PDA

View Full Version : Mikä ahdin STT:n tilalle (MB 300)


Racingrabbit
12.02.2009, 20:11
Pistetääs nyt kysymys tällekin puolelle,kun Mersuforumilla ei ole tullut vastauksia (olisko liian vanhaa tekniikkaa?...)

Meillä alkaa olla emännän autossa (Range Rover MB 300 koneella) turboremontti varmaan tulossa.

Kysymys olisi,käykö siihen mikään muu turbo heittämällä tilalle tai saako vanhaa (asennettu -88 ) STT turboa vielä jossain korjuutettua?

Moottori on -78 vanhempi 300D ja turbo on jälkiasennettu Tammer Dieselillä -88.

Millaiset ahtopaineet STT:ssä alunperin on ja millaiset olisi tulevaisuudessa järkevät paineet normaali ajossa?Auto on muuten ihan pirteä,mutta trailerin vedossa puutuu totaalisesti.Ahtopaineet on tarvikemittarin mukaan maksimissaan 0,4 bar.Turbossa on akselilla jonkin verran väljää ja ei oikein pyöri herkästi kun käsin imusiiven päästä pyöräyttää.

ventora
12.02.2009, 20:23
vaihtoehtoja on miljoona mut uudemman 300d mersun kkk ja 1bar painetta välijäähdytettynä tietenkin ni ihan kiva perus veto.noit ahtimia välillä uusia saa 350e

HV
12.02.2009, 21:01
tuo kkk pitäs olla aika passeli, mutta jos tehoa ja vääntöä haluat niin hommaa uudemman 617 pumppu ja laitatuta 7mm elementit, maksaahan se vähäsen mutta kyllä on ihan erilainen peli sitten ajaakkin.

omien kokemuksien perusteella voin suositella ppd:tä

Racingrabbit
15.02.2009, 14:54
Viimeisimmät kokeilut...

Kokeilin tulpata hukkaportin letkun ja koeajolla löytyi iloisesti 1,5 bar painetta,mutta syöttö ei riitä.
Seuraavaksi kokeilin tehdä "bypass" venttiilin tallin keräilyosista.T-haara hukkaportin letkuun ja siihen kuristin ohjaamaan ohivuotavaa painetta.
Koeajolla kuristinta auki,ei paineen nousua...lisää auki,ei paineen nousua...kokonaan kuristin pois ja sillä sai nostettua painetta 0,4 barista 0,6 baariin.Eli nyt on kuristin kokonaan poissa ja hukkaportin letkusta on johdettu ohivuotoa 6mm letkua pitkin ilmanputsarin koteloon.

Lopullinen koeajo ja paineet on kovimmillaan noin 0,6 baria ja turbo tuntuu nyt heräävän hieman aikaisemmilla kierroksilla (ei vastapainetta?)Pitää kokeilla vielä lisätä syöttöä,kunhan ehtii siihen paneutumaan.

HV
15.02.2009, 19:07
muistaakseni siitä vanhasta syöttöpumpusta pystyi syöttöä säätään kääntämällä niitä liuskoja siitä päältä

panzer
15.02.2009, 21:40
Vetäviä kierroksia ei kannata lisätä jos haluaa koneen kestävä mutta syöttö tappiin vain. Suurin piirtein saman verran tyhjäkäyntiä kiinni kun syöttöä lisää. Toimii ainakin mun koneessa SST:n kanssa.http://www.nic.fi/%7Edanes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg

HV
15.02.2009, 22:26
toi kuva on uudemmasta pumpusta, vanhanmallin on erilainen

pee
15.02.2009, 22:33
... kuuleeks muutkin jo, kuinka mopon takarengas jo ulvahtelee, kohta lähtee lapasesta ...

:D

PasiK
25.02.2009, 08:20
Toinen on 300d w123:n pumppu ja toinen on 250GD -90:n pumppu. Peukalo on allekirjoittaneen.

T PasiK