View Full Version : turbiini
Onnistuukohan muuttaa tuollainen gm konsernin turbiini silee, että siellä ei öljy kierrä... olis tarkoitus patrolliin laittaa ennen normaalikytkintä.
mitenhän siinä oljyt lämpiää kun ei ole kiertoa?
jokuhan oli joskus jotain tuon tyylistä juttua rakennellut, mutten löytänyt sitä...
Manuaali td galanteissahan on kans ollu turbiineita kytkimen lisäksi ja
eikös noita oo monet soveltanu maastureihinkin.
Joskus täällä oli juttua ja kuvaa hiluksista (?) johon moinen oli sovellettu.
Ja näissä ei siis oo ulkoista öljynkiertoa.
edit: lisää juttua http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14126&highlight=turbiini
No saattaahan siinä olla parikin ongelmaa,mutta jos laitat turbiinin ennen kytkintä eli moottorin puolelle,niin todennäköisesti se kytkin ei tule pitämään koska momentinmuunnin maksimissaan kolmin kertaistaa vääntömomentin esim .liikkeelle lähdössä.
Tosin koska sitä ei tarvitse luistattaa koska turbiini hoitaa sen puolen,niin siinähän menee joku sintteri kytky hyvin.
Mutta onnea yritykselle kuitenkin.
...todennäköisesti se kytkin ei tule pitämään koska momentinmuunnin maksimissaan kolminkertaistaa vääntömomentin esim .liikkeelle lähdössä.
Kolminkertaistaa? Automiehen raamattu sanoo muuntosuhteen olevan yleisesti välillä 1,7-2,5, ja muuntosuhteen maksimin olevan liikkeellelähtötilanteessa. Eikä se muuntokertoimen maksimi silloin satu moottorin maksimimomentin kohdille.
Tuo galantin turbiini tai olisko paremminkin nestekytkin, on aika pienoinen, joten olen miettinyt tuommoisen automaattilaatikon turbiinin/momentinmuuntimen hyödyntämistä.
Mitenhän tuo turbiini toimii, jos ei sitä staattoria liitä mihinkään, eli se ei ole paikoillaan? vai onko ihan horo? Ei taida momentti muuttua jos se ei ole paikoillaan?
Olisi vaan niinpaljon helpompi rakentaa suljettu turbiini jos jättäis tuon staattorin irti..
Taidan kuitenkin senkin laittaa niinkuin kuuluu...
Öljyn kierrosta ei luulisi tulevan ongelmaa, koska eihän se käytännössä juuri kierrä normi automaattilaatiko sydeemissäkään.
Tosiaan tuo normaali kytkin pitää laittaa ennen turbiinia, en ajatellut riittävästi noita momentteja....
Onkohan missään kuvia tämäntyylisistä ratkaisuista?
Joo nyt kun uudestaan asiaa muistelee,ja hieman googlettaa,niin kyllä se niin päin olikin että se turbiini on ennen kytkintä,ainakin jossain versiossa.
Esim.http://koti.mbnet.fi/latema/voimansiirto.pdf Löytyy periaate kuvia.
Mitenköhän se oli Rasissa toteutettu?
Löytyyhän se valametin maatalous rattoristaki turbiini. Vois olla patrooliin sopivan kokoinen. Mutta ei kyllä muista kummalla puolella levyä se turbiini on.
mikaylikoski
09.01.2009, 12:41
traktorin turbiin on jos mitä enempi on öljyä sisässä niin sen jäykempi se on ja jos turbiinissa öljy lämpiää liikaa niin se tulee sieltä ulos (vahatulpasta).
Jos kytkin on ennen turbiinia niin kytkinakselin pyörivä massa kasvaa aika isoksi.Vaihdot välikaasun kanssa tai synkrot ainakin tiukilla
Mites Sisu SA-240 eli Rasi, siinähän on kanssa kytkin ja momentinmuunnin mitenköhän sen toiminta on toteutettu.
Tuota taas muistellaan,eli olikos se niin että power-glidessä on nestekytkin,ja uudemmat on momentinmuuntimia? Jos,niin siinähän ei ole staattoria.
Tai jos laittaa sen muuntimen,niin staattorin akselillahan saisi tukilaakeroinnin.ym
rakennettua,ja tarvittaessa jollaisen öljyn kierrätyksenkin???
Ja mites tuo turbiinilukko noissa lukkolaatikoissa kytkeytyy?
Ja mites tuo turbiinilukko noissa lukkolaatikoissa kytkeytyy?
sähköventtiili ohjaa öljynpainetta, joka menee siitä laatikon akselin keskeltä turbiiniin.
ideanikkari
09.01.2009, 20:59
Aikojen saatossa on tullut tuollaistakin mietittyä, etä entäs jos sitten ottaisi tuosta automaattilootasta koko etupään poies siten, että paketissa olisi vain turbiini ja öljypumppu. Mutta hanke kariutui sopivan aihion katoamiseen tallista (Meni vaihtokaupassa tuollainen th350 ja projekti 200:nen. Tuosta kaksisatasesta olisi ollut tarkoitus katkaista tuo häntä ja siihen sitten alumiinilaippaa hitsaten kiinni millä olisi tukkinut tuon avonaisen hännän. Olisi vaan joutunut tekemään hieman selvitystyötä noitten öljykanavien kanssa, että miten ne sitten olisi kulkeneetkaan. Ajatus hommalle oli se, että öljy kiertäisi koko ajan turbiinissa, jolloin syntyvä lämpö on helpompi siirtää muualle ulkoilmaan.
Kukahan tuonkin tekisi, että nähtäisiin tämänkin idean toimivuus....
Mistä se turbiini taikoo siinä välissä niitä kolminkertaisia vääntömomentteja?
Toki kierroksia pudottamalla eli luistamalla pienellä pyörimisnopeudella hetkellisesti voinee vääntö kasvaa.
Ei taida kuitenkaan moottorin maksimivääntö kytkimellä ylittyä missään tapauksessa turbiinin luistaessa. Maksimivääntö on monesti parin tuhannen kierroksen tuntumassa perus dieseleissä.
Niillä kierroksilla missä turbiini luistaa eli muuntaa momenttia(?) ollaan kaukana max. väännöstä.
Siis äkikseltään tunnostaisi kytkimen kestävän turbaanin kanssa siinä missä ilmankin.
Pikkasen hakusalla sen mööpelin toiminta...tunnustettava...
Löytyyhän se valametin maatalous rattoristaki turbiini. Vois olla patrooliin sopivan kokoinen. Mutta ei kyllä muista kummalla puolella levyä se turbiini on. Turbiinilimppu pultataan suoraan vauhtipyörään kiinni, levy on sen takana.
"Momentinmuunnin eli turbiinikytkin on laite, joka säätää portaattomasti momenttia. Momentinmuuntimia käytetään mm. automaattivaihteistossa kytkintä vastaavana laitteena. Kun momentinmuunnin "luistaa", voima välittyy hydrauliikkanesteen välityksellä pumppupyörältä turbiinipyörälle. Kun turbiinipyörä saavuttaa pumppupyörän pyörimisnopeuden, lukkokytkin muodostaa mekaanisen yhteyden momentinmuuntimen läpi."
Edit. Ajatuskatkos...
Niin maksimit on se 3x momentti.
Toteutuu jollain momentinmuuntimella,ja stall speedillä.
Ja toinen on se nestekytkin,joka ei muuta momenttia, luistaa vain.
Esim.vetureissa käytetään vaihteistoa jossa on 2 momentin muunninta,ja nestekytkin. Toiminnaltaan semmoisia notta liikkelle lähdetään parhaiten vetovoimaa antavalla muuntimella,vaihdetaan se vähemmän luistavaan,ja viimeksi kun on saatu marssivauhti päälle niin nestekytkimelle,joka on ominaisuuksiltaan erittäin vähän luistava.
Kätevää kun ei tapahdu yhtään mekaanista kytkentää,ja kaikilla on sama välitys.
Meni ehkä jo hieman ohi aiheen.:eek::eek:
Joo nyt kun uudestaan asiaa muistelee,ja hieman googlettaa,niin kyllä se niin päin olikin että se turbiini on ennen kytkintä,ainakin jossain versiossa.
Esim.http://koti.mbnet.fi/latema/voimansiirto.pdf Löytyy periaate kuvia.
Mitenköhän se oli Rasissa toteutettu?
Turbiinilimppu pultataan suoraan vauhtipyörään kiinni, levy on sen takana.
"Momentinmuunnin eli turbiinikytkin on laite, joka säätää portaattomasti momenttia. Momentinmuuntimia käytetään mm. automaattivaihteistossa kytkintä vastaavana laitteena. Kun momentinmuunnin "luistaa", voima välittyy hydrauliikkanesteen välityksellä pumppupyörältä turbiinipyörälle. Kun turbiinipyörä saavuttaa pumppupyörän pyörimisnopeuden, lukkokytkin muodostaa mekaanisen yhteyden momentinmuuntimen läpi."
Edit. Ajatuskatkos...
Jos ymmärsin oikein tuosta Bj Andyn linkistä, niin turbiinikytkin ja momentinmuunnin on kaksi eri kampetta. Turbiinikytkin kytkee (luistaen) ja momentinmuunnin muuntaa momenttia (kertoo jopa) Kuvista selviää paremmin toiminta.
http://koti.mbnet.fi/latema/voimansiirto.pdf
Sivut 7. ja 10.
Jos ymmärsin oikein tuosta Bj Andyn linkistä, niin turbiinikytkin ja momentinmuunnin on kaksi eri kampetta. Turbiinikytkin kytkee (luistaen) ja momentinmuunnin muuntaa momenttia (kertoo jopa) Kuvista selviää paremmin toiminta.
Juurikin näin.Eli se pieni ero on että nestekytkimessä,eli turbiini kytkimessä on kaksi osaa eli pumppupyörä,ja turbiinipyörä.Ja Momentinmuuntimessa kolme tai neljä eli lisäksi staattori(t) eli johtopyörä(t),Joka hoitaa sen vääntömomentin kasvattamisen.:confused::confused::confused:
Mutta miten tämän saisi siihen manuaali lootaan,niin se tarvii varmaan parikin kanuunapäivää että alkaa idea selkenemään.:cool:
Aikojen saatossa on tullut tuollaistakin mietittyä, etä entäs jos sitten ottaisi tuosta automaattilootasta koko etupään poies siten, että paketissa olisi vain turbiini ja öljypumppu. Mutta hanke kariutui sopivan aihion katoamiseen tallista (Meni vaihtokaupassa tuollainen th350 ja projekti 200:nen. Tuosta kaksisatasesta olisi ollut tarkoitus katkaista tuo häntä ja siihen sitten alumiinilaippaa hitsaten kiinni millä olisi tukkinut tuon avonaisen hännän. Olisi vaan joutunut tekemään hieman selvitystyötä noitten öljykanavien kanssa, että miten ne sitten olisi kulkeneetkaan. Ajatus hommalle oli se, että öljy kiertäisi koko ajan turbiinissa, jolloin syntyvä lämpö on helpompi siirtää muualle ulkoilmaan.
Tuossa olisi kyllä varmaan kelpo lähtökohta...:confused:
Mistä se turbiini taikoo siinä välissä niitä kolminkertaisia vääntömomentteja?
Toki kierroksia pudottamalla eli luistamalla pienellä pyörimisnopeudella hetkellisesti voinee vääntö kasvaa.
Ei taida kuitenkaan moottorin maksimivääntö kytkimellä ylittyä missään tapauksessa turbiinin luistaessa. Maksimivääntö on monesti parin tuhannen kierroksen tuntumassa perus dieseleissä.
Niillä kierroksilla missä turbiini luistaa eli muuntaa momenttia(?) ollaan kaukana max. väännöstä.
Siis äkikseltään tunnostaisi kytkimen kestävän turbaanin kanssa siinä missä ilmankin.
Pikkasen hakusalla sen mööpelin toiminta...tunnustettava...
Kyllä se vaan vääntöä tekee,kierrosten kustannuksella...Se on vähän niin kuin alennuslaatikko siinä,paitsi että välitys muuttuu kuorman mukaan ja luistaa koko ajan.Ylivaihdetta siitä ei saa mitenkään.