View Full Version : hilux jurisee?!?
nenonen2
21.01.2009, 20:39
elikkäs olis tommonen jäykkä akselinen 4wd hiluxi, ja jostain kuuluu silloin tällöin kova jurina. yleensä esiintyy kun voimansiirto lämpiää. tuntuisi kuuluvan oikealta edestä, mutta voi toki olla muualtakin. pyörän laakeri on vaihdettu, toisen puolen laakeri kiristetty, napalukon runko vaihdettu(oli sisempi lukkorengas hajalla). perässä on öljyä.
vika alkoi esiintyä harvemmin kun vaihdoin ton pyöränlaakerin, mutta ei loppunut.
murrokset pitää ääntä kun kääntää reilusti, voisiko murros tehdä jurinaa myös suoraa ajettaessa?
ja vikaan ei vaikuta onko neliveto päällä tai ei, pitäisi kokeilla myös jos olis napalukot auki että josko sitten loppuisi.
ja sitten, onko helppo rengastaa tuo 2.4 kone irroittamatta sitä?
Offipiru
21.01.2009, 21:09
Etukartaanissa väjiä niveliä, Kolisteleppa ravisteleppa niitä, taitaa se tuplanivel olla usein noissa väljänä.
ja sitten, onko helppo rengastaa tuo 2.4 kone irroittamatta sitä?
pystyy, yhen illan homma (saattaa venyä seuraavaan aamuun:D). rungon alle pukit jotta saat etuakselin mahdollisimman alas niin öljypohja mahtuu tulee pois.
nenonen2
22.01.2009, 16:21
Etukartaanissa väjiä niveliä, Kolisteleppa ravisteleppa niitä, taitaa se tuplanivel olla usein noissa väljänä.
täytyypä katsoa, mutta edellinen omistaja ainakin rasvannut ahkerasti. mutta toki niin pieni vaiva tarkastaa että ehdottomasti viisas tehdä.
Itsellä oli jyrinän aiheuttaja omassa hilussa etugardaanin laippa jakolaatikossa, oli jostain syystä löystynyt akselista ja aiheutti jyrinän mutta ei pitäis kuulua napalukot auki takavetopäällä ajettaessa kun ei etuvoimansiirron osat pyöri.
nenonen2
22.01.2009, 18:59
Itsellä oli jyrinän aiheuttaja omassa hilussa etugardaanin laippa jakolaatikossa, oli jostain syystä löystynyt akselista ja aiheutti jyrinän mutta ei pitäis kuulua napalukot auki takavetopäällä ajettaessa kun ei etuvoimansiirron osat pyöri.
ok. tarkennampa tässä viel äoireita sitä mukaa kun niitä huomaa. eli ihmetyttää myös se asia että ääni ei muutu eri nopeuksissa. ja sehän ei kuulu kuin kerran pari päivässä, joskus useammin.
itselläni tulisi mieleen äänestä joku sellainen että laakeri kooli pyörähtäisi jossain, tosin en ole vielä löytänyt väljiä paikkoja. no mutta täytyy viikonlopun aikaan toi kardaani asia tutkia.
Mulla ihan sama ongelma alkoi alkuviikosta ja kun vedättää tai jarruttaa moottorilla, niin loppuu.
Takapotkulla pahempi ja ilman lukkoja en ole vielä ehtinyt edes kokeilla.
Huuteleppas jos vika löytyy, niin voisi sitten itsekkin taas auton alle könytä.
nenonen2
25.01.2009, 17:01
vilkasin sitä kardaania ja etummainen nivel näyttäisi olevan vähän väljä. tarvis vaihtaa se ja katsoa josko loppuisi jurina.
kokeilin tossa tänään että loppuuko jurinat jos ottaa napalukot auki, ennen avausta kuului ajoittain jurinaa ja sen jälkeen ei. en tosin ajanut ku n. 10 km mutta luulisi jo siinä juristavan.
nenonen2
04.02.2009, 13:57
vaihtelin tossa etuperään stefoja ja huomasin että apukuskin pronssihela oli juuttunut vetoakseliin kiinni. eli se pyöri väärästä välistä. liekö siitä tullut tuo meteli. noh eiköhän se pian selviä että alkaako jurina loppumaan.
nenonen2
14.02.2009, 07:53
vaihtelin tossa etuperään stefoja ja huomasin että apukuskin pronssihela oli juuttunut vetoakseliin kiinni. eli se pyöri väärästä välistä. liekö siitä tullut tuo meteli. noh eiköhän se pian selviä että alkaako jurina loppumaan.
kyllä vain.. siihen loppui jurinat ja pärinät. tosin sitten menikin jo auto vaihtoon mutta tuli ainakin vika korjattua. toivottavasti tästä on jollekkin kanssa autoilijalle hyötyä samanlaisissa ongelmissa.
Nostellaans tätä ketjua..
Eli tänään Hilux (170 sarja, 98 vuosimallinen 2,4 TD koneella) alkoi jurista kun kiskoin traikkua ypäjältä nurmijärvelle.
Oltiin jokunen aika sitten vaihdettu etupyörän laakeri, joten ajattelin vian olevan siinä. Kirrasin laakeria ja laitoin vähän rasvaa, mutta ei auttanut.
Jurina tulee kiihdytettäessä sekä moottorijarrulla, jos renkaat kääntää, saattaa helpottaa, mutta kun ratin oikaisee, alkaa taas.
Ja takavedolla nimenomaan, neliveto päällä ei ääntä kuulu. Mutta taasen nelivedolla ajettaessa asfaltilla ja varsinkin kiihdytettäessä auto alkaa täristä niin perkeleesti. Tästä tosin en tiedä, että johtuuko tärinä kiihdyttäessä renkaista, vai onko joku vika jossain. Näillä renkailla ( goodrich a/t) en oo oikeastaan ajanut lukot päällä asfaltilla, kun ovat uudet.
Onko ajatuksia, että mitä lähtee tsekkaamaan?
moggirange
08.06.2011, 05:27
Nostellaans tätä ketjua..
Eli tänään Hilux (170 sarja, 98 vuosimallinen 2,4 TD koneella) alkoi jurista kun kiskoin traikkua ypäjältä nurmijärvelle.
Oltiin jokunen aika sitten vaihdettu etupyörän laakeri, joten ajattelin vian olevan siinä. Kirrasin laakeria ja laitoin vähän rasvaa, mutta ei auttanut.
Jurina tulee kiihdytettäessä sekä moottorijarrulla, jos renkaat kääntää, saattaa helpottaa, mutta kun ratin oikaisee, alkaa taas.
Ja takavedolla nimenomaan, neliveto päällä ei ääntä kuulu. Mutta taasen nelivedolla ajettaessa asfaltilla ja varsinkin kiihdytettäessä auto alkaa täristä niin perkeleesti. Tästä tosin en tiedä, että johtuuko tärinä kiihdyttäessä renkaista, vai onko joku vika jossain. Näillä renkailla ( goodrich a/t) en oo oikeastaan ajanut lukot päällä asfaltilla, kun ovat uudet.
Onko ajatuksia, että mitä lähtee tsekkaamaan?
Olkoompa renkaat uudet tai vanhat, sillä ei saa ajaa pitävällä pinnalla nelivedolla. Onkohan se jo siitä rikkoontunu?
Juriseeko napalukot auki takavedolla?
Mulla jyristeli vähä liikkeelle lähdössä ja ylämäissä pienillä vaihteilla,vaihdoin takakardaanin tukilaakerin niin loppu jyrinät.Nelivedolla veto tulee osittain eteen eikä rasita sitä takakardaania samallailla,siksi varmaan ääni ei kuulu?
Olkoompa renkaat uudet tai vanhat, sillä ei saa ajaa pitävällä pinnalla nelivedolla. Onkohan se jo siitä rikkoontunu?
Juriseeko napalukot auki takavedolla?
En ole ajanut pitävällä pinnalla lukot kiinni nelivedolla. Tai korkeintaan pari kilsaa metsästä pois siirtymisen yhteydessä. Eilen vajaan 200 metriä ihan kokeilumielessä.
Mihin tuo muuten perustuu, että ei saa ajaa nelivedolla pitävällä pinnalla..?
Ja jurisee nimenomaan napalukot auki takavedolla.
moggirange
08.06.2011, 16:56
Mihin tuo muuten perustuu, että ei saa ajaa nelivedolla pitävällä pinnalla..?
Ja jurisee nimenomaan napalukot auki takavedolla.
Siinä ei ole tasauspyörästöä etu- ja taka-akselin välissä, elikkä akselistot pyörii molemmat samaa nopeutta kaikissa tilanteissa, vaikka taka-akseli oikasee mutkassa lyhyemmän matkan. Renkaat luistaa silloin jostakin mikä asfaltilla ajettaessa aiheuttaa kovia rasituksia voimansiirtoon. Lipevämmällä pinnallahan se ei haittaa.
Jatkuvasti nelivetoisissa on aina jonkinlainen tasaus- tai kitkapyörästö etu- ja taka-akselin välissä, joka sallii akseleiden pyöriä erinopeudella
Elikkä takapäästä sitten kardaania puistelemaan tukilaakerista ja ristikoista. Niistä todennäköisimmin löytyy vika.
Elikkä takapäästä sitten kardaania puistelemaan tukilaakerista ja ristikoista. Niistä todennäköisimmin löytyy vika.
Onko ideoita, että mitä kautta tuota tukilaakeria pääsisi ihailemaan? Onko jollakulla sattumoisin räjäytyskuvia tms, että osaa purkaessa vähän varautua.. :D
Onko ideoita, että mitä kautta tuota tukilaakeria pääsisi ihailemaan? Onko jollakulla sattumoisin räjäytyskuvia tms, että osaa purkaessa vähän varautua.. :D
Auton alle selälleen, tukilaakeri on keskellä takakardaania. Kannake irti että pääsee pyörittelemään laakeria ja tarkistelemaan kuinka palasina tukikumi on.
Onko ideoita, että mitä kautta tuota tukilaakeria pääsisi ihailemaan? Onko jollakulla sattumoisin räjäytyskuvia tms, että osaa purkaessa vähän varautua.. :D
Jotain kuvatuksia löytyy:
http://www.toyodiy.com/parts/q.html
Kannattaa tarkistaa kardaanin tukilaakeri, vaivaa ei näin päältäpäin välttämättä, purku ja kasaus tunnin homma.
Perustyökalut + kierrelukite valmiiksi
Hiluxin kardaanin tukikumi ei varmastikaan eroa kauheasti Hiacen vastaavasta? (ainakin laakeriliikkeen varaosanumero on sama TH2-913)
4 pulttia pois ristinivelen puolelta, jolloin takaosa kardaanista irtoaa. Alta paljastuu laippaa paikoillaan pitävä mutteri, olikohan 18mm?
Sen kun avaa ja vetää uritetun laipan pois, tukilaakeri lähtee vetämällä irti.
Minulla oli Hiacessa ylivuoden kestänyt kaikkialta kuuluva ulinavaiva, johon hain merkkihuollostakin vastausta. Öljyjä vaihdettiin ja pyöränlaakereita ja renkaita epäiltiin. Ääni ei kuulunut ollenkaan talvella.
Tukilaakerin vaihdolla siis ääni hävisi. Tukiumi oli täysin ehjä kuin myös laakeri silmämääräisesti. Ainoastaan kevyesti sormalla pyörittämällä tuntui että kaikki ei ole kunnossa.
Osat sitten Valkeakoskelta, madeinjapan tarviketukilaakeri 39€ vs. Toyota 220€
Oukei, kiitoksia kaikille. Tänään ajellessa "pajalle" jurina vain yksinkertaisesti häipyi. Eli lukot auki takavedolla piti kuulostella jurinoita, mutta kun ei kuulunut niin ei kuulunut. Tutkin autoa siitä huolimatta, rasvailen kardaanit ja huollan napalukot tässä viikonlopun aikana jos kelejä riittää..
Kiitoksia valtavasti kaikille avustaneille, luulen, että saan sen jurinan vielä jotenkin aikaiseksi, ja vaivaan sitten lisää typerillä kysymyksillä kunhan olen käynyt läpi ketjussa aiemmin mainitut paikat.. :D
Jurina ongelmaa minullakin LN110 Hiluxissa. Ostin auton vasta syksyllä ja eka neliveto niin pikkuse tietämys hukassa.
napalukot auki takavedolla ei ole ylimääräsiä ääniä, mutta napalukot kiinni/neliveto päällä alkaa mahdoton jurina etupäästä 70km vauhdista ylöspäin. Hilux on normaalia korkeammalla maavaralla oleva ja 400tkm rullattu.
Hiljattain vaihdoin etupäähän uudet vetarin suojakumit ja yläpallonivelet. samalla huomasin että etuvetarit lonksu vähän napaan nähden.
mistä aloitan etsimään jurinan syytä?
Jurina ongelmaa minullakin LN110 Hiluxissa. Ostin auton vasta syksyllä ja eka neliveto niin pikkuse tietämys hukassa.
napalukot auki takavedolla ei ole ylimääräsiä ääniä, mutta napalukot kiinni/neliveto päällä alkaa mahdoton jurina etupäästä 70km vauhdista ylöspäin. Hilux on normaalia korkeammalla maavaralla oleva ja 400tkm rullattu.
Hiljattain vaihdoin etupäähän uudet vetarin suojakumit ja yläpallonivelet. samalla huomasin että etuvetarit lonksu vähän napaan nähden.
mistä aloitan etsimään jurinan syytä?
Pronssihelat etunapoihin.
nenonen2
14.12.2011, 07:21
Nuo helat jos pääsee pyörii väärästä välistä niin pitää pahaa ääntä, niin mulla kävi. Sitten vaihdoin helat ja unohdin rasvata ne niin jurina alkoi uudestaan. Rasvat väliin niin johan toimi.
ja kun vaihtaa pronssiholkkia ni kannattaa mittaa se halkasia ennenkun prässää paikalleen. taitaa olla kahta erikokoa, ja jos isomman prässää paikalleen ni krymppää pienemmäksi jolloin vetari ei pyöri vapaasti.
näin ainaki tarvikemalleissa.
monesti joutunu ottaa sorvilla lastun piois että on hyvä.
eli kun saat kasaan ni tarkasta että pyörii hyvin eikä ahdista.
Ja sitten ne perinteiset etukartaanin ristinivelet. Omassa ln110 oli juurikin samat oireet, napalukot päällä etukartaani pyörii ja ravistaa autoa. Itsellä oli juurikin pahimmat jurinat 70-80km/h.
Eilen vaihdoin etummaisen ristinivelen ja jurinat loppui siihen! Osat 20€ ja puolentunnin homma kokonaisuudessaan.
okei, kiitoksia vinkeistä.
Tarvii ottaa hiluxi taas pajalle ja alkaa pronssihelojen vaihtoon.
MItenkä tiukat noi pronssiholkit pitäisi olla?
ostin toyotalta runkonumerolla uudet holkit, purin hiluxin etunavasta holkit pois ja aloin mittailemaan niin ihan samankokoiset ovat sisähalkasijaltaan uudet ja vanhat.
sisempi holkki on kyllä timmi vetarille, mutta mikä on ulomman holkin tarkoitus kun mulla se ei keskitä vetoakselia ollenkaan.
Onko ulomman holkin tehtävä vain olla kylkitukena napalukon laakerille?
eli vetoakseli pyörii navassa vain sisemmän pronssiholkin ja napalukon pesänlaakerin varassa?