PDA

View Full Version : Kaks akkua

La tuskaa
05.01.2009, 12:30
Elikkäs kertokaapas ku mulla olis nivassa oma akku ja sit olis vielä isompi akku niin mitä laturi sanoo ku kaks eri kokoista akkua yhtä aikaa. Ei tuo kiisseli jaksa pikku akulla tartata.

samid
05.01.2009, 12:31
Elikkäs kertokaapas ku mulla olis nivassa oma akku ja sit olis vielä isompi akku niin mitä laturi sanoo ku kaks eri kokoista akkua yhtä aikaa. Ei tuo kiisseli jaksa pikku akulla tartata.
Laita yksi iso akku missä riittävästi amppeereja niin jo pyörii dieselkin

revu
05.01.2009, 14:23
käsittääkseni pienempi akku menee piloille jos on erikokoiset. koska pienemmästä loppuu kapasiteetti ennen kuin isosta ja sitten kun alat latailemaan niitä täyttyy pienempi nopeammin kuin iso ja akkujen yhteis jännite on vieläkin matala ja alkaa pienempi akku sen tähden kiehumaan.

Caddy
05.01.2009, 14:29
käsittääkseni pienempi akku menee piloille jos on erikokoiset. koska pienemmästä loppuu kapasiteetti ennen kuin isosta ja sitten kun alat latailemaan niitä täyttyy pienempi nopeammin kuin iso ja akkujen yhteis jännite on vieläkin matala ja alkaa pienempi akku sen tähden kiehumaan.

Minulle ainakin joku "asiantuntija" sanoi joskus että isompaan akkuun tulee varausta saman verran kuin pienessäkin akussa. Eli jos on vaikkapa 72Ah ja 90Ah akut, niin isommassakin olisi vain tuo 72amppeeria. Sitähän en taas tiedä miten asia pitää kutinsa, mutta itse laittaisin joko yhden ison tai 2 samanlaista

La tuskaa
05.01.2009, 19:41
Juu tämän suunaiset käsitykset itsellänikin on asiasta ollu. Eli 80 amppeerinen jää ja 50 lähtee. Ei vain ihan mahu samaan koloon toi 80 :D
Kiitoksia kommenteista

mikkoimp
06.01.2009, 01:54
jos ne siis rinnan ovat niin ei pitäisi olla mitään väliä..
eli akkujen kapasiteetti vaan lasketaan yhteen..

Harzaa
06.01.2009, 01:59
jos ne siis rinnan ovat niin ei pitäisi olla mitään väliä..
eli akkujen kapasiteetti vaan lasketaan yhteen..

näin miekin olen tämän asian käsittänyt...ei ole itellä ollut mitn vaikutusta rinnan kytketyissä
akuissa ollut vaik ne on ollu eri kokoisia

Viipo
06.01.2009, 03:12
joo, rinnan kytkien siinä vaikuttaa akun sisäinen resistanssi siihen kumpi akku kuormittuu enempi, mutta jos ne on jäykästi yhessä, niin se toinen akku tasaa varaustaan siihen toiseen.

Ei siinä muuta, mutta jos toinen akku on kuollut (resistanssia, muttei juurikaan varausta), niin se saattaa hieman syödä sitä toista.

vesku.r
06.01.2009, 08:15
Rangeen laitoin kaikkien pelottelusta huolimatta lisäakuksi ns elvytetyn vanhemman ja pienemmän akun ennen viime kesän rientoja. Hyvin on toiminut vinssi yms. Ilman ongelmia. Akkujen ikä varmasti kärsii kun on erilaisia kaikin tavoin mutta mennään siihen saakka kunnes on tarve ostaa kaksi uutta:)

Eskimo
06.01.2009, 11:18
Mulla oi 127 viiatissa rinnan 45 ah ja 120 ah eikä mitn ongelmaa paitsi alitehoisen laturin kanssa välillä alijännitettä rokkikoneita laulattaessa.

Akut rinnan niin se kapasiteetti lasketaan suoraan yhteen. Niiden varautuminen ja purkautuminen määräytyy sitten siittä akun sisäisestä resistanssista.
Kuormittamattomana jännitteet sitten tasautuvat samaan luonnollisesti.

Mitä enemmän akussa starttiampeereja sitä pienempi sis.resistanssi. Siihen resistanssiin taas vaikuttaa lyijylevyjen ja johtimien paksuudet jne.

Sitten rupeaa ongelmia olemaan kun jommasta kummasta akusta posahtaa kenno oikoseen mutta niinhän niitä tulee jokaisessa kytkennässä.
Rinnan kytketystä se on vaan hankalampi huomata kun systeemi nilkuttaa sen toisen ehjän varassa vähän aikaa.
Siksi rinnan kytketyistä akuista pitäisi silloin tällöin mitata napajännite kaapelit irroitettuna. Pitää olla melko tarkalleen sama molemmissa.