View Full Version : Akku kontissa
La tuskaa
07.01.2009, 08:58
Mitähän ne konttori rotat on mieltä et pitääkö akku koteloida jos se on sisätiloissa autossa. Ei saa tuota isoa akkua sopiin kone tilaan ja takapoksiin menee jo valmiiksi paksu piuha niin laitan sinne sen. Mut mietin vain et pitääks se koteloida vai saako olla näkösällä??
Mitähän ne konttori rotat on mieltä et pitääkö akku koteloida jos se on sisätiloissa autossa. Ei saa tuota isoa akkua sopiin kone tilaan ja takapoksiin menee jo valmiiksi paksu piuha niin laitan sinne sen. Mut mietin vain et pitääks se koteloida vai saako olla näkösällä??
Pitää olla koteloitu ja tukevasti kiinni, ja akusta tulevat höyryt on ohjattava ulos.
ja TODELLAKIN ulos, ei se oo kivaa ku kaadat ja akkuhapot valuu korvaan, ja tulee siit akusta kaasuja ajonkin aikana....syttyy kohtuu helposti,onpi kokemusta kun oli lisäakku pakkasilla apparin penkin alla laturissa, rööki suussa ottaan kaapelei irti ja johan jysähti :P akku meni ihan atomeiks ja hyvä ettei menny silmät samalla
La tuskaa
09.01.2009, 09:35
Juu hyvä kiitti kovasti tiedosta. Pitää tehä sille kotelo tai hakea miesten tiimarista :D
Mites olette järjestäny huohotuksen ulos? Mitään tiivistä biltemakoteloa en ole koskaan nähnyt. Kaupan akkukotelot on ollu sitä luokkaa että jos akku halkeaa tasamaalla niin auton pohjalle ei valu...
Meilläpäi oli tapana antaa apuvirtaa tasasuuntaajalla ku iänpäivää ollu huonot akut, se homma loppu siihe ku jysähti velipoja silimille patteri ja lähti toisesta silimästä linssi irti, ei iha sokia tullu va ei kauas jääny, eli ne akun pierut on oikiasti palavia.
Käyttäjä
09.01.2009, 13:14
ja TODELLAKIN ulos, ei se oo kivaa ku kaadat ja akkuhapot valuu korvaan, ja tulee siit akusta kaasuja ajonkin aikana....syttyy kohtuu helposti,onpi kokemusta kun oli lisäakku pakkasilla apparin penkin alla laturissa, rööki suussa ottaan kaapelei irti ja johan jysähti :P akku meni ihan atomeiks ja hyvä ettei menny silmät samalla
Tän takia tuli uudistus noihin suunnistussääntöihin akun koteloinnista.
Jäi vaan toi höyryjen ohjaaminen ulos,pois säännöistä.
La tuskaa
09.01.2009, 15:31
Oliskohan tuo viisainta pellistä väsätä kotelointi ja siitä vain putki pihalle. Tarviikohan se minkälaisen korvaus ilman vai riittääkölie se mitä hengittää putken kautta ku tuskin sinne kovin isoa painetta tulee niiden höyryjen kanssa..
Ei se muuta tarvi ku sen huohotusputken ja kannattaa tehä kotelon sisälle kunnon kiinnikkeet ettei loota ja akku katoa savun ja sähikäisten säestämänä ilmaan ;)
ei se akku sisällä mitään haittaa vaikka ei olisi minneen koteloitu on menaan 207-309 mersuissa kuskinpenkin alla ilman mitään tuuletuksia ja 508-608 malleissa tuplana ,ei se minnee kiehu jos laturin säädin ehjä elikkä ei helposti räjähdä.
Rekisteröimätön
09.01.2009, 22:55
Eikö?
itse laitoin just patrolin konttiin 2xkuorkin akut, ja eipä noita takaraivoon kiinnostais saada, eli kiinnikkeet ja kotelointi on kyllä tehtävä kunnolla. Myös "ilmastointi" noille on tehtävä, eli vaikka reikä pohjaan ja putki tuolle! On muutama akku räjähtänyt vieressä ja ei ole mikään mukava kokemus:eek:
eli vaikka reikä pohjaan ja putki tuolle
Vety kun menee tunnetusti alaspäin:rolleyes:
No hyvähän toikin on..
ei se akku sisällä mitään haittaa vaikka ei olisi minneen koteloitu on menaan 207-309 mersuissa kuskinpenkin alla ilman mitään tuuletuksia ja 508-608 malleissa tuplana ,ei se minnee kiehu jos laturin säädin ehjä elikkä ei helposti räjähdä.
Ai niinkö...Kyllä se vaan kosahtaa jos kenno menee oikosulkuun vaikka säädin olisi kunnossa...Pistävä haju on sellainen merkki ettei kannata norttiin tulta raapia :)
Kokemusta vaan tuosta 508 mesestä...
Vety kun menee tunnetusti alaspäin:rolleyes:
No hyvähän toikin on..
Itse laitoin semmosen pienen tietokoneen 12v tuulettimen painamaan ilmaa siihen putken kohdalle, pikkunen jänniitteen alennin ja katkaisia kotelon kylkeen, ja tuntuu toimivan.