasti vuodot on nyt tilkitty.

Tallilta kotiin lähtiessä meinasin saada mersun kylkeeni. Käännyttiin risteyksestä vasemmalle rinnakkain isolle tielle. Mersu kepitti ja aikoi sitten vaihtaa oikealle kaistalle. Hämmästyi kun Jeeppi olikin siellä :)

Jamantilta löytyi tarvittavat osat :)