PDA

View Full Version : Hiluxin vaihteisto öljyt?


j1s
11.02.2009, 14:10
Saako laittaa tavallista vaihteistoöljyä hiluxin laatikkoon kun pikkulinnut väittää että ei saa laittaa. kuulemma lämpenee että laakerit ei tykkää?

Öljyt mitä olisin laittamassa on Mobil mobilube hd SAE 80W-90

Tractor
11.02.2009, 14:29
Jossain diesel corollissa korjaamot suositteli käyttämään atf eli automaattiöljyä mutta hiluxista en voi sanoa samaa. Autodata sanoi saman viskositeetin öljylle mitä olisit laittamassakin.

Visa
11.02.2009, 15:05
Jostain muistelisin että vaihteistoon gl-4, ja periin gl-5, mitä noilla on sitten eroa/aiheuttaako mitään jos laittaa ristiin tms. en tiiä.

Visa
11.02.2009, 15:21
Ja selvitystä asiaan.
Älä laita GL-5 öljyä vaihdelaatikkoon johon suositellaan moottori/ATF öljyä, kuten valmistajanki sivuilla lontooksi lukee:

Do not use in transmissions or transaxles for which engine oil or automatic transmission fluids are recommended

http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/GLXXE2CVLMOMobilube_HD_LS_80W-90.asp

j1s
11.02.2009, 16:02
Eli mitä sinne siis kannattaa laittaa? just kerkesin kipata nuo ölpät laatikkoon :D ne kait voi laittaa jakikseen?

ZAU
11.02.2009, 20:07
Hiaceen suositellaan 75/90w synteetistä öljyä->samaa laittaisin Hiluxiin.80/90 mielestäni liian jäykkää ainakin talvella

j1s
11.02.2009, 20:15
meni jo 80w90 gl4 enää ei vaihu loppuu muute rahat keske

Visa
11.02.2009, 23:42
Pitäsköhän allekirjottaneen uskoa vai lukea ja uskoa ;)

Jos mobilin sivuihin on luottaminen niin tuota 80w-90 saa kahta mallia molemmat gl-5:a, toinen on Mobilube hd ls 80W90 -eli kitkaperiin tarkotettua, ja toinen Mobilube hd plus 80W90, joka on kyllä vaihteistoöljy, mutta jota ei suositella käytettäväksi vaihteistoihin joihin suositellaan gl-4:a.

Googlehan auttaa meitä tässä asiassa ja hakutuloksista vapaasti suomennettuna: gl-5 :ssa on lisäaineita jotka syövyttää varsinkin keltaisia metalleja kovasti, ja tästä syystä ei mielellään vaihde/jakolaatikkoon, eli ainaski hypoidiöljy ls:ää vain periin.
Vaihteistoöljyissä ei nuo numerot välttis merkkaa että ne olis alaspäin yhteensopivia joten perus puistokemistin kokemuksella ainaki ite uskosin noita väittämiä ja laittaisin kiltisti gl-4:a vaihteistoon jos sitä suositellaan.

Kuitenkin (lukasin vähä manuaaliaki tuossa ennen postausta...:cool:) -86 mallisen cruiserin maintenance procedures-oppaassa sanotaan että vaihteistoon joko gl-4 tai gl-5 joten eiköhän ne passaa kuiteski molemmat sinne tojotan lodjuun kunhan ei sekottele hulluna keskenään niitä (niin ei kai saa tehä?)

Loppuu tämä paasaaminen tähän ja nyt.

make-lj
11.02.2009, 23:53
Ite LJ:n päälaatikkoon laitoin castrolin TAF-X ät tjsp. Johan rupes laatikko pelaamaan ihan toisella lailla.

Hilari
12.02.2009, 10:26
Anna sen 80w90 vaan olla, eiköhän ne kovimmat pakkaset ala olla ohi... Meinaan, että mulla oli n.10v sitten hiluxin askissa 80w90 ja kovilla pakkasilla sai käyttää jonku aikaa, että tohti vaihekeppiä tarjota pykälää kohti, meni aika jämyksi...
ja ei se perkele ensimmäiseen varttiin niin häävisti kulkenut ku aski ja perät söi kaiken voiman...
Sitten öljyksi vaihtui shell transaxle oil 75w90 periin ja laatikoihin(ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu täyssynteettinen
vaihteisto- ja hypoidiöljy, api gl5 ) . On notkeaa ja varmasti hyvää öljyä. Ainakaan mulla ei ole ollut ongelmia tuota käytettäessä. Tosin takaperään joutuu laittamaan lisäaineen kitkalukon takia (sitä saa fordin liikkeestä, transitin perän lisäainetta eli ls lisäaine, ei ole kovin kallis purkki).
Ainut miinus noisssa paremmissa synteettisissä öljyissä on hinta...
Mutta askin ja perien öljyt on olleet vaihdellessa ihan hyvän näköisiä tuolla tavaralla ajettaessa....

Eikös toyotan suositus ole käyttää shellin getriebe oilia hiluxin askissa ja perissä alunperin...

Eqoistig
12.02.2009, 11:32
Kaikista helpoimmalla pääsee kun tunkee joka koloon täyssynteettistä API GL-4/5 luokitukset omaavaa öljyä, ei tarvi miettiä pilaako jotain, eli syökö punametallilaakerit tjsp. Kitkaperiin sitten erikseen LS-lisäaineistettua öljyä tai lisää mm. redlineltä saatavaa lisäainetta.

Yleisesti suositukset menee niin että vaihteistoon GL-4 ja periin GL-5. Pelkkä GL-5 sisältää lisäainetta, joka tekee huonoa normaalilaatikon laakereille.

ATF-ei kuulu muutakuin automaattivaihteistoon/ohjaustehostimiin, korpivaaraan tekemä "kämmäys" aikoinaan suositella tuota vaihteistoihin, koska siihen aikaan ei ollut järkevään hintaan saatavana täyssynteettisiä talvikäytössä olevia notkeita öljyjä. Kyseisestä syystä monessa -90 toyotassa synkrot porsii omia aikojaan.

Jappi
12.02.2009, 11:44
Tuo GL-5 tahtoo olla liian liukasta synkroille,riippuen laatikon ja synkrojen rakenteesta voi vaihteiden kytkentä vaikeutua tai muuttua mahdottomaksi...Vitonen kun on tarkoitettu hypoidipyörästön korkeapaineiseen hammaskosketukseen.

ATF taas ei ainakaan tojon synkrorenkaille anna riittävää voitelua.Täyssynteettinen GL-4/5 on paras ratkaisu,joskaan ei taaskaan se halvin.

maakari
12.02.2009, 18:49
Liputan shellin transaxle 75w90 puolesta. Hj:n lootat ja perät on mukavan notkeet pakkasellakin. Kokeilin mineraali 80w90 öljyä, mutta pakkasten tullen vaihtu aika vikkelään! Tuntu, et ois käsijarru ollu päällä!

yamah1
13.02.2009, 22:46
Castrol taf-x. kattelepas netistä castrol suomi, suositukset.

tjl
15.02.2009, 17:16
redline mt-90 on ainaki hyvä. jos vanha laatikko ni alkaa kyllä pelaamaan paremmin. itte laitoin hodarin laatikkoon ja hyvät on kokemukset, kylmänä toimii paljon paremmin kun ennen.
tosin hintaa on sit 20e/litra.

jonas_k
15.02.2009, 18:06
pitääkö olla synteetistä öljyä?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?pictureid=19236&albumid=370&dl=1234713678