View Full Version : HJ EI LÄMPENE
Elikkä termostaatti jo vaihdettu plaa, plaa normi konstit käytetty, mutta ei tule muuta kuin se lehmänhenkäys... puhallustehoa on! lämpö puuttuu... olisko jollain vinkkejä? pakkaset kuulemma tulossa.....
Rekisteröimätön
30.12.2008, 02:47
Ettei olisi vaan ilmaa jäähdytysjärjestelmässä?
Rekisteröimätön
30.12.2008, 04:49
Patrullissa vastaavaavat viat korjaantui kun otti lämppärin meno/paluu letkut irti ja "vastasuuntaan" laski letkulla vettä.Kennostosta tuli uskomaton määrä moskaa,ruosteliejua,jne.Alottaisin tuosta.Rauski.
artsi777
30.12.2008, 07:50
koelaudan alla on sellai eestaas kääntyvä lämmönsäätimen luukku jos se ei mee täysin kiinni,ni vetää kopin kylmäksi
Se on joko paskanen se kenno tai sitten hana jumissa koitappa katsoa kun siirtelet lämmönsäädintä että liikkuuko se hana joka on sielä konehuoneen puolella.
Ääni täältäkin kennolle. Siis huuhtomaan vaan, auttoi minullakin ja töhnää tuli.
Raana tukossa? tai vaijeri irti?
joo, kuumaa vettä paineella kennoon "väärän suuntaan", niin tulee enimmät pois. Sitten vaan esim barin nutral mössöt joksikin aikaa koneeseen, niin puhdistuu loputkin. Tulee meinaan vanhoista cruisereista melkosen café au laitit....
Patrullissa vastaavaavat viat korjaantui kun otti lämppärin meno/paluu letkut irti ja "vastasuuntaan" laski letkulla vettä.Kennostosta tuli uskomaton määrä moskaa,ruosteliejua,jne.Alottaisin tuosta.Rauski.
tätä suosittelen ensi hätään!
Omassa hojossa lämmintä kyllä riittää, kun saa ensin motin lämpimäks:)
Aikasemmin oli kylmän ilman tuloputki hieman ravollaan pelkääjän jalkotilassa. Silloin tuntu auto tosi viileeltä! Ihme ominaisuus tuossa lämmönjakoputkistossa, vähänkin kun kääntää lämpöhanaa viileemmälle, niin tuulilasille tulee paljon kylmempää ilmaa, jos vertaa muihin suuttimiin. En ole keksiny mistä johtuu, liekkö muilla samoja vaivoja?
Rekisteröimätön
17.12.2009, 15:07
missä kohti tarkalleen on se kenno, pitääkö se ottaa irti vai hoonata se paikallaan ollessa
t.pekka
Liitetään nämä "vinkit" myös tähänkin ketjuun... :p
Ite olen käyttänyt kaikissa autoissani pahvista tai vanerista tehtyä 2-osaista levyä syylärin edessä estämässä liian rajun läpivedon/jäähdytyksen.
Lämpömittaria pitää tietysti seurata koko ajan, ettei päästä konetta kiehumaan & polttamaan kannentiivistettä.
Kone kun lämpiää "kesälämpöön", niin sen jälkeen voi noita levyjä työntää enemmän päällekkäin, jotta lämmöt pysyy kurissa.
Lisäksi pitää dieselillä ajella yhtä pykälää pienemmällä vaihteella, jotta se kone kiertää reippaammin ja siten lämpiää paremmin & työntää lämpöä hyttiin.
Toki tuo kennon putsaus auttaa silloin, kun kone muuten lämpiää normaalilämpöön, mutta kennosta ei tule lämpöä hyttiin.
Tässä tapauksessa, kun edes se kone ei lämpiä normaalilämpöön, niin kiinnittäisin huomiota tuohon syylärin osittaiseen peittämiseen.
Tätä tehdään ihan yleisesti tuolla raskaan kaluston puolella... ;)
Fiksummissa vehkeissä on oikein kaihtimet syylärin edessä... :p
Hessu888
17.12.2009, 15:19
missä kohti tarkalleen on se kenno, pitääkö se ottaa irti vai hoonata se paikallaan ollessa
t.pekka
Kenno on siellä kojelaudan alla (vaihdekeppien edessä) olevassa mustassa muovilaatikossa. Ei kannata ehkä heti alkaa purkamaan irti, vaan otat vaan konehuoneen puolelta tulipellistä kennon letkut irti ja syötät vettä sieltä sisään. Letkut voi olla kunnolla jumissa kennon messinkisissä putkissa. Varo ettet ruttaa putkia kasaan jos pihdeillä vääntelet letkuja juuristaan...
Vesikierron putsaukseen käy myös astianpesukoneen pesuaine ja sen sitten huuhtelee kunnolla poies.
mää luulen että suurin syy miksei hj lämpene on se että se kuuma vesi ei vaan kierrä siellä lämmittimen kennoissa tarpeeksi! siksipä tilasin kiertovesipumpun 24v magneettivetoinen 55€
19mm letkulähdöt.
mihkähän putkeen se olisi hyvä asentaa? koneesta lähtevään etulämppärin menoputkeen, vai etu ja takalämppärin yhdistettyyn paluuputkeen, jolloinka se imisi kennoiltapäin vettä pois?
santikko
26.12.2009, 12:08
koitappa ilmata se kunnolla. itte ilmasin siten, että paisuntasäiliön letku tukkoo, käsi syylärin korkin päälle, sitten ylävesiletkusta pumppaa niin että ilma tulee käden välistä ulos, niin tekee alipaineen järjestelmään ja imee kuplat pois kaikki. mun hj alko tolla konstilla lämpeen. sielä on aika paljon letkuissa kohtia jotka on syyläriä korkeemmalla. ja putsaukseen hvä konsti on litra etikkaa sekaan, ajella päivä kaks ja sitte huuhtoo.