PDA

View Full Version : Käyttis k5 Blazer

tappokinnas
15.02.2009, 18:08
Tuli ostettua vm.1990 oleva täyskokoinen Blazer 6.2l diesel koneella. Auto tulee käyttöautoksi, mutta metsässäkin sillä on tarve myllätä. Autossa on nyt edellisen omistajan laittamat 4" korotukset ranchon palikoilla ja alla 35" aaltsikat. Tallissa on juuri ostetut 33" mutakumit odottelemassa sopivaa hetkeä..
Autossa on jos jonkinmoista sähkövikaa, joita pitäisi korjailla (sähköikkunat eivät pelaa, keskuslukitus ei pelaa, valoissa häiriöitä, jarruvalo hälyttää), syyläri vuotaa mukavasti, jakolaatikko vuotaa öljyä, takajalkatila on mätä ja kyljet pahasti ruvella. Nyt olisi tarkoitus alkaa ruostevaurioiden korjaus kunhan saan haettua tarpeeksi ison torxin turvavöiden irrottamista varten.

Edit. kirjoitusvirhe

Rekisteröimätön
15.02.2009, 18:25
taitaa turvavyöt irrota ku nyhtäset vähän kovemmin,sen verran pehmeelle näyttää.heh heh

tappokinnas
15.02.2009, 18:39
Jahas.. jotain jenkkivastaisuutta varmaan tälläkin nyybillä.

Rompe
15.02.2009, 20:37
Tutun näkösistä paikoista hapantunu

mikko_m
15.02.2009, 21:13
Vaikka rapeelta näyttääkin niin yleensä noissa jenkkilöissä, mitä itselläkin on jokunen olliut, niin on sitä peltiä kuitenkin sen verta paksulti ettei lähte kuten jostain jaappanin ihmeestä repäisemällä ;)

Jare
15.02.2009, 21:42
Vaikka rapeelta näyttääkin niin yleensä noissa jenkkilöissä, mitä itselläkin on jokunen olliut, niin on sitä peltiä kuitenkin sen verta paksulti ettei lähte kuten jostain jaappanin ihmeestä repäisemällä ;)

Niin tuota mitä ite aikoinani sain kuulla kun blazerilla kurvailin, niin että just nuo turvavyön alapäiden/turvavyä rullien kiinnikekohdat oli kuulemma yksiä pahimpia kohteita mätäneen. Eli kannattaa kurkata, ettei sit joku kerta harmita:rolleyes:

Mutta sehän on tietoinen juttu, että: "Kyllä Jenkki on Jees":D:D:D

tappokinnas
15.02.2009, 22:28
Jep, tässä ei tuota mätävikaa edes ole kovin paljoa. Toi takajalkatila ja turvavöiden kiinnikeiden ala-osat. Naurattaa vaan kun edellinen omistaja sano ettei mätähommia edessä. Vasaralla kun paukutti menemään niin pakkelit putoili ja puukolla sai kaivaa sikafleksillä kiinnitettyä peltiä pois. Arvosanaksi silti 9-naamioinnista. Ei mulle silti uutta autoa myytykkään ja kiva kun on hommaa ettei tylsää tule. :) Huomenna käyn hakemassa pari isompaa torxia että saan turvavyöt irti ja sitten alkaa rälläkkä ja mikki laulamaan. ;)

Rompe
15.02.2009, 22:51
Joo noi taka jalkatilat on yleisimmät ja kannattaa kans tutkia takaluukun alla oleva poikkipalkki ja runko palkit tankin kohdalta (ei pääse paska pois palkeista) Ei toi näytä ees viäl pahalta. Itellä oli vähän enemmän hommaa http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=204

Rytari
15.02.2009, 23:17
hehe... tota kuuluiskohan tässä sanoa noita kuvia katselessa että "tervetuloa kerhoon"...

jonas_k
15.02.2009, 23:20
Tuli ostettua vm.1990 oleva täyskokoinen Blazer 6.2l diesel koneella. Auto tulee käyttöautoksi, mutta metsässäkin sillä on tarve myllätä. Autossa on nyt edellisen omistajan laittamat 4" korotukset ranchon palikoilla ja alla 35" aaltsikat. Tallissa on juuri ostetut 33" mutakumit odottelemassa sopivaa hetkeä..
Autossa on jos jonkinmoista sähkövikaa, joita pitäisi korjailla (sähköikkunat eivät pelaa, keskuslukitus ei pelaa, valoissa häiriöitä, jarruvalo hälyttää), syyläri vuotaa mukavasti, jakolaatikko vuotaa öljyä, takajalkatila on mätä ja kyljet pahasti ruvella. Nyt olisi tarkoitus alkaa ruostevaurioiden korjaus kunhan saan haettua tarpeeksi ison torxin turvavöiden irrottamista varten.

Edit. kirjoitusvirhe

Jos meinaat metässäkin päästä, niin ei kanattaa laittaa ne 33" alle, mulla oli 32" blazerin alle vähän aika, ja kun se on tämmönen iso ja painava härveli, akesliputket on heti maassa kiinni jos on edes vähän pehmeitä.. vähintään ne 35" alle mun mielestä..
Tietysti jos laitat kunnon vinssi keulassa, helpottaa vähän päästä eteenpäin maastossa ;)

tappokinnas
16.02.2009, 01:06
Paljonko näihin maksaa moottori ikkunaan? Kuskin puoleinen ikkuna tulee puoleenväliin alas ja sitten täytyy auttaa kädella. Veikkaan moottorin tulleen tiensä päähän ja apukuskin puoleinen ikkuna on täysin mykkä. Mistä mahtaa johtua se, että kun painaa takalasin tulemaan alas kuuluu perhanan kova rohina? Olisiko mahdollista, että luukku on täynnä paskaa joka rahnuttaa lasiin?

Hummer
16.02.2009, 01:36
Avaa takaluukun kansi ja kurkkaa..... Mielestäni takaluukun lasi pitää aina melkoista ääntä sekä nostaessa ja laskiessa. Pääasia että lasi toimii. Kovalla pakkasella ei kannata availla mitään ikkunoita.

Kysy täältä osia: http://www.southwesttrade.fi/

trouble
16.02.2009, 07:24
Niitä ikkunan liukukiskoja kannattaa koittaa rasvata, itellä se auttoi...
Se moottori pysäyttää tosi herkästi jos ei lasi/nostimen pyörät kulje kunnolla

Rompe
16.02.2009, 08:41
Moottorit kannattaa kans putsata ja rasvata, auttaa jonkinverran. Liikkuuko takalasi kunnolla? Apukuskin ikkunasta kannattaa ensin katsoa onko johdot moottorissa kiinni tai sit onko ne poikki oven läpiviennin kohdilta.

Rytari
16.02.2009, 11:01
uus lasinmoottori maksaa muistaakseni jonku 25 taalaa rockautossa....

tappokinnas
16.02.2009, 12:42
Pitää tänään katsella noita kaikkia mahdollisuuksia. :)

paikkatakki
16.02.2009, 18:11
Siistin näköinenhän tuo on päällepäin. Ilkeätä vaan, jos mätää on naamioitu piiloon, kun monesti korjaamisessa on sen jälkeen moninkertainen työ verrattuna siihen, jos ruosteet olisi olleet rehellisesti näkyvissä.

Omasta Blazerista korjautin syksyllä syylärin jäähdytinhuollossa kun rupesi vuotamaan ihan oikiasti. Kustansi muutaman kympin, ja sen jälkeen ei ole tarvinnut nestettä lisäillä. Eri asia on toki kuinka kauan kestää, mutta laskeskelin, että uuden syylärin hintaan on vielä niin pitkä matka että melkein kannattaa korjauttaa vaikka kerran vuoteen kymmenen vuoden ajan.

tappokinnas
16.02.2009, 23:23
Koitan varmaankin itse juottaa tuon syylärin umpeen. Tiputtaa sekin tosin aika reippaasti. Tänään meni taas päivä siinä että naputtelin vasaran ja ruuvvarin kanssa lattiata ja nurkkia läpi etsien pakkelipommeja. Löytyi ihan runsaasti taas reikiä ja sikafleksikin on piukassa että sen irti repiminen jatkuu huomenna. Autohan on erään palstan käyttäjän vanha ja hänen sanojaan lainaten: " Auto on itse tuotu Belgiasta -05 ja siksi mätähommia ei ole edessä " :D Ei mulle uutta autoa myytykkään eikä kaduta osto mutta on niitä myyjän juttuja hauska muistella. Huomenna tulee kuvia tämän hetkisestä tilanteesta. Lisää reikiä kaivettu esiin ja rälläkkääkin jo vähän laulatettu. Tänään kävin hakemassa moottorin öljyt ja torxeja jotta sain sisustan irti kokonaan. Ja huomenna katson niitä ikkunoiden moottoreita ja koitan vähän rasvailla paikkoja. Ja kun joku taaempana kysyi liikkuuko takalasi hyvin niin siihen vastaus: Liikkuu hyvin, mutta pitää karmeeta rahinaa. :)
Täytyisi vain tietää minne kaikkialle on tehty noita pakkeli/sikafleksi pommeja niin helpottuisi urakka huomattavasti kun nyt menee arvokas hiihtoloma-aika siihen kun täytyy etsiä noita naaminointeja. :mad:

tappokinnas
17.02.2009, 16:35
Nyt on siivottu parin reijän ympäriltä happamat pois ja hepattu paikat kiinni. Nyt kuitenkin alkaa olemaan suojakaasu finaalissa ja kempistä meni pienet virrat paskaksi, joten ei saa muuta aikaan kuin hepattua nyt toistaiseksi noita paikkoja kiinni. Kyljestä löytyi iso reikä johon oli sisäpuolelle lyöty "paikaksi" eristysteippiä. Heppasin sen umpeen ja pohjasta myös yhde reijän. Pari kuvaa myös happamista paikoista. :) Apukuskin puolelta lattia oli haljennut yhden penkin alustan kiinnikepultin korvakkeen kohdalta ja antaa mukavasti periksi kun painaa kädellä. :D

Jouni_S
17.02.2009, 17:11
Eikö samalla vaivalla olis kannattanut hioa hiukka peltiä ympäriltä puhtaaksi.
Voisi hiukka paremmin onnistua hitsaaminen ja lopputulos voisi olla hiukka pitkäikäisempi.

SukiSuki
17.02.2009, 17:20
Niitä ikkunan liukukiskoja kannattaa koittaa rasvata, itellä se auttoi...
Se moottori pysäyttää tosi herkästi jos ei lasi/nostimen pyörät kulje kunnolla

juu ja mulla oli g20 vanis sama homma et sai kädellä auttaa. Kun kurkkasin oven sisään se kisko missä lasin piti olla kiinni ni siitä puuttu puolet..... ;)

tappokinnas
17.02.2009, 21:23
Joo, lähdin tänään vähän liian kovalla innolla tekemään. Pitää vähän rauhoittua ja katsoa uudestaan miten tehdään. Täytynee pyytää isäukkoa vähän avuksi kun pysyy sillä vähän järki paremmin kädessä. :D

Rytari
17.02.2009, 21:41
ja vaihda suosista isompia palasia tonne happamiin osioihin, tulee kuiteski loppujenlopuksi helpommaksi ja pääsee vähemmällä sen hitsaamisen kanssa kun ei kokoajan tartte tehdä saumaa sauman viereen... tossa tokan kuvan paikassakin on paljon syöpymää yms. ympärillä ja sitä kun on vaikea saada pysähtyyn kotikonstein niin mielummin vaihtaa sitte kauempaa, ja tosiaan, hioo aina noi korvattavan kohdan reunat puhtaaksi niin saa sen sauman tehtyäkkin ja se on kiinni molemmiassa pelleissä....

ja muistaa ottaa laturista säätimenpiuhat irti( akun - tietysti on jo irti) ennenkun rupeet tosissaan saumaa lykkään niin ei tarvi sita ruveta uutta vaihtaan...

Rytari
17.02.2009, 21:58
IMHO tämä on vaan mun mielipide, mutta mä tekisin palat laiskuuksissani jotenki tähän tyylin ettei tarttis niin kauheesti hieroa...

harmaat on siis mahdollisia sauman/ pokkauksen paikkoja, riippuen vähän kuinka saa palat taiteltua niin saa itse valita, jos taittaa jonku lattian kulmapokkauksen niin aina tulee vähemmän hitsattavaa, ja noissa kohdissa saa ainakin vedettyä vähän terveempään peltiin sitä sähkölimaa eikä tarvi ens talvena olla uudestaan paikkaamassa samaa nurkkaa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=19835

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=19834

MattiH
17.02.2009, 22:20
Paljonko näihin maksaa moottori ikkunaan? Kuskin puoleinen ikkuna tulee puoleenväliin alas ja sitten täytyy auttaa kädella. Veikkaan moottorin tulleen tiensä päähän ja apukuskin puoleinen ikkuna on täysin mykkä.

Käyttiksessä sähkötoimiset ikkunat jumitteli kans ja piti auttaa kädellä. Poistin oviverhoilut ja laitoin ikkunan menemään oikeaa uraa ja suihkuttelin silikonispraylla kumitiivisteet niin johan alkoi toimimaan liukkaasti, eikä oo jäätynytkään...

paikkatakki
17.02.2009, 22:26
Rytarilta hyviä vinkkejä. Kaikki ruoste vaan kerralla pois, ja koittaa saada saumojen paikat edes jotenkin järkevästi.

Oikiastaan hyvä topikki, kun Blazerin myyntihalut jotensakin hiipuu, vaikka ilmotuksen nyt laitoinkin - pitkällisen harkinnan tuloksena.

tappokinnas
17.02.2009, 23:07
Pitää huomenna miettiä tota uudestaan. Toi rytarin ehdotus olis ainakin tosi hyvä ja saatan sen jopa toteuttaakin. Noita ikkunoita pitäisi myöskin katsella huomenissa. :) Kyllä tästä peli saadaan vielä.

E: ja semmonen vielä, että mulla on ikää vasta vajaa 17.v

Rytari
17.02.2009, 23:30
eipä toi sun ikäs auta oikeastaan muuhun kuin siihen että ompa ainakin aikaa rakentaa enneku pääset laillisesti sillä tien päälle itse ajeleen :)

harmi kun vanhan palstan kuvat ei näy, siellä olis ollu muutamia kuvia tosta mun lehmän peltihommista...

tappokinnas
17.02.2009, 23:40
Luin sitä sun projektias vähän sen jälkeen kun se tuli. :D Eli olen nähnyt hallinlattiat ja muut ihmeet. Isällä oli tällanen 90-luvulla ja siitä kai se sitten lähti. Muutaman kesän kun teki töitä ukon maatilalla niin riitti rahat ja yhden kesän palkan kun otti ennakkoon niin saa rahaa heti välttämättömimpiin korjauksiin. ;) Yhtä hyviin tuloksiin en varmaankaan omilla taidoillani pääse, mutta ukko lupas avittaa sen verran, että tuloksesta saadaan hyvä. 1.2 vuotta aikaa korttiin ja se aika varmaankin menee tämän laittamiseen.

Huomenna olisi tosiaan vuorossa öljyjen vaihto, ikkunoiden silmäilyä ja suunnittelua tuon lattian kanssa. Ajattelin päästää rälläkällä pois suurinpiirtein noin kuin rytari piirsikin. Sitten taitellaan sopivat palat ja heppailen ne kiinni. Täytyy katsoa milloin saa sitten itse saumat vedettyä, kun on laitteet epäkunnossa..
Huomenna kuitenkin uutta kuvaa ja neuvoja olisi kiva saada sitä mukaa kun homma etenee. :rolleyes:

Nutti
17.02.2009, 23:40
mulla oli sama ruostehomma (eikö kaikki blaizerit oo sama ruostehomma?) :D

tappokinnas
17.02.2009, 23:44
Aikalailla samalta näyttää (ennen korjauksia) kuin mullakin nyt. :D Kuinka vahvaa peltiä olette käyttäneet noihin paikkauksiin? Eikä näissä pelleissä paksuuden puolesta ole mitään vikaa, mutta se laatu..

Harzaa
18.02.2009, 02:00
itellä varmaa samat paikkaukset eessä...viel ei oo kerenny purkaa omaa letukkaa...mut sen verta tiiän et lämppärin kennon kotelon ympärilt joutuu hitsailee ku vuotaa vettä sisälle

Nutti
18.02.2009, 10:50
mä käyttänyt ruostumaton 1,2-1,5mm paksu peltejä

Rytari
18.02.2009, 12:48
toi millipiikki-puolitoistanen on ihan hyvää, lähinnä pyrkiä siihen että on samaa vahvuutta vanhan kanssa niin on helpoin hitsata... samoin kattelee muutkin työkalut sen mukaan että rupee homma onnistuun, rälläkkään 0.8-1.0mm katkasulaikka uuden pellin leikkaamiseen, vanhan voi harsia pois puolitoistamilliselläkin, miggiin 0.8 lanka niin onnistuu saumat helpommin etc... ja puhtaat pinnat aloittaessa on jo 50% saumasta, eikä sitte tartte sitä käryäkään niin niellä skun ei tartte kaikkea maalia polttaa, vanha maali tekee huokosia ja haittaa sitä hitsaamista ihan älyttömästi, siksi moni tyytyykin oikoon hommissa sen kitin ja sikasauman käytöllä, niillä ei saa aikaan muuta itselleen lisää töitä, näkeehän sen noista vanhoista paikoistakin usein miten on reikäsiä saumoja ja tehty liian pieniä korjauksia kun on vierestä märäntynyt kun ei ole maltetu vaihtaa sitä "vähän vaan ruostunutta" osaa. jos peltiin on tullut syöpymää on se tommosessa vaiheessa vaain helpoin leikellä pois ja pistää uutta.

rosteria en laittaisi paikaksi kun ei tunnu tuo vanha peltikään näytä ruostumatonta olevan :), tulee vaan helposti materiaalien kanssa ongelmia, rosteri seostetumpana aineena tekee "sähköisen eriparin" ton mustan raudan kanssa.
Itse hitsauslisäaineen kanssa tulee ongelmia, tarvis olla joku seostettu lanka että se sula ottais molempiin perusaineisiin kiinni ja saumasta pitävä ettei se paikka putoa kun vähän koria maastossa venyttelee tai katsamies koputtelee, puikkona se on esim esab OK 67.70 mutta lisäainelankana en sen tyyppiä kyllä muista kun en ole mikään hitsari eikä ole tarvinnut tommosta tehdä.. joku 16.51 16.53 16.54 on ainakin semmosia...

mielummin kattelee ihan tavallista peltiä paikkahommiin niin saa helpommin tehdyksi...

voin toki olla väärässäkin, hitsarit korjatkoon.

tappokinnas
18.02.2009, 12:56
Ihan tavallista peltiä ajattelin (1-1.5mm) ja kyllä mä ainakin muistan peruskoulutunneilta jotain sellaista, että erilaisten seoksien yhdistelmät eivät ole kovin kestäviä (esim. rautanaula ja kuparilevy), en tiedä sitten miten rosteri ja tavisrauta toimii yhdessä.. Nyt menen kuitenkin vaihtamaan öljyt. Kuinka paljon moottoriöljyä tuo mopo tarvii? Mulla on nyt kanisterissa 15-litraa 10w40 synteettistä dieselmoottori öljyä. Kävin kaupungissa yhdeltä korjaamon jampalta kysymässä niin se ei tiennyt määrää, mutta sanoi ettei täyssynteettiset pysy varmaankaan sisällä ja möi mulle tuollaista. :rolleyes:

J-T
18.02.2009, 16:35
Ihan tavallista peltiä ajattelin (1-1.5mm) ja kyllä mä ainakin muistan peruskoulutunneilta jotain sellaista, että erilaisten seoksien yhdistelmät eivät ole kovin kestäviä (esim. rautanaula ja kuparilevy), en tiedä sitten miten rosteri ja tavisrauta toimii yhdessä..

Jalompi syö epäjalompaa eli rosteri ruostuttaa mustan pellin pois;)

Rytari
18.02.2009, 17:10
täyssynteettinenkin voi kyllä pysyä sisällä, mutta jos sillä koneella ei ole aina kasaamisesta lähtien ajettu hyvillä öljyillä niin täyssynteettisen laittaminen sapi aikaa nostajaogelmia, ne kun ei tahdo siitä tykätä

vaihtoväli on muistaakseni 7000, öljysuositus 10w-30 mutta yleisemmin taidetaan nykyään käyttää tota kuumana vähän paksumpaa 15w-40 dieselmoottoriöljyä, mulla on ittellä 6.2:ssa shell rimula x 15w-40 ja tuntuu ainakin kelpaavan hyvn. öljyä menee varmaan joku 8.5L, en ihan muista mitä se on kun sulla on siellä luultavasti se öljyjäähdytin.¨¨ltikkon öljyatä kannattaa enemmänkin kantaa huolta myös, se on aika halpaa remonttia siihen laitteeseen, 40 tkm sais lootaöjyillä ajaa, mutta vaihtelevassa ajossa oon kuullut suosituksen ja sitä itsekkin noudattanut että kerran vuodessa ennen pakkasia kun vaihta öljyt ja suodattimen niin pärjää.

tappokinnas
18.02.2009, 17:23
Jep, ja toi autokin on seissyt pitkiä aikoja. Aloitin nyt tolla moottoriöljyn vaihdolla. En sillä nyt varmaankaan pahemmin myllää metsässä ja pellolla ennen kuin ruosteet on korjattu sisältä ja ulkoa, syyläri paikattu ja jakolaatikon tiivisteet vaihdettu. Onko tossa muuten jakolaatikossa ja vaihdelaatikossa samat öljyt? laatikko on th700, mutta jakolaatikosta en tiedä. kytkettävällä nelivedolla on eli onko se nyt sitten np208..? Ei mulla ole mitään käryä. :D

Rytari
18.02.2009, 17:43
alumiinikuorinen np 208 oletettavasti, saman öljy, molemmissa tosin omansa... ,dexIII molempiin

tappokinnas
18.02.2009, 19:07
Millaisia haittoja syntyy jos moottoriöljyä on liikaa? Lisäsin ensin 8.5 litraa öljyä ja tikun mukaan oli ok. Sitten käytin tyhjäkäynnillä minuutin/ pari ja tsekkasin tikusta niin oli "vähentynyt" lisäsin öljyä niin, että oli tikun merkin kanssa sinut. Sitten itse siihen merkkiin. Alimpana tikussa on teksti add ja merkki :, tämähän on alaraja? Sitten on väli jonka jälkeen taas : merkki ja teksti "operating range" ja nuoli alaspäin. Tämähän on yläraja? Toisella puolella tikkua on kuitenkin merkki (lovi) joka on muutaman sentin ylempänä kuin toisella puolella oleva "operating range". Loven mukaan meni sisään noin. 8.5 Litraa. Kumpaa merkkiä mun nyt sitten pitäisi uskoa? :D

Rytari
18.02.2009, 21:06
se ylä ja alarajan väli on joissain tikuissa rasteroitu, kyl sen erottaa, ne stanssatut viivat on ylä ja alarajan merkit kuten itse jo kirjoititkin, jos et suodatinta täyttänyt niin sen välin verran häviää ekalla käynnistyksellä ja ylä ja alarajan väli on 1 qt eli noin litra... pieni liika koneessa ei haittaa, kyl se sieltä pois tulee kun 6.2:n on kyseessä...

ja ölyä noihin menee vaihteleva määrä, mulla meni suburbanin 6.2:n aikoinaan 11l öljyä...

tappokinnas
18.02.2009, 21:37
Juu, en täyttänyt suodatinta heti. Kiitos taas tiedoista. :)

tappokinnas
19.02.2009, 22:28
Tänään vetelin rälläkällä peltiä pois paljon radikaalimmin. Nappasin surutta kaiken happaman pellin nyt näin aluksi apukuskin puolen lattiasta ja apukuskin puoleisen turvavyön alapuolella olevasta kotelosta. Kuvia tulee huomenna kun ei ole kameraa nyt saatavilla. Saakeli kun en tullu ajatelleeksi noita ikkunoita ja osui yksi kipinä-suihku kuskin puoleiseen ikkunaan ja ikkuna tuli pirun rupiseksi. :( Onko tuolle jotakin tehtävissä? (jotain hiomatahnaa tai jotain?) vai pitääkö elää tuon ikkunan kanssa/hankkia uusi?

Rytari
19.02.2009, 22:36
ne roiskeet lähtee siitä lasista kyllä "rapaamalla" kun kattoo jonku muun kun sen normaalin cd-kotelon jääravaksi, mutta jälkiä siihen vähän jää, onhan niitä lasinhionta aineita ja juttuja, mutta työn määrä ja jälki riippuu ihan siitä kuinka syvät kolot siihen lasiin tuli kipinöistä...

kannattaa sitten katsoa missä kunnossa ne taka ja etujalkatilan kohdalla olevat korin kiinnityspisteen ympäristötö on, jos ne on pehmeitä niin on helpompi tehtä uutta ennekun laittaa alttia kuntoon.. ja ennekun hitsailet kaiken kassaan niin tarkista ettei korin kulmat repsahtele jos pajon sitä lattiaa leikkailee irti, eli että pysyy oviaukko mallillaan ja muodossaan ja että ovi mene nätisti kiinni

pjtk
20.02.2009, 11:46
Vanhan kansan hionta aine lasille on hammastahna. Kaveri poisti aikonaan Ladasta noita hioma suihkuja. Isoon rälläkkään rättilaikka, vettä ja hammastahnaa sopivasti laikalle. Sotkusta puuhaa, mutta sai pienimmät pois. Isompia koloja ei jaksanu hioo. Ne ei kuulemma enään haitannu. :)

tappokinnas
20.02.2009, 17:39
Tuossa kuvia eilisestä työskentelystä. Apukuskin puolelta siivottu iso osa hapanta pois. Vielä kuitenkin pitäisi siivota lisää tänään illalla. :)

Rytari
20.02.2009, 19:39
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=20017

taas mä sitte avaudun... työn helpottamiseksi kannattaa joskus ottaa tervettäkin pois noin isoja paloja tehdessä, paljo helpompi sovittaa palat kun on vähemmän nurkkia mitattavana, en nyt juuri tiedä miten jatkuu kuvan ulkopuolella joten siksi tuo yläreunan katkoviivaoptio, mutta ton yhden nurkan tosta ainakin ottaisin pois, saumaa tulee sama matka mutta palan sovittaminen on ehkä helpompaa, ja alareunassa taas on selvästi vielä hapanta toissa kynnyksen reunassa...

oli taas vaan mun mielipide...

ja tee aina yks kohta kerralla kuntoon ettei ole liian paljo keskeneräistä, ei jä hommat roikkumaan ja pysyy väähn motivaatio kun saa jotain valmistakin aikaan...

tappokinnas
20.02.2009, 21:47
Siivosin tuon sauman happamat pian kuvanoton jälkeen. ;) Ei mulla motivaatio pääse laskemaan. Nyt kun on ollut hiihtolomaa niin tallilla olen ollut kaikki päivät. Eikä voi jäädä hommat roikkumaan, koska viikolla "norsu" lentää ulos tallista ja tilalle tulee traktori/jokin nostokone, eli ei ole aikaa jäädä lykkäämään noita hommia. Nyt menee pari päivää ilman auton kanssa puuhamista kun tuli muita menoja. Seuraavaksi kun pääsen tallille (sunnuntaina) siivoan loput happamat apukuskin puolelta, putsaan teräsharjalla tuon kannatinpalkin ja kotelot sun muut paikat. Sitten ruosteenestomaalia ja jotain suihkutettavaa ruosteenestomömmöä paikat piukkaan. :D

Nutti
20.02.2009, 22:00
vittu ku nämä blazerit on ruostettu samalla paikalla :D

tappokinnas
20.02.2009, 22:07
Jep, ja kumma kun kaikki on myyjien mukaan ruostevapaita. :D Sitten kun oon korjannut nuo ruostevauriot niin vien tän varmaankin ruostesuojaukseen ihan ammattilaiselle. Riippuen tietenkin mitä se kustantaa..:rolleyes:

Rytari
20.02.2009, 23:08
mä olen hoidellut ton ruostesuojauksen ihan ittekseni, halpa massarusiku vaan jostain ja hain pari kymppikannua ruostesuojaa tosta paikalliselta ruostesuojafirmalta, on sitte ihan erilailla hyvää ainetta kaupasta saataviin pikkupönttöihin verrattuna, sillä vetelin ensin alustat ja kaikki kotelot ja sitte perään samasta paikkaa hommatun alustasuoja ainen, tulis emmonen siisti komean ruskea pinta joka on kestänyt jo muutaman vuoden, ei ole semmosta mustaa räkää joka kuovuttuaan lohkeilee mitä normaalit massat on...

tappokinnas
20.02.2009, 23:21
Voishan sitä noinkin tehdä. Katsoo nyt, varmasti ainakin paljon taloudellisempi vaihtoethto. Tänään kun komppasin tota blazerin pohjakerrosta niin tuli sellanenkin mieleen, että tosta löytyy jopa tankin ja jakiksen alta panssarit. :)

tiku83
20.02.2009, 23:32
vittu ku nämä blazerit on ruostettu samalla paikalla :D

eihän kaikki ole... mullakaan ei ole tarvinnut laittaa yhtään paikkaa mihinkääm -84 vai onko pick-upissa paremmat pellit :)
vaikka sama kori rakenne hytässä

tappokinnas
20.02.2009, 23:39
En tiedä sitten. Ei vanhan mallin blazereissa ainakaan ole sinkittyjä peltejä ja niiden valmistus lopetettiin -92(?). Uudenmallin blazereissa 92-96(?) oli jo sinkityt pellit. On silti yhden tutun sportsidessa (vm.88) sinkityt pellit. Voihan olla, että pikkareissa on sinkityt pellit ollut jo 80-luvulla.. En tiedä..

E: Ja riippuu se tietenkin siitä missä on ajettu, ajon määrästä ja kuinka hyvin huolehtii autostaan. Jos pesee auton aina kun on ajanut sen kuraiseksi/suolaiseksi ja kuivattaa hyvin niin ei se niin tehokkaasti sula käsiin. :D

Rytari
21.02.2009, 00:01
pick-upissa ei sada sisään niinku blazerissa, noi takajalkatilat on ruosteessa usemmiten varmasti kiitos irroitettavan katon takaosan... samoin takaluukku ruostuu kun sen sisään pääsee jostain merkillisen paljon rapaa, mullakin oli oman luukun sisällä 5 sentiä märkää turvetta kun tänään kurkkasin, ja luukku ei ole ollut tossa vielä montaakaan vuotta...

tappokinnas
21.02.2009, 00:12
Mites muuten tuo takakaton irrotus, eikös se ole pelkillä pulteilla kiinni? Ja onko se luvallista ajaa ihan liikenteessä ilman takakattoa? Mulla lukee otteessa, että irroitettava lasikuituinen lavakate (tai jotain sinnepäin). Toi takaluukku on kyllä mystinen juttu, kai sinne vaan lentää sitä lasia vasten kaikki paska/suola, joka sitten valuu tiivisteiden ohi luukun sisään.

Rytari
21.02.2009, 00:20
niinkuin otteessa lukee, irroitettava katon takaosa... tarkoittaa juuri sitä että sen saa irrottaa, mulla on se yleensä ollut kesän tossa nurmikolla, on saanut fasaanit yms. ulkolemmikit mitä tossa rivarin pihassa pyörii pitää koppinaan...

muutamalla pultilla se katto on kiiinii, ja kannattaa ottaa kaveri kun sen irrottaa, pellihommatkin onjotenki mukavampi muuten tehdä ilman sitä (vink vink)

tiku83
21.02.2009, 10:07
pick-upissa ei sada sisään niinku blazerissa, noi takajalkatilat on ruosteessa usemmiten varmasti kiitos irroitettavan katon takaosan... samoin takaluukku ruostuu kun sen sisään pääsee jostain merkillisen paljon rapaa, mullakin oli oman luukun sisällä 5 sentiä märkää turvetta kun tänään kurkkasin, ja luukku ei ole ollut tossa vielä montaakaan vuotta...

niinhän se kyllä on että blazeriin sataa sisään...

Rompe
21.02.2009, 13:28
niinhän se kyllä on että blazeriin sataa sisään...

Ja taka pyörät heittää kaikkee paskaa suoraan sinne takajalkatilan takaosaan:mad:

tappokinnas
08.03.2009, 15:28
Nyt on mennyt viimeinen viikko hangatessa teräsharjalla ruosteita pois mm. kannatinpalkin päältä. Seuraavaksi ruosteenestomaalia ja ruosteensuoja-mömmöjä kehiin. Sitten kasaan apparin puoleisen lattian heppiin ja alan työstämään kuskin puolta. Kuvia taas piakkoin. :rolleyes:

Rytari
08.03.2009, 16:05
ja ruosteenestomaalin päälle sitte joku pintamaali, siihen kotelosuoja ja sitte vasta se normaali massa....

tappokinnas
08.03.2009, 17:21
Ok, kiitosta taas. :)

tappokinnas
09.03.2009, 20:07
Tässä nyt on vedetty sitten vähän jo punasta ruostesuojamaalia. Sitten pitäis hankkia pintamaalia, kotelosuoja ja massaa. Mitä tämä kotelosuoja on ja millaista pintamaalia suosittelette? :)

Tässä pari kuvaa työvaiheista. Etulokarista löytyi mielenkiintoinen viritelmä, jossa pellinpala oli kiinni kolmella pultilla ja pellissä oli reikä. Otin pultit pois ja viritelmä ei suostunut lähtemään ilman itämaisia taistelutaitoja ja kovaa kiroamista. Oli sikamassaa ja kemppiliimaa mukavasti. Alta paljastui reilu reikä (leveys n.15cm ja korkeus yli 25cm). Kyllä tämä projekti tästä edistyy, kovasti tekisi vaan mieli mennä mylläämään metsään ja pellolle.

Rytari
09.03.2009, 21:21
kyllä se kolme pulttia ja lätkä kuuluu siihen etulokariin, mutta kaikki ne siitä kohtaa märäntyy jossain vaiheessa...

pintamaaliksi vaan jotain metallille tarkotettua maalia, työkonemaalia yms. semmosta mitä on mukava vaikka sudilla levitellä... mä olen hakenut aina työmaalta maalamsota jotain mitä on sattunut olee saamatteella, epoksi tai uretaanimaalia tjsp... miranolia en suositele jos sulle ei ole vuosia aikaa odotella sen kuivumista :)

päälle sitte ihan kotelosuojaa mitä joko kaupassa myydään tai sitte haet kannutavarana paikallisilta firmoilta mitkä alustoja massailee, ja päälle alustamassa, hankintapaikat samoja..

ja kun olet jo noita paikkaamattomia kohtia maalannut, niin siihenkohtaan mihin tulee hitsisauma ei kuulu maali, on 10001 kertaa helpompi itsata kun hiot aina sauman kohdat puhtalle pellille....

tappokinnas
10.03.2009, 21:43
Juu, ja se maali tuppaa palamaankin jos sitä hitsailee. :D Huomenna jos nyt vihdoin sitä suojakaasua saisi, että pääsis kunnolla hitsailemaan. jo pienempiä paikkoja. Sitten pitäs hakea vielä niitä pintamaaleja ja suoja-aineita. Tässä nyt jokunen turha kuva.

tappokinnas
15.03.2009, 20:19
Tässä tämän päivän hommia. Parin päivän sisään saan varmaankin lopunkin lattian kasaan. :)

Rytari
15.03.2009, 20:27
Erinomaista tuppaa tulemaan vaikka hyvää vaan yrittää tehdä, vai miten se oli?

Pari heppiä vielä ja joudut keksiin reuraavan paikan mitä tossa autossa parantaa kun hitsaaminen loppuu kesken.

tappokinnas
15.03.2009, 20:30
Kyllä multa on aina hitsaaminen onnistunut, vaikka lukiota käynkin. On vaan "pikkasen" erilaista hitsattavaa tommonen auton pelti. :) Ja on tossa toi kuskin puoli vielä paikattavana, se on onneks vähän paremmassa kunnossa. :D

tappokinnas
17.03.2009, 21:30
Tässä muutama turha kuva.. Päivän saldo on loppuun ajettu rälläkkä, oikosulussa oleva työvalo. Hommat hidastuvat, koska tuo oli ainoa rälläkkäni, samaten työvalo ja rahaa ei ole ostella uusia nyt. Yritin Irrottaa vetokoukkua pois hiekkapuhallusta ja maalausta varten, mutta pulteista on mennyt kierteet niin, että musut pyörii tyhjää.. Ilman rälläkkää en usko saavani niitä irti. Parissa kuvassa on ameriikasta tuodut "trucker lightsit" (nuo 5 oranssia valoa). Ihastuin amerikassa kun jokaisella oli pikkarin/suburbanin katolla tuollaiset niin kävin paikallisesta puljusta ostamassa, joskus nuokin sitten varmaan katolle kiinni. Varmaan maalauksen jälkeen. Hytissä näyttää tällä hetkellä tuolta, pintamaali loppui ja sitäkin tarvitsee hakea lisää.

Jotain hyvääkin silti, chevy on seisonut yli 4-viikkoa akut tyhjinä suulissa ja kun olin akut ladannut ja pistänyt johdot paikoilleen lähti norsu heti (piiiitkän hehkutuksen jälkeen tosin) käymään. Lähti kuin palmu alta, aika uskomatonta minusta. :D

E: Onkos tuo keltainen nyt sitten ohjaustehostin vai mikä?? Kuitenkin omaa melko mehevän kolhun, onko tällä jotain haittavaikutusta auton toimintakykyyn?

Rytari
17.03.2009, 21:38
ohjausiskunvaimennin, ei välttämättä meinaa mitään tommonen lommo vielä jos vaan pyörät kääntyy kiukuttelematta laidasta laitaan, mulla meni yks joskus totaalisesti kasaan niin oli vähän vaihea kääntää pyöriä kun se mäntä oli putken sisällä jumissa.

tappokinnas
25.03.2009, 21:02
Nyt on apukuskin puoli kasassa, ruosteenestomaalit ja pintamaalit vedetty niin pohjasta kuin sisältäkin. Apparin puoli on kunnossa ja enää kuskin puoli laittamatta, sitten menen hiekkapuhaltamaan takaluukun ympäristöä, onko tuo luukku helppo irrottaa? Minkälaiset polttimot tulee takavaloihin? Mulla ei ole siellä yhtäkän polttimoa niin tuntuu jotenkin mahdottomalta lähteä kokeilemaan kun valot on muutenkin hukassa koko laitoksessa..

Rytari
25.03.2009, 21:33
vieläkin voit palasia isontaa :) tossa näkyy turhan monta saumaa... ei vaan, eikö vain tule helpommin valmsita tolla tyylillä verrattuna joka reiän paikkauyritykseen erikseen... se on varmaan yleisin virhe mitä tehdään, tuhlataan energiaa vähän turhaan näpertämiseen... vähän sama kun ne kanaverkki, lasikuitupakkeli purkkimassa paikat mitä jotkut tekee, menee enemmän aikaa ja tötä semmosen tekoon ku hitsaamiseen...

takavalot... ihan normi polttimoita, pyöreä pellikanta, lasikupu 21/5w on parkki/jarruvalo, ja pakki taisi olla 21W, äärivalon (5w lasikanta)paikkakin siinä sivussa on, mutta eipä tainnut saada palaa se suomenmaassa.

mites sun valot on hukassa...

tappokinnas
25.03.2009, 21:40
Tulee jotenkin nopeammin tehtyä vähän pienemmillä paloilla. Ei nuokaan palat pieniä ole, sopivan kokoisia. Kun tekee isompaaa palaa niin multa ei vaan onnistu niin nopeasti se sopivan ison palan teko, pienempi on helpompi tehdä. Kyllä tosta hyvä tulee. Kuskin puolelle pääsen työstämään vasta viikon/parin päästä.

Kyllä mä tiedän missä mun valot on, mutta ei toimi. :D Jarruvalo toimii satunnaisesti ja parkit ei pala lainkaan. Täytyy hakea uudet polttimot ja alkaa hakemaan vikaa johdoista. Edessä valot toimii..?

Rytari
25.03.2009, 21:55
toimiiko vilkutkin satunnaisesti, vai palaa kokoajan :) jos sulla on samallailla kun tossa vanhemmassa se liitin takavaloille, siellä kuskin puolen takahelmassa niin auoppa ja putsaile se, mulla ainakin tossa vanhassa raukassa oli koko liitin hapettunut olemattomiin, välillä saattoi olla ihan omaa laatua valot siinä...

tappokinnas
25.03.2009, 22:31
Palaa vilkut koko-ajan, täytyy katsoa, kyllä siinä on liitin.. :)

Rytari
25.03.2009, 22:33
maavika...

tappokinnas
25.03.2009, 22:47
Todennäkösesti, pitää tuota tutkia kun tulee oleelliseksi. Ei tässä nurkissa myllätessä ole vielä niin väliä vaikka toinen pakoputki on vaihtokunnossa ja sähköt ei pelaa kunnolla. Täytyy laittaa sitten samalla kuntoon kun fiksaan nuo ikkunan moottorit/johdot. :) On vaan niin pirusti hommaa, että ei viitsis aina lähteä vähän näpräämään jotakin, karkaa homma käsistä sillätavalla. Sitten kun saan nuo takajalkatilan ruostekorjaukset kuntoon, nappaan katon pois ja katson mitä sen alta löytyy ja samalla siivoan ruosteet ja kukat pois ulkopelleistä. Sitten alan katsella sähköjä/sisustaa kuntoon. Kesällä sitten maalaus ja jotain karjapuskuria keulille ja ehkä vinssiä. Väriksi olen suunnitellut alustavasti samanlaista kuin nyt on, mutta hieman erilaista sävyä, tai tummansininen raita keskelle ja loput valkoista tai jotain oranssimustaa.. Täytyy joskus kesällä katsella. :)

tappokinnas
26.03.2009, 17:29
Tänään kun isä otti norsun tallista niin kuskinpuoleinen putki päästi kuulemma hirveät savut ja kärytti törkeästi. Joku järkevä siihen sanoi, että jos kerran pojalla on litra liikaa moottoriöljyä niin se on rikkonut koneen.. Isä soitti jollekin jampalle joka sanoi että suutin on jumissa ja niinhän se oli, lisäksi jokin ylivuotoputki tiputti dieseliä niin mahdottomasti. Isä kiristi suutinta ja korjasi ylivuotoputken klemmaria ja puolentunnin testilenkin jälkeen toimi taas niin kuin ennenkin. Kai ne vaan pitkän seisonnan tuloksena jumittaa ne paikat. :)

Rytari
26.03.2009, 18:18
ei tossa koneessa vielä litran liika tuhoa tee, ehkä vähän loiskottaa pitkin konetta kyllä

tappokinnas
08.04.2009, 16:56
Kipeänä ei ole mitään saanut aikaiseksi, lokarin olen paikkaillut ja takaluukun viereisistä lavan reunoista löytyi reijät ja hapanta ympäriltä. Täytyisi varmaan kaivella hiekkapuhallus-vermeet esille ja suihkutelle takakulmia ja samalla vetokoukku. Kuvia varmaan huomenissa.

tappokinnas
16.09.2010, 14:34
Joo tätäkään ei aikoihin ole tullut päiviteltyä. Autoon tehtiin pohjia viimiset 5 kuukautta ja eilen tuli maalauksesta. Alusta ja runko on hiekkapuhallettu ja massattu ja auto kauttaaltaan maalattu. Tarvis alkaa kasaamaan kun kerkeää. Kuvia tulee lähiaikoina. :)

blazer
16.11.2011, 21:46
Tässä nyt on vedetty sitten vähän jo punasta ruostesuojamaalia. Sitten pitäis hankkia pintamaalia, kotelosuoja ja massaa. Mitä tämä kotelosuoja on ja millaista pintamaalia suosittelette? :)

Tässä pari kuvaa työvaiheista. Etulokarista löytyi mielenkiintoinen viritelmä, jossa pellinpala oli kiinni kolmella pultilla ja pellissä oli reikä. Otin pultit pois ja viritelmä ei suostunut lähtemään ilman itämaisia taistelutaitoja ja kovaa kiroamista. Oli sikamassaa ja kemppiliimaa mukavasti. Alta paljastui reilu reikä (leveys n.15cm ja korkeus yli 25cm). Kyllä tämä projekti tästä edistyy, kovasti tekisi vaan mieli mennä mylläämään metsään ja pellolle.
siltä näyttää että kaikki nämä näköjään hapantuu samasta kohtaa... ittellä toi palkki näkys olevan poikki ja tulossa kovaa vauhtia kohti sisätiloja. ihmettelinkin miks näyttää siltä et olis koko auto olis vinos.

tappokinnas
06.01.2016, 20:25
Aika nostaa tätäkin aihetta ylös, vaikka ei ole kovinkaan kiinnostava projekti monillekkaan. Auto jatkaa harrastelinjalla, mutta käyttö (kun saadaan taas käyttöön) on maantie-ajoa sekä maatalouden yhteydessä pienimuotoista möyrimistä huonokuntoisilla teillä ja lumessa.:D

Auto on tosiaan hitsattu ja maalattu hd oranssi-mustaksi 2010-2011.
Auton sain ajoon 2011 juhannuksena ja ajelin vuoden loppuun, jolloin koneesta porsi kannet. Edellinen omistaja oli tehnyt kansiremontin jotain 7000km ennen kuin ostin auton.

Auto näytti siis tältä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7782&pictureid=187054

2013 Moottori meni seppo niemensivulle joka sanoi, että valmis on remonttiin.

Lohko oli hyvä ja se porattiin. Kaikki muu meni uusiksi, paitsi kampiakseli ja syöttöpumppu. Suuttimet vaihdettiin kunnostettuihin.

Runko ja kaikki konehuoneen pellit tuli hiekkapuhallettua ja ruiskittua puolikiiltävä musta päälle.
Jakolaatikon avasin ja vaihdoin ketjun ja siirtohaarukan, sekä uudet muoviset liukupalat.

Harmi, että puhelin tuhoutui niin näistä vaiheista ei ole kuvia laittaa.

Siten tuli tempaistua kone ja muu tekniikka 2013 keväällä paikalleen autoon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7782&pictureid=187058

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7782&pictureid=187055

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7782&pictureid=187056

Ja nyt vasta ennen joulua 2015 tuli hommaa jatkettua. Kasailin keulaa ja muita hiluja, sekä otettiin jännityksellä savut jo jonkin aikaa seisoneesta koneesta.

Lähti heti käymään nätisti ja öljynpaineita ilmestyi mittariin. Ennen remonttia ei öljynpaineita ollut yhtään ja mitään antureita en ole vaihdellut.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7782&pictureid=187057

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7782&pictureid=187062

Kun kone lähti käyntiin aloin tekemään sähköjä uusiksi edellisten leipureiden jäljiltä. Pistin valoihin releet ja muutin valojen toimintaa. Ennen kun veti pitkät päälle jäi ajovalojen umpioista palamaan vain parkki ja h4 polttimon ajovalon lanka sammui. Nyt kun vetäisee niin h4 polttimon pitkä lähtee päälle noiden auton pitkien valojen kanssa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7782&pictureid=187061

Pakoputkia tein tänään uusiksi. Tarkoituksena saada v8 murinat takapäästä kuulumaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7782&pictureid=187059

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7782&pictureid=187060

Päivitellään kun tulee edistystä ja kysyttävää. :)

tappokinnas
06.01.2016, 20:53
No nyt tuli kuvat edes jotenkin näkösälle?

veijon-esso
06.01.2016, 21:45
No nyt tuli kuvat edes jotenkin näkösälle?

Tuli tommosii postimerkkejä, sit ku klikkaa niin tuli jostain schaissee eikä isompaa kuvaa näkyny mun odotushermoila.! :D

Lataa kuvat tänne palstalle, niin on hyvä. Noi imagecrapit yms. aijaa.com palvelut lakkaa aina toimimasta ja hyvät projektitopikit menee paskaks kun on vaan punasia äksiä kuvien tilalla! :D

Laita vaan päivityksiä, mukava näitä on lukea!

tappokinnas
06.01.2016, 22:18
No nyt on laillisesti. Tosi paskanlaatusia kuvia näyttää tulevan palstan kautta liitettynä, mutta onpahan mukavampi selailla. :)

Tässä on tosiaan edessä 4" korotus lehtijousilla ja takana pakat vakiojousen ja akselin välissä sekä Ranchon iskarit kulmissa. Oli offroad käytössä ennen kuin ostin tämän vuonna 2008.

Miten lehtijousien pakat puretaan ja kasaillaan? Näiden mun mielestä kuuluu olla vähän peräpäästä matalammalla kuin keulastaan, mutta vähän haluaisin tätä enemmän vaateriin.

Otteessa on merkinnät edessä navasta lokarin reunaan 690mm ja takana 640mm. Mitalla katsoin niin edessä pitää vielä kutinsa, mutta takana on 610mm eli noi vanhat vakiojouset takana lienee vähän kuoleentuneet?

Mietein, että edestä voisi varmaan ottaa yhden latin pois niin saattaa vähän pehmetäkkin. Vai laitetaanko taakse lisää/uudet jouset/vai taottavaksi vanhat?
Noi palat akselin ja jousen välissä on kyllä hanurista. Jotain traction baria huutaa kun ajossa ollessaan sai pari kertaa u-pultteja kiristää niiden venymisen vuoksi. Sen venymisen johdosta akseli/jouset pääsi elämään kiihdytyksissä ja jakolaatikko hakkasi aika lujaa hytin pohjaa.

veijon-esso
06.01.2016, 22:54
Nyt on hyvät kuvat juu!

Lehtijouset on helppo purkaa. Otat tietty ne irti autosta ja niis on se "keskinaula" joka pitää ne latit toisissaan. Ja sit on semmosia pantoja lehden etu ja takapäässä mitkä kans pitää pakkaa kasassa. Mul ne pannat on ollu jotenkin niitattu ja hitsailut kasaan, mut hyvin ne tottelee laikkaa ja hitsiä.

Mä oon ostellu vänien yms pickuppien jousia, purkanu ne ja sit sekotellu lateja eri pakoista alkuperäisten kavereiks että tulee mieleiset. Helppoo ja suht nopeeta kunhan uu pulttien jenkat on kondiksessa. Saa pehmennettyä kun ottaa lyhimpiä lateja pois. Kantsii ottaa yks kerrallaan ja ajaa hetki, se saattaa lässähtää vasta hetken päästä..

Taakse vois sun autossa ehkä harkita "shackle flip" korotusta, pysyy jouset suht suorina ja pehmeinä vs korotusjouset.

tappokinnas
06.01.2016, 23:04
Mitä pitää ottaa huomioon tuon shackle flipin kanssa?

Palat ilmeisesti lähtee menemään ja vakiojousilla mennään? Pitääkö pelata paljon kardaanin kulmien kanssa?

Onko jengi tehnyt noita itse vai tilannut jotain valmista pakettia? Jos jotain ohjeita löytyy niin osaan kyllä itsekkin väkertää.
Muistanko ihan väärin, että Rytari noita teki/teetti ja myi?

Gary Grand
07.01.2016, 09:21
Mitä pitää ottaa huomioon tuon shackle flipin kanssa?

Palat ilmeisesti lähtee menemään ja vakiojousilla mennään? Pitääkö pelata paljon kardaanin kulmien kanssa?

Onko jengi tehnyt noita itse vai tilannut jotain valmista pakettia? Jos jotain ohjeita löytyy niin osaan kyllä itsekkin väkertää.
Muistanko ihan väärin, että Rytari noita teki/teetti ja myi?

Rytari muyi loput settinsä pois jo vuosia sitten, mutta Catrik teki aiheesta piirustukset ihan vasta:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=139350&highlight=shackle+flip

Mulla ei aikanaan PickUppiin Flippauksen tehdessä vaatinu mitään säätöjä kardaanille.
Siitä heitin liki kymmensenttiset palikat pois akselin ja jousien välistä ja akselin kiertyminen väheni ihan kiitettävästi.

tappokinnas
07.01.2016, 12:46
Katos vaan. Täytynee hakea materiaalia ja alkaa veistelemään kun kerkeää. Kiitos linkistä.

tappokinnas
11.01.2016, 18:23
Koitin haeskella nopeasti, mutta kysellään nyt kuitenkin.

Onnistuuko takaa rumpujarrujen muuttaminen levyjarruiksi kuinka helposti?
Onko olemassa jotain valmiita kittejä vai onnistuuko rakentelemalla ja minkälaisista värkeistä?

Gary Grand
12.01.2016, 08:30
Mikäs akseli sulla on takana?
Eiköhän noihin kuuspulttisiinkin jotain virityksiä ole tehty, mutta jos on kasipulttinen akseli siellä, niin multa löytyis ehkä valmis setti..

83K5
12.01.2016, 15:24
Hankin aikanaan omaani täältä http://www.tsmmfg.com/Rear%20Disc/general_motors_t.html
Sai valmiin sarjan levyineen ja satuloineen, joissa käsijarrutoiminto. Näyttää löytyvän pieniin ja isoihin periin sarjat. Ja siis varmasti on Jenkkilässä muitakin pajoja, joista löytyy.

tappokinnas
12.01.2016, 19:56
Vakio-akselit tuossa käsittääkseni on.

tappokinnas
18.03.2016, 14:20
Blazeriin ei löydy taakse jarruja, mutta eteen löytyy. Nesteet ei etene combination valvesta tai combination valvesta eteenpäin sijaitsevista sähkökeloista(?) läpi takajarrulinjaan.

Ovatko nuo sähkökelat jonkinlainen abs järjestelmä takajarruille? Etujarruille ne eivät mene vaan ainoastaan takajarruputkille. Vanhemmissa blazereissahan noita käikäleitä ei ole vaan pääsylinteriltä menee suoraan letkut etu ja takajarruille..

Tarviikohan auton olla käynnissä/virrat päälle että taakse saa nesteet. En usko että nesteet jumittaa combination valveen vaan sen takana oleviin sähkökeloihin..?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7782&pictureid=189712

Combination valve edestä. - TARVITSEN TÄLLAISEN, koska kierteet korkkasi yhdestä putken kiinnityspisteestä..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7782&pictureid=189711

Sähkökelat sivusta, jotka ovat combination valven takana nuo "kupit"
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7782&pictureid=189714

tappokinnas
18.03.2016, 14:27
Mutta mitäs sitä tuli löydettyä kaverin nurkista. Eiköhän tämäkin ehjätä jossakin vaiheessa kun saan vain pala palalta kuljetettua kotinurkkiin. :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7865&pictureid=189713

Siinä olenkin silmittömän iloisena uudesta pienehköstä työmaasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7865&pictureid=189708