Kirjaudu sisään

View Full Version : arb:in vuoto


revu
21.01.2009, 18:05
onko muilla tullut vastaan samallaista tilannetta.

eli asensin lj:n takaperään arb:in lukon. ensimmäisellä metsä reissulla alkoi lukko vuotamaan takaperän sisälle. eilen purin takaperän ja otin murikan lattialle, mutta vuoto on lakannut kokonaan. kyseisellä välityksellä + lukolla on ajettu noin 350km eli tuskin on mikään kulunutkaan niin pahasti että olis alkanut vuotamaan. lukko on asennettu perämurikkaan trailgearilla. kytkin lukkoa päälle ja pois montakertaa, heiluttelin sitä kupari putkea mutta ei tunnu vuotavan perän läpiviennistäkään mutta kertaakaan en saanut sitä edes suhahtamaan

oletteko saaneet selville mistä lukko on vuotanut jos olette törmänneet vastaavaan ongelmaan?

Maukka10
21.01.2009, 18:14
http://www.montenegrooffroad.com/forum/viewtopic.php?t=92
Tuolla oli juttua asennuksesta.Mulla vuoti kans molemmat päät paineet akseliputkeen kun oli huolimattomasti tiukannu laakerit tuurnaa käyttäen....

LaaLaa
21.01.2009, 21:29
Tojotan perästä en tarkkaan tiedä mutta suzukin vastaavassa jos se poskilaakerin säätörenkaan lukittava peltilipare siitä laakeripukin päältä painattaa yhtään siihen o-rengas holkkiin niin saattaapi aiheuttaa satunnaista vuotoa. Jos kokeilet pienellä paineella/tuotolla niin löytyiskö vuotokohta helpommin?

Repro
21.01.2009, 22:00
http://static.petrisimolin.com/gallery/index.php?action=viewimage&image=Repro-ARB.jpg&lite=1
tuo kuvassa oleva lipare on se mitä yritin eilen selittää eli juuri niinkuin LaaLaa sanoi.

sami_k
22.01.2009, 16:14
Tojotan perästä en tarkkaan tiedä mutta suzukin vastaavassa jos se poskilaakerin säätörenkaan lukittava peltilipare siitä laakeripukin päältä painattaa yhtään siihen o-rengas holkkiin niin saattaapi aiheuttaa satunnaista vuotoa. Jos kokeilet pienellä paineella/tuotolla niin löytyiskö vuotokohta helpommin?

ittellä kävi juurikin näin eikätullu tarkistettua ennen paikaleen laittoa

revu
22.01.2009, 23:46
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1188&pictureid=16897

tänään olin taas puuhastelemassa auton kanssa. taivutin tuota pelti liparetta hieman tuohon lipareen kiinnitys ruviin päin koska se vaikutti sille että voisi ottaa kiinni siihen holkkiin. pistin perämurikan takaisin paikalleen ei ainakaan vielä alkanut vuotamaan. toinen vetari jäi vielä irtaalleen kun ei ollut tuolla mahdollista vaihtaa pyörän laakeria. kun on laakeri vaihdettu paasee taas testailemaan.

leivinuuni
23.01.2009, 13:50
Mulla vuoti sen takii, ku ton laakerin mutterin lukituksen pultin ollessa kiristettynä, nii se painoi tota tiivistysholkkia alaspäin, jolloin vuoti ulos.

Repro
02.02.2009, 21:22
Piti ostaa parempi kamera että sai paremman kuvan.:D
Miulla on prikka siellä välissä ja on taivutettu ettei varmaan pääse painamaan tota ilmaholkkia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=179&pictureid=17840

ttimonen
04.02.2009, 21:22
Onko kukaan kokeillut vuototapauksessa lorauttaa öljyä ilmareiästä lukon sisään ? Kuulin että vois auttaa, tiedä sitten...

Repro
04.02.2009, 21:42
Onhan siellä öljyä perä puolillaan, ei paljon auta kun toi klipsi painaa holkkia vinoon akseliin nähden.

sakari65
05.02.2009, 09:01
Eikös tuon klipsin pitäs myös lukita tuota lukon putki/tiivistelaikka osaa.

revu
12.02.2009, 16:01
no nyt on ensimmäisiä koe ajoja suoritettu "remontin" jäljiltä. en ainakaan koe ajolla/normaali tieliikenne käytössä saanut lukkoa vuotamaan enää. yritin kytkintä rämpsäyttelemällä antaa vetareille/lukolle tällejäkin jos siellä osat silloin pyörisi ääri asentoihin ja täten saataisi vuoto esille mutta ei tunnu vuotavan.ilmeisesti tuo lukitus lipare painoi sitä holkkia niin kuin tuossa aijjemmin jotkin jo mainitsikin.

ja kyllä sen pellinpalan pitää estää sen osan pyöriminen missä tuo kupari putki on kiinni.

Iso kiitos avusta

luppakorva
23.02.2009, 13:02
Mulla vuoti vissiin tosta läpiviennistä, kun olin laittanut tollaisen tukevamman letkunlähdön, niin ei se kiristänyt sitä o-rengasta kunnolla ja alkoi vuotaan perän sisään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1249&pictureid=20440

Arb:llä tapahtunut tuotekehitystä, pyöreät o-renkaat vaihtunut tollaisiin huulellisiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1249&pictureid=20439

Kupariputki oli melkein puhki hankautunut, vissiin taipunut jossain remontissa ja alkanut hankaamaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1249&pictureid=20441

revu
09.04.2009, 09:52
eilen pyrki taas vuotamaan tuo samainen lukko kuin aiemminkin. vuoto lakkasi kun ajoin kotiin lukko päällä. vuoto ei ollut raju mutta noin minuutin aikana hävisi 6L säiliöstä 1 bar painetta. auto seisoi paikallaan pitkän aikaa lukko päällä silloin ei vuotanut lähdin ajamaan ja huomasin että lukko alkoi vuotamaan. liekö nuo O-renkaat jotka vuotaa? onko muilla ollut saman tyylisiä ongelmia?

bluevan
09.04.2009, 10:15
Mulla patrolissa samaa ongelmaa et välillä vuotaa ja välillä ei. Lukko päällä niin välillä kompura käy kokoajan. Vuotaa murikan sisällä.
Perän peltikuoren avoin mutten saanut tallissa pukkien nokassa vuotamaan kertaakaan.
Pitää vissiin purkaa ja laittaa uudet O-renkaat josko sit toimis.
Kertaakaan en ole huomannut että lukko olisi mennyt pois päältä vuodon takia vielä.

aslakki
09.04.2009, 15:46
miul on ollu kans samanlaisia oireita patun etuaksulalla, välil ei meinannu millää mennä päälle, nyt taas rupes pelaamaa. ei tosin joka kerta kytkeydy... sit ei vuoda yhtää ku sattuu menemää päälle. ärsyttävää, ei oo kuitekaa iha ilmane käikäle ni sais pelata... pitää tutkiskella ku joskus kerkee purkamaa murikan pöydälle.

MotorPsycho
10.04.2009, 08:52
patrollin etuakselilla samaa vikaa alussa, ei kyteytynyt joka kerta mut vissiin vika oli kun sattui kerta korjaantumaan oli putkessa mikä tulee peräkopan läpi ja tiivistelee itsensä muoviputkkeeen. diagnoosi omasta mielestä oli sellainen et perästä tuleva putki oli karvan verran vinossa ja siksi ilma virtaili väärin/ohi.

bluevan
10.04.2009, 09:06
Mullakin oli vuotoa niiden arbin omien kuoren läpivientien putki-o-rengas-juntturamutteri-holkkihässäköiden kanssa. Sorvautin siihen uudet ja millisille liittimille eikä saa enää vuotamaan vaikka kuinka vääntelis eri suuntiin.

Ja nyt varaosat saa suoraan hydrauliikkakaupasta.

kauhmi-k
10.04.2009, 10:03
mulla oli patrollin perässä vuoto välillä vuoti enemmän ja välillä taas vähemmän vaihdoin o-renkaat ja vuoto lakkasi.kannatta laittaa reilusti liukastetta o-renkaisiin kun laittaa paikalleen ettei vaurioidu uudet paikalleen laittaessa

ORR
10.04.2009, 20:19
Onko kellään kokemuksia TML;n lukosta onko siinä samanlaisiA ONGELMIA. Ois hankinnassa hiluxsiin joku tuommonen vaan ei taida olla kunnon holkki lukon voittanutta..Ei pierut(paineet) suhise...?

Repro
11.04.2009, 02:54
Onko kellään kokemuksia TML;n lukosta onko siinä samanlaisiA ONGELMIA.
Eikös se melkolailla ARB:n kopio ole?
ei taida olla kunnon holkki lukon voittanutta..
On, ARB kunhan malttaa kasata sen kunnolla ja tarkistaa ettei edellä mainittuja ongelmia muodostu.

ORR
11.04.2009, 09:19
Täällä kuopiossa vaan aikonaan yks osti noi ARB;t Hj;hin toinen kesti puol vuotta ja toinen 1vuoden. Siitä on kyllä jo 15 vuotta,liekkö nykyään parempaa terästä..Molemmista lohkeili tasuaspyörästön kuoret kappaleiksi ja sitä ennen oli jo paljon noita suhina ongelmia..Auto oli ihan aika vaatimattomassa safari käytössä,tietysti sitä kytkemistä en tiedä miten lukkoa käyttivät...ainakin joskus tuli itse katsoneeksi että auto oli löllössä kiinni niin sitten sutkittiin lukkoja kiinni pyörien rajusti pyöriessä..Oisko särkeneet omaa tyhmyyttään.. Noista TML;län lukoista joku vaan mainitsi että on tehty paremmin kuin ARB;t jotenkin muistelen että yksin kertaisempi ja vahvempi rakenne..jos joku jolla on TML;lät viitsisi kommentoida kokemuksiaan tähän oisin kiitollinen...

make-lj
11.04.2009, 09:49
Täällä kuopiossa vaan aikonaan yks osti noi ARB;t Hj;hin toinen kesti puol vuotta ja toinen 1vuoden. Siitä on kyllä jo 15 vuotta,liekkö nykyään parempaa terästä..Molemmista lohkeili tasuaspyörästön kuoret kappaleiksi ja sitä ennen oli jo paljon noita suhina ongelmia..Auto oli ihan aika vaatimattomassa safari käytössä,tietysti sitä kytkemistä en tiedä miten lukkoa käyttivät...ainakin joskus tuli itse katsoneeksi että auto oli löllössä kiinni niin sitten sutkittiin lukkoja kiinni pyörien rajusti pyöriessä..Oisko särkeneet omaa tyhmyyttään.. Noista TML;län lukoista joku vaan mainitsi että on tehty paremmin kuin ARB;t jotenkin muistelen että yksin kertaisempi ja vahvempi rakenne..jos joku jolla on TML;lät viitsisi kommentoida kokemuksiaan tähän oisin kiitollinen...

Juu eiköhän ne ole 15 vuotta sitten ollut jotain ihan muuta... toyotan 8" peräänkin on miun tietääkseni jo ainakin 3 versio menossa.. ja kyllähän silläkin on aika perkeleen paljon väliä miten niitä lukkoja käyttelee.

Ite suosittelen arb.tä kun on itelläkin jokuset olleet. TML:än lukosta en sano mitään kun ei oo minkään näkösiä omakohtaisia kokemuksia! eikä varmaan noin pienellä hintaerolla tule olemaankaan.

lepoantti
11.04.2009, 10:39
mulla on ollut ilma-timo luxin haietuperässä noin vuoden, käytetty on, vielä ainakaan mitään ei ole hajonnut. lukon kytkennän olen tosin aina pyrkinyt tekemään pienesti ennakoiden, luultavasti arpit ynnä kaikki muut saa hajalle jos toinen rengas ei pyöri ja toine pyörii ziljoonaa ja sitten nyhtää lukon päälle. ja hyvin on oikea arppi kestänyt vuoden ehjänä muoviämpärissä sorvin takana...

jos jotakin pitää timo-lukon laadusta sanoa niin paketissa mukana tulevat sähköt aivan käsittämättömän huonot, ja ei sillä kompurallakaan oikeesti taida mitään tehdä. nämä molemmat asiat timo kertoo jo lukkoa ostettaessa. hieman rouheempi koneistusjälki ainakin näissä kopioissa on, materiaaleista ja lämpökäsittelyistä on paha mennä sanomaan mitään silmämääräisesti. molemmissa se voi olla hyvä tai hyvin huono.

kaksi arpin omaa kompuraa ja piuhasarjaa mitkä varastossa on niin näyttää varsin laadukkailta, tosin siitä huolimatta kun laitan arpin käyttöön niin teen siihen samalaisen "käyttöjärjestelän" kuin timo-lukkoon. piuhasarjojen merkkivalolliset kytkimet näyttää hienosti sen että milloin kytkin on painettu on-tai off asentoon, lukon tilasta se valo ei kerro mitään. kytkeytymisen tuntee kyllä ohjauspyörästä. takaperässä ajan ennemmin aussiella, kempillä tai spoolilla

tein kompuran t-maxin pöpöttäjästä ja siihen n. 2,5 litran pytty, lukonkytkentä tapahtuu normaalilla pneumaventtiilillä. painekytkin käynnistää kompuran 5 bar ja sammuttaa 8 bar, lukon voi kytkeä noin 10krt ennenkuin kompura käynnistyy.

Repro
11.04.2009, 11:00
luultavasti arpit ynnä kaikki muut saa hajalle jos toinen rengas ei pyöri ja toine pyörii ziljoonaa ja sitten nyhtää lukon päälle.
Saa siihen sen HD kytkentäholkin mikä maksaa melkein lukon verran, eipä sille taida olla käyttöä kuin jenkkien RC kisoissa missä ne kytkee lukkoja yllämainituissa tilanteissa päälle.

aslakki
11.04.2009, 16:45
mulla oli patrollin perässä vuoto välillä vuoti enemmän ja välillä taas vähemmän vaihdoin o-renkaat ja vuoto lakkasi.kannatta laittaa reilusti liukastetta o-renkaisiin kun laittaa paikalleen ettei vaurioidu uudet paikalleen laittaessa

juu asentaessa nuitten tiivisteitten kans meinas peppu revetä, sen verra v-mainen sovitus.
eiks siel ollu semmoset "kulmikkaat" o-renkaat? ..kuullostipas tyhmältä..:)
ootteko laittaneet samanlaiset tilalle, vai toimisko ihan normaalit kovat o-renkulat?

mikjus
11.04.2009, 19:00
Eikös nää uudet kulmikkaat "o-renkaat" oo just sitä varten että tiivistävät paremmin kun niissä on kaksi tiivistävää pintaa. En siis laittaisi vakio o-rengasta tilalle koska tilanne voisi vaan huonontua.

ttimonen
11.05.2009, 17:05
Mulla puskee jostain syystä ARB peräöljyä pihalle ilmalinjaa pitkin.Tiputtelee öljyä paineventtiilin läpi ja voittaa wunderbaumit 10-0. Huohotin pitäisi olla auki, ainakaan itse letku on auki kun puhalsin läpi. Itse lukko tuntuu toimivan eikä kuulu ilmavuotoja. Vuotaa siis normiajossa vaikka lukkoa ei käytä.

revu
11.05.2009, 18:01
Mulla puskee jostain syystä ARB peräöljyä pihalle ilmalinjaa pitkin.Tiputtelee öljyä paineventtiilin läpi ja voittaa wunderbaumit 10-0. Huohotin pitäisi olla auki, ainakaan itse letku on auki kun puhalsin läpi. Itse lukko tuntuu toimivan eikä kuulu ilmavuotoja. Vuotaa siis normiajossa vaikka lukkoa ei käytä.

et ole ensimmäinen jolla kyseistä ilmiötä tapahtuu. käytä lukkoa enemmän tai jätä yöksi paineet lukkoon niin se öljy menee pikku hiljaa takaisin sinne akseliin. tiivisteet alkaa vuotamaan siellä ajan myöten. samaa ominaisuutta ilmenee offroad tarvikkeen paine ilmalukossa. tietysti voihan sinne vaihtaa ne tiivisteetkin.

ttimonen
11.05.2009, 19:20
et ole ensimmäinen jolla kyseistä ilmiötä tapahtuu. käytä lukkoa enemmän tai jätä yöksi paineet lukkoon niin se öljy menee pikku hiljaa takaisin sinne akseliin. tiivisteet alkaa vuotamaan siellä ajan myöten. samaa ominaisuutta ilmenee offroad tarvikkeen paine ilmalukossa. tietysti voihan sinne vaihtaa ne tiivisteetkin.

Tiivisteet on uudet ja ja lukkoa käytetty satunnaisesti.