View Full Version : Pajeron kansiongelma!!!
Arvoisat offarit! Nyt tarvis tietoa sopiiko 2.3 pajeron kansi suoraan 2.5 lohkoon? Kuulin jostain huhua että suuttimien kanssa tulisi ongelmia. Eli ettei suutinputket sovi yms. jos vaihtaa kannen pienemmästä koneesta. Kertokaa jos tiedätte. Haulla ei ainakaan löytynyt tarkkaa tietoa.
lavanelikko
11.02.2009, 17:56
Muistaakseni www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu oli depaattia aiheesta. En jaksanut lähteä hakemaan varmaa tietoa.
Kyllä ne ovat keskenään vaihtokelpoisia eli käy.
Kyllä ne ovat keskenään vaihtokelpoisia eli käy.
Elikkäs suuttimien kanssakaan ei tule vaikeuksia? Etteivät olisi pienemmät tai jotain? Koska jos asia on näin niin voin käydä ostamassa 2.3 kannen ja ruveta tähtään sitä tuohon 2.5:seen..
Motonet kuitenkin antaa 2.3 ja 2.5 eri kansipahvit? Itellä on tuo 2.5 vm-88
KANNENTIIVISTE MITSUBISHI PAJERO
2,3TD 4D55T 83--86. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-6094 35.50 ???
2,5TD/TDi 4D56T 86--. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-6095 42.50 ???
lavanelikko
12.02.2009, 19:32
Eipä tuo vielä kerro mitään osien erilaisuudesta. Saattaa olla laitettu tuollain vain helpottamaan asiakkaiden tuotteen löytämistä ja tilaamista... Mutu...
Motonet kuitenkin antaa 2.3 ja 2.5 eri kansipahvit? Itellä on tuo 2.5 vm-88
KANNENTIIVISTE MITSUBISHI PAJERO
2,3TD 4D55T 83--86. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-6094 35.50 ???
2,5TD/TDi 4D56T 86--. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-6095 42.50 ???
jos laitat tuon 2,3 kannen, ostat 2,3 kannentiivisteen ja sillä hyvä.
En nyt kuolemaksenikaan jaksa muistaa mitä eroa noilla tiivisteillä oli mut itselläni pelas ainakin 2,5 lohkossa 2,3 kansi ja tiiviste.
Rekisteröimätön
13.02.2009, 08:23
suihkuissa saattaa olla eroja..
Niin ja MUISTA vaihtaa UUDET KANNENPULTIT!!! Vanhoilla jos kasaa niin ei pidä momentit paikkaansa yhtään ja kun ajat kuumaksi niin taas on kansi remontti edessä. Ne kannenpultit on venyvät, eli VAIHDA UUDET!!!
suihkuissa saattaa olla eroja..
Niin mitähän eroja niissä mahtais olla?
Niin ja MUISTA vaihtaa UUDET KANNENPULTIT!!! Vanhoilla jos kasaa niin ei pidä momentit paikkaansa yhtään ja kun ajat kuumaksi niin taas on kansi remontti edessä. Ne kannenpultit on venyvät, eli VAIHDA UUDET!!!
No kyllä näillä on jo pakko uskoa. :)
Juu pitää hommata uudet pultit vaikka joskus niitä vanhoja on vaan pistetty tiukempaan momenttiin mutta uudet oli tarkoituskin hommata.
No kyllä näillä on jo pakko uskoa. :)
Juu pitää hommata uudet pultit vaikka joskus niitä vanhoja on vaan pistetty tiukempaan momenttiin mutta uudet oli tarkoituskin hommata.
Tiivisteissä ei ole eroja, noi numerot vain helpottavat ostamista ja varastoimista. Suihkut voit vaihtaa siitä 2,5 kannesta siihen 2,3 kanteen. Samalla jos jommassakummassa on rullakeinut niin ne kannattaa laittaa.
khonkonen
14.02.2009, 18:57
Arvoisat offarit! Nyt tarvis tietoa sopiiko 2.3 pajeron kansi suoraan 2.5 lohkoon? Kuulin jostain huhua että suuttimien kanssa tulisi ongelmia. Eli ettei suutinputket sovi yms. jos vaihtaa kannen pienemmästä koneesta. Kertokaa jos tiedätte. Haulla ei ainakaan löytynyt tarkkaa tietoa.
Suuttimissa on eroja. Vanhoissa 83-85?? 2.3td:n kansissa on isommat suuttimet fyysisiltä mitoiltaan. Uudemmissa 2.3 td ja 2.5 td koneissa samoja pienempiä fyysisiltä mitoiltaan. Tämä on ihan faktaa, kun olen sen ite kokenut.
Niin ja kannenpultti kommentti ihmetyttää, kun eivät ainakaan täällä oulun mitsubishin huollossa tollasta tienneet, kun uusia pultteja kyselin. Sanovat vaan et kyllä ne vanhatki kelpaa ei ne oo pilalle menny, jos ei oo poikki tai ruosteessa.
Suuttimissa on eroja. Vanhoissa 83-85?? 2.3td:n kansissa on isommat suuttimet fyysisiltä mitoiltaan. Uudemmissa 2.3 td ja 2.5 td koneissa samoja pienempiä fyysisiltä mitoiltaan. Tämä on ihan faktaa, kun olen sen ite kokenut.
Niin ja kannenpultti kommentti ihmetyttää, kun eivät ainakaan täällä oulun mitsubishin huollossa tollasta tienneet, kun uusia pultteja kyselin. Sanovat vaan et kyllä ne vanhatki kelpaa ei ne oo pilalle menny, jos ei oo poikki tai ruosteessa.
On näköjään merkkihuolloissa eroja paikkakunta kohtaisesti. Täällä SuurKouvolassa kehottivat vaihtamaan aina kannenpultit kun ovat venyvät. No tiiä sitte mikä on oikein, ite kyllä tuli vaihdettua.
AutoData väittää molempien koneiden osalta, että kannenpultteja Ei tarvii vaihtaa.
Samaa autodataa ne lukevat monissa korjaamoissa. Tosin merkkikorjaamo saa tehtaalta tuoreimmat ohjeet ja niiden mukaan vältytään
turhilta takuukorjauksilta.
On noissa omissa vehkeissä vuosikymmenien varrella tullut muutamaankin kertaan eteen, että pulttia ei saa momenttiin kun tuntuu liian vetelältä.
Silloin kannattaa vaihtaa ainakin se yksittäinen pultti (kaivaa sieltä miljoonalaatikosta) ja yrittää taas uudelleen.
Jos se yksittäinen pultti katkeaa sinne lohkon sisään, niin ei sit kannata heti pashat housussa ottaa koko kantta irti.
Kaivaa vaan puikkohitsin esille ja paksun puikon "hitsaa" kiinni siihen katkenneeseen jämään.
Toisella kädellä painaa puikkoa ja toisella kädellä nykäisee kahvan irti puikosta. Hyvällä tuurilla saa sitä hitsipuikkoa
tonkien kanssa pyörittelemällä sen katkenneen pultin nysän pois...
Onhan se tietysti aina varmempaa uusia muutaman kympin pulttisarja joka kansiremontissa (varsinkin jos joutuu joka työn teettämään pajalla),
mutta joka niitä virityksiä tekee riittävän kauan ja moneen kertaan omiin vehkeisiinsä, niin tuntee kyllä käteensä koska pultti venyy liikaa.
Kyllä se kannentiiviste palaa seuraavallakin kerralla ihan muusta syystä, kuin siitä vanhoilla pulteilla tasaisesti kiristetystä kannesta.
Se kansi kannattaa aina jälkikiristää muutaman viikon päästä, varsinkin jos momentit on "oikeaoppisesti" annettu momenteissa eikä astelukemissa.
Tiiviste tuppaa menemään kasaan muutaman kerran lämmetessään ja silloin on momentit taas liian löysällä.
Astelukemilla määriteltyä kantta ei ole tarkoitettu jälkikiristettäväksi, koska silloin käytetään venyviä pultteja.
Tosin kaikki pultit venyvät, ennenkuin napsahtavat poikki...
Olen muutamassa vehkeessä tarkistanut tuon momentin sen jälkeen, kun kansi on ohjeiden mukaan määrätty kiristettäväksi astelukujen mukaisesti.
Lähes poikkeuksetta ne momentit ovat olleet siinä 110 - 125Nm:n välissä...
Suuttimissa on eroja. Vanhoissa 83-85?? 2.3td:n kansissa on isommat suuttimet fyysisiltä mitoiltaan. Uudemmissa 2.3 td ja 2.5 td koneissa samoja pienempiä fyysisiltä mitoiltaan. Tämä on ihan faktaa, kun olen sen ite kokenut.
Niin ja kannenpultti kommentti ihmetyttää, kun eivät ainakaan täällä oulun mitsubishin huollossa tollasta tienneet, kun uusia pultteja kyselin. Sanovat vaan et kyllä ne vanhatki kelpaa ei ne oo pilalle menny, jos ei oo poikki tai ruosteessa.
No kyllähän se totta oli sitte että niiden suuttimien kans tulee ongelmia jos vuosimallit on väärät. Hyvä etten vielä kerennyt kantta ostamaan. Pitää nyt kysyä vaan sen auton ikä ennekuin ostaa. Itse kuulin kanssa että jos pultti on normaali 6-kulmainen että sen voi käyttää uudelleen mutta taas olikohan että kuusiokolopultit pitää vaihtaa joka avauksen yhteydessä???
AutoData väittää molempien koneiden osalta, että kannenpultteja Ei tarvii vaihtaa.
Samaa autodataa ne lukevat monissa korjaamoissa. Tosin merkkikorjaamo saa tehtaalta tuoreimmat ohjeet ja niiden mukaan vältytään
turhilta takuukorjauksilta.
On noissa omissa vehkeissä vuosikymmenien varrella tullut muutamaankin kertaan eteen, että pulttia ei saa momenttiin kun tuntuu liian vetelältä.
Silloin kannattaa vaihtaa ainakin se yksittäinen pultti (kaivaa sieltä miljoonalaatikosta) ja yrittää taas uudelleen.
Jos se yksittäinen pultti katkeaa sinne lohkon sisään, niin ei sit kannata heti pashat housussa ottaa koko kantta irti.
Kaivaa vaan puikkohitsin esille ja paksun puikon "hitsaa" kiinni siihen katkenneeseen jämään.
Toisella kädellä painaa puikkoa ja toisella kädellä nykäisee kahvan irti puikosta. Hyvällä tuurilla saa sitä hitsipuikkoa
tonkien kanssa pyörittelemällä sen katkenneen pultin nysän pois...
Onhan se tietysti aina varmempaa uusia muutaman kympin pulttisarja joka kansiremontissa (varsinkin jos joutuu joka työn teettämään pajalla),
mutta joka niitä virityksiä tekee riittävän kauan ja moneen kertaan omiin vehkeisiinsä, niin tuntee kyllä käteensä koska pultti venyy liikaa.
Kyllä se kannentiiviste palaa seuraavallakin kerralla ihan muusta syystä, kuin siitä vanhoilla pulteilla tasaisesti kiristetystä kannesta.
Se kansi kannattaa aina jälkikiristää muutaman viikon päästä, varsinkin jos momentit on "oikeaoppisesti" annettu momenteissa eikä astelukemissa.
Tiiviste tuppaa menemään kasaan muutaman kerran lämmetessään ja silloin on momentit taas liian löysällä.
Astelukemilla määriteltyä kantta ei ole tarkoitettu jälkikiristettäväksi, koska silloin käytetään venyviä pultteja.
Tosin kaikki pultit venyvät, ennenkuin napsahtavat poikki...
Olen muutamassa vehkeessä tarkistanut tuon momentin sen jälkeen, kun kansi on ohjeiden mukaan määrätty kiristettäväksi astelukujen mukaisesti.
Lähes poikkeuksetta ne momentit ovat olleet siinä 110 - 125Nm:n välissä...
Kyllä taas on paljon viisaampi! :D
khonkonen
15.02.2009, 19:43
No kyllähän se totta oli sitte että niiden suuttimien kans tulee ongelmia jos vuosimallit on väärät. Hyvä etten vielä kerennyt kantta ostamaan. Pitää nyt kysyä vaan sen auton ikä ennekuin ostaa. Itse kuulin kanssa että jos pultti on normaali 6-kulmainen että sen voi käyttää uudelleen mutta taas olikohan että kuusiokolopultit pitää vaihtaa joka avauksen yhteydessä???
Elä luota sokeasti noihin vuosilukuihin, koska japanialainen on laittanu autoihinsa iät ajat aina sekalaisesti noita osia, vaan pyydä myyjää mittaamaan suuttimen koko. Niiden koko ero on huomattava. Jos en hirveesti valehtele niin vanhempi "iso" suutin lähtee auki 27 millin avaimella ja uudempi "pieni" suutin olikohan? 19 millin... Tuota pienempää en muista varmasti. Niin ja jos suutinta ei oo paikallaan niin niiden reikienkin koko ero on huomattava.
Niin ja siis samat syöttöputkethan niihin passaa kyllä ja olikohan et jopa sama suutin kärkikin passasi (suutin kären osalta voin olla väärässäkin kun kaveri osti ne ja vaihto mulle) ,mutta muistelisin et se sano että sama malli passas niihin., eli ei mitään ongelmaa ole laittaa sitä kantta, jos siinä on suuttimet mukana.
Niin ja joku väitti joskus, et 2.3 ja 2.5 kansien erona olisi nokka-akseli, eli 2.3 kannesta nokka ei passaa 2.5 kanteen, mutta tota en voi vahvistaa, koska en ole itse tuota todennut.
Elä luota sokeasti noihin vuosilukuihin, koska japanialainen on laittanu autoihinsa iät ajat aina sekalaisesti noita osia, vaan pyydä myyjää mittaamaan suuttimen koko. Niiden koko ero on huomattava. Jos en hirveesti valehtele niin vanhempi "iso" suutin lähtee auki 27 millin avaimella ja uudempi "pieni" suutin olikohan? 19 millin... Tuota pienempää en muista varmasti. Niin ja jos suutinta ei oo paikallaan niin niiden reikienkin koko ero on huomattava.
Niin ja siis samat syöttöputkethan niihin passaa kyllä ja olikohan et jopa sama suutin kärkikin passasi (suutin kären osalta voin olla väärässäkin kun kaveri osti ne ja vaihto mulle) ,mutta muistelisin et se sano että sama malli passas niihin., eli ei mitään ongelmaa ole laittaa sitä kantta, jos siinä on suuttimet mukana.
Niin ja joku väitti joskus, et 2.3 ja 2.5 kansien erona olisi nokka-akseli, eli 2.3 kannesta nokka ei passaa 2.5 kanteen, mutta tota en voi vahvistaa, koska en ole itse tuota todennut.
Joo tarkoitus on ottaa 2.5 suutin mukaan kun lähtee kannenostoreissulle. Sillähän sen sitte paikan päällä saa selville. Suuttimet siinä pitäs olla paikallaan kun on koko konetta tarkoitus mennä hakemaan. Oli kuulemma uudet männätkin sisässä kun oli konerempan jälkeen heti leikannu alakerta kiinni. Siin olis jollekkin sit 2.3 männät jos tarvii. Tuosta nokka-akselista taas ei osaa sanoa mitään.. Luulis olevan sama.
-pajero-
16.02.2009, 18:43
Tätä ihmettelen kun kannet paikkuu muilta itel keittän 4 kertaa kansi ehjä ja pahvi ei ole mitää käyny, vasta viime meni vesiletku ja kaikki säily taas ehjinä...
Tätä ihmettelen kun kannet paikkuu muilta itel keittän 4 kertaa kansi ehjä ja pahvi ei ole mitää käyny, vasta viime meni vesiletku ja kaikki säily taas ehjinä...
Sulla on tainnu olla vaan hyvä tuuri. En ennen ole tuollaista kuullu :) Ei tuo munkaan vanha kansi ole keittänyt yms. vaan nokka-akselin liukupinnat ovat vaan niin kuluneet että meni vaihtoon koko kansi.
Do dii! Nyt sitte tietoa tarvis tuosta kannentiivisteestä. Eli onko jollain kokemusta eri tiivisteistä? Onko joku huononpi/parempi?? Itse tilailin tiivistesarjaa ja jotain ELRING merkkistä tarjosi??
Rekisteröimätön
07.04.2009, 19:18
Osta kaikki tiivisteet alkuperäsinä, tarvikkeista ei saa ku valtavan vitutuksen.
khonkonen
07.04.2009, 19:22
Do dii! Nyt sitte tietoa tarvis tuosta kannentiivisteestä. Eli onko jollain kokemusta eri tiivisteistä? Onko joku huononpi/parempi?? Itse tilailin tiivistesarjaa ja jotain ELRING merkkistä tarjosi??
Victor reinz suosittelivat mulle tarvikkeessa ja niillä oman koneeni kasasin 12tkm sitten, eikä mitään ongelmia. Koneen 2,3td ja ahtoja 1,5 baria maximina. Eikä ole mitään kevyttä ajelua.
Osta kaikki tiivisteet alkuperäsinä, tarvikkeista ei saa ku valtavan vitutuksen.
Paljonko mahtaa alkuperäinen yläpääntiivistesatsi maksaa?
Victor reinz suosittelivat mulle tarvikkeessa ja niillä oman koneeni kasasin 12tkm sitten, eikä mitään ongelmia. Koneen 2,3td ja ahtoja 1,5 baria maximina. Eikä ole mitään kevyttä ajelua.
Mistäs hankit Victor reinz:n sarjan ja millainen hinta? Raahessa varaosaportissa oli 75e tuo Elring sarja.. Mietin vaan että onko suuria eroja tarvikehinnoissa.
khonkonen
07.04.2009, 20:10
Mistäs hankit Victor reinz:n sarjan ja millainen hinta? Raahessa varaosaportissa oli 75e tuo Elring sarja.. Mietin vaan että onko suuria eroja tarvikehinnoissa.
Oulun tarviketorilta ja jotain hiukan yli 100 euroa oli koko koneen tiivistesarja sisältäen, jopa turbon tiivisteet.
Rekisteröimätön
08.04.2009, 09:17
Tuolla mitsuklubin puolella on juttua Victori Reinz kannentiivisteistä, ja muistelisin, että Pajeroisa ollu aika lailla ongelmia niiden kanssa, vaikka muuten onkin paljon kehuttu ja käytetty merkki jopa kilpa-autoissa. Ei ole vissiin tuo pajeron tiiviste sitte onnistunu. Toki onhan siihenkin voinut tulla muutoksia.
Kannenpulteista olen saanut yleisohjeena tämmöisen: Jos kierteen pituus on yli ½ pultin pituudesta, niin pultti on ns. venyvä ja vaihdettava joka kerta. Pajeron kansipultteja ei muistaakseni tarvi joka kerta vaihtaa, mutta jos ne ei kalliit ole, niin onhan se aina varmempi, mitä enenmmän saa uutta osaa.
MVa @ mcf