View Full Version : RJ landcruiseriin rangen V8?
RalliJari
02.02.2009, 20:23
Elis moisen virityksen muistelisin jossain nähneeni, onko tietoo jollain että miten vaikee homma teknisesti? Jonkun sortin adapteri pitäs vissiin vakiolootan ja uuden motin väliin askarrella ja mutta mites kytkin/vauhtipyörä paketti? Muita ongelmia?
Ja entä paperisotku kun kilpien väliin pitäs saada, käyttöauto kun on kyseessä. ilmeisesti pitäs olla vanhempi 3.5 kaasarimallin kone jotta onnistus. Mitä lappuja pitäs katastusmiehelle toimittaa?
Ja jos jollain moinen laite on tehtynä ja vielä RJ:in vakio perävälityksillä niin jaksaako mennä mitenkä 31" renkuloilla, vakiomylly kun tahtoo ylämäkeen hyytyä ja laiska kuski ei jaksas oikeeta nilkkaa oikasta joka nyppylän kohalla.
Kiitoksia vaan etukäteen neuvoista.
Ainakin päästöhommat pitää ottaa huomioon. Seitkytluvun konetta ei voi tällätä
kasitkyluvun autoon. 3.5 ruuttakone-laatikkopaketti jos laatikko sopii rungon väliin.
Roveris on vakiona jo kohtalaisen hitaat välitykset ja 3.54 perät. Onka ärjiis 4.88 perät
35"-36" renkailla mennään sillon aikamukavaa vauhtia.
leivinuuni
03.02.2009, 08:01
oisko tuosta mitään apua?
http://www.marks4wd.com/products/engine-trans-conversions/toyota/lc-bundera-index.htm
Iironsialla oli LJ? jossa rangen V8 mut siin tais olla lootatkin rangesta. Se meni kyllä jo jollekkin eteenpäin.
HiluMiks
03.02.2009, 19:33
Iironsialla oli LJ? jossa rangen V8 mut siin tais olla lootatkin rangesta. Se meni kyllä jo jollekkin eteenpäin.
Kaveri meni sen ostamaan mukavan tuntunen peli oli ajella, tällä hetkellä menossa kone remonttiin.
Siinä tais ola juurikin moottori-laatikko paketti Rangesta.
Kulki ihan mukavan hitaasti.
Série 70
BJ70 (1984): 4 cyl. diesel 3.4 litres 90 chevaux - court baché ou break 3 portes
BJ71 (1987): 4 cyl. turbo diesel 3.4 litres 123 chevaux - court break 3 portes
FJ70 (1985): 6 cyl. essence 4.0 litres 155 chevaux - court baché ou break 3 portes
FZJ71 (1999): 6 cyl. essence 4.5 litres 215 chevaux - court break 3 portes
HZJ70 (1990): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - court baché ou break 3 portes
HZJ71 (1999): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - court baché ou break 3 portes
PZJ70 (1990): 5 cyl. diesel 3.5 litres 115 chevaux - court baché ou break 3 portes
KZJ70 (1993): 4 cyl. turbo diesel 3.0 litres 125 chevaux - court baché ou break 3 portes
LJ70 (1985): 4 cyl. diesel 2.4 litres 72 chevaux - court baché ou break 3 portes
LJ70 (1986): 4 cyl. turbo diesel 2.4 litres 86 chevaux - court baché ou break 3 portes
LJ70 (1991): 4 cyl. turbo diesel 2.4 litres 90 chevaux - court baché ou break 3 portes
RJ70 (1985): 4 cyl. essence 2.4 litres 105 chevaux - court baché ou break 3 portes
BJ73 (1984): 4 cyl. diesel 3.4 litres 90 chevaux - moyen hard top
BJ74 (1987): 4 cyl. turbo diesel 3.4 litres 123 chevaux - moyen hard top
FJ73 (1985): 6 cyl. essence 4.0 litres 155 chevaux - moyen hard top
FZJ74 (1999): 6 cyl. essence 4.5 litres 215 chevaux - moyen hard top
HZJ73 (1990): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - moyen hard top
HZJ74 (1999): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - moyen hard top
KZJ73 (1993): 4 cyl. turbo diesel 3.0 litres 125 chevaux - moyen hard top
LJ73 (1985): 4 cyl. diesel 2.4 litres 72 chevaux - moyen hard top
LJ73 (1986): 4 cyl. turbo diesel 2.4 litres 86 chevaux - moyen hard top
LJ73 (1991): 4 cyl. turbo diesel 2.4 litres 90 chevaux - moyen hard top
BJ75 (1985): 4 cyl. diesel 3.4 litres 90 chevaux - long pick up ou break 3 portes
FJ75 (1985): 6 cyl. essence 4.0 litres 155 chevaux - long pick up ou Break 3 portes
FJ75 (1993): 6 cyl. essence 4.5 litres 215 chevaux - long pick up ou Break 3 portes
HJ75 (1985): 6 cyl. diesel 4.0 litres 105 chevaux - long pick up ou break 3 portes
HZJ75 (1990): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - long pick up ou break 3 portes
PZJ75 (1990): 5 cyl. diesel 3.5 litres 115 chevaux - long pick up ou break 3 portes
RJ77 (1985): 4 cyl. essence 2.4 litres 105 chevaux - long break 5 portes
FZJ78 (1999): 6 cyl. essence 4.5 litres 215 chevaux - long break 3 portes
HZJ78 (1999): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - long break 3 portes
HZJ79 (1999): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - long pick up
Siinä on iso lista 70-sarjan "Läjiä". Mitähän malleja voidaan käyttää vertailu malleina näille suomi LJ/RJ malleille? Eli mitkä ovat valmistajan/maahantuojan mielestä samaa sarjaa.
FZJ74 olisi aika makea verrokki, 6 cyl 4.5 litres 215 hevosvoimaa. :) Millä tahansa listan kuutos koneella saa jo viiden litran pikkulohkon nokalle, dieselin tilavuutta kun voidaan käyttää verrokkina myös bensalle.
Mitä tahansa vieras moottoria laittaakin, niin yleensä helpoin ja halvin tapa on käyttää moottoriin kuuluvaa laatikkoa. Välilaippa maksaa tilattuna helposti enemmän kuin "oikea" laatikko. Roverin kasin kanssa saa automaattiakin, jos tomaatista tykkää.
Miten se vanha allekirjoitus menikään, veekasilla suomen talous kuntoon. :D
RalliJari
04.02.2009, 18:28
Ainakin päästöhommat pitää ottaa huomioon. Seitkytluvun konetta ei voi tällätä
kasitkyluvun autoon. 3.5 ruuttakone-laatikkopaketti jos laatikko sopii rungon väliin.
Roveris on vakiona jo kohtalaisen hitaat välitykset ja 3.54 perät. Onka ärjiis 4.88 perät
35"-36" renkailla mennään sillon aikamukavaa vauhtia.
Meinaatko että 70-luvun veekasissa ois kovemmat päästöt ku -90 (ei vähäpäästönen) rivinelosessa, tjaa, voi se kyl niinki olla:o Ite murehin niistä tehorajoista niin sillä minä sitä vanhempaa rangen konetta aattelin, uudemmissa ruiskumalleissa kun taitaa tehot mennä reilusti yli. ja toki kaasarimalli ois yksinkertasempi.
Ärjiissä on vissiin 4.55 välitykset.
oisko tuosta mitään apua?
http://www.marks4wd.com/products/engine-trans-conversions/toyota/lc-bundera-index.htm
Mielenkiintonen sivusto, tuolla toteevat ainakin että ärjiin loota ois vähän heikompaa mallia joten siihen ei välttämättä kannattas yrittää sorvata tuplasti vääntävää konetta.
Série 70
BJ70 (1984): 4 cyl. diesel 3.4 litres 90 chevaux - court baché ou break 3 portes
BJ71 (1987): 4 cyl. turbo diesel 3.4 litres 123 chevaux - court break 3 portes
FJ70 (1985): 6 cyl. essence 4.0 litres 155 chevaux - court baché ou break 3 portes
FZJ71 (1999): 6 cyl. essence 4.5 litres 215 chevaux - court break 3 portes
HZJ70 (1990): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - court baché ou break 3 portes
HZJ71 (1999): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - court baché ou break 3 portes
PZJ70 (1990): 5 cyl. diesel 3.5 litres 115 chevaux - court baché ou break 3 portes
KZJ70 (1993): 4 cyl. turbo diesel 3.0 litres 125 chevaux - court baché ou break 3 portes
LJ70 (1985): 4 cyl. diesel 2.4 litres 72 chevaux - court baché ou break 3 portes
LJ70 (1986): 4 cyl. turbo diesel 2.4 litres 86 chevaux - court baché ou break 3 portes
LJ70 (1991): 4 cyl. turbo diesel 2.4 litres 90 chevaux - court baché ou break 3 portes
RJ70 (1985): 4 cyl. essence 2.4 litres 105 chevaux - court baché ou break 3 portes
BJ73 (1984): 4 cyl. diesel 3.4 litres 90 chevaux - moyen hard top
BJ74 (1987): 4 cyl. turbo diesel 3.4 litres 123 chevaux - moyen hard top
FJ73 (1985): 6 cyl. essence 4.0 litres 155 chevaux - moyen hard top
FZJ74 (1999): 6 cyl. essence 4.5 litres 215 chevaux - moyen hard top
HZJ73 (1990): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - moyen hard top
HZJ74 (1999): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - moyen hard top
KZJ73 (1993): 4 cyl. turbo diesel 3.0 litres 125 chevaux - moyen hard top
LJ73 (1985): 4 cyl. diesel 2.4 litres 72 chevaux - moyen hard top
LJ73 (1986): 4 cyl. turbo diesel 2.4 litres 86 chevaux - moyen hard top
LJ73 (1991): 4 cyl. turbo diesel 2.4 litres 90 chevaux - moyen hard top
BJ75 (1985): 4 cyl. diesel 3.4 litres 90 chevaux - long pick up ou break 3 portes
FJ75 (1985): 6 cyl. essence 4.0 litres 155 chevaux - long pick up ou Break 3 portes
FJ75 (1993): 6 cyl. essence 4.5 litres 215 chevaux - long pick up ou Break 3 portes
HJ75 (1985): 6 cyl. diesel 4.0 litres 105 chevaux - long pick up ou break 3 portes
HZJ75 (1990): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - long pick up ou break 3 portes
PZJ75 (1990): 5 cyl. diesel 3.5 litres 115 chevaux - long pick up ou break 3 portes
RJ77 (1985): 4 cyl. essence 2.4 litres 105 chevaux - long break 5 portes
FZJ78 (1999): 6 cyl. essence 4.5 litres 215 chevaux - long break 3 portes
HZJ78 (1999): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - long break 3 portes
HZJ79 (1999): 6 cyl. diesel 4.2 litres 130 chevaux - long pick up
Siinä on iso lista 70-sarjan "Läjiä". Mitähän malleja voidaan käyttää vertailu malleina näille suomi LJ/RJ malleille? Eli mitkä ovat valmistajan/maahantuojan mielestä samaa sarjaa.
FZJ74 olisi aika makea verrokki, 6 cyl 4.5 litres 215 hevosvoimaa. :) Millä tahansa listan kuutos koneella saa jo viiden litran pikkulohkon nokalle, dieselin tilavuutta kun voidaan käyttää verrokkina myös bensalle.
Mitä tahansa vieras moottoria laittaakin, niin yleensä helpoin ja halvin tapa on käyttää moottoriin kuuluvaa laatikkoa. Välilaippa maksaa tilattuna helposti enemmän kuin "oikea" laatikko. Roverin kasin kanssa saa automaattiakin, jos tomaatista tykkää.
Miten se vanha allekirjoitus menikään, veekasilla suomen talous kuntoon. :D
Tuo 3.4l diesel on ainakin rj:iin omistajan käsikirjassa mainittu yhtenä konevaihtoehtona, tosin voi olla että siinä on ollu sit jämäkämmät akselit.
Jaa jos sitten rangen laatikonki laittas olettaen että paperisotkut sais ensin selväks niin sit tulis varmaan ne välitykset ongelmaks, nimimerkki 88 mainihti että 3.54 perät ois rangessa ja jos itellä tarkotus ois 31" nakeilla rulllata niin..
Rangen loota + rj:iin perävälitykset + 31" rengas on yhtä ku vähintään riittävästi kierroksia 80-100 vauhissa.
Niin ja tietty sit pitäs olla sovite rangen lootan ja rj:iin jakolootan väliin, ei vissiin niin monimutkanen(en oo katellu että miten on jakoloota päälootassa kiinni ärjiissä.)
Joo, tässäpä sitä miettimistä on.
Viisvaihteinen rangen loota, nelivaihteisiinkin saa ylivaihdetta, muistaakseni fairey.
Rankus jakolaatikko ja laatikko on "yhtäpuuta" Mulla on noinpyöreestisuurinpiirtein
2000-2100 rpm kun vauhtia on 80 km/h Renkaina 16 15 35 Boggerit ja perät 3.7
Kysele offroadpajalta kone laatikko paketteja. Antti kyl antaa vinkkejä hommaan.
Empä usko että homma katuu tehoihin.
eiks 5 v rankun lodjusta jakis irtoo pulteista
Juu, Rangen 4-vaihteinen vanha LT-95 on yhtäjautaa (alumiinia) ja uudemmat 5-vaihteiset on irtonaisella jakolootalla (LT-230)
Pitkälle puolelle saa erilaisia välityksiäkin, ei välttämättä tarvi sitä ylivaihdetta laittaa.
Jakoloota on aina 3,321:1 välityksellä
Juu, Rangen 4-vaihteinen vanha LT-95 on yhtäjautaa (alumiinia) ja uudemmat 5-vaihteiset on irtonaisella jakolootalla (LT-230)
Taikka Borg Warnerin irtonaisella viskojakiksella vm 90- (tais olla jo loppuvuonna 89?).
solihull
05.02.2009, 00:51
Mietin vaan että mikä järki on pilata hyvä auto huonolla moottorilla,,,tai siis hyvä moottori huonolla autolla. Riippuu kuka asiaa tuijottaa...
Eikö olisi käyttövarmempiakin koneita sinne pellin alle kiusattavaksi, jos meinaa kahlata ja uittaa?
TT
RalliJari
05.02.2009, 01:36
Auto on hyvä mutta vakiomoottori on kyllä aika säälittävä, janoinen ja tehoton, ei vedä alhaalta eikä ota kierroksia..
Rangen veekasia aattelin ku se on täysalumiininen eli kevyt, ei tulis akselimassa ongelmaks ja siinä ei, ainakaan vanhemmissa oo huipputehoa paljoo niin kilpien väliin siltä osin vois mennä. Niin ja noita rangen romuja on halvalla tarjolla välistä.
Niin ja tietty ois kiva saada ne v8 saundit:D
Kovin pahaan paikkaan ei oo tarkotus tuota autoo viedä, jos se tulee mulla säilymään, sen verran että pystyy itelle perustelemaan maasturin omistuksen.
Onko pakko olla bensakone? Tossa olis edullisesti MB OM602 vapari diesel ja sovituspaketti rangen automaattiin.
h 750e
TEMÄHIK
050-4636766
ranke at jippii.fi