View Full Version : Korotuksista?.
Eli kyseessä käyttöautoksi ja maastoleluksi hankittu ford ranger -90. Ostin katsastamattomana ja murhetta on riittänyt vaihdelaatikko,jakolaatikko,liian isot renkaat ja nyt korotus!. Kaveri joka tätä mulle vaihteiston puolesta parsinut epäili itse tehtyjä korin ja lavan välisiä korotuksia. Hytin puolella vielä ihan suht koht siisti(n. 4" eli 10cm "putket") sillä kun en näistä mitään tiedä mut lavan takakiinnikkeet on mallia kulmarauta!?. Ed omista väitti tosissaan että on näillä korotuksilla kyllä katsastettu, mutta jotenkin ihmettelen. Onko kellään näistä kokemuksia muutakin kun mitä sanoo lakikirja, renkaat kun on myös pikkusen isot tän mallisiin niin kohta loppuu usko ennenkuin kerkeen ees metässä käymään(jos vielä leimaan pitää viralliset korotukset hommata) kohta tää menee mettään ilman leimaa ja jää sinne...neuvoja.
Rungon ja korin välissähän saa olla 3" eli n.75mm korotusta eli saha käteen ja pikkusen alemmas... Renkaista en osaa tuohon kapineeseen sanoa mitään mut alustaahan saa korottaa myös 75mm.Eli käytännössä jouset ja renkaat.
Jos ensiks ottas vaikka rullamitan kun silmämääräinen arvio tuo 4" mut pahasti pelkään et on yli tuon 3". Hyvä tietää kuitenkin mikä siinä on rajana, pitääkö nämä myös löytyä otteesta vai? onko hyväksyttävä jos 3" tai alle?. Jos pitää ruveta irrottelemaan saatan otta vaikka kokonaan pois ja korotella enenmin sitten jousilla rajojen sallimissa mitoissa.
Maksimi on tuo 3" ja sen saa otteeseen. Korotusten yhteenlaskettu määrä saa olla 150mm eli loput sieltä alakerrasta.
Eli korotuksetko saa olla vaikka itsetehdyt?(paksu kulma lattarauta pystyssä). Jos sitten vielä joutuu/kehtaa ruveta muuttamaan niin mistä näitä yleensä tehdään? kumi, nylon vai ihan rautaa kun tuonnehan käy periaatteessa mikä tahansa ei tartte olla just tähän tarkoitetut osat.
Nailontangosta on ainakin kätevä laittaa niin jää alkuperäiset kiinnityskorvakot paikalleen edellyttäen että ne on vielä paikallaan. Ja saa laskettua helpommin takasin jos haluaa. Kai itsetehdytkin käy kunhan ovat asiallisesti tehdyt.
Eli korotuksetko saa olla vaikka itsetehdyt?(paksu kulma lattarauta pystyssä). Jos sitten vielä joutuu/kehtaa ruveta muuttamaan niin mistä näitä yleensä tehdään? kumi, nylon vai ihan rautaa kun tuonnehan käy periaatteessa mikä tahansa ei tartte olla just tähän tarkoitetut osat.
LMp 779/1998:
23 §
Korin korottaminen runkoon nähden
Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:
a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;
b) mahdollisia korin ja rungon välisiä kumityynyjä ei poisteta;
c) hallintalaitteisiin sekä jarruputkiin ja -letkuihin tehdään tarvittaessa asianmukaiset korotuksen vaatimat muutokset ilman ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia;
d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;
e) korotettuun avomalliseen autoon asennetaan 24 §:n mukainen turvakaari, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena; ja
f) auto ei muutoksen jälkeen ole kaatumisherkkä.
e) korotettuun avomalliseen autoon asennetaan 24 §:n mukainen turvakaari, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena; ja
eli esim. bertassa pitäs olla turvakaari, jos nostettu koria rungolta?
Offtopic: Saakos henkilö-FJ:llä ajella vakiona avona 6 henkee kyydissä?
eli esim. bertassa pitäs olla turvakaari, jos nostettu koria rungolta?
Offtopic: Saakos henkilö-FJ:llä ajella vakiona avona 6 henkee kyydissä?
Maksimi sallittu henkilömäärä löytyy rekisteriotteesta. :rolleyes:
Maksimi sallittu henkilömäärä löytyy rekisteriotteesta. :rolleyes:
Sitä minäkin, että jos otteessa on henkilömäärä 6 ja alla lukee "irroitettava katto" niin sillä sais ajaa avona apinalauma kyydissä. Kaverin kanssa vaan tuli tästä asiasta puhetta "kupilla".
Mutta tää nyt taas rönsyää alkuperäsestä aiheesta.