View Full Version : Vinssaus e/t yhdellä vinssillä?
Vihavainen
15.02.2009, 00:13
Mielipiteitä yhden vinssin tekniikasta ja asennuksesta?
Pääsääntöisesti mielipide on kai ollut että taakse pylpyrä, jolta koukku eteen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1291&pictureid=19156
Eli jotenkin näin? Tarvitseeko taakse rullakitaa? Ja taakse vinssatessa takapuskurin pylpyrä jää lähestulkoon käyttämättä?
Ihan en ole tuota taaksepäin vinssausta hoksannut, tuolla systeemillä. Ainakin se on kaksi kertaa hitaampaa kuin suoralla vaijerilla kun vaatii sen pylpyrän vinssauspisteeseen.
Mutta eikö eteenpäinkin vinssaus ole tuolla asennustavalla myös kaksi kertaa hitaampaa?
pajero22
15.02.2009, 00:29
Ideaa on, mutta käytännössä saattaa tulla miettimistä.
Mitenkäs tuo vaijeri/naru menee kelalle nätisti, jos pitkiä vetoja meinaa? Toiseen laitaanhan se tuossa menee...
Vihavainen
15.02.2009, 00:48
Ikinä en ole tuollaista tehny...kuullut vain isojen poikien jutuista...en myöskään käytännön toteutusta nähnyt?
Kertokaahan joku viisampi tässä asiassa...
Ja kyllä, toiseen laitaanhan se tossa kuvassa kelaa. Kaipa se vinssi voi olla keskellä jolloin se vain pitää olla ylempänä/alempana kuin kita tai pylpyrä?
Mutta eikö eteenpäinkin vinssaus ole tuolla asennustavalla myös kaksi kertaa hitaampaa?
Hmmm
Vihavainen
15.02.2009, 00:52
Hmm?
Mielenkiintoinen mielipide asiaan ;)
Viisaammat voi keksiä jotain tuohon,mut itellä ainakin aina ongelmana tuo toiseen laitaan meno,paksu vaijeri sen varmaan aiheuttaa suurimmaksi osaksi...
Vähentyiskö laitaan pakkaantuminen kapeammalla kidalla?
Vähentyiskö laitaan pakkaantuminen kapeammalla kidalla?
On miulla jo kerran kavennettu,mutta siitä huolimatta...
ei eteen päin vinssaminen hidastu koska vaijeri on yksin kerroin eteen vinssatessa mutta taakse päin vinssatessa nopeus on puolet hitaampi kuin normaalisti
Vihavainen
15.02.2009, 00:57
Onhan tuossa paljon mietittäviä juttuja.
Ylipäätään nyt kun miettinyt takavinssiä auton alle taakse. Oikein hirvittää kun ajattelee että sitä ei kunnolla sieltä näe...toki riippuu paljon asennustavastakin.
Mites noissa isoissa maastokuorma-autoissa? Eikös niissä ole jokin vastaavanlainen systeemi tms?
ei eteen päin vinssaminen hidastu koska vaijeri on yksin kerroin eteen vinssatessa mutta taakse päin vinssatessa nopeus on puolet hitaampi kuin normaalisti
Mutta aivan samalla tavallahan se mielestäni tulee kuin taaksepäin vinssatessa. Samalla lailla pylpyrän kautta?
Mites noissa isoissa maastokuorma-autoissa? Eikös niissä ole jokin vastaavanlainen systeemi tms?
"Protoissa" ja "maseissa" on vinssi rungossa sivulla, eli vaijeri vaihdetaan vaan edestä taakse. Kidat edessä ja takana.
Käyttäjä
15.02.2009, 01:02
Onhan tuossa paljon mietittäviä juttuja.
Ylipäätään nyt kun miettinyt takavinssiä auton alle taakse. Oikein hirvittää kun ajattelee että sitä ei kunnolla sieltä näe...toki riippuu paljon asennustavastakin.
Mites noissa isoissa maastokuorma-autoissa? Eikös niissä ole jokin vastaavanlainen systeemi tms?
Mutta aivan samalla tavallahan se mielestäni tulee kuin taaksepäin vinssatessa. Samalla lailla pylpyrän kautta?
Tuolla sovelluksella etiäppäin norminopeutta ja taakkeppäin puolella vaudilla ja tuplavoimalla
Vihavainen
15.02.2009, 01:03
Tuolla sovelluksella etiäppäin norminopeutta ja taakkeppäin puolella vaudilla ja tuplavoimalla
En vieläkään käsitä eroa...olen kai tyhmä. Selittäkää? Vääntäkää vaijerista?
en nyt osaa muotoilla asiaa siten että saisin sen järkevästi selitettyä. vaijeri kyllä kulkee pylpyrän kautta mutta kun pylpyrä ei liiku vinssiin nähden kelaa se sen hännän sieltä ihan normaalia nopeutta
En vieläkään käsitä eroa...olen kai tyhmä. Selittäkää? Vääntäkää vaijerista?
Väkipyörähän toimii noin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Talja
Vihavainen
15.02.2009, 01:07
en nyt osaa muotoilla asiaa siten että saisin sen järkevästi selitettyä. vaijeri kyllä kulkee pylpyrän kautta mutta kun pylpyrä ei liiku vinssiin nähden kelaa se sen hännän sieltä ihan normaalia nopeutta
Hmm...kohta alkaa meikäläisenkin rattaat kelaamaan vaijeria :) En tosiaan ajatellut tuota eroa. Eli pylpyrän sijaintia vinssiin nähden. Pakkohan sen on vaikuttaa asiaan.
ihan paras kun kokeilet asian ihan luonnossa vaikka narulla ja pylpyrällä niin kyllä sinä sen hoksaat :D
Taaksepäinkin voi vinssata sillä normaalilla nopeudella, kun laittaa tuon ylimääräisen
pylpyrän tilalle vaan sellaisen esim. vetosolmulla lukittavalla siansorkkasolmulla
ylimääräisen parin metrin köydenpätkän, jossa on koukku päässä.
Koukku kiinni puunsuojaliinan silmukoihin ja vinssistä veto päälle.
Köysiä pitää muutenkin olla aina varalla, niin rakentaa myös tuollaisen virityksen valmiiksi.
Mitä notkeampaa se köysi on, niin sitä helpompi sitä on solmia kylmässä & kiireessä.
Esim. vinssausköydestä uhraa 3m:n pätkän.
Sitten kun on päästy kovalle maalle, niin kietaisee köyden/vaijerit vaikka
kattotelineiden ympäri ja selvii ne sitten paremmalla aikaa. Kaikilla on muutenkin
esim. keulassa olevat vaijerit karjapuskurin ympäri kiedottuna ja on se nopeampaa
siitä isolta vyyhdiltä purkaa kuin kelalta suoraan.
Jos seuraavassa jumipaikassa tarvitaan tuota koukullista köyttä vähän eri kohtaan,
niin se on helposti purettavissa/siirrettävissä tai sitten ottaa hutlarista muutaman
metrin pituisen ylimääräisen köyden pätkän ja taas voi vinssata normaalinopeudella...
Vihavainen
15.02.2009, 01:15
Jee...lähtee kohta ulos leikkimään pylpyrää :)
BTW. Kummin päin laittaisitte? Enemmän voimaa eteen jolloin pylpyrä etupuskuriin? Vaiko toisinpäin? Vai onkos sitä yleensä kiire eteenpäin :)
Kävin oikeasti miettimään josko toteuttaisi edellämainitu ratkaisun hj:in.
Etuja?
Saisi kaiken ylimääräisen keulalta pois.
Selviäisi yhdellä vinssillä. Eteen/taakse.
Miinuksia?
Yksi vinssi. Rikkoutuminen jne...
Käytännön toteutus toimivaksi hankala?
Taaksepäinkin voi vinssata sillä normaalilla nopeudella, kun laittaa tuon ylimääräisen
pylpyrän tilalle vaan sellaisen esim. vetosolmulla lukittavalla siansorkkasolmulla
ylimääräisen parin metrin köydenpätkän, jossa on koukku päässä.
Koukku kiinni puunsuojaliinan silmukoihin ja vinssistä veto päälle.
Köysiä pitää muutenkin olla aina varalla, niin rakentaa myös tuollaisen virityksen valmiiksi.
Mitä notkeampaa se köysi on, niin sitä helpompi sitä on solmia kylmässä & kiireessä.
Esim. vinssausköydestä uhraa 3m:n pätkän.
Sitten kun on päästy kovalle maalle, niin kietaisee köyden/vaijerit vaikka
kattotelineiden ympäri ja selvii ne sitten paremmalla aikaa. Kaikilla on muutenkin
esim. keulassa olevat vaijerit karjapuskurin ympäri kiedottuna ja on se nopeampaa
siitä isolta vyyhdiltä purkaa kuin kelalta suoraan.
Jos seuraavassa jumipaikassa tarvitaan tuota koukullista köyttä vähän eri kohtaan,
niin se on helposti purettavissa/siirrettävissä tai sitten ottaa hutlarista muutaman
metrin pituisen ylimääräisen köyden pätkän ja taas voi vinssata normaalinopeudella...
Helpoimmin se näin käy näin. Ja jos matkat on luokkaa metri tai viis,niin se toimii hienosti.
Rekisteröimätön
15.02.2009, 07:59
Eteenpäin vinssaus toimii puolella nopedella vain jos vinssin tai kiinteän pylpyrän kiinnitys antaa periksi juuri sopivalla tavalla. Kai se periks antaminen asettuu viimeistään rullakitaan tai vinssin johtojen riittämättömyyteen. Juu, olipas kommentti...
"Protoissa" ja "maseissa" on vinssi rungossa sivulla, eli vaijeri vaihdetaan vaan edestä taakse. Kidat edessä ja takana.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=678&pictureid=8592
Siinä näkyy proton vinssi. Rullakidat edessä puskurin alla, ja perässä takavalon alla. Kidoista lähtee pikakiinnityksellä yksi rulla pois, niin sopii vaijerin päässä oleva mokkula läpi.
helmapelti
15.02.2009, 09:03
Mulla samanlainen rakenteilla. Rullakidat tuli tehtyä molempiin päihin ja taakse pylpyrä.
Kokeilen laittaa taakse rullakidan eteen irroitettavan tapin johon pylpyrän koukku kiinnitetään, eli pylpyrä menee rullakidan läpi.
Taakse vinssatessa tappi pois ja vedetään koukusta
Vaijeri menisi eteen putken sisällä, putken päissä voisi olla "kumitulpat" jotka vähentäisi lian pääsyä putkeen.
mulla tollainen "foers Winch"
ihan toimiva systeemi, vaikkakin taaksepäin tosiaan aika hidas vinssailla ja käyttää (ainakin jos kisaa meinaa ajella) mut muussa käytössä ihan ok.
eteenpäin vinssatessa kelaa vaijeria toiseen laitaan vaikka rullakitaa kavennettu ja toista rullista suurennettu.
vaijerin ohjureina on ihan traktorin jääketjujen lyhennyslenkkejä.
http://www.youtube.com/watch?v=a98Hph-rNvQ
http://www.youtube.com/watch?v=xroFbnwA7VU
rojektikuva:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=123&pictureid=5183
lavanelikko
15.02.2009, 22:20
mulla tollainen "foers Winch"
ihan toimiva systeemi, vaikkakin taaksepäin tosiaan aika hidas vinssailla ja käyttää (ainakin jos kisaa meinaa ajella) mut muussa käytössä ihan ok.
Eiköhän sitä kisoissakin kiireet lopu siihen ku jumiin jäädään. Paree kai se on vinssata taakkepäin vähän hitaammin ku ei ollenkaan... Tai käytää Hi-liftiä... Toki jos meinaa kisata verenmaku suussa niin varmaan kannattaa laittaa sekä eteen että taakse omat vinssit...
Silloin se kiire vasta alkaakin :) Kisoissa varsinkin on usein tarvetta vinssata takaperin, safareilla on yleensä suunta vain eteenpäin. Kisoissa toiminnan pitää olla helppoa ja nopeaa. Niin kauan kun etuvinssi toimii niin kyl tosta pylpyrävirityksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä, hyvin harvoin on tarvetta vinssata eteenpäin kahdella vinssillä.
Toki toimiva jos autolla vinssataan vähän mutta kuitenkin tarvittaessa eri suuntiin ja haluaa laittaa vain yhden vinssin.
http://www.davidkralik.cz/tatra/nakresy/05.jpg
Tatra sivuilla tuli vastaan tämä kuva. Tuollakin pystyy vinssaamaan eteen ja taakse. Vinssi on rungon ja lavan välissä.
Itse kyselin tämmöistä nimenomaista ratkaisua palstalta noin vuosi sitten jos ei ole jo kaksi.
rojektikuva:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=123&pictureid=5183
Miten tuossa estetään vaijerin kelautuminen toiseen reunaan?
Sitten noista sisuista, kukaan ei sukella sitä vaijeria sieltä lavan alta jos ollaan lavaa myöten suossa ja se vaijerin päässä oleva koukku on väärässä päässä autoa, kun mihin suuntaan pitäisi minnä. Lähinnä hyvin ennakoimalla tältäkin välttyy. Kuitenkin hyvin epäkäytännöllinen tapa matalaan maastoautoon.
Sitten tuohon alkuperäiseen Vihavaisen asiaan. Piirros on ainakin selkeä, vinssiä keskemmälle siirtämällä vaijeri kelautuu sille ihan jees. Käytännössä kuitenkin ongelmaksi tulee sen vaijerin keulalle saaminen, ainakin joissain merkeissä. Tähänkin olis pari hyvää ideaa mutta teksti muodossa niiden selittäminen on aivan mahdoton tehtävä tämmöiselle maalaissanasepolle(anteeksi kaikki Sepot). Mutta yksin kartaisesti perseestä keulalle vaijeri putkessa ja perseeseen erikoisvalmisteinen rullakita johon "kiinnittyy"(eteenpäin vissatessa) taittopyörä ja taaksepäin vinssatessa se taittopyörä lähtee sinne kiinteälle pisteelle, ja ne molemmat vaijerit menee edelleen rullakidan läpi... joo joo tiedän, tiedän, selitäpä paremmin... Ideahan on oikeasti ihan patentin arvoinen mutta aikaa ei ole ollu, sekunttiakaan harrastuksille.
Otan sitten kuvan omasta kun se valmistuu... joskus, jos muistan.
Miten tuossa estetään vaijerin kelautuminen toiseen reunaan?
kuvasta poiketen tuossa on nykyään isompi rulla ja se on keskemmällä (näkyy videolla)
silti se kelaantuu osittain toiseen laitaan.
Sitten noista sisuista, kukaan ei sukella sitä vaijeria sieltä lavan alta jos ollaan lavaa myöten suossa ja se vaijerin päässä oleva koukku on väärässä päässä autoa, kun mihin suuntaan pitäisi minnä. Lähinnä hyvin ennakoimalla tältäkin välttyy. Kuitenkin hyvin epäkäytännöllinen tapa matalaan maastoautoon.
Jos Sisun upottaa lavaa myöten, niin paha on mennä vaijeria hakemaan, oikeassa olet. Mutta kuinka saa vastaavassa tilanteessa pujotettua vaijerin putkeen? Vähän voi hankalaa olla sekin. ;)
Paras olisi tietysti laittaa virveli kumpaankin päähän. Ja kun se etummainen kyrvähtää, niin on kieltämättä luksusta käyttää taka vinssiä etenemiseen.
Mutta kuinka saa vastaavassa tilanteessa pujotettua vaijerin putkeen? Vähän voi hankalaa olla sekin. ;)
Niin vaijerihan poistuu siitä putkesta vain jo se menee poikki. Joka sinänsä jo on monesti ongelma(siis se vaijerin katkeaminen). Sisussahan se vaijeri ei mene samalla tavalla kuin topicin ensimmäisessä kuvassa. Vaan suoraan vinssin rummulta joko keulaan tai perään ei molempiin.
Joku varmaan kysyy seuraavaksi että voiko tuolla vihavaisen konstruktiolla vetää yhtäaikaa molempiin suuntiin?
Vihavainen
16.02.2009, 19:03
Joo, kuulostipa hyvältä toi molempiin suuntiin vinssaaminen, yhtäaikaa :) Pitäskö kokeilla...
Mulla ois kyllä kaksi vinssiä...12000nen ja 13000nen. Kuulostaisi kyllä hyvältä jos saisi varavinssin myös eteen. Eli asentaisi kuitenkin kaksi vinssi. Mutta takavinssillä pystyisi kelaamaan myös eteen...Ja kun voimaa niin molemmilla eteen?
Heräsikin uusi ajatus...etuvinssiltä pylpyrällä taakse ja takavinssiltä pylpyrällä eteen. Ja pääsääntöisesti käyttäs takavinssi kun mennään eteenpäin...olisi molempiin suuntiin kaksi vinssiä :)
Mitähän tästäkin tulee vielä :)
MotorPsycho
16.02.2009, 19:06
minulla on patrolissa 24volttinen vinssi edessä ja takana 12 volttinen mistä veto pylpyrällä eteen eli kaksi vinssiä eteenpäin. jos toinen sähköpuoli pettää niin toinen on käytössä. takavinssi on taka-akselin päällä runkoon tehdyssä palkissa eli toiveita on että kelaa jollaiin lailla tasaisesti.ei ole vielä testattu käytössä mut josssain vaiheessa
Heikki L
16.02.2009, 21:38
luulis että laittamalla vinssi mahdollisemman eteen mahan alle sais estettyä kelaamisen yhdelle puolelle-
siis jos pylppyrä takapuolella.
Tosta vaijerin putkeen laittamisesta en olis niin vakuuttunut, mitäs kun syksyllä/keväällä pakkasten ollessa ilmassa uittaa autonsa.
Putki täynnä märkää suohyhmää, sinnehän se jäätyy, ja et paljoa vaijeria käsin vetele...
jotkut ohjurit vaan sopivin välein ja tarpeeksi pieni etukita, niin meinäsin omani kokeilla.
saas nähä jos jo perjantaina ehtis värkätä niin pääsis lauantaina kokeileen tositoimiin.
Sitä vaijeria voi ohjata jouskuormitteisella rullalla, joka painaa vaijeria kelaa vasten. Rulla pakottaa vaijerin kulkemaan laidasta laitaan, eikä kasaannu jommalle kummalle puolelle.
Vihavainen
17.02.2009, 01:40
Ehdottomasti jousikuormitteinen rulla.
Ja takapäätä hahmottelin näin...käytetty 3D mallinnusta ja vanhaa kunnon Painttia rinnakkain :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1291&pictureid=19786
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1291&pictureid=19787
Ajatuksia?
Nää Vihavaisen viimeset kuvat on just niinku mie oon tuon ajatellu. Ja HJ:ssä kun laittais mekaanisen ihan sinne jakolaatikon taakse, niin tuskin kovin laitaan vetää. Sodankylän Rangessahan on tojon mekaaninen siinä penkkien takana, sisällä tarkkailtavissa.
Ajatuksia?
Tuo tappi, millä pylpyrä on kiinni, ulkopuolelle, niin on helpompi päästä siihen käsiksi.
onkos muuten kukaan tullu miettineeksi minkälaiset voimat kohdistuu tuohon taka puskuriin/runkoon kun käysillä vinssaa eteen päin eikä auto suostu liikkumaan. minun matikalla 5500kg vetävä vinssi saa aikaan 11000kg kuorman tuohon rungon taka päähän/puskuriin. liekkö ihan terveellistä?
...11000kg kuorman tuohon rungon taka päähän/puskuriin. liekkö ihan terveellistä?
Mutta kyllähän rauta kestää! Samanhan se joutuu vedettävän ajoneuvon vetopistekkin kestämään.
Vihavainen
17.02.2009, 09:46
Pylpyrätappi on tarkoituksenmukaisesti suunniteltu rullakidan taakse. Muutenhan tuon tapin paikka olisi vaakarullien ylä- ja alapuolella jolloin vinssatessa se saattaisi hankautua siihen. Sekä näin ollen suunnittelin sitä vahvemmaksi. Mittoja ei tuossa ollut mutta puskuriprofiili oli kutakuinkin 100 x 200 ja pylpyrätappi halk. noin. 45-50mm en nyt muista millaiseksi sen piirsin...Ihan omasta pylpyrästä otin noita mittoja ja sen mukaan.
Rullakidanhan joutuisi tekemään mutta se nyt ei ole ongelma. Rullakidan rautojen ylä ja alapuolelle olen vielä piirtänyt 10mm vahvikelevyt. Eli siihen kohtaan johon pylpyrätappi tulee.
Laitan kai 13000...eteen ja tuon 12000 taakse tuolla systeemillä :D
Vihavainen onkin jonkin sortin meedio kun on noi kuvat repässy melkein mun päästä.Tosin itte laittasin sen vinssin ja koko tuon rullakita pylpyrä hässäkän mahdollisimman lähelle jompaa kumpaa runkoaisaa juurikin noiden "11000kg" voimien takia.
Niin ja käsittelyn helpottamiseksi se pylpyrä rullakidan ulkopuolelle.
Ja toki ne ohjurirullat ovat parempia kuin jäätyvä putki. Mutta ainakin eräissä MB merkkisissä autoissa mahan alle joutuu laittamaan reilun 10 rullaa jotta sen vaijerin saisi kulkemaan järkevästi(Niin suorin reittihän olisi reippaasti akseleidenali, mutta kuka ääliö sen sinne laittaa saa varmasti kaveri piiristään oravaryhmä kiertopalkinnon[=vuoden huonoin vitsi])
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1291&pictureid=19787
Ajatuksia?
Tuolla tyylillä asennettuna kun vaijerin sitte vetää ulos noiden rullien välistä se vaijerihan tulee kaksinkerroin kidalle? Mahtaa pitää aika jännää jurinaa ku toinen ei liiku mihinkään ja on tiukalla, toinen taas liikkuu ja sekin on tiukalla... Tuolla Jeeperin tyylillä se on hyvä olla ku pylpyrä+vaijeri ei voi karata auton alle piiloon..
Tai jos sitä vielä jalostaa eteenpäin, tekee normi rullakidasta sivurullan irrotettavaks niinku sisuissa on ni saa vaihtaa sen pylpyrän siihen rullan tilalle ja päinvastoin.
Vihavainen
17.02.2009, 11:52
Uusia kuvatuksia...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1291&pictureid=19817
Eli noin...kaikki osaa ajatella mistä vaijeri kulkisi. Vinssi olisi tietysti tuossa kidan takana jossain etäisyys X.
Nyt ei kulkisi enää kahta vaijeria kidan läpi. Toki tuossa on aina tuon pylpyrän irroitusoperaatio, rullan laitto jne...toki jos rulla olisi sopivankokoinen että kävisi suoraan pylpyrään...aika vaikeesti menee...jne...
Pohditaan lisää...
Jos laittas tuohon punasen viivan kohalle saranan eli tuo rullan ylätuki vaan taittus pois tieltä:
Vihavainen
17.02.2009, 12:04
Jos laittas tuohon punasen viivan kohalle saranan eli tuo rullan ylätuki vaan taittus pois tieltä:
Voipi olla että sitten loppui kyllä kidan sietokyky saranan myötä...tiedä häntä.
Jeeperin ratkaisu alkaa näyttämään kyllä toimivalta. Se ei vaan ole mielestäni niin "tyylikäs" kuin voisi ehkä olla...mutta jostakin täytyy kai karsia...
Mites tuossa Jeeperin taaksepäin vinssatessa? Ottaako edestä tuleva vaijeri kipeää siinä "pylpyrätelineen" kohdalla kuinka helposti?
MotorPsycho
17.02.2009, 17:20
minulla on tehty noin kuin vihavaisen ensimmäiset kuvat 2 sivulla . minulla on takavinssi takavinssinä ja tarvittaessa etuvinssinä eli kisoissa normaalisti taakse ja jos etuvinssi pettää niin vaijeri eteen. vaijeri kulkee sellaisia traktori kaupasta ostettujen lenkkien kautta eteeen.lukitus tappi tulee takakontin läpi millä lukitaan pylpyrä. ei kyllä käynyt mielessä tuo kaksi vaijeria samassa kidassa asia voi olla et jarruttaa rullakitaa mut siitäpä tuon näkee kun kerkeisi testaamaan.
Mites tuossa Jeeperin taaksepäin vinssatessa? Ottaako edestä tuleva vaijeri kipeää siinä "pylpyrätelineen" kohdalla kuinka helposti?
telineessä on tuollainen karkaistu teräslenkki ohjurina, eli ei pääse leikkaantumaan taaksepäin vetäessä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=123&pictureid=19823
tämännäköinen rullasysteemi nykyään, saisi kyllä olla tuo iso rulla vielä keskemmällä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=123&pictureid=19822
ja edessä on samanlaisesta teräslenkistä tehty "liukukita"
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=123&pictureid=5053
Mutta kyllähän rauta kestää! Samanhan se joutuu vedettävän ajoneuvon vetopistekkin kestämään.
teräs kestää pitkittäis suunnassa paremmin vetävää voimaa kuin työntävää voimaa. hyvänä esimerkkinä hieman vääntynyt raidetanko ja simpukalta tuleva tanko mm. toyotan ohjauksessa. miten lie onko tälläisellä vinssi systeemillä varustetuissa autoissa ollut ongelmia rungon vääntymisen kanssa? ainakaan kovin mätään runkoon en tuollaista lähtisi virittelemään
Vihavainen
17.02.2009, 21:00
minulla on tehty noin kuin vihavaisen ensimmäiset kuvat 2 sivulla . minulla on takavinssi takavinssinä ja tarvittaessa etuvinssinä eli kisoissa normaalisti taakse ja jos etuvinssi pettää niin vaijeri eteen. vaijeri kulkee sellaisia traktori kaupasta ostettujen lenkkien kautta eteeen.lukitus tappi tulee takakontin läpi millä lukitaan pylpyrä. ei kyllä käynyt mielessä tuo kaksi vaijeria samassa kidassa asia voi olla et jarruttaa rullakitaa mut siitäpä tuon näkee kun kerkeisi testaamaan.
Kokeilahan ja kerro sitten miten kävi kahden vaijerin kanssa. En usko että olisi ongelma. Jos Jeeperillä pelittää kivasti pelkän metallilenkin kanssa.
Ja tuon vaijerin karkaamiseen auton alle. Voihan sitä ottaa vaikka pätkän narua tms. ja vetää valmiiksi ulos kidasta. Kun tulee tarve taaksepäin niin sitten narusta kiinni ja tappi pois. En usko että ongelmia auton alle karkaamiseen...
Pohtinen edelleen tuota kakkossivun ensimmäisiä kuviani. Toteutus ulospäin melko siisti ja kyllä se puskuri kestää...sehän riippuu miten sen rakentaa...
Tarkoitatko millaisia traktorikaupan lenkkejä?
Vihavainen
17.02.2009, 22:19
No niin. Mielipiteet kestävyydestä.
Itse puskuri 200x100 vahvuus 6mm. Vaijerin reiän kohta sisäsivut hitsataan umpeen levynpaloilla ja tapin reikä sopivasta putkesta. Näin tehdään täysin umpinainen.
Kidan levyt 10mm
Tuskinpa noita kidan levyjä enää noilla muutamalla hassulla pultilla tarvis laittaa...kuitenkin koko takasyrjästä hitsataan puskuripalkkiin kiinni.
Kitarullat toki vaihdettaviksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1291&pictureid=19836
-Jarkko-
18.02.2009, 02:22
Täältä sivusta vaan huutelen kokonaan vinssittömänä että kannattaa varmaan kiinnittää noissa systeemeissä jonkinverran huomiota auton rungon kestävyyteenkin kun vetäviä/työntäviä voimia kohdistuu vinottain auton pituusakseliin nähden... Isolla vinssillä ja välipyörillä/ohjureilla saattaa väärillä linjauksilla tulla tosipaikassa koko rungosta Zetan tai jonkun muun hassun kirjaimen muotoinen...
Illalla auton alla oleskellessani tulin siihen tulokseen että ken vetää vaijerin baijerin(vaikkakin Itävällassahan nää tehdään) helmen perseestä keulaan järkevästi, tekemättä rungon putkiin yhtään koloa tai reikää, on todellakin fakiiri tai se intialainen käärmeen lumooja on käyny soittamassa sen veijerin sinne auton alle. Ja pikaisella VKG haulla en löytänyt suomesta yhtään julkisesti toimivaa käärmeenlumoojaa. Jos jollain on tiedossa joku puoli-/tuttu ihmeiden tekijä tiedossa, voisi laittaa priva viestillä yhteystiedot mullekkin(normi fakiiri ei käy, tää kun on hevy-sarjan juttuja).
Onko ihan kuolleena syntynyt ajatus se, että vetää putkessa ohjaamon läpi...kardaanitunnelin kylkeä pitkin pakosarjan ali ja sitten keulassa syylärin ali? Silloin ehkä vinssi saisi olla peräkontissa pohjan päällä eikä alla...?
Vihavainen
18.02.2009, 11:05
Ja pikaisella VKG haulla en löytänyt suomesta yhtään julkisesti toimivaa käärmeenlumoojaa. Jos jollain on tiedossa joku puoli-/tuttu ihmeiden tekijä tiedossa, voisi laittaa priva viestillä yhteystiedot mullekkin(normi fakiiri ei käy, tää kun on hevy-sarjan juttuja).
Hei, mut meikäläinenhän on melkein meedio... :) Eiköhän nuo käärmeetkin menisi...ainut vaan etten osaa soittaa...kuin auton radioo ja suutani. Mut jos kanavavalinta olisi oikein???
sitten keulassa syylärin ali? Silloin ehkä vinssi saisi olla peräkontissa pohjan päällä eikä alla...?
Joo vinssinpaikkahan on ihan ilmiselvästi jo tehtaalla suunniteltu mersuun siihen kuskin penkin taakse josta kuski itse saa käytettyä rummun vapautushantaakia. Ja todellakin ohjaamon puolelle eikä mahan alle, kuka hullu sinne nyt sähkövirveliään kehtais laittaa.
Siinä kuskin penkin takana ne lattia on sitäpaitsi kaikista tukevin.
Mutta tuo syylärin ali... eli syyläriä vissiin oltas nostamassa ylöspäin? On muuten ahdas kolo... ja kuten tuossa ylempänä jo manasin että ken vetää vaijerin baijerin(vaikkakin Itävällassahan nää tehdään) helmen perseestä keulaan järkevästi, tekemättä rungon putkiin yhtään koloa tai reikää, on todellakin fakiiri
Vihavainen
18.02.2009, 12:34
Pitääkös tehdä isojakin hommia jos sen vinssin laittas sisälle. Ajattelin vain noita kiinnityksiä? Ei taida kori kestää sitä mitä pitäisi...
Autonosturimies
06.03.2009, 21:46
Laitat ohjainrullat takana sijaitsevan pylpyrän kohdalle vinssiltä tulevaan vaijeriin niin ,että vaijeri on suorassa vinssiin nähden.
Autonosturimies
06.03.2009, 22:07
Mutta eikö eteenpäinkin vinssaus ole tuolla asennustavalla myös kaksi kertaa hitaampaa?
Eteenpäin vinssaus ei ole hitaampaa koska takana oleva pylpyrä muuttaa vain vaijerin kulkusuuntaa.Jos eteenpäin vinssatessa laitat vielä pylpyrän puuhun ja vaijerinpään takaisin autoon niin silloin tilanne on sama kuin taaksepäin vinssatessa.
Kuulostaskos loogiselta?
Jeep-Ukko
07.03.2009, 10:08
onkos muuten kukaan tullu miettineeksi minkälaiset voimat kohdistuu tuohon taka puskuriin/runkoon kun käysillä vinssaa eteen päin eikä auto suostu liikkumaan. minun matikalla 5500kg vetävä vinssi saa aikaan 11000kg kuorman tuohon rungon taka päähän/puskuriin. liekkö ihan terveellistä?
Minun mielestäni takapäähän kohdistuu VAIN tuo 5500 kg.
Ja etu päähän tuo 11000 kg.
Taakse vinssatessahan se voima kaksinkertaistuu, kun tulee puussa kiinni olevan pylpyrän kautta.
Piirros kuva ajatuksista http://kuvablogi.com/nayta/1770312/
---
EDIT
Vai mitenkäs se nyt menikään???? En ole nyt ihan varma...
Eteenpäin vinssatessa:
Jos auto on KOKONAAN JUMISSA, niin taitaa se silloin kohdistua taakse se 11000 kg...
Taakse päin vinssatessa:
Eteenkin kohdistuu se 11000 kg?
Vai pelkästään se 5500 kg, koska tuolla puun luona on se 11000 kg??
Joo, meen jo itekin ihan sekaisin, ei pitäis liikaa miettiä.....
--------------------------------------------------------------------------------
No niin. Mielipiteet kestävyydestä.
Itse puskuri 200x100 vahvuus 6mm. Vaijerin reiän kohta sisäsivut hitsataan umpeen levynpaloilla ja tapin reikä sopivasta putkesta. Näin tehdään täysin umpinainen.
Kidan levyt 10mm
Ei h#l"e¤t%, ei tommosta palkkia autoon (maansiirtokärryn runkoon lieneis sopivampaa) Toi 200x100x6 RHS painaa 26,4 kg/m
Mulla HJ:ssa Come up 12000 edessä ja oma mekaaninen takana. Sanoisin erttäin toimivaksi yhdistelmäksi.
Onhan se pylpyrä siellä takana eteenpäin vedettäessäkin ja nimenomaan rungossa.
Vetovoima puussa 5500kg ja pylpyrässä 11000. Taaksepäin vedettäessä pylpyrällä on tuossa esimerkissä se 11000 kg joka autossa jakautuu kahteen kohtaan á 5500 kg. Näin äkkiä maalaisjärjellä mukamas ajateltuna. :rolleyes:
Autonosturimies
07.03.2009, 10:50
Onhan se pylpyrä siellä takana eteenpäin vedettäessäkin ja nimenomaan rungossa.
Vetovoima puussa 5500kg ja pylpyrässä 11000. Taaksepäin vedettäessä pylpyrällä on tuossa esimerkissä se 11000 kg joka autossa jakautuu kahteen kohtaan á 5500 kg. Näin äkkiä maalaisjärjellä mukamas ajateltuna. :rolleyes:
Kyllä , pitää paikkansa.eteenpäin vinssatessa voima kertautuu vasta kun pylpyrä tulee mukaan ja vaijerinpää autoon kiini.
Jeep-Ukko
07.03.2009, 10:53
Onhan se pylpyrä siellä takana eteenpäin vedettäessäkin ja nimenomaan rungossa.
Vetovoima puussa 5500kg ja pylpyrässä 11000. Taaksepäin vedettäessä pylpyrällä on tuossa esimerkissä se 11000 kg joka autossa jakautuu kahteen kohtaan á 5500 kg. Näin äkkiä maalaisjärjellä mukamas ajateltuna. :rolleyes:
Juu aivan. Täytyy ylempänä olevat omat ajatelmat vetää pois....
Ja korjata, eli jotensakin näin.
Eteenpäin.
Vinssin petiin kohdistuu 5500 kg
Puuhun 5500 kg.
Jolloin taka puskuriin (siellä minun kuvassa piste A) kohdistuu 11000 kg.
Taakse päin.
Vinssin petiin 5500 kg.
Etu rungon (piste B) 5500 kg.
Puuhun 11000 kg.
Kun ei ole insinöörin taidoilla pilattu...:o
Tuossa vielä kuvatus http://kuvablogi.com/nayta/1770351/
Autonosturimies
07.03.2009, 11:26
Juu aivan. Täytyy ylempänä olevat omat ajatelmat vetää pois....
Ja korjata, eli jotensakin näin.
Eteenpäin.
Vinssin petiin kohdistuu 5500 kg
Puuhun 5500 kg.
Jolloin taka puskuriin (siellä minun kuvassa piste A) kohdistuu 11000 kg.
Taakse päin.
Vinssin petiin 5500 kg.
Etu rungon (piste B) 5500 kg.
Puuhun 11000 kg.
Muuten ihan jees ,mutta pisteeseen A kohdistuu 5500kg, ei 11000.
Kyllä siihen pisteeseen a kohdistuu meikäläisenkin älyämisyrityksellä 11000kg eteenpäin vetävä voima, eihän se pylpyrä siinä tiedä onko se kiinnii autossa vai puussa auton takana.
Autonosturimies
07.03.2009, 13:56
Kyllä siihen pisteeseen a kohdistuu meikäläisenkin älyämisyrityksellä 11000kg eteenpäin vetävä voima, eihän se pylpyrä siinä tiedä onko se kiinnii autossa vai puussa auton takana.
ahas, no tuota. Vinssi vetää 5500kg, mistäs sinä sen toisen 5500kg loihdit?
Rausku4x4
07.03.2009, 14:15
Muistaakseni cros4wd:n G Mersussa oli suhteellisen jännästi vinssi jonka muistaakseni sai 4 suuntaa vetämään :D Tästä toteutuksesta en kyllä paljoa enään muista mutta jos jollain on kuvia tästä?
ahas, no tuota. Vinssi vetää 5500kg, mistäs sinä sen toisen 5500kg loihdit?
Vinssistä pylpyrälle menevässä vaijerissa on 5500kg voima ja pylpyrältä eteenpäin lähtevässä 5500kg. 5500+5500 =11000
Rekisteröimätön
07.03.2009, 17:43
Vinssistä pylpyrälle menevässä vaijerissa on 5500kg voima ja pylpyrältä eteenpäin lähtevässä 5500kg. 5500+5500 =11000
Se on se yksi ja sama 5500kg joka on molemminpuolin pylpyrää...Ei vetovoima tuossa vielä tuplaannu...Eikäs siten pylpyrään vaikuttava voimakaan
Nyybikin miettii asian uudelleen vielä kerran...kyllä se pylpyrä tuplaa sen voiman oli ne vaijerin/narun päät molemmat autossa tai puussa kiinni (poislukien pylpyrän käyttö pelkkänä taittopyöränä joka ei tähän liity mitenkään)eli kyllä siihen tulee se 11000kg...eikös pylpyrää muuten yleensä käytetä juuri vetovoiman lisäämiseen? :confused:
Tässä olis ilmeisesti jonkun Mythbustersin paikka todeta tapaus...:D
Autonosturimies
07.03.2009, 18:45
Nyybikin miettii asian uudelleen vielä kerran...kyllä se pylpyrä tuplaa sen voiman oli ne vaijerin/narun päät molemmat autossa tai puussa kiinni (poislukien pylpyrän käyttö pelkkänä taittopyöränä joka ei tähän liity mitenkään)eli kyllä siihen tulee se 11000kg...eikös pylpyrää muuten yleensä käytetä juuri vetovoiman lisäämiseen? :confused:
Tässä olis ilmeisesti jonkun Mythbustersin paikka todeta tapaus...:D
Se riippuu ihan siitä missä vaijerin loppupää on, tuplaako vetovoiman vai ei ,kun mukana on pylpyrä...
Niin...tässä tapauksessahan nyt ei ollutkaan kyse vaijerissa olevan vetovoiman määrästä vaan runkoon kohdistuvasta voimasta.
Autonosturimies
07.03.2009, 18:59
Niin...tässä tapauksessahan nyt ei ollutkaan kyse vaijerissa olevan vetovoiman määrästä vaan runkoon kohdistuvasta voimasta.
aivan, mutta tapauksessa a:n kohdistuva voima on 5500kg.
Ei kyl ymmärrä miks kun teknisesti nuo molemmat on sama tapahtuma, liikkuva osa vaan on eri. Mites ne voimat vaihtelee noissa tapauksissa? Minusta tuossa ei muutu kuin autoa liikuttava voima, ei pylpyrään kohdistuva. :confused:
Joo, väärässä olin.
Pylpyrällä jostain vetäessä nopeus puolittuu ja voima tuplaantuu.
Tuossahan A:n toimiessä kääntöpyöränä ei tapahdu kumpaakaan.
Autonosturimies
07.03.2009, 21:48
Joo, väärässä olin.
Pylpyrällä jostain vetäessä nopeus puolittuu ja voima tuplaantuu.
Tuossahan A:n toimiessä kääntöpyöränä ei tapahdu kumpaakaan.
juuri näin, vaijeri vain muuttaa kulkusuuntaa. Tapauksessa B voima tuplaantuu ja nopeus hidastuu. runkoon kohdistuva voima on silloin 11000kg koska vaijerin molemmat päät ovat samassa kappaleessa kiinni. Tämähän olikin jo selevä tappaus.
No ei,se pylpyrä kun ei ymmärrä onko puussa vai auton rungossa...Vetoteho on sen 5500 eteen mutta taittopisteessä on tuplavoima vaikkei liikettä olekaan.Eli pylpyrä pyrkii eteenpäin puolella nopeudella vaikka olisi kuinka rungossa kiinni...
Alkaa olla pönttö sekaisin pikkuhiljaa,taisin olla väärässä kun luulin olevani väärässä :D
Miettikoon hevonen, sillä on isompi pää ;)
Autonosturimies
08.03.2009, 10:34
No ei,se pylpyrä kun ei ymmärrä onko puussa vai auton rungossa...Vetoteho on sen 5500 eteen mutta taittopisteessä on tuplavoima vaikkei liikettä olekaan.Eli pylpyrä pyrkii eteenpäin puolella nopeudella vaikka olisi kuinka rungossa kiinni...
Ei taittopyörän tarvikkaan älytä ,että missä se on kiinni. Ratkaiseva tekijä A:n tapauksessa on se ,että mihin pisteeseen vaijerinpää on kiinitetty. Eteenpäin vinssatessa taittoyörä EI tuplaa voimaa, vaan köysi muuttaa vain kulkusuuntaa.Kun eteenpäin vinssatessa halutaan 11000kg veto täytyy toimia seuraavasti.Puuhun taittopyörä ja vaijerinpää taittopyörän kautta auton keulaan kiinni.
Autonosturimies
08.03.2009, 10:56
http://C:\Users\Arto\Pictures\2009-03-08
Ei nyt sotketa...ei ollut kyse vieläkään siitä vetotehosta, joka ei tuplaannu vaan siitä pylpyrän kautta auton runkoon kohdistuvasta voimasta joka näin maalaisjärjellä kyllä tuplaantuu.
Autonosturimies
08.03.2009, 11:25
Ei nyt sotketa...ei ollut kyse vieläkään siitä vetotehosta, joka ei tuplaannu vaan siitä pylpyrän kautta auton runkoon kohdistuvasta voimasta joka näin maalaisjärjellä kyllä tuplaantuu.
Kyllä se vaan vetotehollakin on vaikutus runkoon kohdistuvaan voimaan nähden. Tarkoitat siis ,että eteenpäin vinssatessa vedon ollessa 5500kg niin taittopyörässä on silloin 11000kg voima?
Jeep-Ukko
08.03.2009, 11:56
Kylläpäs minä sainkin ajatuksillani ison "riidan" aikaiseksi :D
Alkujaanhan Revu sanoi näin:
onkos muuten kukaan tullu miettineeksi minkälaiset voimat kohdistuu tuohon taka puskuriin/runkoon kun täysillä vinssaa eteen päin eikä auto suostu liikkumaan. minun matikalla 5500kg vetävä vinssi saa aikaan 11000kg kuorman tuohon rungon taka päähän/puskuriin. liekkö ihan terveellistä?
Eli lähtö kohtana oli, että auto on kokonaan täysin jumissa. Ei liiku mihinkään, vaikka kuinka yrittää vinssata siellä edessä olevaa puuta kohti.
-----------
Eli periaatteessa asia voidaan ajatella näin:
Unohdetaan puut kokonaan, ja laitetaan vaijeri menemään sieltä taka pylpyrän kautta eteen kiinni.
Vinssi petiin kohdistuu 5500 kg.
Vaijerin etu kiinnitys kohtaan 5500 kg.
Taakse pylpyrän kiinnitykseen/runkoon 11000 kg.
Koska vinssi vetää 5500 kg, niin se kohdistuu vinssin petiin.
Ja suoraan vaijerin toiseen päähän auton keulaan menee sama 5500 kg.
Takana oleva pylpyrä kaksinkertaistaa vetovoiman, jolloin pylpyrän kiinikkeseen kohdistuu 11000 kg.
Ja kiva piirtää kuvia, vaikkei niistä mitään selviä: http://kuvablogi.com/nayta/1771987/
---
Ja jos joku haluaa leikkiä Myytinmurtajia, niin hommaa muutaman "kala puntarin" ja laittaa vinssin johonkin järeään palkkiin kiinni.
Palkin toisen päähän lenkki, johon saa tälläisen "kala puntarin" kiinni ja siihen puntariin se väli pylpyrä.
Vastaavasti vaijerin koukkuun puntari kiinni ja puntari köytetään vinssin luo.
Rupeaa vinssaan ja katsoo mitä puntarit näyttää :p:eek::cool:
Autonosturimies
08.03.2009, 12:09
http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img1771990.jpg (http://kuvablogi.com/nayta/1771990/)
No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg.
Laitoin kuvakkeen (toivottavasti saa selvää) Eli, sama asia kuin edellä on ,mutta hieman erilailla selvitetty. Siis 5T roikkuu vaijerissa , vaijeri kulkee puominkautta vinssille.Ilmeisestikkin joku on sitä mieltä ,että puomiin kohdistuu 10T kuorma.?
Asia voidaan toisellakin tapaa ilmaista.laitetaan painoksi vaikka 10t ja vedetään vinssillä se 5000kg minkä nyt vinssi vetää.paino ei nouse maasta kun vinnsin veto on vain puolet taakan painosta.Paljonko on puomiin kohdistuva voima?
Siihen nosturin varteen kohdistuu voima, jonka suuruus ja suunta määräytyy vinssin vetovoiman vektorin ja kuormaan kohdistuvan voiman vektorin summasta.
Samalla tavalla pylpyrään kohdistuva voima määräytyy. Eli jos vinssistä pylpyrään ja vaijerin päästä pylpyrään kulkevat suunnat on samaan suuntaan niin voima pylpyrässä on 2x alkuperäinen voima.
Nosturikuvassa, jos puomin kulma on 45 astetta ja kuorma sen 5t niin siihen puomiin kohdistuu noin 92390 newtonia 22,5 asteen kulmassa pystytasosta. Olettaen, että vaijeri kulkee puomin suuntaisesti vinssiltä puomin nokkaan.
Nyt on viime vektorilaskennasta jo hiukan aikaa niin joku vois laskea uudestaankin:rolleyes:
Kai se vaaka kumminkin kertoo sen KUORMAN PAINON, eikä nosturiin kohdistuvaa voimaa.
Autonosturimies
08.03.2009, 13:44
Kai se vaaka kumminkin kertoo sen KUORMAN PAINON, eikä nosturiin kohdistuvaa voimaa.
Mielenkiintosta...Nosturissa on vaaka joka kertoo puomiin kohdistuvan kuorman. 5T kuormalla vaaka näyttää 5T. otit sen läheltä tai kauempaa.Puomin kuormitus mitataan puominnosto sylintereista, toisin sanoen öljynpaineesta.Puominkulmasta riippuen osa puominpainosta lisääntyy painoksi nostettavan taakan päälle.Nostoarvojen puitteissa kun puomia nostetaan ja lasketaan niin vaaka ei missään vaiheessa näytä 10T kuormaa puomille..Vaijeri kulkee vinssiltä puominpäätä kohden puominsuuntaisesti josta kääntöpyörän avulla käännetään kulkemaan pystysuorassa taakkaakohden.Puominpäässä sijaitseva kääntöpyörä EI lisää vinssin vetotehoa. ainoa keino millä saadaan lisää nostotehoa on se ,että lisätään köysikertoimia koukun ja puominpään välillä.
Tässäpä sitä riittääkin miettimistä...
Eihän tässä kukaan väitäkään, että vinssin vetovoima jotenkin muuttuisi vaan kysymys kuului "Minkälainen voima kohdistuu nosturin puomiin"
Koitahan nyt päättää puhutaanko voimista vai painoista. Ja vielä mihin kohtaan kohdistuvista voimista niin laskeskellaan sitten.
Autonosturimies
08.03.2009, 14:17
Eihän tässä kukaan väitäkään, että vinssin vetovoima jotenkin muuttuisi vaan kysymys kuului "Minkälainen voima kohdistuu nosturin puomiin"
Koitahan nyt päättää puhutaanko voimista vai painoista. Ja vielä mihin kohtaan kohdistuvista voimista niin laskeskellaan sitten.
Pitääkö rueta rautalangasta vääntämään? Jos ei ole painoa niin ei niitä voimiakaan tyhjästä ilmaannu. Minäpä koitan tässä kehitellä miten saisin sinulle kerrottua asian oikeen perusteellisesti. Tietäsin vain mikä tässä oikein menee yli ymmärryksen.
No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg.
Eli lähtö kohtana oli, että auto on kokonaan täysin jumissa. Ei liiku mihinkään, vaikka kuinka yrittää vinssata siellä edessä olevaa puuta kohti.
Mikäs ero näillä nyt sitten on?:confused:
Rekisteröimätön
08.03.2009, 14:34
No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg.
Eli lähtö kohtana oli, että auto on kokonaan täysin jumissa. Ei liiku mihinkään, vaikka kuinka yrittää vinssata siellä edessä olevaa puuta kohti.
Mikäs ero näillä nyt sitten on?:confused:
Niin justiinsa. Hommatkaahan vaakat väliin niin katsotaan mitä ne näyttää.
Kyllä olen tuon autonosturimiehen kanssa samoilla linjoilla asiassa.
Autonosturimies
08.03.2009, 14:48
Niin justiinsa. Hommatkaahan vaakat väliin niin katsotaan mitä ne näyttää.
Kyllä olen tuon autonosturimiehen kanssa samoilla linjoilla asiassa.
Myönnän toki olevani väärässä mikäli aihetta moiseen ilmaantuu.
Työkseni kun päivästä toiseen näpertelen pylpyröiden ja köysien kanssa niin olen mieleipiteeni asian tiimoilta kertonut siltä pohjalta mikä minun mielestäni on järkeen käyvä selitys. Sitä paitsi , asiat tässä riitelee, ei ihmiset.
Samsonite
08.03.2009, 15:02
Tarttee käyvvä hakemassa sipsiä ja kalijaa.
Pylpyrän kohdalla on ihan sama voima riippumatta onko se vaijeri kiinni nokassa vai puussa. Ratkaisevaa on voiman suunta mutta sehän pysyy samana kun vaijeri kulkee samassa kulmassa koko ajan. Se ero on, että rungon etuosan kiinnikkeen sijasta voima kohdistuu akseleihin tai mistä se kottero nyt kiinni onkin.
Lasketaan yhteen:
Vinssi vetää pylpyrää 50 000N + puuhun kohdistuu 50 000N voima= Pylpyrässä vaikuttaa 100 000N voima. Auton jumikohtaan kohdistuu 50 000N.
Kuten tästä huomaa niin vinssin voima ei kasva eikä puuhun kohdistuva voima kasva mutta siihen pylpyrään kohdistuu kaksi samaan suuntaan vaikuttavaa 50 000 Newtonin voimaa.
Jos pannaan pylpyrä kiinni auton takana olevaan puuhun, vaijerin pää kiinni auton edessä olevaan puuhun niin mitäs sitten?
Vinssistä tulee pylpyrään 50 000N, edessä olevan puun ja pylpyrän välissä on 50 000N, pylpyrästä takana olevaan puuhun hohdistuu 100 000N. Eli autoon kohdistuu 50 000N taaksepäin suuntautuva voima.
Pannaan vielä tämä. Vaijerin koukku on kiinni autossa ja pylpyrä takana olevassa puussa.
Taas vinssistä 50 000N pylpyrään, koukusta 50 000N pylpyrään = 100 000N takana olevaan puuhun. Mutta nyt siitä koukusta tuleva voima ei vaikutakkaan puuhun vaan autoon niin silloin koko takapuuhun vaikuttava 100 000N vaikuttaa myös autoon. Edelleenkään vinssin vetovoima ei muutu mihinkään mutta autoon vaikuttaakin 100 000N taaksepäin vetävä voima.
Comprende?
Jeep-Ukko
08.03.2009, 16:04
Tarttee käyvvä hakemassa sipsiä ja kalijaa.
:D:D:D Kannatetaan :D:D:D
Autonosturimies
08.03.2009, 16:48
Pylpyrän kohdalla on ihan sama voima riippumatta onko se vaijeri kiinni nokassa vai puussa. Ratkaisevaa on voiman suunta mutta sehän pysyy samana kun vaijeri kulkee samassa kulmassa koko ajan. Se ero on, että rungon etuosan kiinnikkeen sijasta voima kohdistuu akseleihin tai mistä se kottero nyt kiinni onkin.
Lasketaan yhteen:
Vinssi vetää pylpyrää 50 000N + puuhun kohdistuu 50 000N voima= Pylpyrässä vaikuttaa 100 000N voima. Auton jumikohtaan kohdistuu 50 000N.
Kuten tästä huomaa niin vinssin voima ei kasva eikä puuhun kohdistuva voima kasva mutta siihen pylpyrään kohdistuu kaksi samaan suuntaan vaikuttavaa 50 000 Newtonin voimaa.
Jos pannaan pylpyrä kiinni auton takana olevaan puuhun, vaijerin pää kiinni auton edessä olevaan puuhun niin mitäs sitten?
Vinssistä tulee pylpyrään 50 000N, edessä olevan puun ja pylpyrän välissä on 50 000N, pylpyrästä takana olevaan puuhun hohdistuu 100 000N. Eli autoon kohdistuu 50 000N taaksepäin suuntautuva voima.
Pannaan vielä tämä. Vaijerin koukku on kiinni autossa ja pylpyrä takana olevassa puussa.
Taas vinssistä 50 000N pylpyrään, koukusta 50 000N pylpyrään = 100 000N takana olevaan puuhun. Mutta nyt siitä koukusta tuleva voima ei vaikutakkaan puuhun vaan autoon niin silloin koko takapuuhun vaikuttava 100 000N vaikuttaa myös autoon. Edelleenkään vinssin vetovoima ei muutu mihinkään mutta autoon vaikuttaakin 100 000N taaksepäin vetävä voima.
Comprende?
Toisin sanoen meinaat ,että puomiin vaikuttaa 5t taakalla 10T kuorma? Mihin se voima katoaa kun sitä ei vaakassa sitä ei näy ? ja kun rakenteellinen lujuuskerroin on 1.1-1.2
Niin 5T kuormallahan puomissa ois järettömät ylikuormat.
Siis sen vaakan tehtävä on kait punnita sitä kuormaa eikä mittailla erilaisia voimia tai suoraan sylinterin painetta. Eikö? Ei sitä pidä sekottaa voimiin.
Tuskin se vaaka pelkästään sylintereiden paineita mittaa. Ajatteleppa nyt. Jos sulla on pilkki ihan pystyssä niin paljonko se vaatii sylinteriin painetta verrattuna siihen, että kurkotat samaa kappaletta vaakatasosta.
Sitten jos sulla on pilkki pystyssä ja vedät vinssillä sitä 5t kuormaa ylöspäin. Paljonko vinssissä on vetoa? 5t. Paljonko siihen ylhäällä olevaan rissaan vaikuttaa? 10t. 5t kuorma + 5t veto puomin toiselta puolelta.
Mutta jos ajatellaan asiaa puomin tyven kannalta kun pilkki on kohti taivasta. Jos vinssi on kiinni puomissa niin tyveen kohdistuu 5t. Jos vinssi taas on muussa rakenteessa tai vaikka maassa kiinni niin tyveen voimaa tulee tuplat. Mutta rissassa on koko ajan se 10t.
Autonosturimies
08.03.2009, 17:58
Siis sen vaakan tehtävä on kait punnita sitä kuormaa eikä mittailla erilaisia voimia tai suoraan sylinterin painetta. Eikö? Ei sitä pidä sekottaa voimiin.
Tuskin se vaaka pelkästään sylintereiden paineita mittaa. Ajatteleppa nyt. Jos sulla on pilkki ihan pystyssä niin paljonko se vaatii sylinteriin painetta verrattuna siihen, että kurkotat samaa kappaletta vaakatasosta.
Sitten jos sulla on pilkki pystyssä ja vedät vinssillä sitä 5t kuormaa ylöspäin. Paljonko vinssissä on vetoa? 5t. Paljonko siihen ylhäällä olevaan rissaan vaikuttaa? 10t. 5t kuorma + 5t veto puomin toiselta puolelta.
Mutta jos ajatellaan asiaa puomin tyven kannalta kun pilkki on kohti taivasta. Jos vinssi on kiinni puomissa niin tyveen kohdistuu 5t. Jos vinssi taas on muussa rakenteessa tai vaikka maassa kiinni niin tyveen voimaa tulee tuplat. Mutta rissassa on koko ajan se 10t.
Kyllä se vaan mittaa sylinterien painetta. ja puomiin kohdistuva voima näkyisi vaakassa. Sitä vartenhan se koneessa on.. kun 5t roikotat niin vinssin veto on 5t ja puominpäässä edelleenkin sama 5t.
sama 5t molemminpuolin puomia.
sama 5t molemminpuolin puomia
On yhteensä?
Jeep-Ukko
08.03.2009, 18:12
Ja NOSTURI MIES kysyy miksi vaaka näyttää silti vain 5t?
No, koska vinssin vetämä 5t menee puomin suuntaisesti puomin tappeihin ja näin ollen nosturin alavaunuun.
Vaijerin jatkeena oleva 5t paino vetää puomia alaspäin sylintereitä vasten, jolloin vaaka tunnistaa vain tämän taakan.
Todellisuudessa nosturiin kohdistuu tuo 10t, vaikka vaaka tunnistaa nostettavan taakan 5t.
Nyt pitää nostaa hattua...Make teki kyllä niin tyhjentävän selvityksen että en lähdekkään huomenna mökille rakentamaan demonstraatiovälineitä ja virittelemään niitä kalavaakoja.:D Kiitos!
Autonosturimies
08.03.2009, 18:45
5t
Autonosturimies
08.03.2009, 18:47
Ja NOSTURI MIES kysyy miksi vaaka näyttää silti vain 5t?
No, koska vinssin vetämä 5t menee puomin suuntaisesti puomin tappeihin ja näin ollen nosturin alavaunuun.
Vaijerin jatkeena oleva 5t paino vetää puomia alaspäin sylintereitä vasten, jolloin vaaka tunnistaa vain tämän taakan.
Todellisuudessa nosturiin kohdistuu tuo 10t, vaikka vaaka tunnistaa nostettavan taakan 5t.
Kallistetaampa puomia. puomin tappeihin kohdistuva kuorma vähenee ja vaaka näyttää edelleenkin 5t.
Jeep-Ukko
08.03.2009, 18:58
Kallistetaampa puomia. puomin tappeihin kohdistuva kuorma vähenee ja vaaka näyttää edelleenkin 5t.
Edelleen vinssin vetämä, menee puomin suuntaisesti puomin tappiin...
Ja nostettava taakka kohdistuu sylintereihin...
On se puomi missä asennossa tahansa, se vaijeri menee puomin suuntaisesti.
Kallistetaampa puomia. puomin tappeihin kohdistuva kuorma vähenee ja vaaka näyttää edelleenkin 5t.
Mitäs luulet sen sylinterin paineelle käyvän vaikka vaaka näyttääkin 5t?
Kyllä sun nyt vaan pitää unohtaa se vaaka kun se ei liity tähän asiaan millään lailla. Totta kai se vaaka näyttää koko ajan 5t jos siellä kerran on koukussa 5t kiinni. Sehän kai sen tehtävä on. Mutta millään sen vaakan lukema nyt vaan ei liity sylinterin paineeseen eikä nosturin eri osiin vaikuttaviin voimiin. Paitsi, että kun vaakassa on isompi numero niin voimatkin on isommat. Voimien suunnista ja suuruksista se lukema ei kerro mitään.
Autonosturimies
08.03.2009, 19:44
Mitäs luulet sen sylinterin paineelle käyvän vaikka vaaka näyttääkin 5t?
Kyllä sun nyt vaan pitää unohtaa se vaaka kun se ei liity tähän asiaan millään lailla. Totta kai se vaaka näyttää koko ajan 5t jos siellä kerran on koukussa 5t kiinni. Sehän kai sen tehtävä on. Mutta millään sen vaakan lukema nyt vaan ei liity sylinterin paineeseen eikä nosturin eri osiin vaikuttaviin voimiin. Paitsi, että kun vaakassa on isompi numero niin voimatkin on isommat. Voimien suunnista ja suuruksista se lukema ei kerro mitään.
No täytyyhän sen kertoa kun kerran tietokone vlavoo kuormitusastetta kokoajan, eikai se nyt ihan turha kapistus ole.
No väännä sitten mulle rautalangasta miten se kone tietää sylinterin paineen perusteella paljonko koukussa roikkuu.
Multa loppu jo rautalanka.
Rekisteröimätön
08.03.2009, 20:10
Toisin sanoen meinaat ,että puomiin vaikuttaa 5t taakalla 10T kuorma? Mihin se voima katoaa kun sitä ei vaakassa sitä ei näy ? ja kun rakenteellinen lujuuskerroin on 1.1-1.2
Niin 5T kuormallahan puomissa ois järettömät ylikuormat.
-Kyllä varmuuskerroin on nostovälineissä 3:n luokkaa (hissit/nosturit)
-Voima ja paino on 2 eri asiaa, Paino=kg tulee taakasta ja Voimat=paino*vakiokiihtyvyys=Newton, niiden suunnan ja kulmien mukaan vaikuttaa eri kohtiin eri suuruisilla voimilla.
Tuliko ymmärrettävästi...:)
T:kinneus nyybi
Autonosturimies
08.03.2009, 20:16
-Kyllä varmuuskerroin on nostovälineissä 3:n luokkaa (hissit/nosturit)
-Voima ja paino on 2 eri asiaa, Paino=kg tulee taakasta ja Voimat=paino*vakiokiihtyvyys=Newton, niiden suunnan ja kulmien mukaan vaikuttaa eri kohtiin eri suuruisilla voimilla.
Tuliko ymmärrettävästi...:)
T:kinneus nyybi
Nostoapuvälineissä on varmuuskertoimet 4 ja 7 välillä. nostureissa 1.2 suunnilleen.
Nostoapuvälineissä on varmuuskertoimet 4 ja 7 välillä. nostureissa 1.2 suunnilleen.
Taas on pullat ja vellit sekaisin. Ylikuorman estävä laite säädetään jotakuinkin noihin arvoihin. Varmuuskerroin on sitten jotain muuta. Vai väitätkö, että määräaikaistarkastuksessa koekuormitetaan nosturit lähes hajoamispisteeseen.
Lukemista:
Otteita standardista SFS 4261 Nostureiden koekäyttö ja koekuormitus (vahvistettu 1978-09-04)
Kohta 2 KOEKUORMITUS
2.1 Nosturin ensimmäisen tarkastuksen yhteydessä on nosturi kuormitettava kuormalla, joka määräytyy nosturin suurimman sallitun kuorman (SSK) perusteella seuraavasti:
Suurin sallittu kuorma
t
Koekuorma
t
alle 20
1,25 x SSK
20 ... 50
SSK + 5
yli 50
1,10 x SSK
Jos nosturin suurin sallittu kuorma muuttuu nostosäteen, puomin pituuden, vaihteen asennon tms. muuttuessa, on nosturi kuormitettava suurimpia rasitustiloja vastaavilla kuormilla.
Huom. Esimerkiksi koneiston suurin rasitustila syntyy nosturin suurimmalla sallitulla köysikuormalla, puomin koekuorma määräytyy suurimman jännityksen aiheuttavan kuormitusasennon perusteella ja koko nosturin suurin rasitustila nosturin vakavuuden suhteen suurimman monentin aiheuttavan kuorman perusteella.
2.2 Koekuormitus on voitava tehdä huolimatta sellaisista laitteista, jotka normaalikäytössä rajoittavat kuorman suuruuden. Koekuormituksen jälkeen säädetään ylikuorman estävän laite katkaisemaan kuormaa ja kuormamomenttia suurentavat liikkeet viimeistään kohdassa 2.1 tarkoitetulla koekuormalla. Nostureissa, joissa ylikuormituksen seurauksena saattaa olla kaatumisvaara, on ylikuorman estävä laite säädettävä katkaisemaan viimeistään 10% ylikuormalla.
Autonosturimies
08.03.2009, 20:58
[QUOTE=-MAKE-;540632]. Ylikuorman estävä laite säädetään jotakuinkin noihin arvoihin. Varmuuskerroin on sitten jotain muuta. Vai väitätkö, että määräaikaistarkastuksessa koekuormitetaan nosturit lähes hajoamispisteeseen.
En väitä , määräaikaistarkastuksessa todetaan kuormanvalvontalaitteen näyttämä siis, taakanpaino,kuormitusaste,säde. sekä se hetki jolloin kuormanvalvontalaite katkaisee kuormituksen kasvamisen. eli kuormitus kun on 75% niin laulu seis.Joissakin maissa vastaavaluku on 85%.
25% ylikuormalla testaavat tehtailla koneen lähtiessä maalimalle. Jos kerroin ois 3 sehän tarkottas sitä 50tonnin nosturi pitäs kestää vielä 150t..Eikö totta...Ei mun mielestä noin paljoo ilmaa välissä ole.
Mr_Peace
08.03.2009, 22:25
Kyllä nyt taitaa -MAKE- olla oikeassa ihan jo perus fysiikanlakien mukaan, johan nuo perus asiat opetetaan yläasteen fysiikassa, ilman tosin noita vektorilaskuja. Niitäkin tullut jotain laskettua AMK:ssa ja näin hatarien muistikuvien perusteella asia menisi juuri kuten -MAKE- asian esitti.
Rekisteröimätön
08.03.2009, 22:32
Ja NOSTURI MIES kysyy miksi vaaka näyttää silti vain 5t?
No, koska vinssin vetämä 5t menee puomin suuntaisesti puomin tappeihin ja näin ollen nosturin alavaunuun.
.
Ai miten niin tappeihin menee? Ei vaijerilla puomia taakkepäin vedetä. Ohan rissa akselinympärillä joka pyörii vaijerin mukana.Miten sillä saat vetoa taaksepäin? Kysyn vaan?
lavanelikko
08.03.2009, 22:48
Kyllä nyt taitaa -MAKE- olla oikeassa ihan jo perus fysiikanlakien mukaan, johan nuo perus asiat opetetaan yläasteen fysiikassa, ilman tosin noita vektorilaskuja. Niitäkin tullut jotain laskettua AMK:ssa ja näin hatarien muistikuvien perusteella asia menisi juuri kuten -MAKE- asian esitti.
Juurikin näin ja vielä kun muistaa, että jokaiseen voimaan vaikuuttaa tyhtäsuuri vastavoima niin ollaan jo pitkällä.
Ja lienee noissa nostureiden vaakoissa useampi kuin yksi anturi, joista tietokonen sitten laskee sen puomin päässä roikkuvan taakan painon...
Rekisteröimätön
09.03.2009, 08:09
Ai miten niin tappeihin menee? Ei vaijerilla puomia taakkepäin vedetä. Ohan rissa akselinympärillä joka pyörii vaijerin mukana.Miten sillä saat vetoa taaksepäin? Kysyn vaan?
Kunhan nyt spekuloin nosturimiehen väitteitä vastaan, ja yritän pöyhiä hiilikasaan lisää hehkua, ei kaikkea kannata ihan kirjaimellisesti ottaa. ;D
-----------
Mutta se on tosi, että 5t vinssi vetää ja 5t kuorman paino, on rissa pyörään kohdistuu 10t.
-MAKE-:lla on asiasta kirjoitettu täysin faktat miten se menee.... ja näköjään osaa muutenkin paremmin nää laskenta jutut ja fysiikian lait.
Jeep-Ukko Nyymi
Rekisteröimätön
09.03.2009, 11:25
Tässä alkaa olemaan jo aika sekaisin, koitentaan vähän tarkentaa.
Eli paljon kuvassa1. kohdistuu vetoa pylpyrän kiinnitykseen? 100N 150N vai 200N?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Four_pulleys.svg?uselang=fi
Mielipiteitä yhden vinssin tekniikasta ja asennuksesta?
Pääsääntöisesti mielipide on kai ollut että taakse pylpyrä, jolta koukku eteen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1291&pictureid=19156
Eli jotenkin näin? Tarvitseeko taakse rullakitaa? Ja taakse vinssatessa takapuskurin pylpyrä jää lähestulkoon käyttämättä?
Ihan en ole tuota taaksepäin vinssausta hoksannut, tuolla systeemillä. Ainakin se on kaksi kertaa hitaampaa kuin suoralla vaijerilla kun vaatii sen pylpyrän vinssauspisteeseen.
Mutta eikö eteenpäinkin vinssaus ole tuolla asennustavalla myös kaksi kertaa hitaampaa?
Palaan tähän alkuperäiseen kysymykseen ja esitän jatkokysymyksen...
Voisko kuvan vinssi olla sopivasti vinossa jolloin naru kulkisi vinssiin nähden kohtisuoraan ja naru kelautuisi nätisti ??
Jollei, ni miksei ?? Rupeeko esim. auton runko meneen kaarelle armottomasta vinssauksesta johtuen ??
Rekisteröimätön
09.03.2009, 12:27
Tässä alkaa olemaan jo aika sekaisin, koitentaan vähän tarkentaa.
Eli paljon kuvassa1. kohdistuu vetoa pylpyrän kiinnitykseen? 100N 150N vai 200N?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Four_pulleys.svg?uselang=fi
Jos katotaan kuvaa 1. niin voima pylpyrän kanssa on sama,niin mitä hyötyä on vinssata
Kaksinkertaisen vaijerilinja + yksi taittopyörä
http://www.cros4wd.com/taittopyorat_arb.shtml
Tässä alkaa olemaan jo aika sekaisin, koitentaan vähän tarkentaa.
Eli paljon kuvassa1. kohdistuu vetoa pylpyrän kiinnitykseen? 100N 150N vai 200N?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Four_pulleys.svg?uselang=fi
Voiman ja vastavoiman yhteen laskettu tulos eli jotakuinkin 100N+100N. Eli se sininen nuoli plus punainen nuoli.
Miettikääpä vaikka köyden vetoa, missä kaikki vetäjät ovat yhtä heikkoja mutta toisessa joukkueessa vetäjiä on vain puolet enemmän eli yksinkertaistettuna vaikka 1 vastaa 2(kaksi)... Ei näitä tajutakseen tarvitse olla ydinfyysikko.
Tai että ladon kurkihirren yli heitetty hirttonaru ja samassa köydessä, toine toisessa päässä ja toinen toisessa, roikkuu kaverukset á90kg niin kuinka suuri voima siihen hirteen vaikuttaa? vastaus on jotain muuta kuin 90kg.
Voiman ja vastavoiman yhteen laskettu tulos eli jotakuinkin 100N+100N. Eli se sininen nuoli plus punainen nuoli.
Miettikääpä vaikka köyden vetoa, missä kaikki vetäjät ovat yhtä heikkoja mutta toisessa joukkueessa vetäjiä on vain puolet enemmän eli yksinkertaistettuna vaikka 1 vastaa 2(kaksi)... Ei näitä tajutakseen tarvitse olla ydinfyysikko.
Helpommin pystyy todeta kun ottaa tilantee et pylpyrän molemmin puolin sama paino 100N + 100N, molemmat vetää alaspäin jolloin pylpyrään vaikuttaa 200N voima... Vai olenko väärässä?
Rekisteröimätön
09.03.2009, 13:52
Elikkä jos otetaan vinssaustilanne
http://www.cros4wd.com/taittopyorat_arb.shtml
Kaksinkertainen vaijerilinja + yksi taittopyörä
Vinssi vetää 100N
pylpyrään kohistuu 200N voimaa.
áuton vetopisteeseen 100N voimaa.
Pylpyrän vetopiste ei anna periksi, niin autoon vaikuttava voima on silloin 200N
Olenko vielä kartalla?
lavanelikko
09.03.2009, 16:23
Elikkä jos otetaan vinssaustilanne
http://www.cros4wd.com/taittopyorat_arb.shtml
Kaksinkertainen vaijerilinja + yksi taittopyörä
Vinssi vetää 100N
pylpyrään kohistuu 200N voimaa.
áuton vetopisteeseen 100N voimaa.
Pylpyrän vetopiste ei anna periksi, niin autoon vaikuttava voima on silloin 200N
Olenko vielä kartalla?
Juuri näin.
Halleluja!!!:D
Perille meni.
Autonosturimies
09.03.2009, 20:49
Niinkai se sitten on kun kerran viisaammat näin väittää. Tuosta vinssin vinoon asennuksesta. Eipä sillä taida olla merkitystä kunhan vaan on kunnon kiinityspisteet.
zuk_newbie
11.03.2009, 18:15
MAKe:lla näyttä olevan fysiikka hallussa!
Yksi hyvä puoli systeemeillä jossa on vinssi takana ja vaijeri
taittopyörän kautta eteen on se että pystyy "ajamaan vajeria pitkin"
eli edessä taittopyörä kiintopisteeseen ja vaijeri takaisin autoon kiinni,
takana taittopyörä kiinni kiintopisteeseen.
Vaijerin kiristyksen jälkeen
pystyy ajamaan autoa eteenpäin vaijeria pitkin.
Esim jos ajaa liukasta rinnettä poikittain niin se voi olla kätevää.
Ajettava matka on enintään puolet vaijerin pituudesta.
Autonosturimies
27.03.2009, 22:47
http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img1809458.jpg (http://kuvablogi.com/nayta/1809458/)
Makelle pieni lasku ropleema...ajatellaan ,että 100t painoista, 40m pituista kappaletta nostetaan nosturilla molemmista päistä jolloin kuorma menee tasan 50t ja 50t . Paljonko kasvaa toisen nosturin kuorma kun toinenpää lasketaan maahan?
Itse asiassa sen jäljelle jäävän nosturin kuorma vähenee eikä kasva.
Määrä riippuu palkin kulmasta. Mitä pystympään palkki jää toisen pään laskiessa sitä pienempi kuorma jää jäljellä olevalle nosturille.
Autonosturimies
27.03.2009, 23:46
Itse asiassa sen jäljelle jäävän nosturin kuorma vähenee eikä kasva.
Määrä riippuu palkin kulmasta. Mitä pystympään palkki jää toisen pään laskiessa sitä pienempi kuorma jää jäljellä olevalle nosturille.
kouluttaja oli sitä mieltä että kasvaa pitäsi. Tulee jonkinmoinen "piikki" kuormassa...
Niin joo, puhuttiin myös dynaamisista voimista. Staattisesti voima vähenee.
Totta kai piikkiä tulee kun esimerkissä varmaan oletettiin kuorman laskeutuvan maahan voimalla. Eli vaikka vaijerin katketessa?
Ymmärsin asian niin kuin kirjoitit. "Kuorma lasketaan maahan" Eli verrataan kahta erillistä tilannetta eikä tippumisen seurauksia. Valitettavasti en osaa laskea dynaamisia rasituksia, joten niistä voin vain heittää "jotain".
Autonosturimies
28.03.2009, 08:52
Ymmärsin asian niin kuin kirjoitit. "Kuorma lasketaan maahan" Eli verrataan kahta erillistä tilannetta eikä tippumisen seurauksia. Valitettavasti en osaa laskea dynaamisia rasituksia, joten niistä voin vain heittää "jotain".
Aivan, niinhän kirjoitin. Tässä on vielä sellanen pointti ,että kun toisenpään laskee maahan ja pudottaan "vedot" nollille .Niin toiseen nosturiin tulee hetkellisesti 16t "piikki" olemassa olevan 50t lisäksi. No rumuahan siitä tulee kun reserviin lasketaan normaalisti 5-10% taakanpainosta. Välttämättä ei vaijerin tarvi katketa, riittää kun laskee hieman nopeampaa vaan taakan maahan.
No entäs kun tämä sama kappale käännetään 90astetta eli pystyyn ja nimenomaan ilmassa. Osaatko sanoa kuinka taakanpaino jakautuu nostureiden kesken?
En nyt oikein ymmärrä mitä haet näillä koulutehtävillä. Mitenkään nämä nyt ei enää kuitenkaan liity maastoautojen vinssaamiseen niin poistun takavasemmalle. Menisin kouluun jos haluaisin lisää läksyjä.:rolleyes:
Autonosturimies
28.03.2009, 09:25
En nyt oikein ymmärrä mitä haet näillä koulutehtävillä. Mitenkään nämä nyt ei enää kuitenkaan liity maastoautojen vinssaamiseen niin poistun takavasemmalle. Menisin kouluun jos haluaisin lisää läksyjä.:rolleyes:
Ei i liity vinssaukseen mitenkään. Haen perusteluja kuulemilleni väitteille ja kun paikalla on laskupään omaava henkilö niin miksipäs ei...
Topi1982
28.03.2009, 20:39
Ai miten niin tappeihin menee? Ei vaijerilla puomia taakkepäin vedetä. Ohan rissa akselinympärillä joka pyörii vaijerin mukana.Miten sillä saat vetoa taaksepäin? Kysyn vaan?
Kyllä nyybi on ihan oikeassa ei voima (siis puristus) tule nosturin puomin tappeihin, koska
puomit kelluvat ilmassa ihan itsekseen.
Autonosturimies
28.03.2009, 20:52
Kyllä nyybi on ihan oikeassa ei voima (siis puristus) tule nosturin puomin tappeihin, koska
puomit kelluvat ilmassa ihan itsekseen.
Eivät kyllä ilmassa kellu...
Topi1982
28.03.2009, 21:03
Keskivinssillä vinssatessa eteenpäin autoa vetävä "voima" = vinssin "voima".
Taaksepäin vinssatessa autoa vetävä "voima" = 2x vinssin "voima"
Eteenpäin vinssatessa kääntöpyörän autoon kohdistama "voima" = 2x vinssin "voima".
Autonosturin rasitukset eivät ole verrattavissa vinssaukseen.
Eivätkä varsinkaan taakkojen pudottelut tai ilmassa käännöt.
Entinen nosturiurakoitsija Jyty
Topi1982
28.03.2009, 21:04
Eivät kyllä ilmassa kellu...
Et sitten niinkuin ymmärtänyt vihjettä.
Autonosturimies
28.03.2009, 21:05
"Protoissa" ja "maseissa" on vinssi rungossa sivulla, eli vaijeri vaihdetaan vaan edestä taakse. Kidat edessä ja takana.
Pasissa on ihan sama juttu. Ajoleirillä kun oltiin niin suosiolla vedettiin vaijerinpää pasin katolle. Ei tarvi sitten lähteä sukeltelemaan jos sattuu uppoamaan johonkin.
Autonosturimies
28.03.2009, 21:52
Et sitten niinkuin ymmärtänyt vihjettä.
No kerrohan
Autonosturimies
28.03.2009, 21:54
Autonosturin rasitukset eivät ole verrattavissa vinssaukseen.
Eivätkä varsinkaan taakkojen pudottelut tai ilmassa käännöt.
Entinen nosturiurakoitsija Jyty
Enhän toki ole noin väittänytkään. Kysyin vaan mielipidettä asiaan.
Topi1982
28.03.2009, 22:12
No kerrohan
No se nyt olisi sama, jos sulle kertois vitsin ja sitten selittäis sen jujun.
Ja jos ne nosturin puomiin 5 tonnin kuormalla kohdistuvat voimat ei aukene, niin kuvittele seuraavasti.
Navigoi taittopyörä kattoon ja sen ympäri vaijeri, jonka kummassakin päässä on 5 tonnin murikka.
Silloin se on tasapainossa ja taittopyörä kannattelee 10 tonnia.
Nosturissa taakka ja vinssi vastakkaisilla puolilla ja taittopyörä painaa (puristaa ja vääntää) puomia.
Eikä mietitä puomin kallistusta eikä vaakaa eikä mitään muutakaan hienouksia vaan yksinkertaista
noin mallia.
Terv Jyty
Autonosturimies
28.03.2009, 22:39
No se nyt olisi sama, jos sulle kertois vitsin ja sitten selittäis sen jujun.
Terv Jyty
No mutta siellähän ollaan humoristisella tuulella...
Rekisteröimätön
28.03.2009, 23:01
Ilmankos hän on entinen yrittäjä. heh, tainnu huumori loppua
Autonosturimies
28.03.2009, 23:35
Eivätkä varsinkaan taakkojen pudottelut tai ilmassa käännöt.
Entinen nosturiurakoitsija Jyty
Ei taakkoja pudotella, taakat lasketaan. pienenä vinkkinä
nyymille: kaikkea sattuu
Hämmennetään tätä asiaa vielä..mietin tuossa miten sais etu/takavetoa yhdellä vinssillä pönttöuaziin ja kaikkien näiden nähtyjen perusteella piirsin tälläisen:
http://s42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Teknik/?action=view¤t=hmmennys.jpg
Eli onko sillä merkitystä kuinka kaukana vinssi on tosta rullakidasta? Minusta tuntuisi että, jos rullakidan suulla on yksi isompi pyörä suht lähellä vinssin kelan (ja tietty rullakidan suuaukon keskilinjaa) ja että vinssi olisi kauempana kuin heti rullakidan lähituntumassa, vaijeri keulautuisi tasaisemmin kelalle. En tiedä siis,eikä ole kokemusta,mutta luulisi, kun kelautumiskulma on huomattavasti loivempi..??? Pönttöuazissa vinssi olis suht helppo asentaa runkopalkkien väliin siinne lähelle jakoaskia..
(ajattelin vielä jos pöntöstä leikkaa lattiaan luukun,niin pääsee vinssin pettäessä roplaamaan sitä "ikkunan" kautta..)
Toiseksi jos tuon vaijerin kierrättäisi tuolta rungon ulkokautta (käyttäen tietysti jotain apurissoja tai "tankoja"/koukkuja,joiden päällä vaijeri kulkee,niinkuin esim. kuorma-autojen vaijerilaitteissa..)
Etupuskurissa olisi läpivienti ja rullakita
Takapuskurissa riittäisi varmaan toi rulla pelkästään (kuvassa vasemmalla alhaalla)
Taaksepäin vinssattaessa edestä vinssin koukku vain kiinni Esim.puskurin keskellä olevaan irroitettavaan tappiin (kuten esim.volvo 303) ja sitten erillisellä pylpyrällä ja irtovaijerilla ja puunsuojaliinalla puuhun kii (kauheesti osia)
ottiko tästä nyt kukaan mitään selvää..?
Rekisteröimätön
31.03.2009, 19:52
Hämmennetään tätä asiaa vielä..mietin tuossa miten sais etu/takavetoa yhdellä vinssillä pönttöuaziin ja kaikkien näiden nähtyjen perusteella piirsin tälläisen:
http://s42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Teknik/?action=view¤t=hmmennys.jpg
(käyttäen tietysti jotain apurissoja tai "tankoja"/koukkuja,joiden päällä vaijeri kulkee,niinkuin esim. kuorma-autojen vaijerilaitteissa..)
Suosittelen kyllä rullien kautta kierrettävän vaijeria. Vaijeri jos hankaa jotain tankoa vasten niin äkkiäkös vaijerista tulee risa ,eli hankaa pinnan rikki. Kuorma-autoissa taas vaijeri ei juuri monestikkaan hankaa metalli/ tankoja vasten (tarkoitit varmaan vaihtolava laitteita? ) Vaijerin kulkumatka on sen verran lyhyt ,ettei vaijerin rikkoutumista juuri esiinny vaikka hankaiskin jotain rautaa vasten.
juu tarkoitin vaihtolavalaitteita..täytyy nyt äimmistellä mistä sen vaijerin pujottaa, kun saan vkloppuna vinssin hypisteltäväksi..
Onks tähän aiheeseen tullut uusia käyttökokemuksia/rakennusideoita..?
Uaz-projekti on toistaiseksi jäissä ajan vähyyden ja muiden projektien takia, mutta vinssiasia olisi seuraavana painittavana...