View Full Version : LJ:n hehkuista ( nappihehkuko? )
ttimonen
29.01.2009, 16:51
Täysin pihalla miten LJ:n hehkutus toimii. Searchilla ettinyt jutustelua mutta ei ole löytynyt valaisevaa juttua. Tällä hetkellä kun hehkuttaa niin kiskolle tulee vain n. 2-3 V jännite ja sitä kestää muutama minuutti eli varmaankin jälkihehku. Aluksihan siihen pitäisi tulla 7V ?
Kiskolle tulee kolme johtoa, kaksi niistä yhdistyy hetimiten liittimeen ja kolmas johto lähtee kiskon matkustamon päästä johtoviidakkoon.
Mistä tätä kadonnutta jännitettä pitäisi alkaa metsästämään?
Nappihehkukin käynyt mielessä, mutta mihin johtoon se kytketään että ohjaa oikeaa relettä ?
Lähtee jälkihehkullakin -5c pakkasessa sen verran rykimällä käyntiin että tarviis tehrä jotain...
Täysin pihalla miten LJ:n hehkutus toimii. Searchilla ettinyt jutustelua mutta ei ole löytynyt valaisevaa juttua. Tällä hetkellä kun hehkuttaa niin kiskolle tulee vain n. 2-3 V jännite ja sitä kestää muutama minuutti eli varmaankin jälkihehku. Aluksihan siihen pitäisi tulla 7V ?
Kiskolle tulee kolme johtoa, kaksi niistä yhdistyy hetimiten liittimeen ja kolmas johto lähtee kiskon matkustamon päästä johtoviidakkoon.
Mistä tätä kadonnutta jännitettä pitäisi alkaa metsästämään?
Nappihehkukin käynyt mielessä, mutta mihin johtoon se kytketään että ohjaa oikeaa relettä ?
Lähtee jälkihehkullakin -5c pakkasessa sen verran rykimällä käyntiin että tarviis tehrä jotain...
Ite vedin syksyllä napin kautta suoraan 12V kiskolle ja otin alkuperäisen virtapiuhan kokonaan irti. Yhet hehkut poltin viikossa entisiksi, ennen kuin löysin näppituntuman hehkutukseen. Sekuntista kahteen on riittänyt nappihehkutus näille pakkasille ja ei ole tarvinnut vielä hehkuja vaihtaa.
Tiiä sitten onko oikein, mutta on pelittänyt.
ttimonen
29.01.2009, 19:28
Ite vedin syksyllä napin kautta suoraan 12V kiskolle ja otin alkuperäisen virtapiuhan kokonaan irti. Yhet hehkut poltin viikossa entisiksi, ennen kuin löysin näppituntuman hehkutukseen. Sekuntista kahteen on riittänyt nappihehkutus näille pakkasille ja ei ole tarvinnut vielä hehkuja vaihtaa.
Tiiä sitten onko oikein, mutta on pelittänyt.
Tuntuisi että virrat on senverran kovat että pitäisi kuitenkin joku rele olla välissä.
Paras vaihtoehtohan olisi että saisi kuntoon ettei tarvis napin kanssa leikkiä.
Vika löytyy releestä, viellä se jotenkin toimii mutta kohta sekin sanoo sopimuksensa irti eikä uutta löydy osasilta eikä ad:lta tiiä sit minkä hintane on toyotan tiskillä.:(
Juuri vaihdoin kaverin -97 Hiaceen uudet, alkuperäiset 7V:n hehkutulpat.
Ovat varmaan ihan samoja, kuin näissä pykälää vanhemmissakin koneissa.
Vanhoja tulppia testasin siten, että laitoin apukäynnistyskaapelilla 12V akusta suoraan miinusta tulpan runkoon ja plussaa liittimen jenkaan.
12V jännitettä kun antaa yksittäiseen tulppaan sellaiset 5 - 6 sek., niin silloin on hehkun pää kokonaan sopivan punainen (oikeaa starttaushetkeä ajatellen).
7:n sekunnin jälkeen alkaa jo karstat sinkoilemaan tulpan hehkuvasta kärkiosasta. En viitsinyt kokeilla, että kauanko kestää antaa virtaa,
kunnes tulppa sulaa rikki. Arvioisin, että luokkaa alle 10s.
Nappihehkun voi tosiaan rakentaa siten, että laittaa 40 ... 50A kuormaa kestävän releen kautta (muista asentaa myös se sulake ennen relettä)
12V suoraan hehkutulppien virtakiskolle. Tuo sulakkeen ja releen kestävyys pitäisi mitata virtamittarilla, koska se on erilainen eri tyyppisillä tulpilla.
Karkeasti ottaen alle 10A/tulppa. Hämärä muistikuva on 8:sta A:sta, mutta en mene vannomaan.
(Voihan sitä autossa olevaa alkuperäistä hehkun relettä pakko-ohjata napilla, niin ei tarvii mitään ylimääräisiä alkaa rakentelemaan).
Releen ohjaukselle kannattaa laittaa painonappi kojetauluun hyvälle paikalle.
Myös merkkivalo olisi hyvä olla olemassa, sillä jos tuo releen kärki joskus hitsaa kiinni, niin voi äkkiä kääntää virta-avaimesta virrat pois päältä,
ettei kaikki tulpat pala kerrasta poikki. (Painonapin ohjaukselle tulisi oikeaoppisesti sähköt vasta sitten, kun virta-avaimesta on ensin käännetty virrat päälle).
Leudoilla pakkasilla riittää 5 - 7 sekunnin hehkutusaika. Kovilla pakkasilla kannattaa hehkuttaa ensin kerran se 6sek. ja sitten pitää vajaan 10sek. tauon,
jonka jälkeen hehkuttaa uudelleen 6sek. (jotta esikammiot lämpiävät tasaisemmin) => starttaus ja sitten jälkihehkutusta perään.
Kun kone alkaa rykimään kylmäkäynnistyksessä, niin sillä nappihehkulla voi antaa "jälkihehkua" riittävän pitkän aikaa siten, että painaa hehkutusta päälle
2 - 3sek, sit saman verran taukoa ja taas painaa 2 - 3sek, taas saman verran taukoa ja taas ja taas ja taas, kunnes kone käy nätisti...
Kyllä se on vaan rohkeasti kokeiltava, että mikä on juuri sille omalle autolle sopiva hehkutus- ja jälkihehkutusaika.
Tuo jälkihehkutusaika on sylinterikannen tasaisen lämpiämisen kannalta elintärkeä asia.
Esim. juuri Pajeron kannet halkeavat yleisimmin juuri sieltä esikammioiden takaa.
Toivottavasti antaa ajattelemisen aihetta kaikille, joilla on alumiinikansi ja hehkut renaa...
Jokainen auto on oma yksilönsä ja vanhemmiten vaatii omat kikkansa käynnistyäkseen kunnolla.
Riippuu koneen & suuttimien kunnosta, ruiskutuksen ajoituksesta kylmäkäynnistyksessä, akkujen kunnosta, ...
Noista hehkutulpista vielä senverran, että tämä mainitsemani 5 - 7sek. hehkutusaika on sopiva juuri noille Toyotan 7V tulpille.
Pitää aina tarkistaa sen auton omat tulpat ja vielä varmistaa, että kaikki tulpat ovat saman jännitteisiä (vaikuttaa hehkutusaikaan).
Heitän ihan vaan esimerkkinä tuollaisen 160 -koppaisen Patrollin SD33 ja SD33T -koneilla (kun niitä kerran on tuossa tullut rassattua viimeksi ihan omasta takaa),
niin niissähän on montaa eri hehkutulpan tyyppiä.
Karkeasti ottaen hehkutusajat ovat:
- vanhat, alkuperäiset "hitaat" hehkut => 25sek.
- "normaalit" hehkut => luokkaa 15sek.
- "nopeat" hehkut => 7sek.
Tuosta näkee noin niinkuin karrikoidusti, että jos koneessa on sekalaista nopeusluokkaa olevat hehkutulpat, niin varmasti on käynnistysongelmia... :D
Kannattaa irrottaa ainakin ne pari helpoiten irrotettavaa hehkutulppaa ja testata ihan tuolla em. käynnistyskaapeli -systeemillä
sen oman auton hehkutulppien oikea hehkutusaika. (Jotkin uusimpien autojen keraamiset pikahehkutulpat ovat samantein punaisina kun nappia painaa).
ttimonen
30.01.2009, 06:20
Kiitoksia vastauksista.
Voisiko joku vielä kertoa mistä fyysisesti löytyy tuo hehkurele ja onko jälkihehkulla oma releensä ?
Taitaa se rele olla kojelaudassa hansikaskotelon yläpuolella
lepoantti
30.01.2009, 19:05
toyotan 2,4:seen pitäis löytyä 12-volttisia hehkuja, jos tällaisen nappihehkun rakentaa niin ei ole niin ronkeli sekunteista.
Onkos nämä 12V hehkutulpat sellaisia, että kärsii antaa yli 10sek. virtaskaa, eikä sula poikki?
Itse vaan aina koittanut vanhoja romuja korjata vanhoilla osilla, niin ei tiedä kaikista "uutuuksista"... :D
Tuo hehkutulpan kyljessä oleva jännitemaininta lähinnä ilmaisee sen, että paljonko tehdas on ajatellut jännitteeksi jälkihehkutuksen aikana,
etuvastuksen jälkeen.
Myös LJ:ssä varsinaisen päähehkutuksen aikana hehkutulpille tulee suoraan se 12V akkujännite päähehkureleen kärkien lävitse.
Eli 6V ja 7V merkillä varustetut hehkutulpat saavat 12V jännitettä päähehkutuksen aikana!