View Full Version : räikkä warni? ny saa sanoa mielipiteensä
eli pistäkää ny mielipitenne tuosta laiteesta
olen kuullut värkistä kehuja ja haukkuja
kyseessä on virallisesti warn M8274-50 malli
eli kannattaako tollanen hankkia suzukin keulalle vai ei?
Hommaa toinen räikkä kans varalle saman tien jos meinaat tosissa räikkää kayttää.Viime vuannahan joka kisassa saatiin räikkä jollain lailla hajalle. Enään ei siitä ainakaan veto hypi pois päältä kun on lukitu pysyvästi veto päälle.Taita seuraavaksi mennä kaippa koko koppa hajalle kun muut paikat ei anna periksi.
tapsa4x4
22.01.2009, 21:46
mulla on edessä ja takana räikät, vanhoja kun mitkä,auto painaa noin 2.7tonnia kuskin kanssa,akkuina on 55a optimat ja iso laturi,vinssit on 24v kyllä noilla on kiskottu 6x6 mäyris volvojakin irti ilman pylpyrää ja mitään ei oo koskaan hajonnut vinssatessa.ja vetää aika kiitettävästi tota tonni keijua,taka vinssissä on warnin oma museo moottori ja edessä Abt 10000 moottori.
eli Ostakaa ihmeessä.
PeteTurku
22.01.2009, 21:53
Ku joku kehuu että uudet olis joteski huanompii ku vanhat jeesuksen aikaiset. Eli onko kellään kokemuksii nimenomaan uusista vehkeistä.
tapsa4x4
22.01.2009, 22:14
Ku joku kehuu että uudet olis joteski huanompii ku vanhat jeesuksen aikaiset. Eli onko kellään kokemuksii nimenomaan uusista vehkeistä.
Pikku Ville Vihreässä Volvossa on keulassa Noin 1.5vuotta vanha räikä warni on kanssa kiskottu 4x4 ja 6x6 volvoja,optiman akut ja iso laturi,-08 eksytyksessä piti aika pahaa ääntä kun laskettiin alas haukkakalliolta räikän varassa,10m vapaana alas päin ja sitten täys pysähdys tolla tyylillä mentiin koko rinne alas.
hyvin on toi kanssa kestänyt vinssailla safareita suomessa ja venäjällä sekä suunnistus kisoja ja ei mikään keijukainen tollanen volvokaan ole.
Harbor Cruiserit nyt ottaa ja lopettaa sen jännäämisen. Räikkä keulalle ja suohon.
Pikku Ville Vihreässä Volvossa on keulassa Noin 1.5vuotta vanha räikä warni on kassa kiskottu 4x4 ja 6x6 volvoja,optiman akut ja iso laturi,-08 eksytyksessä piti aika pahaa ääntä kun laskettiin alas haukkakalliolta räikän varassa,10m vapaana alas päin ja sitten täys pysähdys tolla tyylillä mentiin koko rinne alas.
hyvin on toi kanssa kestänyt vinssailla safareita suomessa ja venäjällä sekä suunnistus kisoja ja ei mikään keijukainen tollanen volvokaan ole.
onko villellä orkkis moottori ja relepoksi räikässä ?
sain joskus sen käsityksen että just toi moottori ja releet olis warnin heikkoudet
tapsa4x4
22.01.2009, 22:28
onko villellä orkkis moottori ja relepoksi räikässä ?
sain joskus sen käsityksen että just toi moottori ja releet olis warnin heikkoudet
on alkuperäiset ja hyvin on toimineet.24volttinen on malliltaan.
on alkuperäiset ja hyvin on toimineet.24volttinen on malliltaan.
olenko väärässä vai kuvittelenko vaan että 24v vehkeet pelittä paremmin kuin 12v
spekseissäkin 12 vs 24 on kohtalainen ero
Kyllähän 24v vinssi on siitä yliveto että virrat on heti puolet pienempiä.
Mulla on 2006 atlokilta ostettu custon räikkä. mekaanisesti vinssi on toiminut hyvin mutta warnin industrial rele ja xp:n moottori tykkäsvät kyttyrää kun auto seisoi koskematta 2kk ladogan uittamisen jälkeen. Molemmissa vettä sisällä ja hapettumat sen mukaiset. Molemmat kyllä sain elvytettyä käyttöön mutta vain välttävästi.
Tiivistäkää het uutena moottori ja relepoxi oikeasti veden pitäviksi. Superwinchin/comeupin umpinainen relepoxi on huomattavasti edullisempi ku warnilainen. Hiilisillan seutu vois olla hyvä käsitellä jollain sähkörasvalla ettei hiilet jumita ja jouset ruostu.
Ja mikä tärkeintä, räikkä on vain 8000lbs vinssi eli yhtälailla sitä ei parane ylikuormittaa tai se hajoaa kuten mikä vaan vinssi. Vaikka 24v räikkä on kestänyt villen volvossa jne niin minusta se on alamittainen niin painavaan autoon ja kestäminen on osittain järkevän käytön/hyvän tuurin sekoitusta.
Eli uskallan suositella räikkää suskaan, just oikean kokoinen ja nopeudesta en enää itse ole juurikaan valmis tinkimään.
Mulla on 2006 atlokilta ostettu custon räikkä. mekaanisesti vinssi on toiminut hyvin mutta warnin industrial rele ja xp:n moottori tykkäsvät kyttyrää kun auto seisoi koskematta 2kk ladogan uittamisen jälkeen. Molemmissa vettä sisällä ja hapettumat sen mukaiset. Molemmat kyllä sain elvytettyä käyttöön mutta vain välttävästi.
Tiivistäkää het uutena moottori ja relepoxi oikeasti veden pitäviksi. Superwinchin/comeupin umpinainen relepoxi on huomattavasti edullisempi ku warnilainen. Hiilisillan seutu vois olla hyvä käsitellä jollain sähkörasvalla ettei hiilet jumita ja jouset ruostu.
Ja mikä tärkeintä, räikkä on vain 8000lbs vinssi eli yhtälailla sitä ei parane ylikuormittaa tai se hajoaa kuten mikä vaan vinssi. Vaikka 24v räikkä on kestänyt villen volvossa jne niin minusta se on alamittainen niin painavaan autoon ja kestäminen on osittain järkevän käytön/hyvän tuurin sekoitusta.
Eli uskallan suositella räikkää suskaan, just oikean kokoinen ja nopeudesta en enää itse ole juurikaan valmis tinkimään.
pistä laalaa kuva miten istutit räikän suitsaan
ja vaikuttaako toi 6hp moottori paljonkin suoritukseen
ei nääs valmistajan mukaan isommalla kuormituksella enään normi räikkä
vauhdilla hurmaa vertailen noita lukuja tuohon meidän comeup 9,5:seen
hinnottelun puolesta, ekaks hankkii uuden räikän ja siihen tehokkaan moottorin
tuo lysti maksaa äkkiä 2000
entä mitä atlok sanoo jos ekassa kisassa repii isolla moottorilla ton vinssin paskaks (koska meidän tapauksessa toi järkevä käyttö on hallusinaatiota)
onko tuo sitten sen arvoista?
XP: n mootorilla ei räikällä ole takuuta.Kun ei ole tehdas asenteinen Atlokilla kerrottu noin. Kestihän mulla toi XP:n moottori reippaan vuoden ja raikkä hajos parikertaa siinä ajassa jarrupakka lenti pois ja pakan akseli poikki ohennus kohdastaan.Kauppas ne Atlokilla XP:n mootorilla että kyllä kestää.Mun perustelujen jälkeen ei kaupattukaan.
Joo tohon räikään kannattaa heti tehdä jarruun se muutos että poraa akselinpäähän m8 kierteen ja laittaa jarrupakan sokan päälle kupin pultilla joka estää sokan leviämisen ja irtoamisen. Pääakselin heikkouden taitaa saada pois vain gigglepinin akselilla jossa ei ole heikentävää uraa. Valitettavan kallis vaan tuo mutta siinä onkin sitten jo vakiona tuo akselipään m8 kierre pultille.
http://www.gigglepin4x4.net/8274/mainshaft.htm
Mulla on nyt bertassa 24v uusi räikkä keulalla ja saa nähdä miten kestää 2000++kg painosessa autossa safari ja suunnistuskäytössä.
Joo tohon räikään kannattaa heti tehdä jarruun se muutos että poraa akselinpäähän m8 kierteen ja laittaa jarrupakan sokan päälle kupin pultilla joka estää sokan leviämisen ja irtoamisen. Pääakselin heikkouden taitaa saada pois vain gigglepinin akselilla jossa ei ole heikentävää uraa. Valitettavan kallis vaan tuo mutta siinä onkin sitten jo vakiona tuo akselipään m8 kierre pultille.
http://www.gigglepin4x4.net/8274/mainshaft.htm
Mulla on nyt bertassa 24v uusi räikkä keulalla ja saa nähdä miten kestää 2000++kg painosessa autossa safari ja suunnistuskäytössä.
eli tarkoittaa että eli n182euroa lisää tuohon aikaisempaan
12V nopeuteen liittyen. Eikös yleensä kovat vedot max. kuormituksella ole vain joitakin metrejä kun yleensä suossa tai mutaspoorissa vinssi vaan nytkäisee autoa liikkeelle ja pitää liikettä yllä. Mun mielestä ainakin iso osa vinssauksista on vaan tällaisa pieniä avustuksia jos ei auto etene tai on vaikka vaan rengas sopivasti kannon tai juuren takana. Muta/suovinssauksissa räikkä pitää köyden kireänä koko ajan vaikka auto välillä itsekkin nappais pitoa metrin tai parin verran. Normi vinssillähän olis tossa vaiheessa köysi löysänä ja auto jää uudestaan kiinni kun vinssi kelaa löysää narua hissukseen taas kireämmälle. Itse ajattelin myös siltä kantilta että tulis vinssattua helpommin kun se käy nopeammin ja kivuttomammin joka taas saattais säästää vetareita ja murroksia. Moottorilla köyttä kun ajaa ulos niin se tulee ihan hyvä vauhtia ja ei tarvi sitten vapauttimien kansa ihmetellä.
En jaksa uskoa että Suzukilla sais räikkää helposti rikki. Onkohan kukaan sitä edes rikkonut Suzukin kanssa, siis mekaaniselta puoleltaan? Vesihän on mun käsittääkseni kaikkien vinssien elektroniikalle yhtä huono asia niin se ei ole vika vaan ominaisuus.
Marko
Käytännössä testattu 07-itsenäisyyspäivän venäjän reissulla: mun räikkä pylpyrällä ja tojota4x4:n comeup 9,5 suoralla vedolla samaa autoa vetämässä rintarinnan niin comeuppi kerkes mukaan vain muutaman kerran kun veto oli kovimmillaan.
Mainosmielessä tehtaat voi lupailla mitä vaan mutta käytännössä räikkää ei vielä päihitä kuin speciaali hydraulivinssit.
PeteTurku
23.01.2009, 16:08
Ja oikeen tarkasti ku ny ajattelen , niin herää kysymys että mikä on toi custom malli. Onko se ihan tehtaan tekele vaiko kenties tsadilaisen alan kaupan oma kehittelemä versiio? Tyhmä kun oon ni pitää paljon kysellä.
offroadjouni
23.01.2009, 17:18
Ja oikeen tarkasti ku ny ajattelen , niin herää kysymys että mikä on toi custom malli. Onko se ihan tehtaan tekele vaiko kenties tsadilaisen alan kaupan oma kehittelemä versiio? Tyhmä kun oon ni pitää paljon kysellä.Jos jotain erilaista haluaa niin tuolla olis "customin" kaltainen tehdasversio M8274-60 -> http://www.warn.com/corporate/pr_limited_edition_87274.shtml
Kyl te ootte sekaisin. :-)
Vaikka tärkeintä ei ole voitto vaan murska voitto, niin tarviitteko te todella muka räikkää?
Jos me luvataan broidin kanssa vähän himmailla niin voitte käyttää nekin rahat tico ticoon!?
-sami-
Pistetään nyt omat kommentit. Nää on ihan samat jotka olen jo ilmaissut Petelle suullisesti.
Mulla on ollu Läjässä 20v vanha räikkä paikalla vuoden verran. 90% kisoissa olleista vedoista ollaan vedetty suoraan ilman pylpyrää. Kun "naputus" eli kliklik- ääni käy harvaksi niin pylpyrän laittamalla väliin voi vetää huoletta kohtuullisella nopeudella niin että suopenkka kasvaa konepellin päällä ja loppujenlopuksi suopenkka tulee ihan tuulilasiin saakka. Akkuina 2x sininen 75ah Optima vakiolaturilla ja kertaakaan ei loppunut sähkö kesken. Läjän paino kisakunnossa 2200kg, sisältää varaboggerin katolla.
Kommentteja viesteihin:
olenko väärässä vai kuvittelenko vaan että 24v vehkeet pelittä paremmin kuin 12vspekseissäkin 12 vs 24 on kohtalainen ero
Noissa on vaan moottori ja relepoksi erona. Mekaanisesti ovat aivan samat
12V nopeuteen liittyen. Eikös yleensä kovat vedot max. kuormituksella ole vain joitakin metrejä kun yleensä suossa tai mutaspoorissa vinssi vaan nytkäisee autoa liikkeelle ja pitää liikettä yllä. Mun mielestä ainakin iso osa vinssauksista on vaan tällaisa pieniä avustuksia jos ei auto etene tai on vaikka vaan rengas sopivasti kannon tai juuren takana. Muta/suovinssauksissa räikkä pitää köyden kireänä koko ajan vaikka auto välillä itsekkin nappais pitoa metrin tai parin verran. Normi vinssillähän olis tossa vaiheessa köysi löysänä ja auto jää uudestaan kiinni kun vinssi kelaa löysää narua hissukseen taas kireämmälle. Itse ajattelin myös siltä kantilta että tulis vinssattua helpommin kun se käy nopeammin ja kivuttomammin joka taas saattais säästää vetareita ja murroksia. Moottorilla köyttä kun ajaa ulos niin se tulee ihan hyvä vauhtia ja ei tarvi sitten vapauttimien kansa ihmetellä.
Tismalleen tämän mukaiset kokemukset. Räikkä vetää vajaalla kuormalla sen verran nopeasti että vaijeri ei ehdi paljoa löystymään.
En jaksa uskoa että Suzukilla sais räikkää helposti rikki. Onkohan kukaan sitä edes rikkonut Suzukin kanssa, siis mekaaniselta puoleltaan? Vesihän on mun käsittääkseni kaikkien vinssien elektroniikalle yhtä huono asia niin se ei ole vika vaan ominaisuus. .
Kuramatojen vinssi hajosi mekaanisesti ekassa kisassa. Vedon kytkevä tappi rupesi hyppimään vapauttaen rullan kesken vetojen.
vauhdilla hurmaa vertailen noita lukuja tuohon meidän comeup 9,5:seen.
Ero on kohtuullisen iso. Jos vertaan esim möykkymäen customin nopeutta omaan normiräikkään niin jo vapaanavedossa ero on suuri, vajaakuormalla vielä isompi.
=> Mun mielestä räikkä on paras vaihtoehto Suzukin kokoisen auton vinssiksi. Itseä askaruttaisi Teidän tilanteessa noi uusien Räikkien laatureklamaatiot joita on kuulemma useita.
PeteTurku
23.01.2009, 20:15
Kyl te ootte sekaisin. :-)
Vaikka tärkeintä ei ole voitto vaan murska voitto, niin tarviitteko te todella muka räikkää?
Jos me luvataan broidin kanssa vähän himmailla niin voitte käyttää nekin rahat tico ticoon!?
-sami-
No toihan kuulostaa jo lupaavalta. Tohon tico ticoon tarttis kyl enämpi panostaa ku tuntuu välil jo liian totiselt touhult.
sunday23
23.01.2009, 20:55
Ostettiin räikkä 80-luvulla ja maksoi silloin 5000,- finnismarkkaa. Sen jälkeen on surutta kuritettu suossa ja kivillä niin että usein on sytytys alkanut pätkimään Rangessa. On myös
uitettu vedessä ja välillä jouduttu vinssailemaankin. Vielä ei ole katsottu vinssin sisälle kun on
toiminut moitteettomasti. Alkaa tuntumaan ettei se niin kallis ollutkaan.
Patentoitu Range
laittakaas kuvia esille kuinka ootte istuttanu räikän suikan keulalle
No toihan kuulostaa jo lupaavalta. Tohon tico ticoon tarttis kyl enämpi panostaa ku tuntuu välil jo liian totiselt touhult.
puhut vähän mutta asiaa
PeteTurku
23.01.2009, 21:05
laittakaas kuvia esille kuinka ootte istuttanu räikän suikan keulalle
Samoin
pistä laalaa kuva miten istutit räikän suitsaan
Se tulee siihen keulaan, kuten muutkin vinssit. Rungon päälle niin taakse kuin mahtuu on helppo laittaa se peti. Se on sitte kapeampi ja korkeampi kuin muut, ei saa antaa sen hämätä.
vauhdilla hurmaa vertailen noita lukuja tuohon meidän comeup 9,5:seen
Höpöhöpö
hinnottelun puolesta, ekaks hankkii uuden räikän ja siihen tehokkaan moottorin
tuo lysti maksaa äkkiä 2000
entä mitä atlok sanoo jos ekassa kisassa repii isolla moottorilla ton vinssin paskaks (koska meidän tapauksessa toi järkevä käyttö on hallusinaatiota)
Kyllä se trailerille nousee kevyesti, kun laittaa rampit.
onko tuo sitten sen arvoista?
Jos ei ole, niin voin tuoda vaihdossa planeettawarnin..
Ja jos vittuilun jättäis pois, olis vaan tyhjä viesti. :D :D
Kankku nyt loppuu se jännääminen!
Ja oikeen tarkasti ku ny ajattelen , niin herää kysymys että mikä on toi custom malli. Onko se ihan tehtaan tekele vaiko kenties tsadilaisen alan kaupan oma kehittelemä versiio? Tyhmä kun oon ni pitää paljon kysellä.
hei sehän on just teitä varten tehty, suikka kulkee nopeasti suossa, eikä tarvi murehtia jäädäänkö kiinni, eli siis varppi kiinni ja yli et heilahtaa... :)
kyl se ny teil kestää, ei joudu edes rasituksel :)
Mun tapauksessa customi tarkottaa atlokilla puoliksi itse vaihdettua XP moottoria ja industrial mallin "relettä".
Tuossa meikäläisen tekele, saa apinoida ja pari lisäkuvaa löytyy mun vanhan palstan galleriasta
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/LaaLaa-8274puskuri1.JPG
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/LaaLaa-8274puskuri2.JPG
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/LaaLaa-8274puskuri3.JPG
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/LaaLaa-8274puskuri4.JPG
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/LaaLaa-8274puskuri8.JPG
[quote=joker;527094]. Enään ei siitä ainakaan veto hypi pois päältä kun on lukitu pysyvästi veto päälle.quote]
Miten toteutit tuon lukituksen?
Mulla on räikässä juurikin sama vika, ei meinaa pysyä veto päällä vaikka kaikki sisuskalut on vaihdettu uusiin.
[quote=joker;527094]. Enään ei siitä ainakaan veto hypi pois päältä kun on lukitu pysyvästi veto päälle.quote]
Miten toteutit tuon lukituksen?
Mulla on räikässä juurikin sama vika, ei meinaa pysyä veto päällä vaikka kaikki sisuskalut on vaihdettu uusiin.
Ei hypi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=36&pictureid=25651
Vapautus vipu juttu käteen ja tuon läpivientilaipan ja siirtäjähaarukan väliin sopiva putkenpätkä niin ei vapaudu enään ikään. Sitten räikkä kestää jos vain pitää rummulla vain 30 köyttä. Sillä meirän räikät kestää. Jotain muuta pitäisi kyllä kehitellä et olis enemmän köyttä rummulla :confused:
Nostellaanpa vanhaa aihetta... Askartelin Rangen keulaan vanhan räikkäwarnin ja muutama kysymys heräsi:
Jarrun akseli pääsee liikkumaan sivusuunnassa jonkinverran, ehkä 4mm, onkohan tämä normaalia vai onko jotain pielessä?
"Räikän" eli siis sen pienen klipsuttimen jousi tuntuu olevan kuoleutunut, kuinka lujaa sen pitäisi painaa tuota hammaskehää? Nyt tuntuu vain löysästi nappaavan kiinni...
tapsa4x4
15.05.2014, 20:25
Nostellaanpa vanhaa aihetta... Askartelin Rangen keulaan vanhan räikkäwarnin ja muutama kysymys heräsi:
Jarrun akseli pääsee liikkumaan sivusuunnassa jonkinverran, ehkä 4mm, onkohan tämä normaalia vai onko jotain pielessä?
"Räikän" eli siis sen pienen klipsuttimen jousi tuntuu olevan kuoleutunut, kuinka lujaa sen pitäisi painaa tuota hammaskehää? Nyt tuntuu vain löysästi nappaavan kiinni...
lukko pelti kulunut,samoitten neulalaakeri.
kannataa korjata ajoissa noi,neulalaakeri kannattaa korvata pronssi holkilla.
sais olla lukon hammas aika tiukka muuten jää helposti jarru kytkeytymättä.
lukko pelti kulunut,samoitten neulalaakeri.
kannataa korjata ajoissa noi,neulalaakeri kannattaa korvata pronssi holkilla.
Onkohan tuohon olemassa sopivaa pronssiholkkia standardikoossa? Sorvaria ei ihan läheltä löydy niin pitää mahdollisimman pitkästi mennä vakio osilla... :mad:
sais olla lukon hammas aika tiukka muuten jää helposti jarru kytkeytymättä.
Pitääpä kokeilla saisko tuon puoli kierrosta tiukemmalle laitettua paikalleen. Itse ainakaan en saanut tuota paikalleen muutoin kuin jarrupakka irrallaan, onko tähän olemassa jotain muuta konstia?
tapsa4x4
16.05.2014, 14:38
Onkohan tuohon olemassa sopivaa pronssiholkkia standardikoossa? Sorvaria ei ihan läheltä löydy niin pitää mahdollisimman pitkästi mennä vakio osilla... :mad:
Pitääpä kokeilla saisko tuon puoli kierrosta tiukemmalle laitettua paikalleen. Itse ainakaan en saanut tuota paikalleen muutoin kuin jarrupakka irrallaan, onko tähän olemassa jotain muuta konstia?
Eikö teillä mitää pikku sorvaamoa joka tekis atlokin hinta oli muistaakseni 80€ tolle ja toimitus aika jotain kuukausia.
Kato että jousi on kynnessä paikoillaan muuten on uusittava jos poikki.saa tiukattua kun pyöräyttää yhden kierroksen lisää.
Kulkeehan tollanen pikku laakeriholkki postissa varmaan ihan näppärästi, eli mittoja vaan, ni eiköhän sellasen tekasu onnistu kohtuu hintaan.
Eikö teillä mitää pikku sorvaamoa joka tekis atlokin hinta oli muistaakseni 80€ tolle ja toimitus aika jotain kuukausia.
Tänään taas käytin vinssin osina ja se neulalaakeri oli ehyt ja mitoissaan, ei klappia mihinkään suuntaan. Antaa nyt toistaiseksi olla tuo paikallaan.
Kato että jousi on kynnessä paikoillaan muuten on uusittava jos poikki.saa tiukattua kun pyöräyttää yhden kierroksen lisää.
Tämä nyt oli oma möhläys, lisäsin esijännitystä niin nyt toimii just niinkun pitääkin. :) Vielä jäi ongelmaksi se akselin suuntainen liike, lukkolevy on ilmeisesti kulunut kun painuu senverran syvälle että yläpää ei lukitu kannessa olevaan hahloon.
Korjausta edelliseen senverran että onhan täälläkin kylällä nykyään metallipaja, on vaan senverran uus firma etten edellistä viestiä kirjoittaessa muistanu koko asiaa edes... :rolleyes: Tottunu siihen että vähintäänkin Rovaniemelle (130km) saapi mennä pienimmänkin metallikoneistuksen takia.
VOLIATTI
20.05.2014, 17:33
Rangen keulalla ollu vuodesta 90 ja onse vaan ainoo oikee vinssi, (sähköisistä)