View Full Version : Kytkimentyösylinteri ja painelaakeri samassa?
Löytyykö jostain autosta kytkimen työsylinteri, mikä olis heti asetelman takana ilman vivustoa? Muistelen että jossain Saabissa olisi moinen systeemi??
Saab 9000:ssa on tuollainen työsylinteri.
Siitä on vuosia aikaa, kun sellaisen vaihdoin, etten nyt tähän hätään muista mitään mittoja...
Linkin takana piirustuksia kytkimen vaihdosta, niin saa edes jonkinlaisen käsityksen 9000:n työsylinteristä:
http://www.jus.liitin.net/9000_clutch_replacement.pdf
-Jarkko-
30.01.2009, 05:51
Saab 99 ja 900 on myös työsylinteri ilman vipuja.
Ja määrätyt Jeepit, katso noi: http://www.jamant.fi/advanced_search_result.php?keywords=ty%F6sylinteri
Rekisteröimätön
30.01.2009, 11:39
Ooppeleista 90 luvun puolen välin tietämiltä ylöspäin, Saappaista vastaavasti.
-Rak
Kiitoksia kiitoksia. Juuri tuollaisia kuvia yritin googlettaa tuloksetta. Idea tais tyssätä siihen seikkaan että painelaakerin sisäreikä pitäisi olla väh. 45mm mutta mieluusti n.50-60mm...
Voisin antaa muodollisen korvauksen jos jollain on tuollainen saabin käytetty työsylinteri. Vois tuumailla pystyykö siitä soveltaan. Ainakin toi "seinäkiinnitys" vaikuttaa sopivalta.
Edit: Paljon tuossa on iskun pituus? Ja paljon toi sylinteri vie tilaa lepoasennossa?
taisto.uusi-pantti(POISTA)@pp1.inet.fi
Myöskin Opel Vivaro(Renu ja Nissan) löytyy kyseisenlainen rakenne. Muistelisin et keski reikä osuis suurinpiirtein mainitsemaasi haarukkaan.
Olikohan jossain scaniassa semmonen sylinteri... en oo ihan varma.
Saab 900 ja 9000 työsylinteriä päästy kopeloimaan... sisäreikä auttamattomasti liian pieni luokkaa 30-40mm....
Eli katseet siirtyy kuorma-auto puolelle. Nyt merkkiä ja mallia kaivattaisiin, missä noita on käytetty?
Lauri_83
31.01.2009, 13:44
aika monessa euro Foortissa tuosta 90 luvun puolenvälin jälkeen löytyy tuollanen työsylinteri ja painelaakeri yhdistelmä.
Nelos sarjan Scania mallisarjan alkupää. Reikä luokkaa 80-90mm
Osassa nelossarjalaisissa on ulkopuolinen.Mutta läpi koko valmistusajan niitä sisäpuolisia löytyy.R-sarjasta ei tietoa.
124 ja 144 scaniassa on sellainen sylinteri, R scaniassa on sama systeemi kuin 3 sarjassa eli laatikon ulkopuolella.
wr-range
31.01.2009, 21:08
Nelos sarjan Scania mallisarjan alkupää. Reikä luokkaa 80-90mm
124 :ssa vm-97 on tuota koko luokkaa ,mutta ovat vetäviä ,yksi tuli pari viikkoa
sitten vaihdettua.
Pistin pari kyselyä k-a purkaamoihin. Ens viikolla varmaan pitää käydä Euro-telissä kysymässä onko niillä mitään apuja. Helpottaa vähän hakua kun on mainita malleja missä on kaivatun tyyppinen sylinteri.
124 :ssa vm-97 on tuota koko luokkaa ,mutta ovat vetäviä ,yksi tuli pari viikkoa
sitten vaihdettua.
Aijjaa. Tuo oli mulle uus tieto, ikinä en oo livenä moista kokkaretta nähny, mietin vaan että
joistakin scaniosta meni noita sylintereitä kohtuu pienillä kilometrimäärillä
ja paskamainen vaihtaa vs. "perinteinen rakenne"
8400 valtrassa on muistaakseni samanlainen systeemi myös. kokoluokka ehkä hieman pienempi kun scanian.
Aijjaa. Tuo oli mulle uus tieto, ikinä en oo livenä moista kokkaretta nähny, mietin vaan että
joistakin scaniosta meni noita sylintereitä kohtuu pienillä kilometrimäärillä
ja paskamainen vaihtaa vs. "perinteinen rakenne"
hiukan offtopic
eihä tuollanen scanian kytkin o pahakaan homma.
loota veks, painelaakerin/työsyölinterin/orjasylinterin (Vetävä sellanen) 4 pulttia ja 2 putkee irti ja romukoppaan ja uus tilalle.
samaan syssyyn tarkistaa kytkinlevyn paksuuden ja jos lopus ni uutta levyä väliin. samalla sit tarskistaa taas silmälaakerin ja jos sekin huono ni vaihtoa vaan. ja tietenkin samalla ku tarkistelee paikkoja ni kattoo vuotaako kampuran takapään stefa. jos vuotaa ni sekin vaihtoon. helppoa ja yksinkertaista. kyseisen homman tekee 3-7,5h autosta riippuen :)
ikävä todeta että scanialla olen töissä asentajana :cool:
ja jostain kyl muistelisin et R-sarjassa ois, ainakin joissakin, sisäinen orjasylinteri. niitä ku on tullu vastaan et ovat menneet kahtia....
vwt4 osassa on myös kyseinen käikäle.(voi olla pieni halkaisija)