View Full Version : akseliväli?
Paljonko akseliväliä saa pidentää?
100mm
Note! This message was posted anonymously!
Nyybi tekee muutoksia raideväliin. Seuraavassa kohtia tästä lakiviidakosta:
Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta
Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:
11 §
Akseliston muutokset
d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;
3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.
Ja kun tare taitaa olla bj-miehiä niin kannattaa katsoa tämä http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=9757
Oi Oi nyybi olin minä ja olin nyt kyllä väärässä tunnustan
Puhuin raidevälistä
Mutta muuten aina oon oikeassa, tai ainaki joskus....ehkä
"Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee"
Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä!
Moi,
quote:3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.
Mä luulin että akseliväli saa muuttua max. tuuman, oli varmaan omaa keksintöä tai vanha tieto.
-Paavo
quote:
Moi,
Mä luulin että akseliväli saa muuttua max. tuuman, oli varmaan omaa keksintöä tai vanha tieto.
-Paavo
Noissa lakihommissa ei ole kyllä mitään tolkkua ja kyllä pitää olla itsellä paperilla tietoa kun lähtee muutoksia tekemään. Pari kertaa on tullut muutoskatsastettua noita volkkareita ja niiden muutokset on kyllä onnistuneet ihan hyvin. Saas nähdä miten paljon joutuu taistelemaan ton maasturin kanssa. Noh ainahan sen voi pyhittää pelkkään metsäkäyttöön jos ei onnistu.
quote:
3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.
eli tuon mukaan voisin lyhentää Mj:n akselivälin muutoskatsastamalla, nykyisesta 3046mm -> 2870mm? eli lyhylavaisen akseliväliin.
kristian
23.02.2007, 12:59
niijoo
#205 slck ry,
pähämä ry,