View Full Version : Kompura autoon+ Maastotunkki ?
-Explorer-
22.01.2009, 15:52
Elikkäs pitäisi löytää kompura autoon , jotta saa kumit täytettyä ohvi ajon jälkeen ja sitten vielä maastotunkki olisi myös tarpeen kun jää jumiin. Ja mulla kun olen tälläinen noviisi näissä asioissa , niin ei ole hajua näistä :confused: Elikkäs kompura jossa hinta/laatusuhde kohdillaan ja tunkki. Ja tuo auto johon tulee on Ford Explorer -93
Itse suosittelen tunkiksi alkuperäistä Hi-Liftiä. Itse ostin T-Maxin, kun edullisesti sain ja silloin ei Hi-Liftejä ollut saatavana. Nyt jos saisin valita ottaisin ehdottomasti Hi-Liftin, paljon kevyempi käyttää kuin T-Maxi ja muutenkin laadukkaamman tuntuinen... Riippuu tietenkin siitä paljonko on valmis tunkkiin sijoittamaan...Hintaeroa T-maxilla ja Hi-Liftillä on noin 40 euroa...
Paljonko olet valmis sijoittamaan kompressoriin?
-Explorer-
22.01.2009, 16:11
Saiskos kolmella huntilla jo laatu kompuran ?
Kyllähän tuohon rahaan saa varmasti hyvän kompressorin, mutta annetaan jonkun muun antaa joku hyvä malliesimerkki, itsellä kun ei kompressoreista juuri kokemusta ole.
-Explorer-
22.01.2009, 16:21
Zoomailin tos offivarusteella olevaa Viair 280 kompuraa+säiliötä. Hinta 295... Kellään mitään kokemuksia ?
Viair on erittäin hyvä merkki, varmasti parhaimpia mitä tällä hetkellä on suomessa markkinoilla.
280 on alamittainen renkaiden täyttöön.
400:ssa on lähes tuplat tuottoa ja harva todella tarvitsee 100% käyttöastetta.
Iso säiliö helpottaa renkaan täyttöä huomattavasti.
Yksi vaihtoehto on iso invertteri ja halpakaupan 220v kompura. Tästä varmaan joillain kokemuskia mutta itse en ole katsonut tarpeeliseksi.
modifioitu ilmastoinnin kompura (öljysumuttimella imupuolelle ja öljyn erotin painepuolelle) on varmasti tuottoisin mutta vaatii jonkin verran rakentamista.
elhapero
22.01.2009, 17:00
Suunnittelin asentaa bj.hin kuorma auton kompuran.Jakolaatikossa kun olis taakspäin lähtevä kardaanin laippa.
-Explorer-
22.01.2009, 17:02
Oliko täs nyt kyseessä mitä toiotaan asennetaan...
Rekisteröimätön
22.01.2009, 17:23
Oliko täs nyt kyseessä mitä toiotaan asennetaan...
Jos et halua ehdotuksia, niin kannattaako niitä sitten pyytää??
-Explorer-
22.01.2009, 17:41
Up yours !
Nyt kyllä nyybin kanssa samaa mieltä...
"Yksi vaihtoehto on iso invertteri ja halpakaupan 220v kompura. Tästä varmaan joillain kokemuskia mutta itse en ole katsonut tarpeeliseksi."
No miepä kokeili tuota vaihtoehtoa, ainakin sen mitä sitä on käyttänyt, niin on pelittänyt mainiosti. Invertteri 1kW jatkuvaa ja Motonetin pikkukompura (700w ja imutuotto 98 litraa/min. ja oisko ollu suunnilleen 10 litran säiliö) Saa samalla sitten vaihtovirtaa tarvittaessa.
Maastorenkaatkin täyttyy tiepaineisiin kohtuullisen nopeasti 16/35-15>1,5 bar.
Pienikin kompura riittää aluksi ja jos saat väsättyä esim. ylimääräisen painesäiliön on siitä apua. HI-LIFT on muka paras... ainakin kallein saman saat jostain muual´takin Esim. Offivarusteesta
Pienikin kompura riittää aluksi ja jos saat väsättyä esim. ylimääräisen painesäiliön on siitä apua. HI-LIFT on muka paras... ainakin kallein saman saat jostain muual´takin Esim. Offivarusteesta
Kyllä on monta kertaa nähty kun muunmerkkiset tunkit vääntyy mutkalle ja auto rysähtää alas... ja niitä mutkatunkkeja voi ettiä tuolta karjalan lepikosta...
Arska-tehtaalta
22.01.2009, 20:48
Jaa tuota, ei oo hi-liftistä kokemusta. Halpistunkista on sevverran, että taipuu, eikä laske...
Kyllä on monta kertaa nähty kun muunmerkkiset tunkit vääntyy mutkalle ja auto rysähtää alas... ja niitä mutkatunkkeja voi ettiä tuolta karjalan lepikosta...
Hi-Liftikin meni mutkalle ei se ole sen kummempaa patarautaa sekään, ihan turha ostos jos tuohon vertaa.
Tunkin vääntäneen kannattaa mennä ehkä PEILIN eteen ja katsoa missä vika, niin minäkin tein kun HI-lifti oli vääntynyt kieroon ja ´toimintakyvyttömäksi, samoin kävi ihan vastaavassa tilanteessa toiseen "keltaiseen ns. huippumerkki" eli kieroja molemmat....
Kolmas "NOSTURI" menossa ja toimii vielä jollaintavoin, muttei ole vielä korkkiruuvilla
sitte kun teidän laitteet painaa 3 tonnia ja yli tulee halpoiten ton hyvän ja huonon maastotunkin erot esiin... ne kun ei ole mitotettu semmosille kuormille... kaikenmerkkisiä olen rikkonut, liftin on saanut korjattua...
itelläni on tunkki mallia farm jack 65e ja ainakin mulla on kestänyt hyvin ja nostaa ja laskee kun muistaa rasvata välillä. sitten kun alkaa ruostumaan alkaa tulemaan ongelmia mutta siitäkin selviää kun muistaa rasvata sitä. on vääntynytkin joskus lievälle mutkalle mutta niitä pystyy oikomaan. viime kesänä en tarvinnut tunkkia kuin pari kertaa joten en näe järkeä sijoittaa tunkkiin tuota enempää.
Mulla on Offivarusteesta ostettu Viair 400C ja toiminut moitteetta nyt reilut 2 vuotta eli ääni sille. Tunkkina ABT, toimii jotenkuten kun jaksaa huoltaa. Jotain kertoja käyttänyt Hi-Liftiä jota ei ole paljoa huollettu ja siltikin toimii paremmin eli ääni Hi-Liftille.
Itellä on halppis tunkki eikä vielä mitään ilmenny.
-pajero-
23.01.2009, 19:16
olen t-max tunkkii olluu tyytyyväinen
Rekisteröimätön
23.01.2009, 19:24
Itselläni on myös halppis tunkki ja hyvin on kestänyt mitä on tarvinnut.. Vaikka kylläkin käytän aika vähän koko tunkkia.
Nuhapumppu
15.09.2011, 21:50
Kompuroihin nyt liittyen kyselen,eli sain tuossa kaverilta vanhan rikkinäisen kompuran josta hyödynnänä säiliön pelkästään. Säiliön koko on 24L,nyt sitten kysymys kuuluukin että onko tuo säiliö tyhjän iso jos laittaa kompuraksi tällaisen http://www.ebay.co.uk/itm/T-Max-12v-Portable-Air-Compressor-Tyre-Pump-NEW-Model-/280544780009?pt=UK_Recovery_Tools&hash=item4151c59ee9 ?
tuommosen tein itte hojon takaloosteriin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3049&pictureid=84783
Nuhapumppu
16.09.2011, 08:47
tuommosen tein itte hojon takaloosteriin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3049&pictureid=84783
Joo jotain tuollaista tulossa itsellekkin, Onko mikä kompura tuossa päällä ja kuinka nopeasti säiliö tulee täyteen?
Kompura on tuolta offroadtarvikkeelta. Tuo TML 160LT/24v. Ei tuon montaa minuuttia tarvinnu pähistä ku oli 8 kiloa pytysä.
(http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/142913/139)
Tunkkia arvoin hi-liftin ja farm jackin välillä. Päädyin lopulta hinnanvuoksi farm jackiin. Käyttö on kuitenki melko vähäistä, ja kun ottaa huomioon rajoitukset niin tyytyväinen olen ollut hankintaan. Joo, ja rasvata pitää muistaa, muuten käy just niin että kun sitä harvoin tarttee niin eipähän toimi hädän hetkellä.
Kompuran tiimoilta tuli kivettyä perse edellä puuhun, ja kalleimman kautta tietysti. Ensin edullinen autokompura -> hermohan siihen täytön hitauteen meni. Sitten invertteri + 240v kompura setti. Ensin paloi parit edulliset invertterit, sitten kyllästyin raahaamaan/virittelemään tuota settiä. Huoltoautossa/kärrissä tuo setti on ihan ok, mutta vie siis oman tilansa. Nyt autossa kulkee ilmasäiliö (tai kaksi), ladattuna 10bar. Sillä täyttää vajaat renkaat nopsaan. Paras vaihtoehto olisi tuo hyvä autokompura, muttei ole vielä raaskinut sijoittaa tuota vähintään 300eur, jonka hyvä kompura vaatisi. Ehkä sitten jos/kun tarve alkaa olla säännöllisempää.