View Full Version : Sitikan c25 ajoitusmerkit
Olisikohan kellään varmaa tietoa c25:n ajoitusmerkeista. Kone on 2.5D, ilmeisesti 80-90 vaihteesta.
Tuo Alfamerin "Fiat - Peugeot - Citroen korjausopas" kun antaa ohjeet joiden paikkansapitävyyttä voi ainakin hieman eppäillä.
Kirjan ohjeet:
http://i442.photobucket.com/albums/qq149/nepra_photos/VauhtipyoranAjoitusmerkki.jpg
http://i442.photobucket.com/albums/qq149/nepra_photos/JakopaanAjoitusmerkit.jpg
Lähimmäksi pääsee asettamalla vauhtipyörällä oleva kolo n. 10 cm eri paikkaan
http://i442.photobucket.com/albums/qq149/nepra_photos/AjoitusmerkitVauhtipyora.jpg
Tällöin mäntä on yläkuolokohdassa ja jakopään merkit menevät näin
http://i442.photobucket.com/albums/qq149/nepra_photos/AjoitusmerkitJakopaa-1.jpg
Pakoventtiilin nostin alkaa avautumaan jo kun mäntä on menossa vielä alas ja alkaa sulkeutumaan n. 25 mm ennen ykk ollen kokonaan kiin n. 2-3 mm ennen ykk.
Voisiko olla ajateltavissa että edellisessä hihnanvaihdossa nokka-akseli olisi lipsahtanut hampaan verran aikaiselle.
hihnassa on 35 hammasrakoa mokkaakselin ja kampiakselin merkkien välissä
mikäli on enemmän tai vähennän koloja no todennäköisesti jako pielessä
noi korjaus oppan merkit pitäis olla ihan oikein
"Voisiko olla ajateltavissa että edellisessä hihnanvaihdossa nokka-akseli olisi lipsahtanut hampaan verran aikaiselle."
Näin on päässyt käymään...
AutoData näyttää noi ajoitusmerkit ihan samanlailla kuin tuo Alfamerin opus.
Mikäköhän tuossa oikein mättää, vai ihmettelenkö turhaan.
Laskin nuo samin mainitsemat hammasraot tai oikeastaan hampaat, niitä jää merkkien väliin 35 kappaletta.
Mutta kun ajoitumerkit laitetaan kohdalleen tuon Alfamerin ohjeen mukaan, niin mäntä ei ole vielä ykk:ssa vaan n. 5 mm vajaa.
Vauhtipyörän ajoitusmerkki lie jälkikäteen tehty
http://i442.photobucket.com/albums/qq149/nepra_photos/AjoitusOhjmukVauhtipyora.jpg
Jakopään merkit näyttäisivät olevan ohjeen mukaisesti
http://i442.photobucket.com/albums/qq149/nepra_photos/AjoitusOhjmukJakopaa.jpg
Mutta mäntä ei sitten ehdikään mukaan
http://i442.photobucket.com/albums/qq149/nepra_photos/AjoitusOhjmukManta.jpg
AutoDatan antamat ohjeet:
Irrotus
Irrota jakopään hihnan suojakannet [1] & [2]. 1.
Kierrä kampiakseli alkuperäiseen ajoituskohtaan:
Moottorin tunnus U25/661 - 4,32 mm ennen yläkuolokohtaa.
Moottorin tunnus U25/651 - 5,12 mm ennen yläkuolokohtaa.
2.
Menetelmä 1. Vauhtipyörän ajoitusmerkit:
Kierrä kampiakselia myötäpäivään, kunnes venttiilien vaihto tapahtuu 1. sylinterissä (vauhtipyörän päässä) ja
vauhtipyörän ajoitusmerkit on kohdistettu [3].
Kierrä kampiakselia vielä yksi kierros, kunnes ajoitusmerkit on jälleen kohdistettu [3].
3.
Menetelmä 2. Vauhtipyörässä ei ole ajoitusmerkkejä:
Irrota venttiilikoneiston kansi. Kierrä kampiakselia, kunnes venttiilien vaihto tapahtuu 4. sylinterissä.
Irrota 1. sylinterin imuventtiilin jousi. Käytä venttiiliä ja mittakelloa alkuperäisen ajoituskohdan paikantamiseen.
VAROITUS: Kiinnitä venttiilinvarteen kiinnike, jotta venttiili ei putoa sylinteriin.
4.
Irrota:
Ruiskutuspumpun hihnan kiristin [4].
Ruiskutuspumpun hihna [5].
Korvake [6].
Jakopään hihnan kiristin [7].
Jakopään hihna.
HUOMIO: Ruiskutuspumpussa ei ole ajoitusmerkkejä. Jotta ruiskutuspumpun hihnan asennus helpottuu, tee
ennen hihnan irrotusta merkinnät, jotka näyttävät ruiskutuspumpun hammaspyörän asennon moottoriin nähden.
Asennus
Asenna jakopään hihna niin, että hihnan merkit ovat kohdakkain kampiakselin merkin [8] kanssa ja nokka-akselin
hammaspyörän merkki on kohdakkain pultin kanssa [9] .
HUOMIO: Hihnassa on 35 hammasrakoa kampiakselin ja nokka-akselin hammaspyörien merkkien välillä (kulkien
kiristimen ympäri).
1.
Asenna kiristin [7] . ÄLÄ kiristä muttereita. 2.
Asenna korvake [6] . 3.
Asenna kiristystyökalu kiristinpyörään liukupaino asetettuna merkkiin nro 2 [10] . Työkalu nro 6028-T. 4.
Kiristä kiristimen mutterit [7] . 5.
Kohdista ruiskutuspumpun hammaspyörä aikaisemmin tehtyjen merkkien kanssa. 6.
Asenna ruiskutuspumpun hihna. Varmista, että hihna on kireällä kiristämättömällä puolella. 7.
Asenna kiristin [4] . Anna kiristimen toimia. Kiristä kiristimen mutteri. 8.
Kierrä kampiakselia kaksi kierrosta myötäpäivään. Varmista, että ajoitusmerkit on kohdistettu oikein [3] . 9.
Varmista, että nokka-akselin ajoitusmerkki on kohdakkain pultin kanssa [9] . 10.
Asenna jakopään hihnan suojakannet. 11.
Itse olen hakenut tuon yläkuolokohdan omissa projekteissani siten, että suuttimen reiästä kaadan dieseliä männän päälle, kunnes pinta nousee näkyviin ja sitten varovasti pyörittää kampiakselia kumpaankin suuntaan ja siten etsii sen männän ylimmän asennon. Tämän jälkeen tekee kunnolliset ajoitusmerkit, niin kaikki on jatkossa helpompaa...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1019&pictureid=16320
No johan helepotti, kiitokset Kartselle.