View Full Version : LJ tietoutta kaivataan
Minkä kokoinen on laturin sekä ohjaustehostimen hihnat?
Olisko jollain kuvaa läjän etuakselin jousi lautasista? Millaiset alkuperäisenä?
Onko jollain vielä kallistuksen vakaaja kiinni läjän etuakselissa? Tarviiko olla katsastuksessa vai riittääkö et ottaa kiinnikkeineen päivineen pois???
Tyhmiä kysymyksiä.Tai no en tiedä.
Onko jollain vielä kallistuksen vakaaja kiinni läjän etuakselissa? Tarviiko olla katsastuksessa vai riittääkö et ottaa kiinnikkeineen päivineen pois???
Jos auto on alunperin varustettu kallistuksenvakaajalla, niin sen on oltava kiinni katsastuksessa.
Laita mailiosoite niin nakkaan kuvan jousilautasesta.
-Nuo hihnathan vaihtuu vuosimallin mukana, eikös tuolla motonetin osalistassa ole mitatkin ilmoitettuna.
Ainaki tuommosta väittää sivut:
LC LJ70 2,4D/TD 86--89 VL (2kpl 9x975mm)
Vois noin äkkiä ajateltuna olla sopiva, aika ohuthan se on mutta en kyllä lähe mittaamaan :D
Jos auto on alunperin varustettu kallistuksenvakaajalla, niin sen on oltava kiinni katsastuksessa.
Eikö tukivarret ja banhard tanko riitä ns. kallistuksen vakaajiksi?
Eikö tukivarret ja banhard tanko riitä ns. kallistuksen vakaajiksi?
Tuota... ei. Tukivarret pitävät akselin auton pituussuunnassa paikallaan, ja panhardi poikittaissuunnassa.
Kallistuksenvakaaja rajoittaa korin kallistelua sivusuunnassa akseliin nähden.
Jatketaan kysymyksiä.
Minkä volttiset hehkut on lj:ssä? Oma -89.
Olisiko jollain laittaa kuvia pohjapanssarista ja tankin panssarista sekä että kiinnityskohdista.
Kiitos etukäteen.
LJ70:ssä on 12V järjestelmä.
Kaiveleppa noita panssarikuvia noista LJ rakennustopikeista
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=ippe911 lj panssarit+site%3Aoffipalsta.com
Löytyy mm.:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=42502
Noista hehkuista (hehkutulpat) en tiedä mitään, mielessä oli "hehkut" eli hehkulamput. Näitä Toyotia kun on sekä että 12 ja 24V
Jos auto on alunperin varustettu kallistuksenvakaajalla, niin sen on oltava kiinni katsastuksessa.
Juuri tuo osa tänään poistettiin,syksyllä nähdään tarviiko laittaa takaisin.
6 Volttiset hehkuthan ne. (Löytyy tuokin tieto muutes sieltä motonetin sivuilta kun jaksaa pikkiriikkisen selailla..)
Noista panssareistahan löytyy varmaan toteutuksia melkein yhtä paljon kuin tekijöitäkin, mullahan taisikin olla se sun @-osoite, voin laittaa vaikka pari kuvaa aluksi niin alkaa hahmottua.
Tekemättähän ne ei valmistu ja kysyvä ei tieltä eksy, mutta varmaan aika monella on mallia "mallailee auton alla ja hitsailee sopivan" joten noista vanhoista topikeista varmasti löytyy perusideaa joista soveltamalla tulee se oma ja ihana ja ainoa oikea :D
Itellä oli läjäs 7 voltin hehkut. Moponetkin kauppas ensin 6voltin hehkuja. Cressida tai crownissa 7 voltin hehkut ja kait jossain hiaceissa????? Simmermanin kanssa olin puhelin yhteyksissä ja hän sanoi myös et 7 volttiset hehkut.
Joo kiitos visa kuvista tähän mennessä. Tankin panssarin etu kiinnitystä lähinnä pähkäilen et miten toteuttaa. Sen takia näitä "tyhmiä kysymyksiä".
Kyllä se panssari mukana kestää kun pulttaa sivuilta ja takanta kiinni.http://static.petrisimolin.com/gallery/index.php?action=viewimage&image=Ippe911-LJ_tankki.jpg&lite=1tollei niinku noissa Ippen panssareissa.
Kysymyksiä riittää kun vaan löytyis aikaa kirjoitella tänne.
Mistä pidempi käsijarruvaijeri? Orggis alkaa olla piukalla.
Jep joo.
Lisää kyseltävää.
Olisiko kellään laittaa kuvaa ja\tai tietoa minkälainen on orggis ohjaustehostimen kiristin.
Ja jos löytyisi myös kuva ns.jälkiasennetusta ohjausiskarista.Ei orggis.Itsellä trail master.
Tuossapa olis räjäytyskuvaa, kiristinhän on tuo idler pulley.
Noita ohjausiskareiden kuviahan löytyy lähes kaikista lj-projekteista ku vähän malttaa katella, orkkis paikkoihinhan ne kuitenkin on asenneltu joten mikäs se siinä askarruttaa?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1317&pictureid=19245
Mulla ohjausiskari tuli tappi tappi kiinnityksellä offivarusteesta. Muunnos sarja myös että saa käymään läjään.Etuakseliin kiinni ja taka "raidetankoon???".
Näin trail master.??
Ja kiitos kuvasta Visa.Mut kuva oli näköjään 2H koneest.
Ei liity asiaa mitenkää, mut en viitti uutta ketjuakaa alottaa... Onko kukaa mittaillu kuinka korkee on vakio lj esim. pyörän keskeltä lokarin yläreunaan? Kiinnostaa vaa tietää paljonko omaani on korotettu.. Ja sit vielä, et saako vakio ohjaustehostajasta tehokkaampaa mitenkää?
tuossapas ohjetta, toimii myös jojotan punpulle.
http://westtexasoffroad.homestead.com/powersteering.html
ja sitte ku nälkä kasvaa syödessä:
http://www.greatlakes4x4.com/showthread.php?t=67237
Mulla ohjausiskari tuli tappi tappi kiinnityksellä offivarusteesta. Muunnos sarja myös että saa käymään läjään.Etuakseliin kiinni ja taka "raidetankoon???".
Näin trail master.??
Ja kiitos kuvasta Visa.Mut kuva oli näköjään 2H koneest.
Koita nyt ensiksi mallata toinen pää runkoon ja toinen pää raidetankoon.
Joo, 2H:n kuva on, mutta samanlainen kiristystsydeemi siellä on läjässäki, eli selälleen koneen alle laittaen ja olikohan 10mm kannalla olevaa pulttia kiristäen jolloin ohjaustehostimen hihna kiristyy.
Noista kallistuksenvakaajista viellä sellasta että omasta LäJästä otin sen hitoille eikä katsari sanonu mitää, liekö syynä ollut se kun muutoskatastin samalla huoltoautoksi ja sama juttu HJ:n kanssa?
Eikäkö syynä on se, ettei se katsuri hokannu sen puuttumista...
Pykälien mukaanhan se pitää olla siellä mutta monellako on, ja monestiko sen puuttuminen huomataan on asia eri.
tuossapas ohjetta, toimii myös jojotan punpulle.
http://westtexasoffroad.homestead.com/powersteering.html
ja sitte ku nälkä kasvaa syödessä:
http://www.greatlakes4x4.com/showthread.php?t=67237
Kiitoksia! Onks kukaa tehny tätä ensimmäistä..?
On ;)... En kyllä osaa sanoa minkä verran vaikuttaa ilman hydro assistia kön semmosen yhteydessä tuon itselle väsäsin.
Helppo homma, menee ihmettelyineen päivineen n.15min.
On ;)... En kyllä osaa sanoa minkä verran vaikuttaa ilman hydro assistia kön semmosen yhteydessä tuon itselle väsäsin.
Helppo homma, menee ihmettelyineen päivineen n.15min.
Miten toi vaikuttaa tehoon, lisääkkö painetta vai määrää..? Tarviiko muuta ku porata tohon holkkiin isompi reikä? Ei toi lontoo oikee taivu mihinkää suuntaa... Ajasta päätellen ei tarvi ottaa pumppua pois..?
Pumppua ei tarvi ottaa irti, elikkäs kun sen painepuolen putken ottaa irti, niin sen alla on tuo osa 1.
Tämä irroittaen, olikohan 27?mm kanta, ja pöydälle ottaen.
1. osan alta löytyy sitten tuo mäntä ja jousi ihan nostamalla (kärkipihdit voi olla ihan hyvä työkalu tässä...)
Poraamalla tuo 1. osa isommaksi lisääntyy virtaus. sivustohan kehottaa poraamaan n. 1,5-3mm isommaksi kuin vakioreikä on, ei kuitenkaan isommaksi kuin 4mm.
Lisää painetta sitten tehdään sillä männän/jousen modaamisella.
Eli mäntä osiksi, ja tuo limiting stud käsiin. Tästä pitää ottaa sen verran pois kuin laittaa rikkaa sinne jousen alle männän sisään.HUOM! tällä saa sitten hajotettua paikkoja, joten hyvin vähän kerrallaan.
Sivustohan kehottaa ensiksi kokeilemaan ilman rikkoja jousen alla, vain ottamalla tuon shimmilevyn/levyt pois joten hyvin pienistä pykälistä on kyse.
Itehän otin raakasti ja porasin tuon 1. osaan 5mm reiän ja pumppu huutaa niinku pieni sika vaikka tein sille lisänestesäiliön (tämähän on hyvä tehdä kavitoinnin estämiseksi kun pumppua virittelee.)
Toimenpide kuiteskin on sen verran helppo että vois kokeilla vaikka ihan ohjeiden mukaan tehdä pienemmällä reiällä ensin ja isontaa tarpeen vaatiessa.
No, takapaksissa oottaa chevyn pumppu asennusta :rolleyes:
^^ Kiitoksia! Kuulostaa helpolta, jos sit viikoloppuna väsäilis..
Jatketaan kyselyä.
Kattelin jo kyl searchil mut en "löytäny".
-89 LJ:n öljynpaine mittarin anturin tarvikenumero
-Ja samalla kysymys että mitkä lukemat olisi oltava ajossa öljynpaineella?? Sekä tyhjä- että kierroksilla??
Mistä ja miten olette rakentaneet läjään taakse levyjarrut??
-mistä kiinnikkeet??
Ja öljyt sain kuntoon laitoin paineanturin ja merkkivalon.
Mistä ja miten olette rakentaneet läjään taakse levyjarrut??
-mistä kiinnikkeet??
Ja öljyt sain kuntoon laitoin paineanturin ja merkkivalon.
itel on ainaski vivaron satulat takana nietun sovite raudoin ja läjän etu levyin!
itel on ainaski vivaron satulat takana nietun sovite raudoin ja läjän etu levyin!
mites sit toi käsijarru?? kardanissa??
Vilkutin
06.07.2009, 06:04
melko varma olen että kun otat korvakkeetkin irti ja jollain söttäät korvakkeiden paikat samanvärisiksi kun muu runko niin ei ole mitään ongelmia. Ja käyt sitte jälkinäyttämässä jos tulee poru. :D
mites sit toi käsijarru?? kardanissa??
satulois on itessään käsijarru!
sillanrakentaja
06.07.2009, 21:42
http://www.toyota4wd.dk/Teknik/J70/Toyota%20Motor%20Manual%202Lt.pdf
Jatketaan kyselyä.
Takavalotkin jossain vaiheessa tarttis varmaan saada "oikeille" paikoille nyt puskurissa.
-Mistä\minkä valot läjän orggis paikalle koriin??
vaikkapa offroadtarvikkeelta
Bänkster
19.07.2009, 12:34
Motonetistä löytyy myös.
Motonetistä löytyy myös.
50-1489
TOYOTA LAND CRUISER Takalyhty LandCrui 75Wagon V
J70/J75 85->89 Vasen (keskellä heijastin) [1985->1989]
50-1490
TOYOTA LAND CRUISER Takalyhty LandCrui 75Wagon O
J70/J75 85->89 Oikea [1985->1989]
Vissiinkin??
Jatketaan kyselyä kumpi motonetin latureista käy -89 läjään??(Minkä tuote numero???)
Nuohan ne valot on, johdot sitte tulee sinne taakse sivupahvien taakse jo valmiiksi niin ei tarvi alkaa sieltä puskurilta/edestä uusia vetämään. (toki johtojen kunnosta riippuen...)
Tottapa nuo molemmat laturit paikalleen menee, eronahan noissa on tuo lataussäädin eli onko laturissa vai ulkoinen versio.
Mulla -89 lj:ssä on ulkoinen, mutta saishan sen ohitettuaki ja laitettua tuollasen jossa se olis jo valmiina laturissa.
-Sen lataussäätimen kanssa on vissiin monellaki ollut ongelmia, itekki joskus jouduin sen vaihtamaan joten lieneekö sitte varmempitoiminen tuommonen sisäinen, mene ja tiedä...
Rekisteröimätön
22.07.2009, 10:37
VOIKO LJ 70:SSÄ IRROTTAA JAKOLAATIKKO VAIHDELAATIKOSTA AUTOSSA PAIKALLAAN?? VAI JOUTUUKO VAIHDELAATIKON PURKAMAAN?? TARTTES VAIHTAA JAKOLAATIKKO.... TIETO NOPEUTTAISI :D
Voi irroittaa, ylimmät kehäpultit on vähän ahtaassa paikassa mutta kyl sen irti saa.
Jatketaan viisammilta kyselemistä.
Läjän perien välitys orggiksena? -89
1-4.11
1-4.88
Meneekö etuperään lsd-öljy(limited slip differential)? vai ihan normi peräöljy? kun takanahan on kuitenkin kitkalukko??????
4.88 ja kitkaperään tarvii lsd-lisäaineistuksen, muuten ei. Eli voi laittaa normiperäöljyä etuperään.
En tie tuleeko väärää paikkaan, mutta kumminki.. Onko kellään tietoa mistä sais puslat läjään -89 taakse tukivarsiin alkuperäisten tilalle...??
härdelli
13.08.2009, 10:08
En tie tuleeko väärää paikkaan, mutta kumminki.. Onko kellään tietoa mistä sais puslat läjään -89 taakse tukivarsiin alkuperäisten tilalle...??
Taitas offroad tarvikkeelta löytyä ja varmaan muistakin offi liikkeistä.
http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/366
4.88 ja kitkaperään tarvii lsd-lisäaineistuksen, muuten ei. Eli voi laittaa normiperäöljyä etuperään.
Thanx.Kyselen taas sit tyhmiä kun on aiheitta.
ailu-petteri
25.08.2009, 18:42
Miten lj:n etuakselin saisi pois. Olen ottanut olkatapit pois ylhäältä ja alhaalta ja irroittanut pangan ja tiivisteet pallosta. Mutta akseli ei vain lähe tulemaan pois etuperästä vaikka kuin nykii?
tarkoitat ilmeisesti vetarin irroitusta?
en ole varma saako vetarin tulemaan ilman että purkaa kääntöpäästä ensin.
jarrusatula irti
napalukko irti
ja sen jälkeen sokka murroksen päästä
ja sit napalukon runko osa
sit pyörän laakerin mutterit auki
ja sit pitäis lähteä kääntöpää pois
ja sen jälkeen murroksessa olevat tasaiset pinnat kääntöpään laakerien kans linjaan niin vetari sopii tulemaan ulos.
toki voi koittaa pyörittää vetaria kääntöpään ollessa kassassa et saa murroksen oikeaan asentoon niin saattaa se kokonaisena irrotakkin.
Nyybi Ticru
26.08.2009, 09:36
Ei tarvii purkaa pyöränlaakereita pois, eikä napalukon runkoa, kun otat ylemmän kääntövarren pois (mitkä ilmeisesti olet ottanut jo molemmat, mut sillee on vaa enemmän tilaa.) sitte jarrusatula pois, kääntökuulan tiivisteet pois, napalukon pääty laippa auki, ja sieltä murroksen päästä lukkorikka pois, niin lähtee koko napa levyinee päivinee irti, jolloin saat sitte nykästyä murroksen ja vetarin ulos.
On muuten aika nopee tapa esim. vaihtaa murros.
Nyybi Ticru
26.08.2009, 09:39
Eli varmaan olet unohtanu vaan sen lukkorikan navan päästä??? Itelle kävi ihan sama.
ailu-petteri
27.08.2009, 05:48
Kiitoksia hyvistä neuvoista, toinen puoli saatu vaihdettua ja tänään on toisen vuoro.
Jatketaan kyselyä.
Mites lisälaturin olette suunnitelleet\asentaneet?
Mites normi laturi käyttäytyisi jos laittaisi takakonttiin lisää kapasiteettiä(vaikka pari akkua lisää).
Oletteko jättäneet orggis ilmanputsarin kun olette asentaneet snorkulan?? Vaikka snorkulan päällä olisi "power filter"??
Rekisteröimätön
23.09.2009, 20:44
Etuakselin vetarinpuoleisen stefan koko??
-Juuso-
ttimonen
23.09.2009, 22:52
Oletteko jättäneet orggis ilmanputsarin kun olette asentaneet snorkulan?? Vaikka snorkulan päällä olisi "power filter"??
Mulla on pelkästään filtteri snorkkelin päässä ja siitä suoraan puruputkella turbolle. Liekkö kovin viisasta mut näillä eväillä..
Mulla on pelkästään filtteri snorkkelin päässä ja siitä suoraan puruputkella turbolle. Liekkö kovin viisasta mut näillä eväillä..
Joo ei ku sitä et vaan kyselin kun tässäkin on olemas kaksi koulukuntaa.
-Jättää orggis putsarin ja tiivistää sen +snorkkeli+filtteri.Jos filtteri hajoaa\tippuu yms niin olis vielä jäljellä orggis.
-Pelkkä puruputki suoraan urpoon.(tähän ratkaisuun myös itse päädyin)
Mitenkä olette toteuttanut läjään takavinssin kun orggis polttoaine tankki on kiiinni???
Mitenkä olette toteuttanut läjään takavinssin kun orggis polttoaine tankki on kiiinni???
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41851&highlight=takavinssi+turauksia
Tälleen itse laitoin, vinssipeti jäi takapalkin alareunan korkeudelle eikä tarvinnut oveakaan sahailla kun vapautus on liukukytkimellä.