PDA

View Full Version : Suzuki SJ 410 koko auton remontti


Mappe
03.02.2009, 00:05
Tuli ostettua tällänen ku teki mieli. Ajelin sillä neljä päivää ja sit pistin se palasiks. Tarkoituksena tehä koko autoon täydellinen remontti. lisäksi asentaa vinssi, isommat renkaat, laittaa soa sekä muutä tilpehööveriä. Kuinka isot renkaat muuten saa noihin suitsan vakio vanteisiin?
3571
siinä kori.. reilu parikymmentä paikkaa tinattava. 2 kpl palkkia tehtävä kokonaan uudestaan.
3572
alusta hyvässä kunnossa. menee parin päivä päästä akselineen ja lootineen korkeapainepesuun.
3570
siinä hiukan lattian hitsaustöiden sillotusta.

Mappe
03.02.2009, 00:21
Purin koneen ja käytin lohkon ja kannen koneistamolla. Heti ku männän renkaat saapuu voi lyödä pannun kasaan. Stefat oli vuotanut aika pahoin kummastaki päästä. liekö yleistä. ihmettelin kun kampiakseli ei ole kuin runko laakereiden kohdalta kiinni ilman päittäis laakereita. tosin yksinkertainen on kaunista.
3574
siinä työstetty kansi
3575
ja siinä lohko. hiukan yläpäässä kulumisen merkkejä.

No vielä on korin ja alaustan kanssa paljon hommia ennenku savut hörähtää.

velmeri76
10.02.2009, 12:08
terve vaan. Mulla täsmälleen sama projekti menossa, mut männänrenkaat on hukassa?? Eli voisitko kertoa mistä renkaat sait hommattua???

Mappe
11.02.2009, 11:48
terve vaan. Mulla täsmälleen sama projekti menossa, mut männänrenkaat on hukassa?? Eli voisitko kertoa mistä renkaat sait hommattua???

Morjensta!
Kävin motonetis eikä ne saanu tilattua sinne. Sit pamautin vaasas olevalle varaosa helmiselle ja ne lupas tilata jostain. saan ne varmaan viikon sisäl jos ne on saanu ne sinne. voin ilmotella ku ja jos saan osat.

Mappe
15.02.2009, 01:29
3692
Siinä hiukan pohjan hionta töitä.
3693
Maalattu Intergard 2 komponentti pohjamaalilla.
3694
3695
Availin ton jakolaatikon välityksiä ajatellen. Kuinka kannattais välittää, on meinaan liian pitkä toi lyhyt nelonen. Olen kuullut että vaihdelaatikon ja jakarin väliin laitettais b20 vaihdelaatikko? Onko kokemuksia?

make-lj
15.02.2009, 01:34
3692
3695
Availin ton jakolaatikon välityksiä ajatellen. Kuinka kannattais välittää, on meinaan liian pitkä toi lyhyt nelonen. Olen kuullut että vaihdelaatikon ja jakarin väliin laitettais b20 vaihdelaatikko? Onko kokemuksia?



kyseleppäs tuolta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54135&highlight=tossu

sisua45
15.02.2009, 08:34
ihmettelin kun kampiakseli ei ole kuin runko laakereiden kohdalta kiinni ilman päittäis laakereita.

En tunne suzukin konetta, mutta eiköhän päittäiset ole ihan runkolaakereitten yhteydessä?

Jos koneessa ei ole päittäisiä, niin kytkintä painettaessa kampiakseli menee eteenpäin. Olen sellaisenkin nähnyt. :D

Kankku
15.02.2009, 09:06
3692
Siinä hiukan pohjan hionta töitä.
3693
Maalattu Intergard 2 komponentti pohjamaalilla.
3694
3695
Availin ton jakolaatikon välityksiä ajatellen. Kuinka kannattais välittää, on meinaan liian pitkä toi lyhyt nelonen. Olen kuullut että vaihdelaatikon ja jakarin väliin laitettais b20 vaihdelaatikko? Onko kokemuksia?

meidän vanhassa kilpurissa on just tuollainen b20:sen M40 vaihdelaatikko
me rossattiin sillä volvo lootalla pari kolme vuotta
kyllä sillä välitykset pienenee

Mappe
15.02.2009, 11:48
En tunne suzukin konetta, mutta eiköhän päittäiset ole ihan runkolaakereitten yhteydessä?

Jos koneessa ei ole päittäisiä, niin kytkintä painettaessa kampiakseli menee eteenpäin. Olen sellaisenkin nähnyt. :D

3698
Tätä meinasin. Se on kiinni ainoastaan runkolaakereista. Ensimmäistä kertaa availen tämmöstä konetta. Fordin koneita oon avannu ja niissä on yleensä kampiakselin päässä vielä normilaakeri.

Mappe
15.02.2009, 12:01
meidän vanhassa kilpurissa on just tuollainen b20:sen M40 vaihdelaatikko
me rossattiin sillä volvo lootalla pari kolme vuotta
kyllä sillä välitykset pienenee

Kuulostaa hyvältä. Jouduitteko isontamaan kardaanitunnelia?

PeteTurku
15.02.2009, 16:49
Kuulostaa hyvältä. Jouduitteko isontamaan kardaanitunnelia?
Muistakseni tunnelia ei tarvinnut suurentaa. Helpommalla kyllä pääset kun vaihdat jakikseen tiheemmät välitykset.
Esim: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55833

FoTo
15.02.2009, 17:27
Siinähän nuo näyttäs keskinmäisen runkolaakeri pukin kyljessä olevan. Yks päittäis liuska lohkon edessä rätin päällä... Liuskoja siis yhteensä 4kpl. Ja öljy hahlot sit asentaessa akselin puolelle...

hougan
16.02.2009, 10:35
joo tos on samanlai päittäis välilevyt ku toyota 4k koneis, ittellä kans toi kopan hitsaus eessä et ottaa rungosta irti ! saapahan kunnol sillo tehtyy.

sisua45
16.02.2009, 11:58
Tätä meinasin. Se on kiinni ainoastaan runkolaakereista. Ensimmäistä kertaa availen tämmöstä konetta. Fordin koneita oon avannu ja niissä on yleensä kampiakselin päässä vielä normilaakeri. Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat. Päittäis laakerit ovat irtonaisia liuskoja, tai ne ovat kiinteästi kiinni jossain runkolaakerissa. Tuossa on näköjään irtoliuskat.

Fordin koneessa on kampiakselin päässä normilaakeri? Tarkoitatko tällä akselin takapäässä olevaa kuulalaakeria, eli silmälaakeria? Sen tehtävä on tukea vaihteiston kytkinakselia.

Mappe
16.02.2009, 12:57
Juu. Sitä meinasin alunperin että akselin päässä ei ole tommosta kuulalaakeria niinku koneissa joita olen avannut. Vähä huonosti selitin. Mut nyt homma selvä! Päittäislaakeri: puolikuu liuska, ei akselin päässä oleva kuulalaakeri. Jälleen hiukan viisaampi. Kiitos. Hommasin tommosen b20 m40 vaihdelaatikon ja koitan sovitella sitä nyt laatikon ja jakiksen väliin.

Mappe
16.02.2009, 13:21
joo tos on samanlai päittäis välilevyt ku toyota 4k koneis, ittellä kans toi kopan hitsaus eessä et ottaa rungosta irti ! saapahan kunnol sillo tehtyy.

Niinpä. kyl se on helpompi kyljellään krotata. 2 miestä pyörittää tota koria ihan helposti. 10 pultilla oli kori kiinni et aika näppärä ottaa se irti. mul oli korin kummatki etupalkit ihan mädät, oli pakko tehä kokonaan uudet.

Mappe
16.02.2009, 23:02
3732
Hain tänään tommosen. B20 M40 laatikko (4 vaihde suora). Se pitäis saada laatikon ja jakiksen väliin. Ajattelin käyttää sen vakiokardaanin niveliä johon teetän bordit. Samalla pitää lyhentää tuota b 20 laatikon edessä olevaa akselia ja koneistaa siihenkin bordi ja kierre päähän. Perä osan laitan jakolaatikkoon vakionivelellä johon tulee bordi.

37333734
Tein uusia kiinnikkeitä vaihdelaatikkoon kun noi alkuperäset on tiellä. Jakolaatikko mallattu noin 10cm taaksepäin ja siihen väliin menee toi volvon loota. Etuakselille menevä kardaani pitenee aika rajusti kyllä mut pitää tehdä jatkolaipat kumpaamkin päähän. Takana ei haittaa koska akselinhan saa suunnattua oikein koska en ole vielä tehnyt noita spoa kiinnikkeitäkään.

velmeri76
17.02.2009, 09:43
3698
Tätä meinasin. Se on kiinni ainoastaan runkolaakereista. Ensimmäistä kertaa availen tämmöstä konetta. Fordin koneita oon avannu ja niissä on yleensä kampiakselin päässä vielä normilaakeri.

On aika erikoinen systeemi munkin mielestä. Mut näyttää kuitenkin toimivan, kun vaan muistaa laittaa keskimmäisen kampiakselin pukkiin ne päittäisvälystä poistavat rikat. Ite tilasin nekin varulta uudet. Nyt vaan odotan männänrenkaita, jotka pitäis huomenna olla täällä

Mappe
19.02.2009, 20:52
Tuli taas pari päivää aherreltua. Ei ole Tsekkiläisen karkisorvin voittanutta.
3782
Puhallettiin runko puhtaaks. 2 paikasta meni läpi.
3783
Siinä koneistus hommia. B20 laatikon kytkinakselista sorvattu adapteri suitsan kardaanin vaihdelaatiko päähän.
3784
Tässä työstetty jakolaatikolle menevä nivel. Siihen pitää koneistaa bordit vielä.
3785
Palkki muutoksia. Tein hiukan tilaa tolle "alennusvaihteelle" ja uudet kiinnikkeet Vaihdelaatikolle.

Mappe
21.02.2009, 01:59
Taas päivä tallilla.
3806
Siinä Suzukin alennusvaihde koottuna eli volvo b20 laatikko suzukin sovituksilla.
3807
Siinä koko paketti alustassa kiinni.
3808
Kiinnityksiä
3809
Pikku viimeistelyjen jälkeen ruiskuttelin alapuolelle pohjamaalin pintaan.
Projekti alkoi muuten noin 3 viikkoa sitten jolloin auto ajettiin tallii.Täytyy myöntää että ei oo juuri muuta elämää ollukkaan...mut mitä siitä.:D

Mappe
08.03.2009, 03:46
Jälleen pientä nakertelua tullu tehtyä.
Vakio tankki oli ruosteessa ja vuoti, joten justeerasin ruostumattomasta uuden tilalle.
40124013
Akselin tassut siirretty toiselle puolelle, panssaroitu ja suditty pohjamaalia pintaan.
4014
Volvon laatikkoon piti tehä hieman muutoksia kepin paikan suhteen. Tämmösen väänsin ja hyvin tuntuu loksahtelevan.
4015
Siina korin pohja saanut pintavärin. Saa ruveta pikkuhiljaa tekemään pohjatöitä korille...
4016
Kannattaisiko akseleiden ja laatikoiden huohottimet tuoda letkulla mahdollisimman ylös vai ottaako vettä sisään jos käy vähä kylpemäs?

sisua45
08.03.2009, 12:07
Kannattaisiko akseleiden ja laatikoiden huohottimet tuoda letkulla mahdollisimman ylös vai ottaako vettä sisään jos käy vähä kylpemäs?

Vedä letkut ylös vaan, niin ei mene vettä öljyn sekaan. Mutta älä vedä letkua auton sisälle, saattaa laatikkoöljy alkaa haisemaan kajuutassa. :D

Mappe
08.03.2009, 18:51
Jees. pitää sit tuoda huohottimen letkut johonki ylös ulkopuolella. Olisin luultavasti tuonu ne hytin takaosaan mut kiitos Sisua45 tipistä.
Tuli laitettua jousiin noi Dobinson puslat.
4025

Mappe
10.03.2009, 19:19
Tuli täs iltapäivällä laitettua laatikot paikoilleen.
40734074
Etuakseli sain pintavärin pykälään. Taka akselin kiinnitän ja mittailen sitten sopivan kulman tohon jakolaatikkoon ton SOAn takia.
4075
Minkälaiseen kulmaan taka akseli on yleensä laitettu ku heitetty jouset yläpuolelle? Ei varmaan ihan vastapuolelle vanhojen tassujen kans.

Caddy
10.03.2009, 19:35
Tulee aika sopivaksi, kun katsot vain kardaanin suoraksi. Näin tein omaani ja hyvin toimi

Mappe
10.03.2009, 19:40
Tulee aika sopivaksi, kun katsot vain kardaanin suoraksi. Näin tein omaani ja hyvin toimijoo tarkotatko eli linjaan kardaanin suoraan jakolaatikon laipan keskelle vai suoraan sivulle? Mul on toi jakolaatikkoki siirtyny melkein 10cm taaksepäin.

J-T
10.03.2009, 20:59
Missä päin vaasaa sä tätä väsäilet?Voisin ihan mielenkiinnosta tulla pällistelemään :)

sisua45
10.03.2009, 21:24
Siinä on laatikot peräkkäin kuin koyhän talon porsaat. :D

Volvon kirstu on näppärä kaikenlaisiin rakenteluihin. Lyhyt, irtonaisella kytkinkopalla, yleinen ja halpa. Ja vielä kestääkin jotain.

Rekisteröimätön
10.03.2009, 22:14
Terve, todella asiallinen projekti. Olisko kuvia millaiset rihlat volvon laatikon akseleihin ja kardaanien niveliin on tehty.
JL

Mappe
10.03.2009, 22:44
Volvon laatikon ja nivelen kiinnitykset ei tullu sit bordeilla vaan kierteytin nivelet ja laatikon akselit M20 1,5 nousulla. Sitten on nivelien sisällä vielä mutterit ja varmistuksena 6mm lyöntisokat nivelen ja akselin läpi. Pitäis kyl kestää revitteleyä niin eteen ku taaksekki päin. Jos ei kestä niin muutetaan:) Ja by the way J-T mul on talli vaskiluodon vanhalla sokeritehtaalla et jos käyt niin se talli missä on sininen Hiluxi edessä tuu katteleen vaan. Lähes tulkoon päivättäin oon siel.

Rausku4x4
11.03.2009, 21:11
Maukas! Jos itse rakentelisin suzukia niin tekisin juuri näin tupla laatikoilla. Mitenköhän hitaasti auton saa kulkemaan tällä? Vetääkö vertoja yli 6 välityksille jakiksessa? Vai mites jos vielä välittäis jakiksen sais kyllä aika hitaat välitykset :D Pervo visio sika hidas suzuki :D

Mappe
11.03.2009, 23:42
Testailin tos et vakiona lyhyellä nelivedolla kun kone pyörii kerran ympäri jakolaatikossa pyörähtää 1/3 kierrosta. Kun laitan volvon laatikosta ykkösen pykälään yhdellä koneen kierroksella jakolaatikossa pyörähtää noin1/10 kierrosta. Et kyl aika pieniin välityksiin päästään.

Mappe
13.03.2009, 01:53
Jälleen vietetty tallilla aikaa kellon ympäri.
Sisustassa vielä paljon työtä mut alottelin jo siistimään peräosasta.
4107
Vihdoinki männänrenkaat! Ei saanu paikalliseen varaosakauppaan tilattua. Selailin sit vähä Ebaytä ja löysin Englannista. 20€ postilaatikkoon asti. Nyt pääsi "voimanpesän" kimppuun!
41104108
Löysi etuakselikin paikkansa tuolta keulalta.
4109
PS: Mitk on Suzukin koneen kiristys momentti runkolaakeri pukeille ja kiertokangen pukeille? Kaikki muut momentit löyty koko härveliin mun prujuista mut ei näitä...
Pääsis jo tyypittään!

Mappe
15.03.2009, 00:43
Taas koko päivä sorvin, hitsin ja jakarin ääressä...
Tosiaan piti etukardaania pidentää ja takakardaania vastaavasti lyhentää.
41524153
Peräakseli saatiin työstettyä. Jousien tassut vaihto paikkaa toiselle puolelle, panssarointi ja traction barille toi korvake.
415641554154

Mappe
15.03.2009, 22:32
Taas ilta Suitsan kimpussa. Todella paljon löytyy ylimääräistä johtoa tämmösestä projektista. Varmaan 20m revin turhia pois.
Siinä uudet Volvo Amazonin iskarit edessä. Joutui tekemään noi iskarin yläpäät uusiksi myös.
4208

Mappe
16.03.2009, 23:21
Jälleen jotain pientä...
42294230
Kone huoneen laittoa edustuskuntoon. Pikku hionnat ja 2-komponenttia pohjaan.

Mappe
17.03.2009, 23:55
Oi näitä vapaapäiviä...kerkee duunaileen kaikenlaista.
4266
Siinä konehuone saanut pintavärin. Auton väri tulee olemaan juuri tämä punaisen Miranoli 274 sävy.
4267
Siinä Motonetistä hankitut tarvike vilkku ja parkkivalo. Aika rujon näköset mut onpahan paremmin ku vaikiona puskurissa.
4269
Moottoriin öljypohja paikoilleen. Piti tehä back uppina mahdollisen ahtimen öljypaluulle paikka.
4268
Siinä 15cm pidennetty etukardaani laitettu kiinni. Saa nähä kestääkö? Jos ei niin koitetaan jotain muuta.

Rekisteröimätön
19.03.2009, 09:44
No johan on homma edistyny!!!!!!!!
T:AH

Mappe
22.03.2009, 21:40
Pientä näpertelyä näin sunnuntaina lievässä kanuunassa...
4346
Peräakseli löysi paikkansa.
4347
Alusta rullaavana.
4348
Rakentelin ton ohjausvarren alustavasti noin. Pitää laittaa ku kerkiää se high steer ohjaus. Onko kukaan rakennellu semmosta itse?
4349
Siinä ensimmäinen "koeajo" hyviltä tuntu laatikot, jouset ja akselien toiminta. Nyt pitäis ruveta hommaamaaan renkaita. Mitä suosittelette tämmöseen SOA suitsaan? ajattelin 33 x 10.5...

BeGe
23.03.2009, 08:44
Tota ohjausvartta ei sitten leimalle kannata tarjota!

Mappe
23.03.2009, 09:05
Joo eipä kannata katsurille viedä ton kanssa. Noita ei saa vissiin muutenkaan edes hitsata ite. Saa olla tossa niin kauan ku laitan sen jousen yläpuolisen ohjauksen. Pääasia että kääntyy:D

Rekisteröimätön
23.03.2009, 10:21
mites nuo kardaanien kulmat taas menikään. Taka-akseli käännetty siten, että pinioni suunnattu kohti jakiksen akselia, jollon kardaanin nivelkulmat han erit toisiinsa nähden. Kuvissa ei näy tuplaniveltä jakispäässä. Nivelissä tulee olemaan siis nopeuseroja joten onko odotettavissa nivelrikkoja tai muuta murhetta ? Kirjallisuus ja kaikki tietävät sanovat että noin ei pidä asennuksia tehdä, mutta onko käytäntö kuitenki osottanut että kuitenki voi noin tehdä ja homma pelaa ;D

Mappe
23.03.2009, 10:41
Taka akselin kardaani ei mene suoraan jakolaatikon akselin keskelle vaan hienman se alapuolelle jolloin joustossa se pystyy hyvin elämään. kun vaihdoin noi jousitassut toiselle puolelle käänsin hieman sitä kulmaa jyrkemmäksi. Tämän asian kanssa on tallilla painittu ja ainakin eileni kun saatiin se renkaille ja vähä hinattua ja pompoteltua niin näytty kyl ihan hyvältä. Mut jos joku paikka rupee prakaamaan niin sit muutetaan:D Niin ja tuli vielä mieleen et jakolaatikon asennon kanssa pystyn luultavasti hieman pelaamaan jos paikat ei kestä.

Mappe
24.03.2009, 23:55
mites nuo kardaanien kulmat taas menikään. Taka-akseli käännetty siten, että pinioni suunnattu kohti jakiksen akselia, jollon kardaanin nivelkulmat han erit toisiinsa nähden. Kuvissa ei näy tuplaniveltä jakispäässä. Nivelissä tulee olemaan siis nopeuseroja joten onko odotettavissa nivelrikkoja tai muuta murhetta ? Kirjallisuus ja kaikki tietävät sanovat että noin ei pidä asennuksia tehdä, mutta onko käytäntö kuitenki osottanut että kuitenki voi noin tehdä ja homma pelaa ;D
Otin kuvan tästä kardaanin kulmasta ja tämmöseltä se näyttää. Tuntuu ainakin et se pelittäis ihan hyvin. Tosin jos nivelöinti ei kestä voi laittaa tuplan toiseen päähän. Sanokaahan viisammat mielipde tästä.
4435

Mappe
25.03.2009, 00:08
No niin ja taas varsinaiseen rakenteluun.
Kytkin tuli ja sai motinki paikalleen. tuli vedettyä samalla kuparijohdolla uus polltoainelinjaki.
4436
Jarruletkut vaihdoin pidempiin.
44374438
Laturiksi löysin 55A Boschin.
4439
Traction barin rakentelua.
4440
Automaalit saapu myös tänään joten hyvä syy ruveta hiomaan koria pohjamaalaus kuntoon:D

Mappe
29.03.2009, 21:52
Taas viikonloppu tallilla.
45634564
Tuli taivuteltua vesijohtoputkesta turvakaari tonne kabiinii. Joutui tekemään tommoset kotelot koska muuten olis ainaki mun mielestä jäänyt kaari liian eteen ja kuskin pään päälle.
4560
Traction bar viritys. Uusiokäytin vanhat nivelet tähän.
45624561
Sain haalittua tämmösen hydraulipumpun. Osaako joku sanoa mitä toi V 8cm3/U tarkottaa tos kyltissä. Muita tietoja siihen ei sit ole rustattukaan. Vois miettiä voiman ulosotolle tämän asentamista.

heimali
30.03.2009, 09:48
Osaako joku sanoa mitä toi V 8cm3/U tarkottaa tos kyltissä.

8 cm3 / kierros eli tuotto 0.008 litraa / yksi akselin pyörähdys 360°
Esim. jos pumppu pyörii 2000 rpm, on tuotto 16 litraa/min.

Mappe
09.04.2009, 23:16
8 cm3 / kierros eli tuotto 0.008 litraa / yksi akselin pyörähdys 360°
Esim. jos pumppu pyörii 2000 rpm, on tuotto 16 litraa/min.
Toimisiko mahdollisesti ohjaustehostimen pumppuna?
Vähän päivitelty taas.
Turvakaari valmis ja 2-komponentti pohjalla.
47504751

Mappe
19.04.2009, 18:16
Taas päässy vähä rakenteleen ku koulunpenkki antaa myöden
4980
Hytti saanut pintaväri kerroksen.
4983
Pakoputken laittoa. Alkukäyrä oli hyvässä kunnossa joten käytin sitä ja jatkan loppuun ruostumattomalla.
49814982
Traction bar kiinni.

Mappe
26.04.2009, 17:20
Taas vähä krotailua tallilla.
Korin sommittelua alustaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=28075
Kori nousi neljän miehen voimin näppärästi päälle ja istuikin vielä kohtuu hyvin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=28071
Siinä istuu volvon loota kardaani tunnelissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=28073
Ja siinä vanha jakolaatikon kepin paikka jossa nyt sojottaa sit se volvon keppi. Jakolaatikon keppi tulee sit vähä taaemmas.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=28072

MikkoS
26.04.2009, 19:53
hyvältä näyttää.. on muuten miehekkäät painot tossa kuskin renkaassa:)

tjl
26.04.2009, 19:55
eihän tossa ole edes paljoa painoja,hämää vaan kun taitaa olla niitä vitun sinkki painoja.ne on helvetisti isompia kun vanhat lyijy painot.

Mappe
08.05.2009, 23:14
Noniin tänään saatu Suitsasta savut ja ekat koeajot suoritettua. Kone lähti mallikkaasti remontin jälkeen käyntiin mitä nyt sytkä oli aluksi tyypillisesti 180 astetta vituralla. Voittajafiilis!
Siinä ristiriipunnan testausta. 48 cm korkealla eturengas.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=29057
Maastossa testausta. Toi volvon laatikko pelittää uskomattoman hyvin ja sillä pääsee aivan tajuttoman hitaaseen ryömintä nopeuteen!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=29058
Kepit tuli tällä tavalla tonne hyttiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=29059
Konehuonetta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=29060

Mappe
25.05.2009, 19:02
Taas saatu suikkeliin jotain tehtyä.
Pistin ovet ja konepellin kiinni niin näkee vähä miltä se tulee suurinpiirtein näyttään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=31234
Snorkkelin rakennusta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=31236
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=31235
Takavaloiksi tulla tuommose. rumat mutta eipähän hajoa ensimmäisenä, ellei ny oikeen railakkaasti puuta päin peruuta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=31237
Seuraavaksi pitäis hankkia vinssi ja tehä siihen peti sekä hioa auto maalauskuntoon.

Rekisteröimätön
25.05.2009, 19:45
Seuraavaksi pitäis hankkia vinssi ja tehä siihen peti sekä hioa auto maalauskuntoon.[/QUOTE]


mitä tuota enää hinkkaat, kuvasta päätellen pinta kestää kyllä uuden maalauksen tuommossaan. jos mettään mielit tuon kanssa niin eikai siellä muutama kuppa menoa haittaa. liian hyvää ei kannata tehdä, harmittaa käytön jälki tosissaan.

Rausku4x4
25.05.2009, 23:15
Saisko jossain vaiheessa videoo kyseisestä hitaudesta? Kiinostais ihan älyttömästi että paljonkohan tämmösen vääntömomentit on pieninmillä vaihteilla :P

Mappe
26.05.2009, 10:42
Seuraavaksi pitäis hankkia vinssi ja tehä siihen peti sekä hioa auto maalauskuntoon.


mitä tuota enää hinkkaat, kuvasta päätellen pinta kestää kyllä uuden maalauksen tuommossaan. jos mettään mielit tuon kanssa niin eikai siellä muutama kuppa menoa haittaa. liian hyvää ei kannata tehdä, harmittaa käytön jälki tosissaan.[/QUOTE]

Vaikka kyseessä on maastoauto joka varmasti tulee ottamaan osumaa teen kyl maalaushommat kunnialla loppuun. Hyvin tehdyt pohjatyöt sekä maalaus takaavat myös sen että auto ei rupea ruostumaan/kukkimaan kovin herkästi. Koitan saada jonkun videopätkän näytille tosta hitaudesta.

Rekisteröimätön
10.06.2009, 11:22
Takavaloiksi tulla tuommose. rumat mutta eipähän hajoa ensimmäisenä, ellei ny oikeen railakkaasti puuta päin peruuta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=31237

eikö noille valoille tuu mitään suoja rautoja

MikkoS
10.06.2009, 11:26
mistä tilasit männänrengassarjan? Täytyis varmaan ruveta metsästään osia tohon toiseen moottoriin kun nykyisessä menee öljyä ihan miehekkäästi..

Rekisteröimätön
11.06.2009, 10:58
Pistin ovet ja konepellin kiinni niin näkee vähä miltä se tulee suurinpiirtein näyttään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=31234

tuleeko siitä ton värinen jos ei niin minkävärinen

Mappe
11.06.2009, 15:56
Pistin ovet ja konepellin kiinni niin näkee vähä miltä se tulee suurinpiirtein näyttään.
tuleeko siitä ton värinen jos ei niin minkävärinen

Automaalit on jo hommattu ja auton väri tulee olemaan punainen miranol (RAL 0274).

Rekisteröimätön
24.06.2009, 18:27
lisää kuvii

Mappe
24.06.2009, 19:53
Vapaata ollu ja kerinny hiukan touhailemaan.
Auto rupeaa olemaan koritöiltä siinä kunnossa että maalaan sen täs lähipäivinä. Kuvassa myös valmis snorkkeli. Paskaputkesta tein ku sattui saamaan ilmaiseksi :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=33552
Vinssipetin hahmottelua. 10mm plootusta ja vielä vedän lisäksi henkselit tohon levyn alla olevaan putkeen että ainakin pysyy kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=33553
Sisustan maalaushommia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=33554
Päivällä käväisin lähimettässä koeajolla ja sen seurauksena tämmönen haveri. Traction barin kiinnike korkkas akseliputkesta. Oon odottanu et koska menee joku murros paskaks mutta tätä en olis kyllä uskonu. Pitää vahvistaa toi akseliputki pitkältä matkalta 3-4mm levyllä jonka mankeloi pyöreeks ja hitsaa sit kiinni. Onneks ei käyny itse voimansiirrolle mitään mutta kyllä tämä miestä syö :(
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=33555

tapsa86
24.06.2009, 20:33
ei taida kestää tollainen ratkasu repee aina jostain. joustavammat pustat vaatii.

Rekisteröimätön
24.06.2009, 21:02
Kovaa touhua

HJ60
25.06.2009, 04:33
Kannattaisko tehä enemmän akseliputken ympäri kiertäviksi nuo laipat, vois olla kestävämpi. Onko tuota traction baria nostettu kuvausta varten, vai onko se aina jännityksessä niin ettei itsekseen lepää tuossa akselin päällä?

Mappe
25.06.2009, 09:31
Kannattaisko tehä enemmän akseliputken ympäri kiertäviksi nuo laipat, vois olla kestävämpi. Onko tuota traction baria nostettu kuvausta varten, vai onko se aina jännityksessä niin ettei itsekseen lepää tuossa akselin päällä?

Joo kuvaa varten nostetaan tota traction baria. kyllä se lepää siinä ihan vapaasti muuten. Ne laipat on kyllä ollu vaan vartin verran akseliputken ympärillä. Että pidemmät pitää kehittää. Jokatapauksessa joudun paikkaamaan ja samalla vahvistamaan ton akseliputken. Jonkimoiset uudet puslat myös väliin.

BeGe
25.06.2009, 14:01
Katso mun profiilista kuvia taka-akselin tuesta.

Rekisteröimätön
25.06.2009, 17:28
Oisko hitsattu vähän liian kuumalla puikolla?

Mappe
25.06.2009, 22:57
Katso mun profiilista kuvia taka-akselin tuesta.

Asiallinen toi pitkittäis tuenta. Väsäilen samanmoisen vielä ton paikkaus/vahvistus operaation lisäksi. Kiitos!
Migillä ton hitasin enkä kyllä millään kovilla virroilla. Oliskohan ollu joku 100-120A.

Mappe
07.07.2009, 00:00
Keli ku oli tänään niinko morsian joten päätin justeerata päivän pajalla. Peräakselia en oo vielä ottanu irti ku pitää saada viel rullailtuu tota autoo.
Levikkeiden sommittelua. On jokku yleismalliset.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=34766
Sit maalaushommiin. Pohja/pintamaalia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=34767
Auto pohjamaalattu. Pieni välihionta ja sit pintaa veteleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=34769
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=34768

Tuoppo
07.07.2009, 11:09
Kuinka paljo meni maali tohon, on kyllä asiallisen näkönen.

Mappe
08.07.2009, 16:48
Tuli eilen illalla maalattua auto ja tänään laitettua vähä luukkuja sun muuta kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=34838
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=34839

Gulo
09.07.2009, 10:50
Aika nätti :)

Rekisteröimätön
09.07.2009, 12:46
Tuli eilen illalla maalattua auto ja tänään laitettua vähä luukkuja sun muuta kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=34838
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=34839

mikääs maasturi tuala taustalla on eikai se vaann oo tuopon?

Rekisteröimätön
09.07.2009, 12:49
Sit maalaushommiin. Pohja/pintamaalia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=34767


onko nuo harmaat purkit pohja maalia.?ja nuo mipat sitä punasta.?

Mappe
09.07.2009, 13:44
onko nuo harmaat purkit pohja maalia.?ja nuo mipat sitä punasta.? Joo harmaat pohjamaalia ja mipt pintaväriä. Mianol 274. noin 100€ koko paukku. Kyllä joku tarkkasilmäinen on huomannut että Tuopon Suitsahan se sielä näkyy taustalla. Ollaan meinaan tallinaapureita :)

Tuoppo
09.07.2009, 15:22
Mun suitsaki on näköjään päässy kuvaan :rolleyes: Seki pääsee pian takas talliin koska kaks asentajaa lähtee intiin, Sääli sinänsä ;)

Mappe
24.07.2009, 18:33
Toi Traction barin repäsemä aukko piti saada korjattua ja samalla vähä vahvisteltua akselia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=35845
Tämmösen "holkituksen" siihen sain kyhättyä. Pelittää kyllä ihan moitteettomasti kun ajaa. Vielä pitää Traction Bar laittaa vahvemmin kiinni ja laittaa väliin kunnon puslat.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=35846
Sisustan rakentelua. Aattelin laittaa kaikki ovi ja seinäpahvitkin tällä alumiinisella turkkipellillä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=35847

Mappe
30.07.2009, 18:12
Edistystä ja kauhun hetkiä:eek:
Oli niin paskana toi vanha kojetaulu enkä löytäny mistään uutta joten väänsin rosterista uuden. Porailin myös valmiiksi reikiä lisävalojen katkaisioille. Tohon tyhjään kohtaan aattelin survasta volttimittarin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=36173
Sisustan pohjan maalaus. Penselillä vaan teknosta pohjalle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=36174
Noniin. Koekäyttelin tänään moottoria ja mitä ihmettä... yhtäkkiä konehuoneessa meininki on kuin Danten helvetissä! En tiiä olinko kytkenyt laturin väärin, mutta aikasemmin ainaki toimi samalla kytkennällä. Jännä toi boschin laturi ku ei oo minkäänlaisia merkkejä liittimien kohdalla. No onneksi vain laturi ja muutama johto sai Damagea!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=36175

Mappe
23.09.2009, 10:54
Taas on päässy vähä suitsaa rakenteleen ku on kerinny. Laitan offtopicina loppuun pari kuvaa toisesta projektista mikä vieny aikaa.
Puskuri tuli mallailtua tommoseks. Vielä pitäis vinssi tonne väliin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=40947
Sisustasta kojelautaan tuli laitettua volttimittari ja valmiiksi lisävalojen katkaisioita.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=40946
Ja tässä vähä toisesta projektista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2210&pictureid=40948
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2210&pictureid=40949

MikkoS
23.09.2009, 11:01
oisit suoraan suzukiin tehnyt tuon sovitekappaleen :)

jampeli
23.09.2009, 14:53
Hieno suikka ,mutta noi sakkelit on kyllä aika pahannäköisessä paikkaa jos meinaa niistä oikein vetääkkin.

Tuoppo
23.09.2009, 16:11
Kyllä nyt on komia puskuri, joo nuo sakkelit on aika pahassa paikassa varmaan kannatas laittaa ton vinssi petin kulmille.

Muistakko muuten mikä sekotus suhde tossa pohjamaalissa on, siinä purkin kyljessä on maali roiskeita jus sen tekstin kohalla:p

Mappe
24.09.2009, 00:16
Kyllä nyt on komia puskuri, joo nuo sakkelit on aika pahassa paikassa varmaan kannatas laittaa ton vinssi petin kulmille.

Muistakko muuten mikä sekotus suhde tossa pohjamaalissa on, siinä purkin kyljessä on maali roiskeita jus sen tekstin kohalla:p

Onneks ei oo ku heftattu vasta noi sakkelit, pitänee siirtää pedin juureen. Tais olla 1/5 se suhde niis maaleis, mut eikai se ihan justiin tarvi olla:)

Mappe
25.09.2009, 19:45
Tuli rakenneltua tolle volvon laatikolle peräosaan tommonen tuki ku heilu sivusuunnassa jonkunverran. Nyt näytti toimivan hyvin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=41119
Vaihdekepin sain ihan järkevästi kardaanitunneliin. Vielä jakolaatikolle pitäis metsästää joku kortonki tohon päälle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=41120
Vielä vähä ristijouston testailua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=41121

Offtopiccina mersu projektista vähä videoo.
http://www.youtube.com/watch?v=RFaZ13a5fAg

Mappe
07.10.2009, 17:47
Pientä inssausta tallilla. Tuli ruutattua puskuri/vinssipeti pintamaaliin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=42029
Hommasin kirppikseltä kattotelineen ja siihen hiukan työvaloja.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=42031
Sähkötöitä sisällä. Valot toimii pareittain eli keskimmäiset yhestä katkaisiasta ja sivut toisesta. Kummatkin ovat oman releen takana.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=42028
Tadaa! Valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa:) Tuli eilen ajeltua pimeällä ja kyllä tuli tarpeeseen noi valot. Vielä pitäis taakse päin asentaa pari valoa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=42030

Arska-tehtaalta
07.10.2009, 18:24
Toi laatikon tuki on kakkina aika nopeesti, paitsi jos siulla on konekin kiinteesti rungossa.

Mappe
07.10.2009, 18:38
Toi laatikon tuki on kakkina aika nopeesti, paitsi jos siulla on konekin kiinteesti rungossa.
Siellä on puslat tossa rungon ja tuen välissä että pääsee vähä elämään.

Mappe
18.10.2009, 20:34
Puskuri maalattuna takaisin paikallaan. Ensimmäiset kunnon mettä ajelut tuli tehtyä ja mikään ei ainakaan vielä antanut periksi. Pientä tärinää ja kolinaa kuuluu sieltä täältä. Uudenkarheelle maalipinnalle tuli kyllä sanottua hyvästit :) Vinssi pitäis vielä hommata ja pultata tohon keulaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=42724
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=42725
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=42726

Rausku4x4
18.10.2009, 20:52
komia on ei voi muuta sanoa! Laitappa jotain videoo että kuinka hiljaa tällä pääsee, ois mielenkiintoista nähdä.

Tomppa82
18.10.2009, 21:05
On tosiaankin komean näköinen Suzuki.

AtteL
18.10.2009, 21:39
Vissiin oo laittanu tuohon 603vapariin turbon pumpun, millaisilla paineilla meinaat ajella?

Mappe
18.10.2009, 21:57
Kiitosta. Joo pitää ottaa videopätkää Suzukista ku sain kirjauduttua tonne Youtubeenki. Ja AtteL tossa offtopicci meses, se on ihan vm93 alkuperäinen TurboDiesel kone omalla pumppulla jossa ahdon alainen syöttö. Pumppuhan on sit mynädieselin käsialaa. Niin ja semmonet 1,8 - 2 baria tuntuu ihan hyvältä. Savutus loppuu sopivasti siinä.

Palex
18.10.2009, 21:59
Tuo puskuri ei kyllä varmaankaan kovin suuria kolhuja kestä, ja ohjausvarsikin on varsin mielenkiintoisen näköinen...:rolleyes:

Mappe
18.10.2009, 22:19
Tuo puskuri ei kyllä varmaankaan kovin suuria kolhuja kestä, ja ohjausvarsikin on varsin mielenkiintoisen näköinen...:rolleyes:
Kyl sillä jo vähä tuli ryskäiltyä puita päin tuolla mettäs ja kesti ainakin toistaiseksi ja varmasi tulevaisuudessakin. Noi puskurin putket jotka on noin 60 asteen kulmassa noihin sivuputkiin ei oo samassa tasossa vaan taaempana ihan sen takia että tukee paremmin iskuja vastaan ja se koko höskähän on 10mm plootussa kiinni joka yhteensä 6 kpl m12 pulteilla kiinni. Putket on vesijohtoputkea ainevahvuus 3.2mm. Ohjausvarresta ollut jo aikaisemmin juttua. Se on tommonen väliaikainen viritys et pääsee vaan testaileen, seki on jo vähä pettäny niinku kuvista näkyy:)

AtteL
18.10.2009, 22:29
Kiitosta. Joo pitää ottaa videopätkää Suzukista ku sain kirjauduttua tonne Youtubeenki. Ja AtteL tossa offtopicci meses, siinä on ihan toi vm93 TurboDieselin pumppu jossa ahdon alainen syöttö. Pumppuhan on sit mynädieselin käsialaa.

Juu, aattelinkin kun tuo kalvorasia pilkottaa tuolta imusarjan välistä..
Olikos tuohon pumpun tyyppikilpeen stanssattu pajalla numero 70 vai 70-2
Nii vaa meinasin kun näyttää olevan vapaasti hengittävän imusarja ja tuo turbon pumppu, että mahtaako lopuosa moottorista olla turbo- vai vaparimallista..?
No- niin tai näin, kiva kokoonpano:cool:

Mappe
18.10.2009, 22:37
Juu, aattelinkin kun tuo kalvorasia pilkottaa tuolta imusarjan välistä..
Olikos tuohon pumpun tyyppikilpeen stanssattu pajalla numero 70 vai 70-2
Nii vaa meinasin kun näyttää olevan vapaasti hengittävän imusarja ja tuo turbon pumppu, että mahtaako lopuosa moottorista olla turbo- vai vaparimallista..?
No- niin tai näin, kiva kokoonpano:cool:

Laittelin sulle privaa ku sekoilin tosa äsken. Tosiaan mesessä on alkuperäinen vm93 turbodiesel kone ja imusarjahan on sit vaparista. Tsekkaan sen numeron tos ku kerkeen.

Mappe
19.10.2009, 17:49
Pientä hienosäätöä taas. Säädin kardaanien nivelet suoriks ku oli noin vartin pielessä kummakki, väheni tärinä aikalailla. En ollu tullu aikasemmin ajatelleeks mutta sain tosta Vilkuttimen projektiosiosta luntattua, Kiitos Hoppala! Rauskun pyynnöstä vähä videokuvaa testiajosta. Pätkän alussa mulla on volvon lootasta ykkönen silmässä ja lopussa laitan sit nelosen (suoran) mikä olis niiku vakio. Ero on todella suuri.
http://www.youtube.com/watch?v=wCPGwyqYrew

Palex
19.10.2009, 17:49
Kyl sillä jo vähä tuli ryskäiltyä puita päin tuolla mettäs ja kesti ainakin toistaiseksi ja varmasi tulevaisuudessakin. Noi puskurin putket jotka on noin 60 asteen kulmassa noihin sivuputkiin ei oo samassa tasossa vaan taaempana ihan sen takia että tukee paremmin iskuja vastaan ja se koko höskähän on 10mm plootussa kiinni joka yhteensä 6 kpl m12 pulteilla kiinni. Putket on vesijohtoputkea ainevahvuus 3.2mm. Ohjausvarresta ollut jo aikaisemmin juttua. Se on tommonen väliaikainen viritys et pääsee vaan testaileen, seki on jo vähä pettäny niinku kuvista näkyy:)

Juu, käytössähän sen näkee kestääkö loppupeleissä vaiko ei. Itellä oli vaan kerran vähän vastaavanlainen, ja se ei kyllä kestänyt mitään...:)

Rausku4x4
19.10.2009, 20:18
Pientä hienosäätöä taas. Säädin kardaanien nivelet suoriks ku oli noin vartin pielessä kummakki, väheni tärinä aikalailla. En ollu tullu aikasemmin ajatelleeks mutta sain tosta Vilkuttimen projektiosiosta luntattua, Kiitos Hoppala! Rauskun pyynnöstä vähä videokuvaa testiajosta. Pätkän alussa mulla on volvon lootasta ykkönen silmässä ja lopussa laitan sit nelosen (suoran) mikä olis niiku vakio. Ero on todella suuri.
http://www.youtube.com/watch?v=wCPGwyqYrew

Mukavan hissukseen näytti menevän! Ei vissiin hirveesti tarvii kytkimeen käestää :D Minkähänlaisista vääntömomenteista puhutaan :D

Mappe
07.11.2009, 16:16
Suitsa projekti ei ole juurikaan edennyt opiskelun ja toiden takia mitä jotain pieniä maalaus ja säätöhommia. Tänään ensilumen kunniaksi piti käydä oikein maastoajelulla sitte. Aika paha napsuminen kuuluu etu murroksesta kun kääntää "yli" vasemmalle joten menee varmaan pian vaihtoon. Parisen tuntia tuli taas ajeltua eikä vieläkään ole mikään sanonut kunnolla sopimusta irti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=44393
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=44394
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=44395
Tulis ny pian jäät että pääsis saaristoon ajeleen:)

Tuoppo
02.12.2009, 23:56
Mites edistyy? joko on pian kilpien välissä

ZAU
02.12.2009, 23:57
Koskas tää nähdään tositoimissa

Mappe
03.12.2009, 10:25
Tällä hetkellä rakenteilla ohjaustangon siirto jousten yläpuolelle. Vinssi pitäis vielä laittaa ja vähä sisustaa mutta kyl auto on niiku operatiivisessa käytössä jo :) Ei oo vaan kerinny paljo touhaamaan ku pitäny notkuu viikot tuola Rauman merikoululla.

Mappe
17.12.2009, 21:39
Tänään tuli komian illan vuoksi ajeltua parisen tuntia mettässä. Kivaa oli ja kylmäkään ei tuntunut. No jossain vaihees piti lopettaa ku perämurikka rupes monehen malliin lopajamaan. Auto talliin ja takapää pukeille. Kun pyörittää rengasta kuuluu joka kierroksella murikasta semmonen kolahdus. En kerinny ruveta availemaan. Mikähän siellä on menny? Oon miettiny lukkoperän tekoa ja aattelin että meneeköhän noista niitä pikkurattaita sieltä perästä koska sithän se olis ihan sama ku sinne löis sen kemppi kympin. Jos kokemuksia tommosesta kolinasta, kertokaa ihmeessä?

Pertsi
17.12.2009, 22:37
välityksestä puuttuu pari hammasta???

Mappe
18.12.2009, 10:39
välityksestä puuttuu pari hammasta???
Voi olla:( No tänään pitää mennä tallille ja purkaa murikka niin näkee sit mikä on menny.

Mappe
21.12.2009, 21:19
Perän kolinan takia tuli purettua taka akseli. Vetarit oli hyvässä kunnossa, laakerit oli hyvät ja pooritki tallella. Otin murikan pois enkä huomannut mitään poikkeavaa. Nyt kun perämurikka on irti ja pöydällä oon ajatellu laittaa lukon. Kemppilukko olis tietysti helpoin ja huokein vaihtoehto.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=48394
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=48393
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=48396
Muutama kyssäri?
1. Kemppilukon tekeminen suitsaan. Kokemuksia ja kuinka kannattaa tehä?
2. Paljonko menee peräakseliin öljyä? (tuli valutettua isoon jäteöljy astiaan enkä muista enää määrää)
3. Perämurikan sisuskalujen kiristys momentteja?

MikkoS
21.12.2009, 21:43
Perään menee 1.3 litraa öljyä ja täältä löytyy yhdenlaiset ohjeet kempin tekoon. Jostain kun hommaa toiset pikku rattaan niin saa muutettua takaisin normaaliksi jos rupee kaduttaan

http://www.suzukiclubuk.co.uk/weldedreardiff.html

Mappe
21.12.2009, 22:25
Perään menee 1.3 litraa öljyä ja täältä löytyy yhdenlaiset ohjeet kempin tekoon. Jostain kun hommaa toiset pikku rattaan niin saa muutettua takaisin normaaliksi jos rupee kaduttaan

http://www.suzukiclubuk.co.uk/weldedreardiff.html

Kiitoksia. Tosi hyvät ohjeet oot löytäny. Tosiaan vaikka tekee kemppilukon sen saa viel vakioks ku on tommoset pikkurattaat ylimääräset. Loistavaa:)

HRD
21.12.2009, 22:49
Multa löytyisi tuohon kemppi käyttöön soveltuvia (hammasvikasia) rattaita ainakin yks "sarja". Tuon kans on tietty sen verran kiire, ettei kusti ehdi polkea tarpeeks rivakkaa.

Mappe
21.12.2009, 22:54
Multa löytyisi tuohon kemppi käyttöön soveltuvia (hammasvikasia) rattaita ainakin yks "sarja". Tuon kans on tietty sen verran kiire, ettei kusti ehdi polkea tarpeeks rivakkaa.

No perhana! Olisko niissä niin rattaat ehjät et sais just tollee 2hits-2vapaa-2hits jne. niinku tosa ohjeessa. Ei mulla ny niin kiire tän kaa oo. Paljonko mahtais kustantaa?
Edit: Laitoin privaa.

*make*
22.12.2009, 12:13
täällä olisi kanssa ylimääräiset perän rattaat, ehjät.

jnu
22.12.2009, 20:23
Oman kokemuksen mukaan paras on kun poistaa tasauspyörästöstä kaiken muun paitsi poskirattaat ja hitsaa poskirattaat päätyihin niin että pysyy... Tasauspyörästön päätylaipan pultit kesti itsellä vaikka niitä ei ole tehty välittämään vääntöä mutta jos haluaa varmistella niin hitsaa vielä päätylaipan kiinni murikan kuoreen.

Mappe
22.12.2009, 20:56
Oman kokemuksen mukaan paras on kun poistaa tasauspyörästöstä kaiken muun paitsi poskirattaat ja hitsaa poskirattaat päätyihin niin että pysyy... Tasauspyörästön päätylaipan pultit kesti itsellä vaikka niitä ei ole tehty välittämään vääntöä mutta jos haluaa varmistella niin hitsaa vielä päätylaipan kiinni murikan kuoreen.

Kiitoksia vinkistä! Vaikuttaa hyvältä. Saa nähä ny miten sen laittaa. Olis kyl tietysti hyvä jos sen sais takasin lukottomaks vaan vaihtamalla rattaat.

Mappe
22.12.2009, 21:55
Nyt ku perä on rempallaan voi hyvin rakennella sit etupäätä.
-High steer ohjauksen 3D luonnos:) Tukilevy (pun) teen 10mm plootusta ja taivuttelen ton muotoseks. Siihen kartio mallinen holkki päähän ja raidetanko siihen kiinni. Raidetanko (vihr) Tulee jousten yläpuolelle. Vähän pitää varmaan lyhentää. Ohjausvarsi (sin) tulee vakiopaikallensa raidetankoon. Luultavasti sorvailen kokonaan uuden. Tommonen kiila on kyl kätevä ku irrottelee noita kartioista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=48423
Aikoinaan mulla oli välikoppa ekkereis aina golfpallot vaihdekepin nuppeina joten mitä sitä hyvää vaihtamaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=48395

Rekisteröimätön
22.12.2009, 23:30
Moi, asiallinen suikka projekti. Tosta ohjausvarsi suunnitelmasta, oletko katsonut esim. Breeze industries:in valmistamaa ohjausvartta joka kiinnittyy olkalaakerin pulttien lisäksi myös jarrusatulan kiinnityspultteihin. Mikäli haluat vahvemman ohjauksen vaihda samalla eteen levyjarrut ja tee edellämainitun kaltainen ohjausvarsi
t: nyybi suzuki harrastaja

-Sakke-
23.12.2009, 06:41
Suzukien kans en oo pelaillut, mutta...

Mielestäni ohjausvarsista pitäisi tehdä vähintään yhtä vahvat kun alkuperäiset, 10mm kuulostaa ohkaselta jopa Suzukin alla.

Jos teet ohjausvarsista kuvan kaltaiset (jotka "näyttävät suoraan eteenpäin") joudut tosiaan lyhentään raidetankoa aika paljon. Siinä käy sit silleen että kun käännät rattia ni ulkokaarteen pyörä kääntyy aina enemmän kun sisäkaarteen pyörä, eli juurikin väärin päin. Tämä auraus käännettäessä sekä perän hitsilukko kasvattaa kääntösädettä ainakin liukkaalla selvästi.

Mappe
23.12.2009, 12:02
Moi, asiallinen suikka projekti. Tosta ohjausvarsi suunnitelmasta, oletko katsonut esim. Breeze industries:in valmistamaa ohjausvartta joka kiinnittyy olkalaakerin pulttien lisäksi myös jarrusatulan kiinnityspultteihin. Mikäli haluat vahvemman ohjauksen vaihda samalla eteen levyjarrut ja tee edellämainitun kaltainen ohjausvarsi
t: nyybi suzuki harrastaja
Kiitos vinkistä. Käväsin kattomassa ja ihan asialliselta näyttää. Noi levyt olis kyl tietty hyvä laittaa eteen mut koitan ny eka tehä tämmösen budjetti omavalmiste ohjauksen ja katella kuinka se pelittää:)

nuti-90
23.12.2009, 12:05
tein paperista mallit ja toi sakke taitaapi olla oikeessa noiden punaisella piirrettyjen tukilevyjen kanssa.. lisäksi tekisin vielä silleen että laittasin ton raidetangon noiden tukilevyjen yläpuolelle näin saisit lisää maavaraa varsien alle..:)

Mappe
23.12.2009, 12:08
Suzukien kans en oo pelaillut, mutta...

Mielestäni ohjausvarsista pitäisi tehdä vähintään yhtä vahvat kun alkuperäiset, 10mm kuulostaa ohkaselta jopa Suzukin alla.

Jos teet ohjausvarsista kuvan kaltaiset (jotka "näyttävät suoraan eteenpäin") joudut tosiaan lyhentään raidetankoa aika paljon. Siinä käy sit silleen että kun käännät rattia ni ulkokaarteen pyörä kääntyy aina enemmän kun sisäkaarteen pyörä, eli juurikin väärin päin. Tämä auraus käännettäessä sekä perän hitsilukko kasvattaa kääntösädettä ainakin liukkaalla selvästi.
Hyviä pointteja Sakke! Pitää varmaan kasvattaa ainevahvuutta tai tehä vaiks ruostumattomasta. 10mm rosteri kestää jo aika paljo luulisin. Se "autocad" kuva on vähä suuntaa antava. Mutta teen noista ohjausvarsista semmoset jotka menee hiukan ulospäin. Ihan samaan ei pääse ku orkkikset ku ottaa vanteeseen mutta aika lähelle. Sitte ei tosiaan tarvis lyhennellä raidetankoa niin paljo. Kiitos kaikille vielä hyvistä vinkeistä.

Mappe
23.12.2009, 12:18
tein paperista mallit ja toi sakke taitaapi olla oikeessa noiden punaisella piirrettyjen tukilevyjen kanssa.. lisäksi tekisin vielä silleen että laittasin ton raidetangon noiden tukilevyjen yläpuolelle näin saisit lisää maavaraa varsien alle..:)
Joo se kävi kans mielessä. Sit joutuis raidetankoa katkomaan ja muuttamaan koska muuten toi ohjausvarsi tulis väärälle puolelle. Mut kyl se noinki menee hyvin jousien yli ja on suojassa ihan tarpeeksi.

Tuoppo
23.12.2009, 15:22
Itellä ois kans edessä tuo hi-streetin väsäily mutta taidan viedä ekaan katsastukseen vakiona.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29879

tossa ois aikahyvä topikki tosta hi-streetistä

Mappe
02.01.2010, 12:59
Tuli veistettyä uudet ohjausvarret Suzukiin. Noi kartio kiinnitykset tein niin että porasin 12mm ylapuolell, 14,5mm alapuolelle ja 13mm keskelle kartiota. Sit viilalla loput ja tuntu tulevan aika jämäkät.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49034
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49035
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49036
Illalla pitää mennä asentelemaan ne paikalle ja kattoo joutuuko raidetankoa ja ohjaustankoa muuttamaan paljon.

Rekisteröimätön
02.01.2010, 18:59
Missäpäin tämä auto liikkuu? Että tietää varoa...

Hatunnosto luovuudesta ja rohkeudesta kuitenkin.

-MaTTi-
02.01.2010, 21:30
Varret kestää kyllä, mutta kiinnitys ei, jos et tue sitä muualta kuin noista kartiolaakereiden pinnapulteista, ei ainakaan yhtään kovemmassa röykytyksessä. Vaikka eipä näillä kotikutoisilla tielle olekaan asiaa.

Jarrusatulan korvakkeeseen olisi hyvä tukea, mutta empä tiedä saisiko sitä tungettua sinne jarrukilven väliin.
http://www.izook.com/tech/samurai/suspension/steeringknuckle/images/583s.jpg

Noita pelkästään kääntöpallon päälle pultattavia ei enää maailmallakaan myydä Suzukiin.

mikjus
02.01.2010, 22:17
Puolet ainakin lisää materiaalivahvuutta ei varmaan tekis pahaa. Näyttä huimalta kun on noin pitkätkin. Tulee meinaan melkonen vipuvoima. No onhan suzuki kyllä kevytki että sen puoleen on vaikea arvoida kestävyyttä. Henkilöautojen tangotkin on niin rimpuloita että välillä miettii miten sellast voi mitään kestää. Ilmeisesti tulossa vaan mettäpeli?

Mappe
02.01.2010, 22:20
Tuli pultattua nuo varret kiinni. Sitte piti raidetangosta lyhentää 6cm ja loput on sitte pituus säädostä kiinni. Mielestäni aika hyvin ne loppupeleissä tuli kiinni. Hyvä pointti Matilta ton kiinnityksen suhteen. Varret ei varmana anna periks mut toi kiinnitys. Tutkiskelin vähä ja mietin et jos tekis m10 reijät. Sen luulis olevan jo paljon kestävämpi ku kasit tai sitte tukis varret vielä noihin alkuperäsiin kiinnikkeisiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49128
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49129
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49130
Huomenna pitäis ruveta justeeraamaan tota simpukalta tulevaa ohjaustankoa. Mul olis yks ylimääränen painonosto tanko ja siitä vois sorvata säädettävän tangon.

Mappe
03.01.2010, 10:06
Puolet ainakin lisää materiaalivahvuutta ei varmaan tekis pahaa. Näyttä huimalta kun on noin pitkätkin. Tulee meinaan melkonen vipuvoima. No onhan suzuki kyllä kevytki että sen puoleen on vaikea arvoida kestävyyttä. Henkilöautojen tangotkin on niin rimpuloita että välillä miettii miten sellast voi mitään kestää. Ilmeisesti tulossa vaan mettäpeli?

Mä luulen et jos ne saa vaan hyvin kiinni niin varret kyl kestää. Mettään ja jäälle autolla on tarkotus vaan mennä. Ei toi tiellä oo häävi ajaa. Yli 60km ku ajaa niin ei oo herkkuu:)

Arska-tehtaalta
04.01.2010, 10:56
Eikai ton kiinnityksessä oo normi 8.8 pultit? Eihän?

Mappe
04.01.2010, 14:43
Eikai ton kiinnityksessä oo normi 8.8 pultit? Eihän?
m8 12.9. Saattaa olla myös että teen 10mm kierteen, jonkun tiheämmän ja laitan semmosilla. Nyt on justiin työn alla ohjaustanko. Sen väsäilin painon nosto tangosta joka on takuulla koeponnistettu:D Illalla tulee kuvia.

Mappe
04.01.2010, 21:49
Vakio ohjaustanko tuntu jotenki rimpulalta joten aihioksi otin tämmösen vanhan koulukunnan haukkari tangon. Porasin päihin reijät ja viisteet johon hitsuuttelin sit noi kiinnitys nivelet.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49273
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49274
Perä auki ja lukkoa tekemään. MikkoS lähetti hyvän linkin suzukiclubuk:lle jossa lordi teki tällä tavalla lukon perään. Saa vielä muutettua suht pienellä työllä vakioks ku on vaan 2kpl ylimäärästä ratasta. Tuli tosiaan hitsattua noi 2 ratasta 2 - 2 - 2 -2 periaatteella ja ainaki engelsmanni kehuskeli tossa omassa keromuksessa... saa nähä:)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49276
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49275
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49277
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49278
Nyt pitää lähtee muutamaks päiväks töihin Kustaviin. Ens viikon loppuna pitää laittaa romut kiinni ja käydä testailemassa. Tohon ohjausvarsien kiinnitykseen pitää vielä vähä fundeerata jotain luotettavampaa. On tullu niin paljo epäilyjä ja sitähän varten nää palstat on olemassa että neuvotaan ja annetaan vinkkejä:)

Heikki L
04.01.2010, 22:16
Tohon ohjausvarsien kiinnitykseen pitää vielä vähä fundeerata jotain luotettavampaa. On tullu niin paljo epäilyjä ja sitähän varten nää palstat on olemassa että neuvotaan ja annetaan vinkkejä:)


Tosta IISOO body peukku, niinhän se on. Kun ei vedä herneitä nenään neuvoista niin ei tarvitse itse oppia kaikkea kantapäänkautta;)

HRD
04.01.2010, 23:43
Niihin ohjausvarsiin kannattas ainakin hitsata kiinni se niiden samojen pulttien alla oleva "lappu", mistä menee se olakkeella oleva akselin pätkä kääntö laakeriin. Tai sitte tehdä varsiin vastaavilla mitoilla oleva akselin tumppi. Sorvihan sulla näytti käytös olevan.
Eikä varmaan olis haittaa jos noista varsista vetäis vaikka tähän tyyliin pultit holkkien kanssa.
http://www.zanfi.it/modules.php?name=catalog&file=product_info&cPath=62_21&products_id=67

Mappe
08.01.2010, 10:37
Niihin ohjausvarsiin kannattas ainakin hitsata kiinni se niiden samojen pulttien alla oleva "lappu", mistä menee se olakkeella oleva akselin pätkä kääntö laakeriin. Tai sitte tehdä varsiin vastaavilla mitoilla oleva akselin tumppi. Sorvihan sulla näytti käytös olevan.
Eikä varmaan olis haittaa jos noista varsista vetäis vaikka tähän tyyliin pultit holkkien kanssa.
http://www.zanfi.it/modules.php?name=catalog&file=product_info&cPath=62_21&products_id=67

Noihin vakiovarsiin ku sais jotenki samalla tavalla toteutettua ton kiinnityksen ku tässä niin tukis varmasti sivuttais suunnassa aika hyvin. Ny ku työhuki loppuu voi mennä tallille vähä suunnitteleen. Kiitoksia!

Mappe
10.01.2010, 01:44
High steer asennettuna. Pitää vähän ohjausvarsia lyhentää koska ottaa joustossa hieman raidetankoon muuten aika hyvä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49534
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49535
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49536
Lukollinen perä tuli lyötyä paikalle ja voi sitä riemua. Pakko oli vähä käydä testaamassa ohjausta ja lukkoa. Ohjaus toimi mielestäni tosi hyvin. Renkaat kääntyy niinku vakio osillaki.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=49537
Oikein ei viittiny tota ohjausta vielä rääkätä ennen ku toi varren kiinnitys on vahvistettu. Mutta seuraavana sit pitää ruveta sitä rakentaan samalla ku noita varsia lyhentää.

Tuoppo
02.02.2010, 10:31
Suitsa oli näköjään eksyny amiksen pihalle ja mitä nopeesti vilkasin nii ohjaus vermeet uupu ja katolla oli hyvin valoja:)

Mappe
02.02.2010, 12:15
Juu! Anttu käy ajaas pikku E:n niin piti joku vehje laittaa trailerin päälle. Ohjausvarret joita vahvistelin, tein uudet lisä tuet vakio raidetangon päiden paikalle ovat valmiit. Pitäis vielä asennella ja käydä vähä testailees. Nyt ei vaan kerkee paljo touhaan ku viikot menee täällä Raumalla taas.

J-T
02.02.2010, 16:31
Juu! Anttu käy ajaas pikku E:n niin piti joku vehje laittaa trailerin päälle. Ohjausvarret joita vahvistelin, tein uudet lisä tuet vakio raidetangon päiden paikalle ovat valmiit. Pitäis vielä asennella ja käydä vähä testailees. Nyt ei vaan kerkee paljo touhaan ku viikot menee täällä Raumalla taas.

No nyt selvis sitten sekin minkä takia suikka oli hiluxin perässä trailerin päällä.Ihmettelinki tänään että onko sitä oltu jossakin harjottelemassa

Mappe
24.02.2010, 12:21
Tuli lyhennettyä Suzukin ohjausvarsia ja tuettua ne vakio ohjausvarsien paikalle. Hyvin tuntuu pelittävän ja kääntyyki mukavasti vaikka löin vaan raidetangon kiinni ja suurin piirtein kohalle. Vielä pitää irrottaa osat ja maalata. Kuvia en saanu ku meni ko videopätkään koko kameran muisti. Hienon päivän kunniaks piti käydä vähä jäällä ajelemassa. Oli välillä 40cm lunta mutta kyllä se aika kivasti meni. Sai kunnolla hapettaa ku tuli takas ylös rantsuun. http://www.youtube.com/watch?v=J60rkCn5Ahg

Mappe
13.03.2010, 17:53
Pientä ruuvailua lumitöiden lomassa. Oon huomannu 3 vaihteelle vaihtaessa että vaihdelaatikon keppi rupeaa tärisemään ja nelosella vaan pahenee. Rupesin oikein miettimään ja tulin tämmöseen tulokseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=53384

Auto on pukeilla koska maalailin ohjauksen osia mutta koitin kuitenki ajaa jakolaatikko vapaalla ennen säätöjä ja tärinää oli. Rihtasin jakolaatikon etupään ylöspäin että oli täysin linjassa alennusvaihteen kanssa ja tärinä väheni huomattavasti. Koitan vielä kääntää vaihdelaatikon häntää vähän alaspäin että saa senki linjaan alennusvaihteen kanssa. Luulen ainakin että tärinä vähenee vielä enemmän vai mitä luulette? Ei viittis turhaan muutella vaihdelaatikon kiinnitystä.

Mappe
17.03.2010, 19:36
Matkahuolto toi tänään tommosen Runvan 12000lbs:n vinssiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=53700
Samantien tallille asenteleen. Tuli kytkettyä lisäksi kaukkari ja vähä testailtua. Pikkasen joutu tekeen tilaa keulaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=53703
Aikas mukavasti sen sai tonne mahtumaan. Vielä pitää tehä rullakidalle tuki ja releboksille joku hyvä ratkasu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=53704
Tuli sorvailtua myös nylonpuslat jakolaatikkoon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=53702
Semmosta... Huomenna illalla sähkökytkentöjen tekoon.

Mappe
18.03.2010, 21:14
High steer evo2 valmis! Tuli vähä sorvailtua ja tehtyä kunnon tuet tohon ohjausvarsiin että varmasti kestää isommatki tällit. 20mm: ainevahvuus.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=53745
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=53747
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=53742
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=53744

Mappe
04.04.2010, 15:55
Nyt on vinssi saatu fyysisesti paikalleen. Siinä lähti vähä lähti mopo käsistä ku oli ylimääräistä turkkilevyä ja pokkauskone:)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=56147
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=56148

Mappe
05.04.2010, 18:13
Vinssin päävirtakatkaisia tuli laitettua tohon ja lanka kaukkarin pistoke piti siirtää releboksin etupuolelle. Itse releboksi tuli tohon vakiopaikalle. Eilen vähä koittelin vinssata suitsaa mäkeä ylös ja hienosti veti kevyttä autoa. Akku vaan taitaa olla huono koska kun vinssiä käyttää himmenee autosta kaikki valot. Laturihan on 70 amppeerinen. Mitä akkua suosittelisitte suzukiin? Optiman yellowtop on ollut mielessä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=56352

MikkoS
05.04.2010, 21:48
Sama juttu että valot himmenee vinssatessa vaikka on uusi akku. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0602 tuommoisen köyhänmiehen optiman laitoin ja ei oo huonoo sanottavaa vielä.. pitäis kai latautua vähän nopeenpaa ja kestää purkautumista vähän paremmin.

HRD
05.04.2010, 22:01
Itellä nykyste 2x exide maxxima deep cyclejä. Ennen takavinssiä mentiin yhdellä. Hyvinhän noissa on potku riittäny.

Mappe
06.04.2010, 21:24
Perkeles! Eilen tuli pari tuntia ajeltua ja lopuksi rupesin ihmettelemään että mikä ihme ääni kuuluu ja ei mee ykkönen ja kakkonen silmään. Konepellin avattua selveni syy. Oli vasemman puolen konekorva korkannut irti. Kun kokosin autoa laitoin hiukan jäykemmän puslan tilalle koska vanha oli paskana. Ilmeisesti 1.0l koneen vääntö ollut hurja:) Tietysti voi olla sekin kun aluksi pääsi tärisyttämään, kun en ollut rihdannut noita laatikoita kunnolla ja se on tehnyt hallaa tolle korvalle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=56430

Mappe
19.04.2010, 21:07
Koneen korvan pultti oli löystynyt ja kiertynyt irti eikä ollut onneksi revennyt mitään. Sen ruuvailin kiinni ja laitoin lukkoprikan kun aikaisemmin en ollut muistanut laittaa. Motonetistä hain tommosen hyytelö akun jota MikkoS tossa mainosti. Nyt on valotki kirkkaamat ja vinssaus käy helpommin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=57360
Vähä testiajoja ja säätöjä että on vehje hyvässä iskussa sitte Suzuki miitissä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=57361
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=57362

Tuoppo
19.04.2010, 22:07
No koska mennään ajeleen? mullaki ois suiza lyönnissä paitsi välitykset meinaa olla turhan raskaat 33" varsinki mettässä:) mutta kyllä se hyvin möyri viikonloppuna ku käytiin ponnistamassa. ongelmiaki oli kytkin lämpes liikaa ja rupes luistamaan ja vinnssistä lähti pala ku hyppäs vaijeri rummulta sivuun, mutta ei sen isompia

Mappe
22.04.2010, 11:48
No koska mennään ajeleen? mullaki ois suiza lyönnissä paitsi välitykset meinaa olla turhan raskaat 33" varsinki mettässä:) mutta kyllä se hyvin möyri viikonloppuna ku käytiin ponnistamassa. ongelmiaki oli kytkin lämpes liikaa ja rupes luistamaan ja vinnssistä lähti pala ku hyppäs vaijeri rummulta sivuun, mutta ei sen isompia

Tuus käymään joku päivä tuola tallilla. Pistin just kaupungille anomuksen tosta vaskiluodon metsän käytöstä. Oon suunnitellu 2km sinne reittiä niin voitais sit ne käydä ajaas läpi jos saa luvan?

Tuoppo
22.04.2010, 13:40
Tuohan ois hyvä juttu jos saatas tuo reitti käyttöön niin sais oikeen laillisesti ajella mettässä. Sundomissa on\tulossa se crossailu alue, niin joku puhu että sinne sais autoillaki mennä ajeleen mutta ei oo varmuutta. Mutta pitää tulla käymään sielläpäin jos päästäs vähä ajeleen.

Mappe
26.04.2010, 21:54
Tuli vähä ajeltua ja upotettua suitsa ensimmäistä kertaa. Eihän se kovin vahvasti mennyt... Auto oli lähestulkoon ikkunoita myöden veden alla ja moottori sammui! Ensin yskii kovaa, sit rupes öljyvalo palaan ja heti perään ikävä kolina ja kone sammui. Prkl! Avasin konepellin ja virranjakaja oli ainut mikä oli vesipinnan yläpuolella. Kiitos Runvan ja Motonetin hyytelöakun sain auton vinssattua kuivalle. Tulpat irti ja öljyproppu auki. Öljy astiaan. Ölljyä tuli koneesta semmonen vajaa neljä litraa eikä siihen ollut päässy vettä sekaan. Tulpan kärjet oli märät ja kuivasin ne retki kaasupillillä. Sitte tulpat irti vähä aikaa pyörittelin konetta ja kuulosti ihan terveeltä. Tulpat kiinni ja laakista käyntiin:) Ilmansuodattimen avasin ja se oli ihan kuiva että siinä ei ollut vikaa. Voiko olla niin että suzukin pakoputki ahisti kun se oli veden alla? Onko muilla ollut vastaavanlaisia kokemuksia?

Mappe
11.05.2010, 15:35
Seitsemisen rymistelyjen jälkeen vaati Suitsan katto vähä oikomista.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=59000

Vähä pajavasaraa, tunkkia, ja väkivaltaa niin rupes katto jo oleen jotenki muodossa. Ei se ny ihan uutta vastaava mutta takaluukku menee hyvin kiinni ja aukee. Vielä pitää vähä hienosäätää niin sitte riittää.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=59003

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=59004

Käsijarru jäi myös ns: käteen ja oikean puolen takalokari oli irronnut sivupellistä:mad:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=59002

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=59001

Suunniteilla seuraavanlaista: Ulkopuoliset turvakaaret, jarrutehostin, levyjarrut eteen, ohj.tehostin, vinssi taakse, kunnon pohjapanssarointi ja 40mm korinkorotus palat helvettiin painopisteen saamiseksi alaspäin. Tuli vähä harrastettua kuvankäsittelyä:)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=59005

Tuoppo
11.05.2010, 16:18
pian lähtee rojekti lapasesta :)

Rytari
11.05.2010, 16:28
no nyt mä tiedän miks sun startti ei toimi.. luin ton edellisen postauksen upottamisesta :) aukase, putsaa se hiiliosasto, pese koko laitos ja rasvaa laakerit, taas toimii

Mappe
11.05.2010, 16:31
no nyt mä tiedän miks sun startti ei toimi.. luin ton edellisen postauksen upottamisesta :) aukase, putsaa se hiiliosasto, pese koko laitos ja rasvaa laakerit, taas toimii

Startti on jo irti:D

Mappe
22.05.2010, 11:57
Suzuki miitissä ku tuli kaadettua toi ja meni hermot tohon korin oikomiseen. Takaluukku oli mennyt myös aika vintturaan.... joten rälläkkää ja rautasahaa esille ja 20 min riehumisen jälkeen auto näytti tältä. Tuli aikas paljon räyhäkkäämmän näkönen:D Takaluukun meinaan pokata alumiini trukkipellistä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=60070
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=60071
MikkoS:ltä sain Isuzu Troopperin ohjaus simpukan ja Hiluksin pumppu löytyy jo iteltä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=60072
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=60073

Mappe
22.05.2010, 21:14
12852
Nostin korin kokonaan pois niin on mukavempi justeerata näitä suunniteltuja muutoksia. Mielessä käväisi levyjarru, rummun tilalle tossa käsijarrussa. Millä osilla olette toteuttaneet ko asennuksen? Ja jos jollain löytyy suzukiin eteen levyjarrut niin voi tarjota. Kaukainen haave olisi päästä ajamaan joskus edes yksi offroad suunnistus cup kilpailu.

Repro
22.05.2010, 21:18
leikkaa nyt hyvä mies ees seuraavasta kantista tuo takaosa hitoille! :D
t.make-lj

Mappe
22.05.2010, 21:25
leikkaa nyt hyvä mies ees seuraavasta kantista tuo takaosa hitoille! :D
t.make-lj

No en perkeles leikkaa! :D Sain tehtyä pahvista jo valmiiks paikkapaloille muotit ja takahoodinki mitonti tolle korkeudelle. ps: make taisit muuten suitsa miitissä sen kaadon jälkeen tokasta että tuleeko tästäki avo suzuki:)

MikkoS
22.05.2010, 21:43
sitten vielä kierteet ja boggerit :D :D jne..

Tuoppo
24.05.2010, 13:04
Mähän sanoin että lähtee lapasesta :) Eikös ne kirrejousetki samalla asentuis sinne auton alle? ja vokkarin 1.6 td kone:confused:

make-lj
24.05.2010, 13:11
Leveemmät akselit samalla ni ei kaatua niin helpolla... :D -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=72232

Mappe
25.05.2010, 13:28
Kattoo ny mitä keksii. Nyt pitää ainakin kori/turvakaaret saada ekana iskuun. Tuli haettua romusedältä 60x40x2,5 profiilia josta meinaan tehdä helmapalkit. Mitä olisi hyvä ottaa huomioon ennen ku rupee helmoja repimään auki ku tulee noi ulkopuoliset turvakaaretki? Miten olisi hyvä kiinnittää kaaret autoon? Troopperin simpukkaan tuli myös vaihdettua stefoja.

Mappe
26.05.2010, 20:40
Troopperin simukka löysi paikkansa aika hyvin. Tommonen 3mm alumiini pelti tuli laitettua tonne väliin. Ohjausvartta pitää vähä muokata koska troopperin sektorivarressa kartio on toisinpäin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=60420
Hiluxin pumpulle alottelin jo telineen rakentelua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=60421
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=60422

Mappe
27.05.2010, 19:06
Tehostinpumpun asensin kiinteästi ja Suzukin vanha jakopään kiristin löysi paikkansa tosta kampiakselin ja teehostin pumpun välistä. Nyt pitää vielä löytää sopivan kokonen remmi ja käydä teettämässä vähä hydr. letkuja.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=60470
Myös Tuoppo kävi morjenstamassa komialla Suzukillaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=60471

Mappe
05.06.2010, 00:29
Tuli laitettua vähä paikkoja noihin kohtiin mistä katto on leikattu pois. Vähä kittiä ja maalia niin tulee ainaki välttävä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=60842
Helmapalkkien tekoa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=60843
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=60844



Hihnapyöräksi tuli 1113mm ohjaustehostimen takia... Vielä olisin etulevy jarruja vailla. Heps huuto jos jollain löytyy jarrut tai koko levyjarrullinen akseli.

Mappe
21.06.2010, 22:40
UH-koneistuksella tuttu teki uuden koplingin vaihdelaatikon ja alennusvaihteen väliin. Nyt pitää vielä yhdistää laatikoiden kuoret toisiinsa jotenkin järkevästi että saadaan yhtenäinen paketti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=62418
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=62420

Mappe
28.06.2010, 19:43
Tuli maalailtua helmapalkit auton alta niin ei tarvi sit kyyristellä ku on koppa jo päällä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=62714
Romuttamolta haettu Troopperin rattiakseli josta pitäis modifioida suzukiin sopiva.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=62715

KYSYMYS? Pitäsikö ton sektorivarren mennä paljon syvemmälle kun kuvassa näyttää ja onko kaikki osat mitä pitää olla tässä? Ahistaa vaan aikas paljon. Simpukka on Isuzu Trooperista

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=62716

jampeli
28.06.2010, 20:15
Siinä boorissa voi olla esim yks isompi boori ettei mene ku yhteen kohtaan tai muu sen tapainen juttu.

Mappe
28.06.2010, 21:46
Siinä boorissa voi olla esim yks isompi boori ettei mene ku yhteen kohtaan tai muu sen tapainen juttu.
Siinä oli 4 leveempää booria niinku joka ilmasuunnassa ja ne meni kyl kohallee sektorivarren reijässä olevien isompien kolojen kanssa mutta ei vaan väkisin viittiny vääntää ku tosiaan ahisti niin pahasti.

MikkoS
28.06.2010, 22:00
mulla on se tällein.. nykyään ilman vuotoja :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1326&pictureid=40837

joko oot kokeillut pitääkö öljyt sisällä?

Mappe
28.06.2010, 22:17
mulla on se tällein.. nykyään ilman vuotoja :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1326&pictureid=40837

joko oot kokeillut pitääkö öljyt sisällä?

No hyvä tietää et ei se ihan loppuun asti sit vissiin mee. En oo kokeillu vielä tiiveyttä mutta ne vanhat stefat oli kyl todella huonot että vika oli varmasti niissä.

Mappe
06.07.2010, 20:33
Nyt tuli koplattua noi laatikot yhteen. Suzukin laatikko tulee orginaali paikkaan kiinni ja volvon laatikolle rakennan uuden kiinityksen jakolaatikon eteen. Koko paketti tulee nivelellä jakikseen kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=63094
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1430&pictureid=63095

Tuoppo
05.08.2010, 14:17
miten on edistyny

Mappe
05.08.2010, 16:20
miten on edistyny

No eipä kummosesti... Jos en oo ollu töissä niin oon ollu reissus tai jossain kissanristiäisissä, vaikka ei näillä keleillä olis muutenkaan jaksanu oikeen autoo roplata. Pian alkaa loma viikon päästä ja sit alkaa lomaa niin kerkee taas touhailla ku on kelikki varmasti vähä viileemmäkki.

Rekisteröimätön
10.04.2011, 17:00
Mitäs tänneppäin kuuluu?

Mappe
11.04.2011, 18:44
Mitäs tänneppäin kuuluu?
Täytyy myöntää että hiljasta on ollut mutta katotaan ku kevät tekee tulojaan niin eiköhän tällekki aikaa löydy.

maasTOIJOTA
11.07.2012, 21:38
rupes kiinnostaa miten laatikot toimii...

susuki
12.07.2012, 09:43
rupes kiinnostaa miten laatikot toimii...

Minulla ainakin laatikot toimii ihan ok et ei ole ollut valittamista niitten suhteen. Vaihteita on vähän enemminkin ku tarpeeksi ja löytyy pieniäkin pykäliä.