Kirjaudu sisään

View Full Version : Häiriönpoistin

Killer-Wo
09.09.2004, 16:15
Tästä on ollut juttua joskus keväällä mut en nyt perhana löytänyt. Elikkäs juttu koski häiriönpoistinta jolla saadaan eliminoitua se saakelin surina kun laitetaa vaikka lasinpyyhkimet päälle. Mulla on henk.koht ongelma se et ku painaa kaasupedaalia niin raadioamyristä kuuluu sellane surina. Jos joku viittis laitaa linkin tähän et mistä löytyy kyseinen aihe.

baxxter
09.09.2004, 19:10
En myöskään löytynyt, mutta.. Tarkasta mankan/muiden maadoitukset, ne ainakin aiheuttaa ongelmia..

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet

Grau
09.09.2004, 23:14
Jos on mahdollisia lisä vahvistimia ym, niin ne kaikki kannattaa maadottaa samaan paikkaan. Autossa kun saattaa olla suhteellisen isojakin potentiaalieroja pitkin koria.

--Jos männän halkaisija on alle 400mm, se on lelu jota voi harrastaa!--

Killer-Wo
10.09.2004, 13:13
Eiks kukaan nyt muista tai ymmärrä mitä juttua haen takaa..Toi mun selostus oli aikas huono. Jos joku vaik muistais sen topicin otsikon niin tai ees sinne päin niin voisin etsiä lisää??
Siinä topicissa joku kertoi kuinka sen häiriönpoistimen vois tehdä itse. Eli jokunäköinen käämirulla tai sinnepäin.

Eskimo
10.09.2004, 13:41
Jos tarvit häiriönpoiston pelkästään mankalle niin se on helppo tehdä eli heitä virtapiuhan kanssa sarjaan vaikka joku kaiutinkäyttöön tarkoitettu kela ja rinnan maita vasten kondensaattori niin johan pitäisi häiriöt vähentyä.

Kelan Henry määrällä ei ole nin väliä kunhan siinä on sen verran paksu käämi, että se ei sula tai pudota mankan jännitettä liikaa eli vähintään puoli millinen lanka saa olla. Eikä sitä lankaa tarvi olla paljoo.
Kaupallisissa toteutuksissa on yleensä muutama kymmenen kiekkaa rautasydämen ympärillä.
Konkka voi olla kans vähän mitä sattuu mutta kunhan ei ole liian pieni. Muutama sata mikrofaraadia riittänee. Tarkasta jännitekesto.

Mutta ensin etsisin vikaa muualta. Ne maadotukset on pirullisia monesti ja signaalipiuhat jos on vahvistimia. Kaikki laitteet samaan maahan -systeemi on monesti toiminut.

- jm

KoMk ry. Off Road Team