PDA

View Full Version : turbo helottaa punaisena


Nevakiitäjä
14.01.2009, 19:32
Maasturista hiukan sivuun mutta tekniikkaa kuiteskin.

Elikkä kyseessä 2,3 turbo saabi normaali ajon jälkeen kurkkaa pellin alle niin
huomaa että turbo helottaa punaisena jos sitten kaahoostaa rajummin
niin sitten on pakosarja ja pätkä putkeakin karvaisen punaisena.

Tarkastettu katalysaattori , ilmanpuhdistaja, turbo pyörii ,tulpat vaalean väriset
pakokaasu testissä suhteelisen normaalia .

Mikähän oire yhtymä mahtais olla kyseessä, saabismihan on sairautta mutta jos se purotetaan pois niin mitä jäis jäljelle.

vhanhisuanto
14.01.2009, 19:37
Onko äänenvaimentaja tai KAT tukossa? Vaikuttais että pakopaineet nousee liiaksi. Mites tuborgin jäähdytys, onko öljykierrolla vai erillinen nestejäähy?

Nevakiitäjä
14.01.2009, 19:58
Pakoputki pelittää ja öljy kiertää

lintta
14.01.2009, 20:03
menee laihalle ahdoilla??

JiiPee
14.01.2009, 20:12
Onko se ennen punastellut? Jos hormi on auki, kaasut ok, tulpat ok, käy ja kukkuu hyvin, niin olisiko se sitten ihan normaalia sellaiselle woimakoneelle?

Sitten kun poljet vähän enemmän, niin jotakin tällaista?

http://es.youtube.com/watch?v=6RpGKP_FsTc

Nevakiitäjä
14.01.2009, 20:28
Toihan näytti hyvälle ! mutta ei kait sen normaali ajolla 170 hepan voimalla viel noin
jahkanyt yht äkkiä tuntuis että 130 heppaa löytyy nautosta vaikka tehdas lupaa sen
170 heppaa . ihme auto

keranha
14.01.2009, 20:51
Onko mitään omia virityksia joilla koitettu ahtoja nostaa? Ei kuulus kyllä tavallisella ajolla mennä turbo vielä puhahehkuun, kuumaksi kyllä. Mutta leipää ei kovinkaan kovasti tarvi antaa että on jo putki punainen...
Mittaa seoksen ajon aikana, niin saat jotakin kuvaa siitä mitä siellä koneessa tapahtuu...

vhanhisuanto
14.01.2009, 21:17
Toihan näytti hyvälle ! mutta ei kait sen normaali ajolla 170 hepan voimalla viel noin
jahkanyt yht äkkiä tuntuis että 130 heppaa löytyy nautosta vaikka tehdas lupaa sen
170 heppaa . ihme auto

Tämä viittaisi kyllä tuohon laihaan seokseen ahdoilla, millainen tuossa on ahtorikastus? Onko täysin elektroninen (paineanturi rikki) vai osittain/kokonaan mekaaninen (säätimen kalvo rikki)?

MiKo
14.01.2009, 21:53
Tai sitten sytkä pielessä..

vhanhisuanto
14.01.2009, 22:04
Tai sitten sytkä pielessä..

No sekin ja/tai mahdollinen sytkäennakon alipaineohjaus, kiekoilla jää sytkä myöhäiselle mutta tyhjäkäynnissä ei näy.

*make*
14.01.2009, 22:23
mulla oli vähän aikaa sitten viellä pikkusen trimmattu 323 4x4 mazda isommalla turbolla, ahdot oli 1bar. Siinä alkoi kanssa jo parin kilometrin sorapätkän polkemisen jälkeen turbo punoittaa parhaimmillaan niin että turbon sisällä näkyi jo siivetkin mustempana "möykkynä" :D ei kyllä sen jälkeen viitsi autoa sammuttaa ainakaan seuraavaan 5min.. autossa oli seos mittari ne oli kohdillaan, sytkäkin oli ok eli pidän kyllä sitä turbon punottamista ominaisuutena ja merkkinä että vehkeet ainakin pelaa :rolleyes:

Repro
15.01.2009, 01:10
Jos mahdollista niin laita painemittari pakosarjaan niin selviää ne pakopaineet kerralla. Hyödyllistä tietoa muutenkin jos virittää meinasit.

cossieboy
15.01.2009, 01:18
se käy takuu varmasti laihalla ylhäällä ja ennakot pikkuisen myöhässä... ja veikkaan et katti viel toimii mutta jo pikkuisen ahdistaa sekin vanhuuttaan. itse tullut leikittyä enemmän ja enemmän noil bensa turboil...

revu
15.01.2009, 06:33
kaverin volvossa oli saman tyylistä vikaa. se pyöri laihalla. aiheutti melko nopeasti turbon kiinni leikkaamisen kun ei jannu malttanu jäähdytellä turboa tarpeeksi pitkään ajon jälkeen

Morjenz
15.01.2009, 10:05
Onko millä ruiskulla? Trionic-5? Melko varmasti käy ahdonalasena laihalla tai sitten kuten kaikki sanonut niin sytkäennakko pielessä (itsellä teki ainakin näin Volvo 240 Turbossa, tosin autossa mekaaninen K-jetronic ruiskutus)... Kannattaa varmistaa onko ahtoja nostettu? Onko vakio downpipe?

landy
15.01.2009, 10:53
Joskus taannoin ajoin tuommoista poikittaiskoneella olevaa 900 turbo Saabia tehopenkissä niin ahdin oli hetkessä tulen punainen. Muutaman vedon jälkeen hehkui "läpinäkyvänä" Auto oli aivan vakio peli.

Defenderin ahdin hehkuu myös punaisena hyvin nopeasti. Muutama täyskaasu kiihdytys ja murkula on aivan punainen.

Molemmissa taitaa ahdin olla sen verran pieni, että joutuu vaan tekemään hiukan töitä.

Turboic
15.01.2009, 16:05
laihalla. hanki laajakaista mittari niin tiedät

Arpe
15.01.2009, 21:36
Taitaa olla kaikissa turbosaabeissa sama vaiva. Meil oli aikoinaan noin 190hp lastutettu 9000 sarjan saappi ja ei tarvinnu kovin kauan kiusata ni ahdin hehku punasena.
Ei se turbo siitä kyllä paljoo itteensä ottanu,ku muisti vaa antaa jäähtyä ettei sammutanu heti koveman vedäyksen jälkeen.
Moni on kyllä kertonu,et on joutunu saabiinsa turbon uusimaan,eli voi olla että on vähän liian ahtaalle ahdettu.

mikkoimp
15.01.2009, 22:25
kyseessä siis ilmeisesti -93:sta uudempi matalapaine? tai harvinaisempi esim italiassa myyty vanhempi matalapaine ilman cooleria..
T5.5 on ohjaus järjestelmä eli suora sytkällä, ennakkoa siis ei voi säätää ja nakutus tunnistetaan tulpista.. seoksen säätö mapilla ja kaasuläpän asento anturilla, eli ilmavuodot eivät ole niin kriittisiämuualla kuin mapin letkussa.

mikä on normaali ajo sinulle?

kyllä sen t25 saa punaiseksi jo yhdellä vedolla,tosin ei sen rauhallisen esim 80km/h ajon jälkeen kuulu hehkua..

bensan paineet olisi syytä mitata, jos pumppu kovin väsynyt niin lambdan säätö ei riitä. ja tietysti kannattaa mitata myös lambda mitä näyttää tai testata toisella..

Nevakiitäjä
16.01.2009, 16:57
Palion hyviä neuvoja tullut nyt täytyy ruveta urakalla tutkimaan syitä no minähän
en noista mitään ymmärrä joten viedään se jonnekkin.
Joku sanoi että voipi olla myös jakopää hampaan sivussa luultavasti myöhäisellä
Palaillaan asiaan kun jotain selviää.

tomba83
19.01.2009, 20:07
mul o hyvä niksi karota se piza taxi ja tee se isuzu tallista valmiiksi mä sain jo ja taas uutta projektia pukkaa