View Full Version : pyörän laakeri hilux
hilux -86
10.02.2009, 14:49
86 mallinen hiluxi ja etupäässä klappia pysty suunnassa, onko silloin pyöränlaakeri menny vai voiko olla jokin muu vialla
kiitos jo näin etukäteen
Pyöränlaakeri väljistyny, pystyy kiristämään. Yksinkertainen juttu... Kaks mutteria ja lukkosokka välissä... Ei muutakun napaa purkamaan, putsaat hyvin, vaihdat tai kirraat laakerin ja uudet graffittivaseliinit sisään ja kovaa ajoa...
hilux -86
10.02.2009, 15:47
ai että näin iisi juttu, kiitoksia, ei muutakun kiristämää siis:D
Eikä sitten kiristetä liikaa ja jos pyöränlaakeri on oikeasti loppuun ajettu niin kyllä se sitten pitää vaihtaa, huonon laakerin kiristäminen varmaan vaan nopeuttaa hajoamista.
Lainataan aihetta sen verran että osaako kukaan sanoa onko -89 Isuzu 4x4 pickupissa myös tuollainen kiristettävä pyöränlaakeri edessä? Katsuri löysi klappia ja sanoi että alkaa laakeri olemaan vaihtokunnossa, mutta päästi läpi kuitenkin. Jos laakeri olisikin kiristettävää mallia niin ei tartte alkaa ostamaan uusia palikoita!
hilux -86
10.02.2009, 22:44
nyt on laakerit kiristetty, kiristin vaa sen verran et klappi hävis, laakerit oli melko uudehkot mutta muttereit oli aivan sormi tiukkuudella, saattoi olla se syynä väljyyteen,. kiitos tiedosta
En viittiny uutta topiccia laittaa ku oon samalla asialla. Kyseessä on vaan -98 td Hilux. Huomasin toisessa etupyörässä välystä. Onnistuuko tässäkin kiristämällä?
Onnistuu, samanlainen rakenne navassa.
Lainataan aihetta sen verran että osaako kukaan sanoa onko -89 Isuzu 4x4 pickupissa myös tuollainen kiristettävä pyöränlaakeri edessä? Katsuri löysi klappia ja sanoi että alkaa laakeri olemaan vaihtokunnossa, mutta päästi läpi kuitenkin. Jos laakeri olisikin kiristettävää mallia niin ei tartte alkaa ostamaan uusia palikoita!
luultavasti on. Ainakin tossa -93 3.1td campossa on. Napalukko irti ja sen alla oli ns. sokkalevy ja sen alla se kiristinlevy. Siinä muistaaksen oli reikiä mistä pysty tiukkaamaan pyörittämällä. Ja niihin reikiin sit lukitaan se sokkalevy. Oliko tarpeeks epäselvä?? :):)
Kiitokset vastauksista! Ooppeli: Sopivan epäselvästi sanoit:) Taidan tietää mitä vastassa on ku navat avaa.
http://www.myisuzuparts.com/1989/558/4/4-11/showparts.html
Katos tosta:) Kuvassa alempana 4x4 osat 9, 6, 8 ,13
Joo se olikin ruuvilla lukittava laakerin kiristys mutteri:)
Tein pienen kuvasarjan tosta -98td Hiluxin pyöränlaakerin kiristämisestä. Hävis klappi kokonaan eikä rutaja enää ku kääntää lyhyellä nelivedolla täydet.
Rengas irti ja tältä näyttää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2818&pictureid=53070
Napalukko irti ja vetarin päästä lukitusruuvi pois. Navan kuvun mutterit irti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2818&pictureid=53072
Navan kupu pois kumivasaralla naputellen. Huom: kartiomalliset kiristin prikat pulttien ympärillä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2818&pictureid=53075
Ulompi kiristys mutteri. Mutterin takaa varmistus prikasta kääntää yks korva ja kiertää mutterin ulos.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2818&pictureid=53073
Sisempi kiristys mutteri. Tätä kiristämällä hävis klappi. Sen jälkeen vaan lukkoprikka päälle, yks korva vääntää varmistukseksi, siihen toinen kiristys mutteri päälle ja varmistus siihenki.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2818&pictureid=53074
Voila!
onko jollain niksiä että miten nuo kartion malliset kiristinprikat saa pois??mulla 98 hilux ja on niin hemmetin kovaa kiinni että ei liikkunu mihinkään vaikka kaasulla lämmitettiin ja hakattiin kumivasaralla......
onko jollain niksiä että miten nuo kartion malliset kiristinprikat saa pois??mulla 98 hilux ja on niin hemmetin kovaa kiinni että ei liikkunu mihinkään vaikka kaasulla lämmitettiin ja hakattiin kumivasaralla......
Pistä hakuun kartioprikka niin sieltä löytyy irroitus ohjeita siihen.
onko jollain niksiä että miten nuo kartion malliset kiristinprikat saa pois??mulla 98 hilux ja on niin hemmetin kovaa kiinni että ei liikkunu mihinkään vaikka kaasulla lämmitettiin ja hakattiin kumivasaralla......
Ite laittanut 8mm jatkomutterin noihin paikoilleen ja kevyesti napauttanut vasaralla niin pommppaa auki.
Osa korjaamoita lyö siihen osien päälle liitoskohtaan jolloin pomppaa auki mutta jää ikävät jäljet...
Tollukka
07.08.2012, 21:08
Tuo jatkomutteri on hyvä vaihtoehto. Tehtaan ohje on pronssituurnalla napauttaa siihen pinnapultin päähän. Kallein, ja eniten käytetty tapa on pieksää sitä runko-osaa sen verran että rikkojen reijät menevät soikeiksi (säästyy ne parin euron pinnapultit joita saa joka marketista), ja runko pilalla.
etupäässä klappia pysty suunnassa
nyt on laakerit kiristetty, kiristin vaa sen verran et klappi hävis
Miten pystysuuntanen klappi voi hävitä pyöränlaakeria kiristämällä? :eek: Eiköhän tuo ole sivusuuntainen ollut... Jos pystysuunnassa niin olkalaakereissa väljää.
mites uus etu pyörän laakeri kuuluis kiristää hojossa? kiinni hampaat irvessä ja vartti auki?
mites uus etu pyörän laakeri kuuluis kiristää hojossa? kiinni hampaat irvessä ja vartti auki?
Tuollai ku tekee niin tulee hyvä. Itse käytän digitaalista kalavaakaa niin ei tarvi arvailla. Itse pyörittelen napaa renkaan kera ihan kunnolla ennen mittauksien tekemistä niin ylimääräiset rasvat poistuu laakerista, muuten jää helposti löysälle vaikka mittaushetkellä ok. Stefan ja laakerin vastus on yleensä noin 4-5kg. Mittauksia kannattaa tehdä pariin kertaan ja vielä lukitusmutterin kiristyksen jälkeen. Laakeri kiristyy liikaa melko pienestä mutterin liikkumisesta kun ollaan lähellä ylärajaa. Liian löysälle ei myöskään kannata jättää tai saa kohta olla kirraamassa uudestaan. Ja rengas tietty navalta pois ku mitataan.
Napalukon rungon kartioprikat lähtee parhaiten kun laittaa pultin jatkomutteriin pinnapulttia vasten. Isku on pulttiin lyödessä paljon terävempi kuin jatkomutteriin lyödessä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4742&pictureid=133667
Miten pystysuuntanen klappi voi hävitä pyöränlaakeria kiristämällä? :eek: Eiköhän tuo ole sivusuuntainen ollut... Jos pystysuunnassa niin olkalaakereissa väljää.
Tuntuuhan se väljä pyöränlaakeri pystysuunnassakin, omasta mielestä jopa helpommin kuin sivusuunnassa. Väljä olkalaakeri ei kyllä kovin helposti tunnu sivusuunnassa.
Minkä kokoinen tuo iso kiristysmutteri on ? Ja voiko tuonne laittaa ihan normi laakerivaseliinia ?
54mm ja litiumpohjasta "mustaa" vaseliinia.
vesivaseliini jos aattelee upottaa:D
Miten pystysuuntanen klappi voi hävitä pyöränlaakeria kiristämällä? :eek: Eiköhän tuo ole sivusuuntainen ollut... Jos pystysuunnassa niin olkalaakereissa väljää.
Tuota samaa ihmettelin. Kenties välys tuntui aksiaalisesti pyörän pystysuuntaisessa linjassa.
Tuota samaa ihmettelin. Kenties välys tuntui aksiaalisesti pyörän pystysuuntaisessa linjassa.
Kyllä mullakin kun otti pyörä yläreunasta kii ja venko ees takas "pystysuunnassa" tuntu välys, sivuttain ei edes niin selvästi kun ohjausnivelet liikkuu. Tilasin napamutterihylsyn ja oli melkose löysälle päässyt, pikku kirraus ja hyvä tuli.
Kiitos vinkeistä kartiorikkojen aukasuun, tuplamuttereihin naputteleminen paukautti kivasti kartiot ylös :rolleyes: (jäljistä päätellen edellisellä omistajalla ei ollut tätä tietoa eikä hylsyäkään sellaset hakkausjäljet oli joka välissä...)