Kirjaudu sisään

View Full Version : hiluxin etulukot

hilux -86
31.12.2008, 21:25
tietoa kaivataan.
Kun mulla on tollane 86mallinen neliveto hiluxi ja kun menee metsään tai muuten liukkaalle ja laittaa etunapalukot kiinni niin silloinhan kummanki etupyörän pitäis vetää kokoajan?? mutta mulla vetää aina vaan toinen , eli missä mätää???

Gravedigger
31.12.2008, 21:26
tietoa kaivataan.
Kun mulla on tollane 86mallinen neliveto hiluxi ja kun menee metsään tai muuten liukkaalle ja laittaa etunapalukot kiinni niin silloinhan kummanki etupyörän pitäis vetää kokoajan?? mutta mulla vetää aina vaan toinen , eli missä mätää???

Ei pitäisi vaan napalukko vain kytkee navan voimansiirtoon. Sitten on eri asia jos on tasauspyörästön lukko

Morjenz
01.01.2009, 11:04
Takaveto päällä vetää vain taka-akseli ja Hiluxeissa on yleensä LSD eli limited slip differential, eli kitkalukko, jolloin "molemmat" takapyörät vetää, tietenkään kitkalukko ei isommilla renkailla ja metsässä pidä, mutta kyllä siitäkin apua monessa tilanteessa on, vaikkapa vauhtia kerättäessä. Monesti 300tkm ajettua taka-akselia ei ole ikinä edes avattu, joten kitkalukon kiristäminen kyllä auttaa tätä luistamista... Ja eiköhän näihin vielä jostain saa tarvittaessa uusia kitkalevyjäkin?

Nelivedon kun kytkee päälle, alkaa etukardaanikin pyörittämään etuperää, napalukoilla kytketään veto etupyörille asti. Etuakselissa ei minkäänsortin lukkoa ole, vaan siinä on avoin tasauspyörästö. Jos molemmat pyörät vetäisivät, eli akseli olisi kuin yhtä puuta ei auto kääntyisi metsässä kovinkaan hyvin. Siksipä monet laittavat eteen ARB paineilmatoimisesti kytkettävän lukon. Helpottaa metsässä ajoa, kun lukon saa välillä pois...

Taka-akselille hurjimmat hitsaa lukon, varsinkin jos autossa ajetaa vain metsässä, sillä Hiluxin perä on kuitenkin melkoisen kevyt... Taakse käy hyvin myös joku automaattisesti kytkeytyvä lukko.. Quick lock, Detroit Locker yms...

Toivottavasti sepustuksesta oli jotakin hyötyä...

hilux -86
01.01.2009, 18:34
kiitoksia paljon. selkeytti paljon, olen vielä melko vihreä näissä piireissä joten kiitoksia