Kirjaudu sisään

View Full Version : Fiat 3.5l diesel?


Yölento
04.01.2009, 20:00
Kysympä onko palstalaisilla kyseistä moottoria missään kapineessa?
Itsellä dieselöidyssä jenkissä ja tarvitsisi jotain tietoa mistä moiseen voisi kysellä osia yms.
Toki kaikki muutkin kommentit ja kokemukset ko. laitteesta on tervetulleita.

Rompe1
04.01.2009, 20:11
Kaverilla on Fiat NC asuntoautona, ja siin on kans toi 3,5 dieselpata, oiskoos vuosimalli ollu -75...? Muistaakseni. Voimaa on ihan kivasti... Ja jos värkkää turbon, niin miä mahtavampi.

PatrolGR
04.01.2009, 20:15
Vähän sivu aiheen, mutta onkohan nää samoja motteja joita esim 680 fiiatin traktorissa on, eli iveco ? Vai ihan Fiat autojen omia pannuja ?

Rompe1
04.01.2009, 20:18
Vähän sivu aiheen, mutta onkohan nää samoja motteja joita esim 680 fiiatin traktorissa on ? Jos samoja motteja niin osiahan saa ainakin IKH, LH-osa, muut agritekin traktoriliikkeet

Duoda duoda, villi veikkaus (muistan kuulleeni):rolleyes: et on sama pata, jotain pienii virityseroja saattaa olla...:eek:

timppat
04.01.2009, 20:45
mulla oli joskus 17vuotta sitten traildusterissa semmonen kone. hyvä lähteen käyntiin, 9litraa matkassa, huiput 130km/h. Ajelin sillä joskus safareitakin . muistin mukaan hyvä moottori (tosin aika tuppaa vähän kullittaan muistoja)

Yölento
04.01.2009, 20:59
Syöttöpumppu on varmaankin erilainen kuin traktorissa... Fiatiksi minusta yllättävästi alavääntöä.Matka-ajossa kuljetti tuota GMC:n koppaa 8l/100km 33"AT:t alla,trailerin kans meni jotain 12-13. Pitääkin kysellä noita maatalouskoneen osia jos vaikka kytkinlevy tai asetelma kävis...

Tarzan
04.01.2009, 21:10
Koneen merkkihän on nc-50.
Ollaan laitettu se toyota Dynaan ja kyllä se mutterin viskaaja hyvin toimii, mutta kierrokset ei oikein piisaa. Dyna kulkee nyt talla pohjassa 95 km/h, kun en ole löytäny harvempia välityksiä kohtuu hintaan.
Erittäin taloudellinen kone.

Rompe1
04.01.2009, 21:17
Vähän sivu aiheen, mutta onkohan nää samoja motteja joita esim 680 fiiatin traktorissa on, eli iveco ? Vai ihan Fiat autojen omia pannuja ?

Koneen merkkihän on nc-50.
Ollaan laitettu se toyota Dynaan ja kyllä se mutterin viskaaja hyvin toimii, mutta kierrokset ei oikein piisaa. Dyna kulkee nyt talla pohjassa 95 km/h, kun en ole löytäny harvempia välityksiä kohtuu hintaan.
Erittäin taloudellinen kone.

Joo, siin kaverin autossa motti on myös NC-50... sama peli...:)

ZeiZei
04.01.2009, 22:37
Kone on tyypiltään 8040.02 ja joitain osia saa mm. tuolta 8045.02 tyypillä(traktori):
http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/layout/dokumentit/1217845155-C1.pdf
Nokka-akseli ainakin erilainen.
Kuorkkeihin voi vielä saada osia Delta-autosta

solihull
04.01.2009, 23:43
Tervehdys!
Riippuen nyt vuosimallista ja .02 / .04 -mallista, on kaikenlaista variaatiota.
Kone on sama kuin 780 Fiat traktorissa, paitsi nokka on erilainen ja syöttöpumppu. Männänhalkaisija on 100 mm, vanhoissa ei ole öljyruiskuja männänhelmoille. Kone pitkälti sama kuin 3,7 litrainenkin, jossa männät 103 mm. On melko pitkäiskuinen Fiatiksi ja omaa hyvän väännön autokäyttöön. Kulutus on maasturissa pieni (8-10 l/100 km), mutta kierrokset loppuu kesken. Ei muuten tykkää huudattamisesta ainakaan kuormittamattomana. Koneessa on melko raskaat pyörivät osat, joten ne tulee pian kurkkimaan kaasuttelijaa...

Osat on halpoja (ikh.fi), kytkin on heikko lenkki, ainakin sen saa luistamaan melko helposti kun vähän ruuvaa, ahtaa ja revittelee. Perusluja patarautakone, joka on vähän liian painava offiautoihin ja nykyään kun on saatavana paljon parempiakin koneita. Mutta tämä on klassikko, vääntökone ja suoraruisku, jakopää rattailla ym..

Joissakin vanhimmissa on alipainetoiminen rivipumppu, joka on persuksista. Sitten on CAV ja Bosch -jakajia. Turbona 3,5 litraista ei ole ikinä ollut, niin kuin ei muitakaan Fiatin traktoreita liiemmin ilman jälkiahtamista. Tosin tuohon menee heittämällä Ivecon 3,7l kuorma-auton ahtimet ja imu- ja pakosarjat ym. Kaikkihan noi on lähtöisin samalta linjalta, eikä kyseessä ole sen enempää traktorin, kuin kuorma-autonkaan kone vaan puhdas teollisuusmoottori.

TT

Yölento
05.01.2009, 00:08
Täytyy vain jälleen kiittää...näkyy olevan tietoa kun vain osaa oikeasta paikasta kysyä.:cool: Tuo pumppu on vähän vielä hämärän peitossa miten se toimii (tai pitäs toimia) kun imusarjassa on ilmaläppä ja pumpun kylkeen menee siitä tanko. Onko se tanko pakkosyötön vai mille?

solihull
05.01.2009, 01:29
No se on just se alipainesäätimellä oleva kivikautinen "bosch" -kopio lisenssillä ála Fiat. Kaasuvaijeri menee suoraan siihen läppään ja kun painat kaasua, läppä aukee ja kone kehrää kovempaa. Tanko sitten puolestaan siis säätää ennakkoa pumpulle samalla tapaa kuin keskipakoissäädin. Se mysteeri ei toimi ahdettuna sitten mitenkään. Kun vaihtaa siihen jakajan, niin tulee pirun paljon rivakampi peli ja kierrosherkempi. Käyntiinlähtökin paraneen paljon kylmästä. Tommonen rivipumppu + muuta osahässäkää löytyy jos on tarvesta.

Koneessa on 780 Fiatissa ollessaan 78 hv ja "NC-50" -koneena kuormurissa 85 hv.


TT

Traveler
05.01.2009, 10:51
Noita nelipyttyisiä koneita on kolmea eri kokoa... muistaakseni 3.2 litranen malli oli kai A804 ja 3.5 litranen A8040.02 ja 3.7 oli kai 06 loppuinen.Löytyy kirjoja jos joku tarvitsee...

640 Fiatissa oli 3.5 ja 780 oli 3.7? Pumppuina Bosch rivi ja jakapumppu sekä CAV jakajapumppu.

Alkuperäisen rivipumpun saa toimimaan ahdetussa.

PatrolGR
05.01.2009, 11:00
kuinkas paljon nämä sitten kiertää auto käytössä ? Traktoreissa meilläkin aina kiertäneet max 3000 ja enempää ei kyllä uskalla kierrättää

ZeiZei
05.01.2009, 11:21
78/2440 traktorissa (780 3,7) ja 85hv/3200rpm kuorkissa (50F8 3,7)
Tuossa maximitehot ja vastaavat kierrokset tehtaan mukaan.
Paljonko kiertää sen yli, sitä en tiedä.

Jeep-Rice
05.01.2009, 18:57
Ittellä kans sen verran kokemusta et mun nykysessäkin jeepissä(79 cherokee) oli tommonen fiatin nelonen vieläpä sillä alipaine pumppu hässäkällä. Mitään muuta en pysty moottorissa kehumaan kun tota että oli hyvä käynnistymään ja todella pieniruokainen.

Jos liekkikäynnistin olisi toiminut ni ei ois tullu kyllä semmosta pakkasta et toi ei ois lähteny. 20asteen pakkasella viel lähti käyntiin ilman lämmitystä ja liekki hehkua. Ja pamautimpa ton joskus alkuaikoina ilman lohkolämppäriä liekkivehkeiden vielä toimiessa käyntiin 28 asteesta. Sillon kalis kyllä aika rumasti mut eipä se menoa haitannut. jos lämmittimen molemmat vastukset(toinen kannessa ja toinen lohkossa) sekä tuo liekki käynnistin on ehjat ni lähtee varmasti vielä kovemmallakin pakkasella.
Kulutus oli noin 9L/100km kesällä takavedolla eikä se varmaan talvella nelivedollakaan niin kauheesti noussut mut tyhjäkäntien kanssa oli kuitenkin selkeesti enempi.
Tehoa/vääntöa oli mielestäni aivan liian vähän jeeppiin. Liikkeelle lähtö oli tuskallista ja mäkiin sai painaa kaasua tosissaan. Osasyynä oli tosin jeepin harvat välitykset eli jossain tihempi portaisessa autossa saattaa tuntu riskimmältä.
Kestävyydestä ei tarkempaa tietoa mutta yhdestä moottorista katkesi kampiakseli ja sen tilalle vaihdettiin toinen samallainen kone jolla tuli ajeltua ehkä joku 30tkm ja nostettiin sit se kone tosn kutosen tieltä syrjään. Itellä oli aikeissa kans turbottaa tuo kone jolloin se olisi ollut varmasti paljon mukavampi ajella.

Missä autossa kysyjällä on tuo kone? Voimansiirto?

Traveler
05.01.2009, 19:08
Yhdellä vastaajalla on Cadillacissa, TH400. Vähän kesken... mutta jos automaatti ei oikein toimi niin löytyy Fiatin oma 5-vaihteinen. Automaatti sopii kyllä paremmin Cadillacin tyyliin, hih hih.

solihull
05.01.2009, 19:11
Traktorissa tuo 3000 rpm on Fiatille tarpeeksi. Eri asia on, jos kone olisi kiinni kumityynyillä niin kuin autoissa, mutta rauta-rauta-kiinnitys raktorissa on aika härskiä värinää kovilla kierroksilla.

Omani ostin joskus käyntikunnottomana, oli venttiilinnostajankuppi murtunut ja tullut kyljestä ulos, siitä alkoikin pitkä tarina. Homma on tosin ollut levossa pian pari vuotta...

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=38451&highlight=solihull

TT

nixu
05.01.2009, 19:12
Alkuperäisen rivipumpun saa toimimaan ahdetussa.

Saisiko tähän vähän lisävalaistusta, vai onko liikesalaisuus?

Arska-tehtaalta
05.01.2009, 19:31
Miulla on rangessa ja se on ihan /c:stä.
Ei lähe käyntiin ja savuttaa witusti kylmässä = väljä paska.
Witun kova ääninen romisko (mitattu yli 100 db sisämelua) ja painaa kuin synti.

ikh myy osia, mut ne ei välttämättä käy ;)

Osta pois :rolleyes:

Traveler
05.01.2009, 19:49
Saisiko tähän vähän lisävalaistusta, vai onko liikesalaisuus?

Parkanossa oli yksi Range Fiatilla ja ZF automaatilla. Oli ottanut hukkaportista T-kappaleella paineen tuolle pumpunalipainesäätimelle. Sanoi että auto toimi hyvin.

Tälläsen oon nähnyt, toi säätimentanko irroitettu ja jossain vaiheessa kykeytyy pakkosyöttö päälle, vähän epätarkkaa mutta sai sillä gt-corollan turbolta niskat nurin.

Yölento
05.01.2009, 21:26
Jeep-Ricelle: auto on GMC Jimmy -80 ja takaveto. Voimalinjassa on samaisesta Fiatista 5-vaihteinen manuaali pienellä ykkösellä. Perä on GM 12 bolt.Kardaani noihin soviteltu. Että sellanen paketti.
Muilla oon nähnyt tuota myllyä mm. Toyotassa,Land Cruiser ?? ja Rangessa.

solihull
05.01.2009, 22:55
No ainakin IKH:n kansipahvi, laakeriliuskat, öljypumppu, tiivistesarja ym. sopii takuuvarmasti. Tietenkään jakopäänkopan tiiviste ei sovi, kun traktorissa on erilainen jakopään koppa.

olen kanssa kuullut, että jotkut käynnistyy hyvin, jotkut pitää olla roikassa jo +5 asteessa. Eikä ole väljyydestä kiinni. Liekö eroja pumpuissa/suuttimissa.

Mites toi"Parkanon" ZF-automaagi-NC50 on saatu pelittämään Fiatin kierrosten kanssa???

TT

Yölento
05.01.2009, 23:02
No mulla ei se käyntiinlähtö ole kovin kaksisen hyvä tuossa...ei kestä paljo olla miinuksella kun roikkaa tarvii.Ja ison hyvän akun.

Traveler
06.01.2009, 00:59
Kerran puhuin puhelimessa tuon Parkanon Rangen omistajan kanssa, valitti muistaakseni sitä että lukkoturbiinin lukittuminen ei osu oikein kohdalleen, laatikossa oli muistaakseni 110 välitykset, eli kulkua löytyi.
Ehkä noi väärät osat tulee sen takia kun oletetaan että on vain se nc-50 moottori, vaikka on 3.11, 3.5 ja 3.7?

härtsveli
06.01.2009, 01:19
löytys moiseen kytkin ja asetelma

Jappi
06.01.2009, 16:50
No mulla ei se käyntiinlähtö ole kovin kaksisen hyvä tuossa...ei kestä paljo olla miinuksella kun roikkaa tarvii.Ja ison hyvän akun.

Ei tarvi,kun pakkosyötön(rivipumppumalli) ja 24v kuorma-automallin startin.Ja lohko on erilainen traktori ja kuorkkiversioissa.

Mulla oli Cherokeessa(-75) ja pohjat oli 6,5l/100km...Kolmilovinen,3,54 perät ja 235/75x15 kumit.Kone oli taivaanvanha 804A.****.
Kolmilovinen pitkällä ykkösellä piti huolen ettei kytkimellä ollut helppoa.Viisainta olisi ollut toteuttaa hiivatin laatikolla,olisi saanut 6:1 välityksellä olevan ykkösen.

solihull
07.01.2009, 00:26
eiks toi lohko ole sama mutta jakopää ja vesipumppu erilaiset... tietenkin joku 80äluvun 3,7 on eri lohkolla kuin 60-luvun lopun 3,5 litrainen.... mutta jos on saman ikäluokan koneet niin eroja ei pitäisi olla.

TT

Jappi
07.01.2009, 14:44
Traktorilohkossa on kantava kampikammio,eli lohkon helmat tulevat paljon alemmas kuin mitä autoversiossa.Tiivisteissä muistaakseni oli eroja,valtaosin muuten osat käy yksiin.

solihull
07.01.2009, 23:16
Jahas, no hyvä tietää. Eikä sitä ole sitten tehty samalla lohkolla ja vaan valurautaisella öljypohjalla kantavaksi tai ettei siinä oo mitään välilaippaa...en oo niin tarkasti katonut. Mutta vissiin sitten NC-kone ei tulisi traktorissa kestämään.

TT

nixu
08.01.2009, 16:12
Traktorilohkossa on kantava kampikammio,eli lohkon helmat tulevat paljon alemmas kuin mitä autoversiossa.Tiivisteissä muistaakseni oli eroja,valtaosin muuten osat käy yksiin.
Onkos tämä nyt ihan varmaa tietoa?

http://kuvablogi.com/nayta/1672695/
Tuossa kuva 3,9 litraisesta traktorin moottorista ja mielestäni siinä on sauma moottorin ja kantavan öljypohjan välillä (heti automallin koneenkorvallisten alapuolella). Joskus vielä mittailtiin lohkon korkeusksia tuon raktorin ja 3,5 automoottorin välillä ja olihan raktorin moottori muutaman millin korkeampi koska iskukin on pitempi tuossa isommassa.

Kantavassa öljypohjassa on vielä erikseen peltiluukku pohjassa, johon löytyy tiiviste tuolta, kuten myös öljypohjan ja lohkon väliin
http://www.konekorjaamo.fi/index.php?brand=1536&model=246&cPath=18&sort=2a&page=4

Nyt en pääse fyysisesti tarkastamaan tilannetta sairaalassa maatessani, mutta viisaammat korjatkoon.

sjeeppi
08.01.2009, 20:44
on pakko kommentoida, vaikka lupasin etten enään ottaisi kantaa näihin juttuihin...
SIIS FIAT, 3,5LITRAA ja DIESEL siinähän on tasan kolme asiaa TODELLAKIN mettässä ja pysyykin siellä. SORI vaan

Rekisteröimätön
08.01.2009, 20:46
No mikähän se nyt tuo sitten oli???

sjeeppi
08.01.2009, 20:51
No mikähän se nyt tuo sitten oli???

NIINPHÄ sitäpä ei nyybi tiiä

Yölento
08.01.2009, 20:58
Ei taida moni muukaan tietää eikä varmaan tuo tieto paljoa kiinnostakkaan...ei valaissut asiaa yhtään kuten muiden kommentointi.Edelleen olen iloinen että on löytynyt itse asiaan tietoa ja kamppeeseen osiakin jo tarjolla. :) Palaamme näihin myöhemmin...Kiitos ja kuulemiin.

sjeeppi
08.01.2009, 21:02
Ei taida moni muukaan tietää eikä varmaan tuo tieto paljoa kiinnostakkaan...ei valaissut asiaa yhtään kuten muiden kommentointi.Edelleen olen iloinen että on löytynyt itse asiaan tietoa ja kamppeeseen osiakin jo tarjolla. :) Palaamme näihin myöhemmin...Kiitos ja kuulemiin.

Näihän se yleensä menee, täällä tulee turpiin AINA ja siitä pitäisi repiä irti se tietokin, mutta ihan oikeesti täältä saa apua jos jaksaa olla aktiivinen, usko pois !

Jappi
08.01.2009, 23:30
Onkos tämä nyt ihan varmaa tietoa?

http://kuvablogi.com/nayta/1672695/
Tuossa kuva 3,9 litraisesta traktorin moottorista ja mielestäni siinä on sauma moottorin ja kantavan öljypohjan välillä (heti automallin koneenkorvallisten alapuolella). Joskus vielä mittailtiin lohkon korkeusksia tuon raktorin ja 3,5 automoottorin välillä ja olihan raktorin moottori muutaman millin korkeampi koska iskukin on pitempi tuossa isommassa.

Kantavassa öljypohjassa on vielä erikseen peltiluukku pohjassa, johon löytyy tiiviste tuolta, kuten myös öljypohjan ja lohkon väliin
http://www.konekorjaamo.fi/index.php?brand=1536&model=246&cPath=18&sort=2a&page=4

Nyt en pääse fyysisesti tarkastamaan tilannetta sairaalassa maatessani, mutta viisaammat korjatkoon.


Jaa...En sitten menekään vannomaan tuota,varaosamyyjä joskus jutteli sellaista ja sen kerran kun traktorin konetta hämärässä kurkistelin niin näytti että peltinen öljypohja oli perin matala.Voi olla että valuosien välinen sauma jäi huomaamatta.Muttei se peltipohja ollut mikään luukku,ihan oikea kaukalomallinen se sinänsä oli.

Rekisteröimätön
03.11.2010, 22:47
Mulla on ko. motti Defenderissä ja ei lähde kylmänä käyntiin. Kone on turbotettu ja vie Defeä todella mukavasti. Suuttimen kärkiä olen kalastellut, muttei tunnu oikein löytyvän, joten jos on jotain vinkkejä mistä löytyy.

solihull
03.11.2010, 23:21
Tervehdys!

Ei siis lähde kylmänä lainkaan käymään vai heikosti?
Ne on osa huonoja lähtemään luonnostaan, ainakin rivipumppuiset. Omani ainakin oli, kunnes vaihdoin jakajan ja lähtee laakista.
Suuttimen kärkiä löytänee ainakin IKH:sta ja Marjakankaalta kun kysyy Fiat 780 traktorin suuttimia. Ei pitäisi olla pahoja löytää.


Onko tämä sun Defe -86 mallinen 110 STW ja vihreä?

TT

Jappi
04.11.2010, 04:31
Mulla on ko. motti Defenderissä ja ei lähde kylmänä käyntiin. Kone on turbotettu ja vie Defeä todella mukavasti. Suuttimen kärkiä olen kalastellut, muttei tunnu oikein löytyvän, joten jos on jotain vinkkejä mistä löytyy.

Jos on rivipumpullinen niin onko pakkosyöttö toiminnassa?Eli sammutusvipu vastakkaiseen laitaan kuin mitä sammuttaessa.Vaikuttaa paljon kylmäkäynnistykseen.

Joukka
05.11.2010, 00:14
Itselläni on Fiat 3.1 Rangessa.
tuolla on ihan hyvät säätö ohjeet rivipumpulle ja turbollakin tuntuis toimivan ihan hyvin:
http://www.holysmoke.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=1609&start=30
/Joukka

SamiN
31.05.2013, 23:06
Pystyykö vauhtipyörän kiinnityspulttien lukumäärästä päättelemään koneen ikää?

Vanhemmassa 6 ja uudemmassa 7 mut mikä vuosluku ja litratilavuus?