View Full Version : Sähkövinssin piuhat?
Minkälaista kaapelia nuo sähkövinssit yleensä käyttää..? Mulla vinssi on EVX 9500paunaa (Maplehill import) ja tarkoitus on laittaa releboxi konehuoneeseen. Eli kolme johtoa vinssiltä boxille pitää jatkaa noin 1,5m, jotta yltää.
Vinssin ohjekirja ei kerro kaapeleiden vahvuudesta mitään. Ostin jo 5m 25neliömillin kaapelia, mutta yhden orkkis kaapelin avattuani alkoi epäilyttämään. Epäilen, että orkkis kaapeli on n.30-35neliömilliä vahvaa. Nää kaapelivahvuudet on varmaan suht samoja kaikissa sähkövinsseissä, että uskallanko kytkee tuolla kaapelilla?
Vinssin asennuksesta kuvia osoitteessa www.harski83.vuodatus.net
No, mitä paksumpaa ni sitä pienempi vastus kaapelissa on ja mitä pidempi niin sitä suurempi vastus. Mitä pienempi vastus niin sitä parempi. Sen lisäks mitä suurempi virta vinssille kulkee niin sitä suurempi jännitehäviö tapahtuu.
Joten, jos alkuperäiset johdot on puoli metriä ja teet niistä kaksimetrisiä niin niiden pitäisi olla 4x alkuperäisen paksuisia jotta pysytään samassa resistanssissa/jännitehäviössä kuin valmistaja on asian ajatellut.
Vielä pari laskutoimitusta.
Kuparin ominaisresistanssi on 0,0168·10−6 Ωm (alumiinilla 0,028·10−6 Ωm).
Esimerkiksi 35 neliön kupari, 2 metrin matkalla tekis R=0,0168*2/35=0,00096Ω.
Jännitehäviö U=R*I jossa virta I olkoon rajussa vedossa vaikka 500A => jännitehäviö on 0,48 volttia.
Mainitsemallasi 25 neliön kaapelilla 5 metrin jännitehäviö on 1,68V.
Jos korvaat sen 70 neliön kaapelilla, jännitehäviö on vain 0,6V.
Lisäksi resistanssi kasvaa kun kaapeli lämpiää ja valmiiksi suuremman resistanssin kaapeli lämpiää enemmän ja jännitehäviö kasvaa kokoajan.
Huonolla kaapeloinnilla voi rikkoa vinssin tai ainakin tehdä sen hyödyttömäksi. Huomaat kyllä sitten kun vinssi pysähtyy ;)
Mitäköhän mä taas kirjoittelin.. en ainakaan vastannut siihen mitä kysyttiin :D
No, mitä paksumpaa ni sitä pienempi vastus kaapelissa on ja mitä pidempi niin sitä suurempi vastus. Mitä pienempi vastus niin sitä parempi. Sen lisäks mitä suurempi virta vinssille kulkee niin sitä suurempi jännitehäviö tapahtuu.
Joten, jos alkuperäiset johdot on puoli metriä ja teet niistä kaksimetrisiä niin niiden pitäisi olla 4x alkuperäisen paksuisia jotta pysytään samassa resistanssissa/jännitehäviössä kuin valmistaja on asian ajatellut.
Vielä pari laskutoimitusta.
Kuparin ominaisresistanssi on 0,0168·10−6 Ωm (alumiinilla 0,028·10−6 Ωm).
Esimerkiksi 35 neliön kupari, 2 metrin matkalla tekis R=0,0168*2/35=0,00096Ω.
Jännitehäviö U=R*I jossa virta I olkoon rajussa vedossa vaikka 500A => jännitehäviö on 0,48 volttia.
Mainitsemallasi 25 neliön kaapelilla 5 metrin jännitehäviö on 1,68V.
Jos korvaat sen 70 neliön kaapelilla, jännitehäviö on vain 0,6V.
Lisäksi resistanssi kasvaa kun kaapeli lämpiää ja valmiiksi suuremman resistanssin kaapeli lämpiää enemmän ja jännitehäviö kasvaa kokoajan.
Huonolla kaapeloinnilla voi rikkoa vinssin tai ainakin tehdä sen hyödyttömäksi. Huomaat kyllä sitten kun vinssi pysähtyy ;)
Mitäköhän mä taas kirjoittelin.. en ainakaan vastannut siihen mitä kysyttiin :D
No sä vastasit tavallaan koko kysymykseeni. Pointti oli se, että paljonko normaalisti on noitten sähkövinssien piuhojen vahvuus? Kyllä tästä selviää se että käyn ostamassa paksumpaa kaapelia ennen kuin kytken. Eli kun johdon pituus kasvaa, täytyy johdon halkaisijan kasvaa myös.
Ja nää mun arviot vakiokaapelista oli todellakin vain silmämääräisiä arvioita koska ei missään faktaa lukenut, että se tässä nyt lähinnä mietityttää. Nooh, ostan 50neliömillinkaapelia niin eiköhän ongelma hoidu vaikkakin on stanan kallista.
Aikanaan asiasta kyselin, ja meikäläisen sähköopille tämä nim.pee:n selvitys oli hyvä:
otetaas ihan simppeli tapa, ei hässäköitä eikä sähkölinnun pesiä:
akulta - navasta musta maadoituskaapeli vinssille, ilman k(j)atkoksia, ja miel liian paksua kuin ohutta... minimi 50 mm2 - laadukasta kuparikaapelia silikonisuojin
akulta + navasta punainen päävirta / turvakytkimelle, (kysy autosähkökaupasta malli, joka kestää jatkuvaa kuormitusta miel 300 Amp) josta vinssille, samoin 50mm2 tai paksumpaa, ei jatkoja eikä katkoja
näin turvaat itsesi, muut, vinssin ja saat parhaan tehon vinssistäsi, ei häviä lämmöksi ja savuksi liian ohkasten johtojen tai huonon maadoituksen takia
muista eristää KAIKKI + kaapelin liittimet HYVIN
ei kannata säästää ja hosua, vinssien kanssa tulee ihan turhia murheita jollei kaapelit ole kunnolliset, ja jos vinssisi on isompi kuin 8000 lbs, laita 70 mm2 tai 100 mm2 kaapelit, ja puristettavat kengät, ei tinauksia.
tarkista releboxin sisäiset kytkennät ennen ku pistät paikalleen. yhdestä ramseyn releboxista löyty 16mm kaapelia releiden välistä joka sitten pyrkii sulamaan kun vinssataan kunnolla. kannattaa harkita releboxin uudelleen eristämistä ja paksumpia piuhoja releboxiin jos siellä menee releiden välillä piuhoja jne jne.
ei kannata säästää ja hosua, vinssien kanssa tulee ihan turhia murheita jollei kaapelit ole kunnolliset, ja jos vinssisi on isompi kuin 8000 lbs, laita 70 mm2 tai 100 mm2 kaapelit, ja puristettavat kengät, ei tinauksia.
Miksi ei tinauksia...?
Miksi ei tinauksia...?
Tuo laittamani teksti on kopioitu suoraan täältä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48668
päävirta / turvakytkimelle, (kysy autosähkökaupasta malli, joka kestää jatkuvaa kuormitusta miel 300 Amp)
Hieman kyseenalaisia nuo mainosmiesten amppeerit mutta sanoisin että pitää olla _vähintään_ 300A, mielellään ainakin 500A jos puhutaan 12V järjestelmästä.
Sitten kannattaa vaikka ihan käsin kokeilla että mitkä paikat lämpiää vinssatessa ja jännitemittarin kanssa katsella jännitehäviöitä.
Tinaaminen on uskon asia, itse en ole isoja kaapeleita tinannut. Liitokset kannattaa pitääs puhtaana ja vaseliineista ym voiteista tuskin haittaakaan on.