Kirjaudu sisään

View Full Version : Maastoperäkärry.


Ralf80
04.02.2009, 11:33
Elikkäs,Onko kokemuksia?
youtubea kun väijyy niin ulkomailla on käytössä usein "maastoperäkärry" tai miksikä sitä vois kutsua.
Sellaisen rakentaminen ois helppoa,ja rekisteröintikin mahdollista kun vaan noudattaa aken ohjeita.
Mun mielestä edut vois olla (safarikäytössä pidemmillä reissuilla) että auton sisään ei tarvitse tunkea niin paljon kamaa,eikä katolle.
Sellaisilla reissuila missä ollaan viikko pari,matkailu/semi offroad käyttö näksin ett voi olla järkeä.
Ainakin matalempi painopiste.
Kärryn pitäis tietenkin kestää kaato,yms puutapäin hierominen mutta se ei liene ongelma toteuttaa.
Armeijasta muistan että uazeissa oli joskus pikku maastokärry mukana.
Onko kellään kokemusta moisesta?
Kukaan tehnyt sellasta?
Mieli tekis taas rakentaa jotain ja se voi olla hyvä kohde.

JiiPee
04.02.2009, 11:55
Armeijasta muistan että uazeissa oli joskus pikku maastokärry mukana.
Onko kellään kokemusta moisesta?
Kukaan tehnyt sellasta?

En tehnyt, vaan ostin Kalkun huutokaupasta tuollaisen Gaz-peräkärryn, mitä tarkoitat, Uazin kärry. Vaihdon alle 7.50-16 -renkaat, jotka mahtuu hyvin ja parantaa kärryn kulkua. Pientä maalin paikkuuta siinä oli ja takaluukun saranat ja luukun alareuna piti hitsata uusiksi. Seisontatuki oli rikki, mutta korjasin sen alkuperäiseksi. Jousiin reilusti öljyä, niin alkoi lehdet liikkumaan toisiaan vasten (joustot herkistyi selvästi).

Laikkasin intin vetosilmukan pois ja hitsasin tilalle n. puolen metrin pätkän 60x60x3 putkea ja normi kuulakytkin siihen. Kärryn oma sähköjohto riitti, koska sitä oli varoksi mutkalla runkoaisan kupeessa.

Kärry sopii pitkäperäisen pickupin perään siinä mielessä hyvin, että kulkee melko tarkasti samaa jälkeä kuin auton takapyörät, ei siis yritä oikoa sisäkurviin. Peruuttaminen on tietysti vähän hankalaa, kun se on lyhytaisaisena linkussa niin herkästi. Jos ajaa eteen päin ja kiertää vaikka puun, ei kärryä tarvitse huomioida erikseen, kun se ei oikaise mutkassa. Kärry menee toisaalta sitten samojen kivien yli kuin auton pyörätkin ja sen joskus unohtaa: ottaa kiven jälkeen jo vauhtia ja sitten kärryn pyörä jysähtääkin kiveä vasten ja kärry heilahtaa uhkaavasti taustapeilissä...

Kuorman painopiste tulee aika korkealle ja kärry kaatuu paljon herkemmin kuin auto. Muutaman kerran on ollut lisälaidat plus vähän reilun metrin korkea klapikuorma päällä ja keikkuminen kieltämättä hieman hirvittää, kun ajaa kivien ja kantojen yli. Jos kärryyn kuormaa painavat vermeet pohjalle ja kevyemmät päälle, niin silloin saa kallistaa kärryä kyllä aika paljon ennen keikahdusta - kunhan ei tee sitä ajamalla vauhdilla kärryn pyörää päin kiveä tai kantoa.

Kokku
04.02.2009, 19:00
Kaverilla oli joskus rangen perässä venäjällä alumiininen kärry tais olla 33" mutiaisilla. En tiedä onko vielä jäljellä, ei ainakaan ole pihassa eikä ole vedellyt missään. Siinä on ainakin painopiste tosi alhaalla, eikä tietääkseni ollut mikään suurempi "riesa" perässä verrattuna hyötyyn. Jäykkä ja suora jonkinnäkönen peräkärryn akseli jonka päälle alettu kokoamaan...leveys kannattaa olla sama kuin autossa.

wikke
05.02.2009, 08:40
Ei kaisillä leveydellä niin väliä, kuin raidevälillä... Käkä-käkä.

Kerran puita vedellyt (tai ennemminkin yritykseksi jäi...) mökillä metsästä kaposella neukku henkisellä, tiedättehän, semmoisella pienellä naurettavalla ihqun vaaleansinisellä kissanpissalaatikolla, johon ympätty akseli ja aisa. Joskin tuohon oli isommat kummit laitettu niitten 10" tilalle. Puut ei tahtonut pysyä kyydissä, vaikka vain laitoihin asti täytetty, kun kärry hyppi kuraurasta toiseen puolelta toiselle.