View Full Version : vanteiden levittäminen, nissan patrol?
Rekisteröimätön
06.02.2009, 01:10
kannattaako alkaa levittämään nissan patrollin orggis vanteita ku olis tarve 10x16 sarjalle??
lähinnä vanteen kestävyys kiinnostais levitettynä ku tarve olis saada neljä tuumaa lisää, onko kukaan aikasemmin levittäny kyseisiä valsseja?
ps. nämähän sit ei tule tieliikenne käyttöön.!
Racingrabbit
06.02.2009, 18:09
Mulla on sorvarilla levitettävänä L200:n 16" vanteet Tampereella.
Ammattimies saa tehtyä suorat vanteet,mutta kannattaa harkita ostaako kumminkin uudet Offroad Tarvikkeelta.
Itse olisin tässä tilanteessa ostanut uudet,mutta ehdin jo sopimaan ja viemään vanteet tekoon syksyllä.
Tumppi (töissä offivarusteella) levitti alkup. mersun vanteet 2" ja hitsas niihin lukko kehät, HYVÄT tuli!
vanteet myytävänä h 600e
TEMÄHIK
saa levitettyä ja saa jopa tieliikennekelpoiset mutta on siinä aivan sairas homma enne ku ne on ilmatiiviit(ilman sisäkumia) joskus 15" maasturin vanteet levittäny ja viime viikolla sain nissan micran 12" vanteet levitettyä mönkkärin kärriin n.2-2,5 tuntia per vanne. en nyt vähään aikaan alkais samaan hommaan hermot siinä menee.
on siinä aivan sairas homma enne ku ne on ilmatiiviit(ilman sisäkumia)
Itsehhän en näe mitään ongelmaa, kun on vain puhtaaat pinnat ja ruosteettomat liitoskohdat. Tosin jos magilla vetelee, niin on se sillä hivenen hankalaa. Parempi varmaankin puikolla?
migillä ite hitsasin(parivuotta vanha iso kemppi) kone on hyvämut jonkun 15cm pätkissä ku vetää saumaa niin aina se alotus/lopetus kohta on se vuoto riski ne mitkä viimeeks ite levitin niin vuodot oli sitä luokkaa että just ja just näki saippua liuoksella mut vuoti vähä kumminkin.ja joutu heppailee lisää.
alotus/lopetus kohta on se vuoto riski
Rälläkällä ottaa hieman auki sitä hitsiä, niin ei jää pattia siihen kohtaan. Ja näin myöskin se hitsauksen aloitus on helpompaa, myöskin vuotokohdan jäänti mahdollisuus vähenee
Tuosapa ois kuva kotitekosista 13x16 patrollin vanteista. Pari sarjaa tehny, hyvin pystyy ajjaan maantienoppeuksia. Rohviiisa lissää kuvia.
muistakaa sit ku levitätte niitä valsseja niin levittäkää siitä vanteen keski syvennyksestä,jos levittää ulos päin siitä korkeimmasta kohdasta ulkoreunasta niin ei saa kumia vanteelle julkisivun puolelta niin ku pitää saada jos on beadlockki vanne.olikohan tarpeeks epäselvästikirjoitettu mut kuitenki kokemusta on siitäkin,kun joku oli levittänyt vanteen väärästä kohdasta.eli niinku swamperin vanteissa ei saa kumia vanteelle takapuolelta.
Rekisteröimätön
06.02.2009, 21:55
juup kyl niistä suorat saa ja ilmatiiviit se ei oo ongelma. tuo lähinnä kiinnosti että onko kestävä vanne levitettynä mutta näköjään on niitä muutkin tehneet.
eli ei kun sorvi laulamaan..
Rekisteröimätön
06.02.2009, 22:04
Itsehhän en näe mitään ongelmaa, kun on vain puhtaaat pinnat ja ruosteettomat liitoskohdat. Tosin jos magilla vetelee, niin on se sillä hivenen hankalaa. Parempi varmaankin puikolla?
tuo on aivan totta että pinnat kannattaa puhdistaa hyvin maalista, ruosteesta ja muusta paskasta. puhtaalle pinnalle kyl tulee ehjä sauma joka menetelmällä ja varmasti on tiiviit.
oikein varman päälle jos haluaa ni tig on melko pettämätön mut aika paljo hitaampi hitsata ku esim puikko tai mag.
muistakaa sit ku levitätte niitä valsseja niin levittäkää siitä vanteen keski syvennyksestä,jos levittää ulos päin siitä korkeimmasta kohdasta ulkoreunasta niin ei saa kumia vanteelle julkisivun puolelta niin ku pitää saada jos on beadlockki vanne.olikohan tarpeeks epäselvästikirjoitettu mut kuitenki kokemusta on siitäkin,kun joku oli levittänyt vanteen väärästä kohdasta.eli niinku swamperin vanteissa ei saa kumia vanteelle takapuolelta.
Siis täh, aika palijo työkseenki oon teheny rengashommia ja aika harvasa on vanteet johon kummin saa venytettyä kummastaki suunnasta, mutta muuten ihan tosi toi että kannattaa kahtua mistä kohti levittää. Noi mun vanteethan ei passaa ainakaan suoriin etuakseleihin. :)
Ei muuten lähe kummi aivan vähällä sisälaidaltakkaan vanteelta. Ja kuvia ku on niin kivoja.
muistakaa sit ku levitätte niitä valsseja niin levittäkää siitä vanteen keski syvennyksestä,jos levittää ulos päin siitä korkeimmasta kohdasta ulkoreunasta niin ei saa kumia vanteelle julkisivun puolelta niin ku pitää saada jos on beadlockki vanne.olikohan tarpeeks epäselvästikirjoitettu mut kuitenki kokemusta on siitäkin,kun joku oli levittänyt vanteen väärästä kohdasta.eli niinku swamperin vanteissa ei saa kumia vanteelle takapuolelta.
Kahtoppa tarkemmasti tuota kuvaa miten se on levitetty...Tuosta hiekkapuhalletusta vanteesta näkyy selvemmin..Kumit saa paikoilleen ilman ihmeempiä työkalujakin
en nyt halua piruilla ,mutta miettikää veljet mitä teette...
jos ilma tiiviin sauman hitsaus tuottaa jo haastetta niin ei kannata lähteä vanteita hitsaamaan ...
monesti katsonut tääläkin kuvia kun rungossa on hirveää saumaa ja sitten on väsätty turvakaaret, ei kaikkea pidä tehdä itte jos ei ossaaa.
tämä oli sitten sitä rakentavaa kritiikkiä ei suinkaan vittuilua.
no mulla oli kuitenkin yhdet alunperin 6"leveät vanteet jotka oli levitetty 10" ja siitä kohtaa missä on tubeless "ura" ja julkisivun puolelta.sit kun aloin laittamaan kotona niitä kumia vanteille ihan käsipelillä ei mene mitenkään kun asennus vaiheessa ei saa sitä kumia sinne syvennykseen käytin kahdessa eri rengasliikkeessä sama lopputulos kumi repeää jos väkisin yrittää se ei veny niin paljoa että menis ilman keskisyvennystä vanteelle. itekin oltu muutama vuosi rengasliikkeessä ja käsineen noitten kanssa puljannu ihan riittävästi.