View Full Version : 4runner neliveto ei kytkeydy
Rekisteröimätön
20.01.2009, 00:33
eli siis topikin mukainen ongelma. alennusvaihde pelaa ihan normaalisti mistäköhän vikaa kannattaisi lähtä etsimään.
SuurSyömäri
20.01.2009, 01:05
Vika on mitä ilmeisimmin etumurikan päässä. Ja siinä oleva alipaine järjestelmä.
Kun nelivedon kytkee kepistä päälle niin vaihteistossa oleva kytkin ilmoittaa konehuoneen oikealla reunalla oleville releille että kytkevät alipaineen liikkumaan etumurikan alipainekalvolle.
Eli vika voi olla vaihteiston kytkimessä, releissä tai alipainejärjestelmässä.
kalvon toiminnan käsittääkseni voi eliminoida kylmästi käymässä etupää ylhäällä imemässä kellon kalvoa letkulla. Neliveto ei pidä olla kytkettynä vaihteistosta.. Pyöritä kardaania kun imet. Jos rengas pyörii niin kalvo toimii... (Imemiseen voi ottaa net perinteiset ladan käynnistäjätki ;) )Tosin sitä ennen kannattaa tarkistaa kaikki mahdolliset alipaineletkut mitä siellä on ettei ole näkyviä rikkoja. Itselläni oli kerran letku irti yhestä liittimestä ja konekin kävi silloin aika korkeilla kierroksilla.
Releet eliminoidaan osin siten että toinen kaveri on korva konehuoneessa kuuntelemassa kun kytket vaihdetta kaxvedolta nelivedolle virrat päällä mutta ei kone käynnissä. Pitäisi releiden naksua.
Jos ei naksu niin sitten voi vielä testata vaikka piuhalla akulta siihen releeseen että napsuuko. Jos naksuu niin vikaa voi olla vaihdelaatikon pään kytkimessä. Sen voi testata virtamittarilla ja sen sillä katkotoiminnolla (jotku mittarit piippaa kun piiri kytkeytyy). Eli virtapiuha irti lähimmästä liittimestä laatikolta ja mittaroimaan. Keppimetodi sama kuin oli relesysteemissä. Eli kaxvedolta nelikolle heilutellen.
Siinä on reseptit... Tosin sulakekin on voinut palaa....
Rekisteröimätön
20.04.2009, 16:57
http://img141.imageshack.us/img141/2663/4runnerpaikkakaavio.jpg
http://img141.imageshack.us/img141/743/4runnera.jpg
siinä kaaviot kyseiseen alipaine järjestelmään kannattaa ensin testata kattoo tosiaan sulake että se on ehjä, ja sitten tarkastaa solenoideilta että sinne tulee paine eli otat letkun irti ja koitat imeekö.. jos ei ime niin joko imusarjasta menevä letku alipainesäiliöön rikki tai sitten alipainesäiliöstä tuleva letku rikki. tai tietty koko säiliö ruostunut puhki. seuraavaksi kannattaa katsoa ettäsolenoideille tulee ohjausvirta se tuulilasia lähempänä on neliveto päälle ja nokkaa lähempänä on neliveto pois eli kun neliveto on kytkettynä kepistä päälle niin pitäisi tuulilasia lähmpään tulla virta, naksuu kun runkkaa litintä edes takaasi. ja taas toisella solenoidilla toisin päin jos ovat ehjiä ja virtanen tulee. solenoideja ohjaa rele jota taas ohjaa vaihdelaatikon takana oleva kytkin. siellä on myös potentiaalinen liitin joka voi olla vähän ruostssa, mittarilla tarkastaa kyseinen kytkin... jne.........
laitetaan tähän jatkoksi sellainen kysymys että kun mulla ilmeisesti toi alipaineakku vuotaa kun sen ohittamalla laittamalla suoran letkun niin neliveto kytkeytyy ja pelaa hyvin niin voiko tuon akun jättää kokonaan pois vai tarvisko siihen alkaa rakentelemaan uutta purkkia ja jos alkaa rakentamaan niin onkohan alkuperäisessä mitään takaiskuventtiilejä tai jotain sulkuja mitä pitäs saada siihen uuteen?puhaltamalla akun letkuun kuuluu tuhinaa alipaineakun luota että se on kyllä entinen.