PDA

View Full Version : kuinka paljon saa levikkeet levittää

*make*
21.01.2009, 22:12
Sellaista olen pohtinut ja googletellut että kun olen tilannut suizaani bushwackerin n: 11cm levittävät levikkeet (per puoli) niin kuinka paljon saa lain mukaan levittää? onkohan se se 5cm per puoli.
Suizasta kun ottaa alkuperäiset n:4cm levittävät levikkeet pois niin levitystä tulee lisää omien päälle 7cm per puoli. sääkohan niitä leimattua ilman jotain ihmeen erikois lupaa vai huomaataankohan sitä 2cm per puoli liikaa konttorilla edes :)

kai ne alkuperäiset suizan levikkeet lasketaan jo leveydessä mukaan, luulisi.
tuli aika epäselvä teksti mutta kai siitä tolkkua jotenkuten saa :)

khonkonen
21.01.2009, 22:16
en anna kaikki tietävää vastausta, mut tallikaverin suska samurai käytettiin leimalla ja siihen oli edellinen omistaja rakentanu n.10 centtiä puolelleen levittävät levikkeet niin katsuri totesi että aika julmat on levikkeet, mut tappele noista sit poliisin kans ku ne pysäyttää sut. Ja leima tuli.

Blis
21.01.2009, 22:17
hoojiissa eivät ainakaan mittoneet levikkeitä, laittoivat vaan ylös uuden leveyden...

*make*
21.01.2009, 22:24
ok, no sehän on hyvä juttu. paikallisella konttorilla tuli taas niin hyvää palautetta kun kävin kyselemässä piruuttain saako kirjotettua papereihin ylös vaikka seuraavassa leimassa. :mad:

nooh sittenpähän sen näkee, mutta voi olla parempi käydä muulla konttorilla kun tuolla :)

-MaTTi-
21.01.2009, 22:43
Sellaista olen pohtinut ja googletellut että kun olen tilannut suizaani bushwackerin n: 11cm levittävät levikkeet (per puoli) niin kuinka paljon saa lain mukaan levittää? onkohan se se 5cm per puoli.
Suizasta kun ottaa alkuperäiset n:4cm levittävät levikkeet pois niin levitystä tulee lisää omien päälle 7cm per puoli. sääkohan niitä leimattua ilman jotain ihmeen erikois lupaa vai huomaataankohan sitä 2cm per puoli liikaa konttorilla edes :)

Samuraissa on leveemmät levikkeet. Ja Samurai on samaa mallisarjaa kuin SJ41*. Eli Samuraita voidaan pitää vertailukohtana, eli sen leveyteen yht. 10 cm lisää.

solihull
21.01.2009, 22:54
Tervehdys!
Levityksestä en tiedä, mutta just eilen kasuri sanoi, että levikkeiden reuna tulee olla KOURUMAINEN! Onko näin, sitä tiedä en. Ei siitä kuitenkaan sen enempiä sanomisia tullut ja sain paperit sekä kilvet.
TT

HRD
21.01.2009, 22:57
Samuraissa on leveemmät levikkeet. Ja Samurai on samaa mallisarjaa kuin SJ41*. Eli Samuraita voidaan pitää vertailukohtana, eli sen leveyteen yht. 10 cm lisää.

Eikös se 100mm levitys lasketa lisää ajoneuvon alkuperäiseen leveyteen eikä mallisarjan leveimpään. Tälläsen tiedon mä sain ja sama raideleveyden kans. :rolleyes:

Viipo
21.01.2009, 23:11
Eikös se 100mm levitys lasketa lisää ajoneuvon alkuperäiseen leveyteen eikä mallisarjan leveimpään. Tälläsen tiedon mä sain ja sama raideleveyden kans. :rolleyes:

Mutta kuinkas todistat ajoneuvon alkuperäisen leveyden? Levikkeet on voinu esim. ruksia lisävarustelistasta autoa ostaessa uutena, jolloin siinä voi olla muhkeammat ku 50mm levikkeet.
Katotaanhan rengaskokokin mallisarjan suurimmasta, miksei muka leveyttä tai korkeutta?

-MaTTi-
21.01.2009, 23:20
Eihän sitä missään erikseen lue, mutta näin mä oon asiaa soveltanut. Kyseessä jos kuitenkin on jotkut muoviset tai kumiset lervakkeet, eikä varsinainen peltisen korin levitys, niin mitä hemmetin väliä sillä oikeestaan on. Ei tarvinne tiukimman tulkintatavan mukaan niuhottaa. ;)

HRD
21.01.2009, 23:33
Eihän sitä missään erikseen lue, mutta näin mä oon asiaa soveltanut. Kyseessä jos kuitenkin on jotkut muoviset tai kumiset lervakkeet, eikä varsinainen peltisen korin levitys, niin mitä hemmetin väliä sillä oikeestaan on. Ei tarvinne tiukimman tulkintatavan mukaan niuhottaa. ;)

Mikäs olisikaan sen mukavampaa jos niuhottajia ei olis ollenkaan, mut valitettavasti kun niitäkin on. Eikös sen alkuperäisen leveyden näe otteesta tai inssi koneeltaan. Kun omaa suikkaa mittailin ja alkuperäinen kokonaislevys on 1460, ni siihen jo sisältyy 5 sentin lervat kylkiin. Hiukkasen menee jo ohi, mut eikös tuo raideleveys juttu ole sidottu tarkemmin siihen alkuperäseen raideleveyteen.

iroc
22.01.2009, 06:35
Mikäs olisikaan sen mukavampaa jos niuhottajia ei olis ollenkaan, mut valitettavasti kun niitäkin on. Eikös sen alkuperäisen leveyden näe otteesta tai inssi koneeltaan. Kun omaa suikkaa mittailin ja alkuperäinen kokonaislevys on 1460, ni siihen jo sisältyy 5 sentin lervat kylkiin. Hiukkasen menee jo ohi, mut eikös tuo raideleveys juttu ole sidottu tarkemmin siihen alkuperäseen raideleveyteen.

Rekisteriotteesta ne sen leveyden kurkkaavat, ja siihen sitten max. 100mm päälle.
Onnistuin Camaron levittämään 75mm puoleltaan, ja katsastumiehen mittanauha näytti n.99mm levityksen toteutuneen, ja muutokset merkattiin otteeseen.

Arvatkaapas kuka piti siitä mittanauhasta kiinni, auton toisellapuolen? :)

Kelju.K
22.01.2009, 08:51
Eikös levikkeet saa olla leveämmätkin kuin sen 5cm, mikäli ne on jonkun valmistajan kyseiseen automalliin tarkoitetut tekeleet ???

Esimerkkeinä tulee nyt äkkiä mieleen Patrol GR taikka Tojota Lj....

Rekisteröimätön
22.01.2009, 09:24
Auto saa leveta 100mm yksinkertaista t: Hantuuki

*make*
22.01.2009, 11:06
mitäköhän se tarkoittaa kun sanotaan että 100mm saa levitää ilman "erikois lupaa" ?
Tuskin riittää erikoisluvaksi se syy että: ne renkaat millä ei käydä leimalla ollenkaan, tulee niin härskisti muuten kaarista ulos :D

Kokku
22.01.2009, 14:34
Mulle sanottiin ku muutoskatsastin levikkeillä, että onhan toi 10cm maksimi mutta ei noi niin paljoa levitä et tarttis huomioida. Levitystä on 7,5cm/puoli. Otteesta tarkisti leveyden ja löi paperiin todellisen mitan. Tyhmempikin voi lukea että otteessa lukee yli 10cm levitys....

Rekisteröimätön
22.01.2009, 17:50
Pykälissä näyttää olevan tuo max 100 mm kokonaislevitys luvallisesti. Kuitenkin näkee levityksiä jotka ovat luokkaa 100 mm puolelleen. Mattiki lupaa epävirallisesti käyttää maalaistulkintaa asiassa. Mikä se olikaan suurin sallittu ajoneuvon leveys ilman etuautoa, joten maksimimitta leveydelle vois olla siinä ;-)

Kokku
22.01.2009, 18:31
Pykälissä näyttää olevan tuo max 100 mm kokonaislevitys luvallisesti. Kuitenkin näkee levityksiä jotka ovat luokkaa 100 mm puolelleen. Mattiki lupaa epävirallisesti käyttää maalaistulkintaa asiassa. Mikä se olikaan suurin sallittu ajoneuvon leveys ilman etuautoa, joten maksimimitta leveydelle vois olla siinä ;-)

FINLEX:istä kopioitua:
Ajoneuvon suurin sallittu leveys on 2,60 metriä. Kiinteältä rakenteeltaan yli 22,00 metrin pituisessa yhdistelmässä käytettävän muun kuin lämpöeristetyn ajoneuvon suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,55 metriä. Henkilöauton (M1-luokka) suurin sallittu leveys on 2,50 metriä.

Pitäsköhän itelle rakentaa kontti lavalle niin sais 2,6m leveeks, olis samalla lämmin kyttäyskoju... Tosin veikkaan et monella inssillä tulee todellinen levitysraja vastaan kun puhutaan yli 10cm/puoli levityksestä. Tosin eihän näytä niin pahalta jos modaa samalla pyöränkotelot leveemmäks suunnilleen alkuperäsen näkösenä.

-MaTTi-
22.01.2009, 19:34
Onhan esimerkiksi uudempien henkilöautojen tyyppitiedoissa minimi ja maksimi pituus, leveys, korkeus ja omamassa. Kaikista on vain pienin otteella. Tottakai näissä voidaan käyttää leveintä alkuperäistä leveyttä lähtökohtana, joten ei se otteen tieto mikään viimeinen raamatun sana ole.

Kyllä monessa muussakin tapauksessa "alkuperäiseksi" vertailukohteeksi tulkitaan saman mallisarjan sisällä olevat autot (esim. moottori ja renkaat), siis miksei leveyteen voitaisi soveltaa samaa?

sjeeppi
22.01.2009, 20:26
Jeepissä on mulla normaali levitys noin 15cm ja siinä ylimääräiset noin 10cm ja aina on kelvanneet.... siis ihan turha topiikki

AI NIIN ja renkaat.... Lailliset 37 x 14,5 X 15 ja ei tee tänäpäivänä tiukkaakaan.... katsastus vaikka huomenna ja menee läpi, kun on oikeesti oikea peli.

sami_k
22.01.2009, 20:36
kato rekisteriottesta auton leveys
sen jälkeen mitta käteen ja autoa mittaamaan
kerran kun tota kilpuria mittailin ootteeseen merkitty leveys oli 65mm leveempi mitä auto

Jarcca
22.01.2009, 20:51
Auto saa leveta 100mm yksinkertaista t: Hantuuki

Näin se menee täällä ainakin ja otteenleveydestä 120mm kumilevikkeillä ja pomppaa leimalla liika leveenä.

sjeeppi
22.01.2009, 21:17
Heh , väärä syöttö....