View Full Version : Traktorin yleisöljy
dieselmoottori
13.02.2009, 20:03
Onko kukaan kokeillut kuinka synkrot toimii vaihdelaatikossa kun sinne laittaa traktorin 10W30 vaihteistoöljyä josta löytyy GL4 merkintä?
Pääseekö traktorissa öljyt jotenkin helpommalla kuin autoissa kun sama öljy traktoreissa käy moottoriin vaihdelaatikkoon, perään ja hydrauliikkaan?
Rekisteröimätön
13.02.2009, 21:26
http://www.agrimarket.fi/Liitetiedostot/Docs/Farmoil%20Universal%2010W-30%20TK.pdf
mineraali öljy itselläni ollut jo parisen vuotta 260hv bensakoneisen etuvetoauton vaihdelaatikossa kyseistä öljyä eikä mitään ongelmaa ollut. n 80tkm olen rullannut ja loota öljyt olen öljyn vaihdon yhteydessä vaihtanut eli 10tkm ajettu öljyillä.
Meinasitko säästää? Kyllä kannattaa laittaa ihan oikeet öljyt, ettei säre paikkoja. On varmaan noihin vanhempiin trakvaattoreihin ihan hyviä öljyjä, mut tehty kuitenkin vähän eri käyttöön. Voipi toimia ihan hyvinkin, mutta mitäpä synkroonit tykkää, ja jos vaikka pakkaskeli, niin vähän eri lykkiä pykälää päälle oikeen synteettisen öljyn turvin.
Rekisteröimätön saappeihinhan kuuluukin laittaa moottoriöljyä laatikkoon :D :D
taitaa olla niin että noissa maatalous vehkeissä pyörii matalapaine ja korkeapaine hydrauliikka pumput ja matalapaine puolelta ohjaukseen ja rattaiden/synkrojen voiteluun ja uudemmissa eri vaihde pakkojen ohjaukseen että taitaa kyseinen öljy voidella traktorissa kaikki paikat paineella eikä niinkään roiskevoiteluna. saappaaseen muistaakseni suositellaan lootaan osasynteettistä tai mineraali öljyä ja mahtaakohan olla paine voitelu periaattella kanssa?!?
Pääseekö traktorissa öljyt jotenkin helpommalla kuin autoissa kun sama öljy traktoreissa käy moottoriin vaihdelaatikkoon, perään ja hydrauliikkaan?[/QUOTE]
Pääsee helpommalla. Nimenomaan vanhemmissa traktoreissa.Rattaat on suuria ja karkealla sovituksella tehtyjä.laakerit on myös kookkaita ja pyörimisnopeudet pieniä.
hydrauliikan paineet on nykyisiin verrattuna pieniä eikä litratuototkaan paljoo päätä huimaa.
Öljyiltä ei edellämainituissa juuri kummoisia ominaisuuksia vaadita.
Nykytraktorit ja edulliset yleisöljyt taas on pitemmänpäälle melko kallis yhdistelmä.
Pienemmän kaluston vaihteistoissa/perissä on laakerien koot suhteessa moottoritehoon huomattavasti pienempiä ja pyörimisnopeudet taasen suurempia,eli öljyltä vaaditaan parempia voiteluominaisuuksia.
dieselmoottori
15.02.2009, 23:43
Ajattelin yksinkertaistaa tuota kaluston öljyvalikoimaa kun traktorin purkista löytyy GL4 merkintä .Sen puoleen kävisi autoillekkin. Täytyy nyt kuitenkin miettiä kun tuo öljyn kustannus on yksi tyhjän kanssa siihen verrattuna jos jotain hajoaa.
Rokin synkrot nyt taas pitää ääntä oli öljy mikä hyvänsä.
Tuskimpa sieltä vaihteistosta mitään ainakaan välittömästi hajoo,jos laittaa sinne nuo maatalouden yleisöljyt.
Ero vois olla jotain sen suuntasta että uus vaihteisto kestäis nipussa laadukkaammilla öljyillä vaikka 500tkm ja halvemmilla yleisöljyillä 450tkm (luvut kaivettu hatusta)
Jos tuo yleisöljy on vaihteistoon tarkoitettu,ni eiköhän se asiansa aja lähes yhtä hyvin kun laadukkaampikin vaihteistoöljy.
Rekisteröimätön
17.02.2009, 11:10
No mites siinä auton ohjekirjassa, lukkeeko siinä 10W-30 ja GL4? Jos lukee, sitten se käy, jos lukee esim. 75W-90 niin ehdottomasti ei käy. Viskositeettisuositus on se ensimmäinen ja tärkein asia, sen jälkeen vasta on aihetta miettiä täyttääkö lisäaineistus vaatimukset.
timop
dieselmoottori
17.02.2009, 21:06
10W-30 moottoriöljy on vahvuudeltaan aika lähellä 75W-90 vaihteistoöljyä.
pastirollissa pelas perässäkin yleisölppä, tosin vaan maastoajosta kokemukset. sit noihin jäärässeihin on periin ja lootiin kanssa tullu sitä käyteltyä ilman ongelmia.
mikaylikoski
17.02.2009, 23:28
moro
wv gäddyssä jossa oli 4 vaihteinen laatikko niin käytettiin tavallista juuri vartran sitä gl4 ööliä ja 300 tuhatta ajettiin autolla ja ei ollu mitään onkelmia vaihteiston suhteen , 30 asteen pakkasessa pikkusen jäykkä mut äkkiä se lämpis kun anto kiekkaa koneeseen ..
minul on pates GL5 perissä...ja lootaan laitoin GL4 75W-90 öljyt
Rekisteröimätön
20.02.2009, 11:49
Melko lyhyitä yleensä matkat pelkässä maastoajossa ja jääratarasseissa. Mites sitten kun ajetaan se 500 tonnia tai tehdää koneilla töitä? Laatikossa laakerit loppu ja perät huutaa jo aikaa sitten, mutta silloinhan ne on vaan niin paskoja vehkaitä ettei ne kestä mitään, eikä sitä siinä vaiheessa yleensä enää kukaan muista mitä niissä on milloinkin käytetty ja miten kauan. Onko viskositeetin määritelmä erilainen moottoriöljylle ja vaihteistoöljylle, olen ollu siinä uskossa että se on ihan sama vaikka mitataan mitä nestettä, saatan olla väärässäkin?
Ja totta, on olemassa vaihteistoja yms. laitteita, jotka on SUUNNITELTU toimimaan moottoriöljyn voitelemina, sellaisiin yleisöljy käy ja sellaisiin se on tarkoitettu, käyttäjiltä ja usein öljyjen myyjiltäkin vaan tahtoo mennä puurot ja vellit sekaisin. Oli mitren oli, omat kokemukset noista on sellaiset, etten taatusti laita omiin vehkeisiin enää jos viskositeettisuositus ei ole sama. Ei toimimisen takia, vaan kestämisen takia, oppirahat on maksettu eikä jääny säästön puolelle noiden yleisölyjen kanssa, ei edes vaivannäössä. Jos ei ole väliä kestääkö vehkeet nipussa ja miten kauan niin sitten sitä joka reikään vaan. Se on kuitenkin varma ettei laatikko kestä ainakaan paremmin yleisöljyllä kuin suosituksenmukaisella vaihteistoöljyllä, keppi siinä kyllä varmasti heiluu ihan entiseen malliin.
timop
dieselmoottori
21.02.2009, 23:02
Kuten tuossa aiemmin on mainittu moottoriljyn ja vaihteistoöljyn viskositeetin merkinnät ovat erilaiset vaikka tavara on saman vahvuista
No mites siinä auton ohjekirjassa, lukkeeko siinä 10W-30 ja GL4? Jos lukee, sitten se käy, jos lukee esim. 75W-90 niin ehdottomasti ei käy. Viskositeettisuositus on se ensimmäinen ja tärkein asia, sen jälkeen vasta on aihetta miettiä täyttääkö lisäaineistus vaatimukset.
timop
Laatikkoöljyssä on tärkeintä että GL-luokka täsmää,sitten voi pelata viskositeetilla rasituksen/lämpötilojen mukaan
Laatikkoöljyssä on tärkeintä että GL-luokka täsmää,sitten voi pelata viskositeetilla rasituksen/lämpötilojen mukaan
Juuri näin,mut oikastaan hiukan. Laatikkoöljyissä tarkeintä on että API-luokka tasmää.
API tunnus vaihteisto ja vetopyörästö öljyille on tuo edellä mainittu GL (gear lubricant)
ja numerointi 1-5. Ajoneuvokäytössä käytännössä 1.4 ja 5.
GL-1 Vaihteistoöljy,joka ei sisällä paineenkesto- eli EP lisäainetta. Tarkoitettu kevyesti kuormitettuihin vaihteistoihin,pienille pintapaineille ja alhaisille pyörimisnopeuksille.
GL-4 Melko runsaasti EP lisäaineistettu öljy, joka on tarkoitettu useimpien autojen/työkoneitten manuaalivaihteistoihin.
GL-5 Erittäin runsasti EP lisäaineistettu öljy raskaaseen käyttöön.Monien nykyaikaisten autojen ja työkoneitten vaihteistoihin ja hypoidivetopyörästöihin. Suurille pyörinisnopeuksille ja koville pintapaineille.
Raskaammassa kalustossa vikositeettisuosituksia on samaan vaihteistoon tai vetopyörästöön yleensä useita.
Oikean viskositeetin valinta suoritetaan käyttölämpötilan mukaan,eli notkeampi öljy siperiaan ja jäykempi saharaan...Suomeen tuosta välimaastosta.
Juuri näin,mut oikastaan hiukan. Laatikkoöljyissä tarkeintä on että API-luokka tasmää.
API tunnus vaihteisto ja vetopyörästö öljyille on tuo edellä mainittu GL (gear lubricant)
Niin,API luokathan löytyy sitten moottoriöljyillekin,S=bensakoneet(esim. SF) ja C=dieselmoottorit(esim. CD)
Pääasiallinen käyttökohde ilmenee siitä kumpi on ensin esimerkiksi API CD/SF on dieselmoottoriin tarkoitettu,jos olisi API SF/CD niin olisi bensamoottoreihin tarkoitettu.
Moottorivalmistajien luokitukset on sitten asia erikseen,niitä kannattaa noudattaa orjallisesti.
Meni vähän OT mutta menköön...